autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Diesel voi sittenkin olla puhdas  (Luettu 115373 kertaa)

Paikalla Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2095
  • Volvo XC60
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1580 : 15.04.2019 08:56 »
Mitenhän Neste kantaa vastuunsa, jos jotain moottoripuolella sattuu, kun mainostavat että käy kaikkiin dieseleihin? Kaikki valmistajat kun eivät ole tuota hyväksyneet moottoreihinsa.
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1692
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1581 : 15.04.2019 09:31 »
Älä sinä pihtaa niitä kulutuksia vaan näytä mitä se Nissani syö.  :D

No tuo Eco Score on siis tämän näköinen keksintö



Itsellä nuo lukemat aina per tankillinen tallennettuina vaihtelee 86...92 välillä ympäri vuoden ja ajoistani yli 90% on pelkkää PK-seudulla pörräämistä. Ajotietokoneen tallentama pienin kulutuslukema on 4.1, tuo kun aina uuden "enkan" saatuaa kysyy tallennetaanko uusi "high score" ja sitten se näyttää sitä aina auton sammutuksen yhteydessä verrokkina tuon kyseisen ajokerran kulutukseen 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa dosetti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2188
  • VW Jetta BKD
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1582 : 15.04.2019 15:27 »
8:s tankillinen MY käärmeöljyä tuli tankattua. Kaupunkiajot pilasi hieman loppumetrien kulutusta ja auton mittari päätyi näyttämään 7,6 L/100 km lukemaa. 974 km tuli ajettua ja tankkiin meni 75.04 L käärmeöljyä. Eli hyvin näyttää Toyotan mittari kulutuksen. Land cruiserin WLTP kulutus on 7,4 L/100 ja siihen pääsee kyllä omalla profiililla, kun tulee tuota pienpyöritystä melkolailla viimeistä tankillista maltillisemmin. Auton käynti on aivan erinomaisella tilalla ja erityisesti kylmäkäynti saattaa erehdyttää antamaan kaasua helposti reilummin. Varsinkin kun nykyisessä on vain 177 lehmävoimaa enää jäljellä. Taidan kuitenkin jatkaa käärmeöljyllä ajoa, kunnes kone kilahtaa. Toivotaan ensimmäisen 1 000 000 km jälkeen ainakin.

Paljonko se todellinen kulutus oli fossiilisella dieselillä? Sehän tässä eniten kiinnostaa..

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1079
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1583 : 15.04.2019 15:38 »
Eli oikein järjellistä vertauskohtaa, kun talvirenkaat ja loskat ym piti kulutusta kokoajan yli 8L/100. Vaihdoin just Nokian Blue Suvit alle ennen viimeistä etappia ja niistäkään en nyt ole varma, että onko pienempi, kuin talvinastoilla kuivilla teillä. Käynnin muuttumisesta olen 100% varma ja hyvältä kuulostaa ja tuntuu.Jos pääsee WLTP kulutukseen, joka 2019 mallille on 7,4L/100 , niin täytyy olla tyytyväinen.

Poissa jkvi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 718
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1584 : 15.04.2019 15:50 »
Lainaus
Käynnin muuttumisesta olen 100% varma ja hyvältä kuulostaa ja tuntuu.Jos pääsee WLTP kulutukseen, joka 2019 mallille on 7,4L/100 , niin täytyy olla tyytyväinen.
Vai onko uusi kone/ pakoputkisto muuttunut hiukan äänimaailmaltaan kilometrejä saatuaan?

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1079
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1585 : 15.04.2019 16:41 »
Ei vaan se on pehmentynyt selvästi verrattuna mihin tahansa aikaisempaan dieselin käyntituntumaan. Joku selittämätön rallatus siitä puuttuu. Veikkaan, että sen täytyy johtua tuosta setaaniluvun noususta 75-95 tasoon, jos entinen vaatimus on ollut 50 ja muut kehuu omansa olevan jo 60 lukemalla erityisen korkea. Näillä mennään nyt kuitenkin tyytyväisinä eteenpäin.

Poissa audioman

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 200
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1586 : 15.04.2019 18:49 »
Ei vaan se on pehmentynyt selvästi verrattuna mihin tahansa aikaisempaan dieselin käyntituntumaan. Joku selittämätön rallatus siitä puuttuu. Veikkaan, että sen täytyy johtua tuosta setaaniluvun noususta 75-95 tasoon, jos entinen vaatimus on ollut 50 ja muut kehuu omansa olevan jo 60 lukemalla erityisen korkea. Näillä mennään nyt kuitenkin tyytyväisinä eteenpäin.
Varmaankin juuri noin. Eilen tankkasin MY:n jälkeen tavallista dieseliä. Ääni koveni ja tyhjäkäyntikin muuttui vanhaksi tutuksi raksutukseksi.
Tulossa MB C300d 4matic, Nyt MB C220d 4matic, Exiä MB C220CDI, Skoda Octavia RS, Skoda Octavia 2.0TDI

Poissa jkvi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 718
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1587 : 15.04.2019 19:10 »
Varmaankin juuri noin. Eilen tankkasin MY:n jälkeen tavallista dieseliä. Ääni koveni ja tyhjäkäyntikin muuttui vanhaksi tutuksi raksutukseksi.
Ihme ainetta jos heti tankkauksen jälkeen äänet muuttuu koneessa. Siinä kun menee aikansa, että tankattu aine ehtii koneeseen asti + se, että tankissa on yleensä jäljellä sitä entistäkin.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1079
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1588 : 15.04.2019 19:30 »
Siitä huolimatta veikkaisin tuota setaaniarvon korotusta syyksi parempaan käyntiääneen. Ja kylmäkäynnillä kyllä huomaan eron selvästi. Lämpimänäkin tulee bensakone mieleen, mutta värinä käynnissä jää vielä, vaikka tasapainotusakseleita onkin moottorissa. Hiluxin moottorista taitaa tasapainot puuttua.

Poissa jni

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4008
  • Tulossa Bass olut
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1589 : 15.04.2019 20:07 »
Ihme ainetta jos heti tankkauksen jälkeen äänet muuttuu koneessa. Siinä kun menee aikansa, että tankattu aine ehtii koneeseen asti + se, että tankissa on yleensä jäljellä sitä entistäkin.

Kyllä se uusi aine ehtii koneeseen aika nopeasti. Polttoainepumppu pumppaa paljon enemmän kuin kone nielee - ylijäämä palaa takaisin tankkiin.
Ajossa: Skoda Kodiaq RS, Moon White
Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Poissa audioman

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 200
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1590 : 15.04.2019 22:29 »
Ihme ainetta jos heti tankkauksen jälkeen äänet muuttuu koneessa. Siinä kun menee aikansa, että tankattu aine ehtii koneeseen asti + se, että tankissa on yleensä jäljellä sitä entistäkin.
En kirjoittanut ”heti”. Mutta saman päivän aikana kyllä. Ja muutoksen kuulee jo noin 50% seossuhteella. Täytyypä muistaa seuraavan tankkauksen yhteydessä mitata äänitaso ja ottaa spektri ennen/jälkeen.
Tulossa MB C300d 4matic, Nyt MB C220d 4matic, Exiä MB C220CDI, Skoda Octavia RS, Skoda Octavia 2.0TDI

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1692
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1591 : 16.04.2019 08:29 »
Ja muutoksen kuulee jo noin 50% seossuhteella.

Itsellä on nyt tankissa Pro ja My 50/50 seoksella, enkä mielestäni kyllä yhtään mitään eroa käyntiäänessä huomannut. Tosin kovin äänekäs tuo 1.6dCi nyt ei ole muutenkaan ja sekin vähäinen dieselmäisyys varsin korvamiellyttävää jo muutenkin, mutta... ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Paikalla Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2095
  • Volvo XC60
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1592 : 16.04.2019 08:32 »
Eikös Pro Diesel tee jo pehmeämmän käyntiäänen kuin ihan tavallinen diesel?
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa dosetti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2188
  • VW Jetta BKD
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1593 : 16.04.2019 08:51 »
Kyllä se taisi hieman pehmentyä ääni. Kovin suurta eroa en vielä osaa sanoa, täytyy joku kerta jättää käymään ja mennä ulos kuuntelemaan josko huomaisi paremmin. Rengasmelu on niin voimakasta tollasessa vanhassa autossa, että peittää tehokkaasti kaikki muut äänet alleen.

Eniten kiinnostaa nyt kulutus, jos ei vaikutusta niin se on sen vajaa pari sataa euroa kalliimpi per vuosi. Jos kaikki dieselistit käyttäisi MYdieseliä, riittäisikö sitä kaikille halukkaille?

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1692
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1594 : 16.04.2019 09:12 »
Eniten kiinnostaa nyt kulutus, jos ei vaikutusta niin se on sen vajaa pari sataa euroa kalliimpi per vuosi.

Tuossahan se kökkö just onkin, miksi ihmeessä kaiken ecomman ja ympäristölle paremman pitää maksaa ns. normaalia enemmän? Eikö esim. veroteknisin keinoin voitaisi tätä vaakaa kääntää väkisin s.e. ecompi olisi kuluttajalle myös edullisempi vaihtoehto => aivan tasan tarkkaan tuon ecomman käyttäjien lkm kasvaisi räjähdysmäisesti ja näin sen econ hyvät ympäristövaikutuksetkin saavutettaisiin per heti ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa dosetti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2188
  • VW Jetta BKD
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1595 : 16.04.2019 09:17 »
Tuossahan se kökkö just onkin, miksi ihmeessä kaiken ecomman ja ympäristölle paremman pitää maksaa ns. normaalia enemmän? Eikö esim. veroteknisin keinoin voitaisi tätä vaakaa kääntää väkisin s.e. ecompi olisi kuluttajalle myös edullisempi vaihtoehto => aivan tasan tarkkaan tuon ecomman käyttäjien lkm kasvaisi räjähdysmäisesti ja näin sen econ hyvät ympäristövaikutuksetkin saavutettaisiin per heti ???

Juurikin näin. Veikkaan, että valmistusteknisesti on kalliimpi tehdä MYtä ja mikäli sitä olisi kaikille halukkaille tarjolla, johan sekin alentaisi hintaa. Tässä ei ole taidettu ehtiä kelkkaan mukaan, mutta jos mikäli kaikki näyttää hyvältä, varmaan MY-pistoolit lisääntyy asemilla. Laittelin päästöistä vähän kyselyä Nesteelle, saa nähdä mitä ne vastaa. Ja miten fossiilisen dieselin kysyntä, riittääkö myynti jos siirrytäänkin äkkiä jäteöljyyn..?

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5911
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1596 : 16.04.2019 09:52 »
Eikö esim. veroteknisin keinoin voitaisi tätä vaakaa kääntää väkisin s.e. ecompi olisi kuluttajalle myös edullisempi vaihtoehto => aivan tasan tarkkaan tuon ecomman käyttäjien lkm kasvaisi räjähdysmäisesti ja näin sen econ hyvät ympäristövaikutuksetkin saavutettaisiin per heti ???

Jos maailma ja etenkin meidän valtiovalta AIKUISTEN OIKEASTRI haluaisi päästöjen vähentyvän niin asiahan pitäisi toteuttaa juuri näin ........ mutta kun todellisuus tuntuu olevan ihan jotain muuta, kiinnitetään huomio rahan lypsämiseen, ei päästöjen pienentämiseen.

Poissa JiiJii71

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1597 : 16.04.2019 12:07 »
Sorry OT, mutta tämä EI ilmeisesti ole euroshopperin Land Cruiser... ::)

Poissa tet

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 963
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1598 : 16.04.2019 12:23 »
Jos maailma ja etenkin meidän valtiovalta AIKUISTEN OIKEASTRI haluaisi päästöjen vähentyvän niin asiahan pitäisi toteuttaa juuri näin ........ mutta kun todellisuus tuntuu olevan ihan jotain muuta, kiinnitetään huomio rahan lypsämiseen, ei päästöjen pienentämiseen.

Tuo My Diesel on ollut aika vähän aikaa vasta markkinoilla, taitaa olla Sipilältä mennyt se aika soten parissa askallellessa. ;D Lisäksi tuossa on vielä myös se ongelma, ettei sitä ole kaikille tarjolla. Veronalennuksella hinnan laskeminen sellaisessa tuotteessa, joka ei ole kaikkien sitä tarvitsevien saatavilla, on tuskin ihan tasapuolista kenenkään mielestä.
SEAT Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG

Poissa Herr K

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 122
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1599 : 16.04.2019 12:36 »
Tuossa saattaa olla myös sellainen näkökulma, että Neste taitaa olla ainoa yritys, jolla on tällaista ekoloogisempaa dieseliä (ainakin laajemmassa mittakaavassa) tarjolla. Neste on kuitenkin aika pitkälti valtion omistuksessa ja jos valtiovalta päättäisi verotuksella alkaa suosia Nesteen tuotetta, niin saattaisi joku pahoittaa mielensä ja älähtää. Toki kaikilla kilpailijoilla on oikeus kehittää vastaava tuote ja tuoda se markkinoille.
VW Passat 1.4 TSI DSG