autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Diesel voi sittenkin olla puhdas  (Luettu 105493 kertaa)

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1908
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1200 : 11.02.2019 10:31 »
Miksi pitää tehdä itselleen pakollinen kiire? Entäs jos kärryn rengas menee? Ei ole paljoa aikaa varattu tuollaiseen menoon.
On siinä varattu 1,5 h jos jättää aamiaisen väliin ja tulee satamaan viime hetkillä.
Volvo XC60 D4 AWD Business Classic Summum A HighTech
Ex-Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum A/T 5P -17
"KIA:n 7 vuoden takuu on suuri kusetus"

Poissa Paukku

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 32
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1201 : 11.02.2019 11:58 »
Itsellä kun ei uutta autoa ole ja tuskinpa tuleekaan ihan pian kun rahat on muualla kiinni. Niin mietimpä vaan, kun omalla kohdalla dieselillä ajo ei rahallisesti ole kannattanut, kun iso ja kallis vika tahtoo syödä pienemmän kulutuksen hyödyn. Turbosta jumi siivet ja uuden turbon hinta 1700€, merkkikorjaamolla yli 3000€. Olisi ollut halvimmillaan  yli 2000€ remontti teetettynä jos ei olisi itse sitä saanut irroiteltua ja turbokorjaamolla kunnostettua. Samoin hiukkassuodatin, joka maksaa omaan autooni n. 1000€. Sillä on nyt ajettu 220tkm ja vielä näytti vastapaineet kohtuu hyviltä vikakoodinlukijalla  katseltuna. Tuleva ongelma kuitenkin. Sitten on nämä EGR viat, jotka joissain autoissa ovat todella työläitä irroitella sekä vaihdella ja siis kalliita ehjätä. Ongelmia mm. näissä eniten myydyissä merkeissä. Omasta nyt poistettu optimoinnin ohessa. Jos autoa pitää uudesta 300 tkm asti, niin sitä joutuu korjaamaan 5000€ eurolla sinä aikana vähintään, johtuen vikaantuvasta tekniikasta. Onko tähän näkemyksiä muilla vai uusilla tai vaihtoehtoisesti ongelmattomilla dieseleilläkö täällä kaikki ajaa? Vähemmän huolta ja murhetta on ollut bensakoneissa ainakin itsellä.

Vaununvedossa taas mietin, että miten paljon pitää vuositasolla sitä perässään vetää, että dieselin hankintaa voi pelkästään sillä perustella?

Poissa Vempula

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9112
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1202 : 11.02.2019 12:04 »
Onko tähän näkemyksiä muilla vai uusilla tai vaihtoehtoisesti ongelmattomilla dieseleilläkö täällä kaikki ajaa?

Vuodesta 2006 alkaen on ollut perheessä vähintään yksi diesel, nyt on kaksi ja ikinä ei ole ollut yhtään mitään ongelmia moottorien kanssa. Toki pyrin laittamaan autot kiertoon noin 100-120 000 km kohdilla. En näe dieselmoottorien kohdalla mitään luotettavuuteen liittyvää ongelmaa, joka estäisi sellaisen ostamisen jatkossakaan.

Toki jos valtiovalta (lähi)tulevaisuudessa sakottaa disukat laittomiksi, niin sitten en sellaista jatkossa hanki.

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1908
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1203 : 11.02.2019 12:25 »
Vaununvedossa taas mietin, että miten paljon pitää vuositasolla sitä perässään vetää, että dieselin hankintaa voi pelkästään sillä perustella?
Minä ajattelen asiasta näin: Minulla on ympärivuotinen tarve käydä mökillä, jonne talviaikana tarvitsee nevedon ja myös maavaraa. Sitten on satunnainen tarve vetää 1800 kg venetraileria ja nostaa venettä toisinaan luonnon luiskilta. Jotta nämä kaksi ehtoa täyttyvät on autossa oltava siis neliveto ja maavaraa, sekä riittävä vetokyky myös luiskilta. On oikeastaan kaksi genreä joissa nämä ehdot täyttyvät ja molempia on kokeiltu: Citymaasturi tai korotettu neliveto farkku (Scout tms.) Dieselillä järkevillä moottorikoolla saavuttaa helpoiten riittävän todellisen vetokyvyn (lue vääntö >400 nm). Pitää olla aikamoinen bensakrematorio jossa samat arvot toteutuvat ja kun samalla autolla on tarkoitus ajaa myös kaikki muut ajot lomareissuja myöten, niin arvelen että vastaavilla arvoilla ja ominaisuuksilla varustetun bensiini vaihtoehdon käyttö tulisi oleellisesti kalliimmaksi?
Volvo XC60 D4 AWD Business Classic Summum A HighTech
Ex-Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum A/T 5P -17
"KIA:n 7 vuoden takuu on suuri kusetus"

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1593
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1204 : 11.02.2019 14:40 »
Vaununvedossa taas mietin, että miten paljon pitää vuositasolla sitä perässään vetää, että dieselin hankintaa voi pelkästään sillä perustella?

Dieselin valintaan riittää se yksi ainutkin as.vaunun vetokerta, sillä saman auton bensa-malleilla ei ole tuota tarvittavaa 1800kg vetokykyä. Toki jos sitten olisi myös mallia lähdetty vaihtamaan, niin olisi pitänyt myös budjettia korottaa merkittävästi = mission impossible, joten disulla siis mennään. Ja sama koskee tässä kohtaa toki myös aut.vaihtoeistoa ja siksi tuo veturini onkin käsin hämmennettävä 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Paikalla Taky

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1205 : 11.02.2019 17:40 »
Saattaa käydä niin, että tietyn tyyppisistä dieseleistä on tulevaisuudessa pula käytettyjen markkinoilla,

Tuskin - tuontikalusto pitää siitä huolen.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Paikalla ReijoM

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 186
  • Audilla ja Foordilla mennään
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1206 : 11.02.2019 17:47 »
Tuskin - tuontikalusto pitää siitä huolen.


Joo, kyllä diesel näyttää ainakin joillekin vielä kelpaavan, 2/3 käytettyinä tuoduista oli viime vuonna dieseleitä, alla olevan lähteen mukaan.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/47744923-fc32-43a7-be44-3e28ebe82d76
Audi A6 quattro              

Ford Focus 1.0 Wagon    

Poissa Urlaub

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1207 : 11.02.2019 17:49 »
Tuskin - tuontikalusto pitää siitä huolen.

Ennen Antti Siiliniä ja vuotta 2002 oli pula monista käytetyistä autoista. Sen jälkeen ei ole ollut ja jos vähänkin kysyntä kasvaa niin tuonti paikkaa heti.

Korkean autoveron vuoksi meiltä ei ole käytettyjen vientiä ja se haittaa enemmän markkinoita. Ylijäämäkalusto jää tänne laskemaan käytettyjen hintoja, kun varastot pitää tyhjentää hinnalla.

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1908
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1208 : 11.02.2019 17:52 »
Tuskin - tuontikalusto pitää siitä huolen.
Tarkoitin tilannetta, jossa EU:n päästödirektiivit ovat kieltäneet isompi päästöisten, henkilöliikenteeseen tarkoitettujen autojen, myynnin. Kun kalusto on ajettu loppuun 5-10 vuoden kuluessa, jäljellä olevista vähän ajetuista isomman vetokyvyn omaavista vanhoista autoista saattaa syntyä myyjän markkinat.
Volvo XC60 D4 AWD Business Classic Summum A HighTech
Ex-Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum A/T 5P -17
"KIA:n 7 vuoden takuu on suuri kusetus"

Poissa Korppi

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 99
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1209 : 11.02.2019 18:02 »
Näyttäisi, että Bernerin kannattaisi kieltää veneet, tai edes veneiden siirto. Pystyisi moni siirtymään sähköautoon  :o.
Volvo V60 -14

Poissa Urlaub

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1210 : 11.02.2019 18:05 »
Tarkoitin tilannetta, jossa EU:n päästödirektiivit ovat kieltäneet isompi päästöisten, henkilöliikenteeseen tarkoitettujen autojen, myynnin.

Ei ole näköpiirissä tuollaista direktiiviä.

Yksittäiset maat voivat tietysti omalla verotuksellaan käytännössä "kieltää" tuollaisten myynnin, mutta en ihan heti usko Saksankaan olevan sellaisia tekemässä.

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1908
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1211 : 11.02.2019 18:06 »
Näyttäisi, että Bernerin kannattaisi kieltää veneet, tai edes veneiden siirto. Pystyisi moni siirtymään sähköautoon  :o.
Tai yleensäkin kaikki ylimääräinen liikkuminen paikasta toiseen. Sillähän me pelastaisimme tämän planeetan  ::)
Volvo XC60 D4 AWD Business Classic Summum A HighTech
Ex-Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum A/T 5P -17
"KIA:n 7 vuoden takuu on suuri kusetus"

Paikalla JiiJii71

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1212 : 11.02.2019 18:10 »
Lähinnä dieseleitä on ahdisteltu käyttökielloilla ja -maksuilla.


Iso kysymysmerkki on tuo läntinen naapurimme.

Jos siellä räväytetään suuremman luokan dieselin käyttökieltoalueita ja ankarat käyttömaksut päälle, niin se tulee romauttamaan sikäläiset käytettyjen dieseleiden hinnat.

Lyhyellä tähtäyksellä suomalainen kuluttaja ajattelee tietysti saavansa edullisesti käytetyn premiumdisukan. Ainoa vaan, että markkina tulee heijastumaan meidänkin markkinoille olemattomina dieseleiden jälleenmyyntiarvoina.
Vihreä on uusi oranssi.

Attidu... Attitude Determines Altitude.

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1908
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1213 : 11.02.2019 18:12 »
Ei ole näköpiirissä tuollaista direktiiviä.

Yksittäiset maat voivat tietysti omalla verotuksellaan käytännössä "kieltää" tuollaisten myynnin, mutta en ihan heti usko Saksankaan olevan sellaisia tekemässä.

Eikös tämä nyt kuitenkin käytännössä tarkoita sitä: https://yle.fi/uutiset/3-10559979
Volvo XC60 D4 AWD Business Classic Summum A HighTech
Ex-Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum A/T 5P -17
"KIA:n 7 vuoden takuu on suuri kusetus"

Poissa Urlaub

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1214 : 11.02.2019 19:04 »
Eikös tämä nyt kuitenkin käytännössä tarkoita sitä: https://yle.fi/uutiset/3-10559979


Ei siinä dieseleitä olla kieltämässä.

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1908
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1215 : 11.02.2019 19:11 »
Ei siinä dieseleitä olla kieltämässä.
Ei niin, mutta eiköhän tuo käytännössä lopeta isojen dieselien sekä isojen bensakoneiden myynnin.
Volvo XC60 D4 AWD Business Classic Summum A HighTech
Ex-Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum A/T 5P -17
"KIA:n 7 vuoden takuu on suuri kusetus"

Poissa mtr1

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1408
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1216 : 11.02.2019 19:19 »
Ei ole tappanut tähänkään mennessä. Kyse on keskimääräisestä, ei siitä että kaikki autot pitää olla 95 g/km.

Paikalla ReijoM

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 186
  • Audilla ja Foordilla mennään
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1217 : 11.02.2019 19:23 »
Eikös tämä nyt kuitenkin käytännössä tarkoita sitä: https://yle.fi/uutiset/3-10559979


Vaikea uskoa että ensi vuonna saavutetaan jutussa mainittua ensi vuoden keskimääräistä päästötasoakaan, WLTP taisi nostaa aika monen auton laskennallisia päästöjä:
Nyt voimassa olevan sääntelyn mukaan ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen tulee olla enintään 95 grammaa kilometriltä vuonna 2020.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2019 19:26 kirjoittanut ReijoM »
Audi A6 quattro              

Ford Focus 1.0 Wagon    

Poissa euroshopperi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 871
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1218 : 12.02.2019 02:15 »
Ei niin, mutta eiköhän tuo käytännössä lopeta isojen dieselien sekä isojen bensakoneiden myynnin.
 

Range Roverilla saa vetää 2500 kg kärryä. Kulutus on vain 2,8 L/100 km yhdistetty. Ruohonleikkuri vie jo vähän enemmän.

PHEV lataushybridi 2.0 bensiini 297 kW / 404 hv / 640 Nm
92 430,00 alv 24%
6 858,69 autovero
99 288,69 kokonaishinta
CO2 (NEDC) 64 g/km

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1908
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1219 : 12.02.2019 09:10 »
 

Range Roverilla saa vetää 2500 kg kärryä. Kulutus on vain 2,8 L/100 km yhdistetty. Ruohonleikkuri vie jo vähän enemmän.

PHEV lataushybridi 2.0 bensiini 297 kW / 404 hv / 640 Nm
92 430,00 alv 24%
6 858,69 autovero
99 288,69 kokonaishinta
CO2 (NEDC) 64 g/km
Tuollainen bensahybridi kyllä kelpaisi ja olisi oikein mainio minun käyttöön kun voisi ajaa kaupunkiajoja sähköllä. En äkkiseltään näe siinä kuin yhden ongelman joka alkaa yhdeksiköllä..
Volvo XC60 D4 AWD Business Classic Summum A HighTech
Ex-Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum A/T 5P -17
"KIA:n 7 vuoden takuu on suuri kusetus"