https://tummennuskalvot.fi/

Diesel voi sittenkin olla puhdas

Urlaub sanoi:
Pointti nyt kuitenkin siinä, että minunkin pitäisi muistaa hybridien olevan isolle osalle hyvin vieraita. Siis ainakin jos vertaa omaan 8 vuoden kokemukseen.

No ihan henk.koht. tasolla todella paljon pitää täyssähköissä tapahtua, jos seuraava autoni sitten joskus 2025 tjsp. ei olisikaan hybridi, vaan suoraan täyssähkäri. Toki mahdollistahan tuo voi olla, vaikka aika epätodennäköiseltä se just tällä hetkellä vaikuttaakin. Toki tuohon aikaan varmasti hybrideissäkin on suuremmat akut, se polttiskin voi olla vaihtunut vaikka polttokennoon ja auto onkin näin srjahybridi, tavallaan täyssähkäri mukana kulkevalla laturilla tjsp. We'll see 8)
 
HiTec sanoi:
No ihan henk.koht. tasolla todella paljon pitää täyssähköissä tapahtua, jos seuraava autoni sitten joskus 2025 tjsp. ei olisikaan hybridi, vaan suoraan täyssähkäri. Toki mahdollistahan tuo voi olla, vaikka aika epätodennäköiseltä se just tällä hetkellä vaikuttaakin. Toki tuohon aikaan varmasti hybrideissäkin on suuremmat akut, se polttiskin voi olla vaihtunut vaikka polttokennoon ja auto onkin näin srjahybridi, tavallaan täyssähkäri mukana kulkevalla laturilla tjsp. We'll see 8)
Ihan mielenkiiinnosta kysyn, että mitä pitää täyssähkäreissä tapahtua?
 
HiTec sanoi:
No ihan henk.koht. tasolla todella paljon pitää täyssähköissä tapahtua, jos seuraava autoni sitten joskus 2025 tjsp. ei olisikaan hybridi, vaan suoraan täyssähkäri.

Mutta hybridi kuitenkin?

Ihan terve ajattelumalli minusta. Tämä ketjuhan on jotain muuta eli dieseleistäkin pitää vielä poistaa startstop toiminnasta, ettei vaan liikennevaloissakaan katkea nelisylinterisen dieselin kalina. Vähän enemmän käytetyillä ajavat sitten jakavatkin vinkkejä DPF:n suolistamisesta ja muista dieselkuskien kikoista.
 
Duke sanoi:
Ihan mielenkiiinnosta kysyn, että mitä pitää täyssähkäreissä tapahtua?

Hinnan tulla alaspäin ja rangen kasvaa, näin niin kuin aluksi. Sen jälkeen, jos vielä merkkitarjonta laajentuisi niin, että alle 100 k€:n saisi järjellisen näköisen auton, jota ei ole muotoiltu jonkin toisen galaksin asukeille.
 
Penguin sanoi:
Hinnan tulla alaspäin ja rangen kasvaa, näin niin kuin aluksi. Sen jälkeen, jos vielä merkkitarjonta laajentuisi niin, että alle 100 k€:n saisi järjellisen näköisen auton, jota ei ole muotoiltu jonkin toisen galaksin asukeille.

Niinkö e-Golf joka on mielestäsi ufon näköinen?

Ei Leafikään mitenkään normi japseista poikkea. Honda Civiccikin on siihen verrattuna toiselta planeetalta.

Jis dieseleihin palataan niin eiköhän pian olla tilanteessa jossa samaan koppaan saa eri köyttövoimia. Myös näitä ketjun mukaisia dieseleitä.
 
Kettu sanoi:
Eikö jokainen kasupolkimen nosto käynnistä latauksen? Alamäessä jne?

Käynnistää, ja tietenkin jarrutus myös. Lisäksi Nirossa ainakin myös polttomoottori lataa akkuja. Muista merkeistä en tiedä
 
Urlaub sanoi:
Mutta hybridi kuitenkin?
No se olisi nyt ehkä se realistisin vaihtoehto, mutta onko se sitten polttis johon on lisätty säkömoottori vaiko sähköauto johon on lisätty range extender, dunno. Mutta siis joku muukin pitää olla kuin pelkkä sähkö 8)

Itse asiassa viimeksi esitin merkkihuollollekin toiveeksi jotta saisin Leafin huollon ajaksi ja järjestyihän se, vaikka olikin 1. sukupolven lehdykkä vielä kyseessä. Nyt nyt ensiviikolla pitäisi viedä auto taas samaiseen huoltoon, niin joskos sieltä tuo uusi lehtykäinen jo irtoaisi. On meinaan aikalailla kaikilta madollisilta kanteista ajateltuna varsinkin Nissan merkkihuollolle win-win case tuollaisen sähkärin tarjoaminen huollon sijaisautona, auton "tankkaus" onnistuu omassa autohallissa, saa asiakkaalle sähköauto-kokemuksen vaikka hän ei sellaista koeajoon koskaan (vielä) pyytäisikään ja ennen kaikkea osoitus ko. firman eco-politiikan ihan käytännön toteutumisesta. Kaikki näpsästi samassa paketissa - ja varsinkin nimenomaan Nissan jälleenmyyjällä, mutta miksei muillakin joilla sähkärit kuuluvat jo myyntimallistoon muutenkin :)
 
Duke sanoi:
Ihan mielenkiiinnosta kysyn, että mitä pitää täyssähkäreissä tapahtua?

No onhan niiden hinta vielä melko kova polttiksiin vrt, samaten range aika nafti ynnä pitkät latausajat, kun kyseessä kuitenkin on talon ainut auto. Tietty jos olisi pinkkaa ja pihaa, niin miksei tuossa voisi jo nyt seisoa nykyisen rinnallakin sähkäri city-cruisailuun, mutta... Myös jonkinlaista as.vaunuakin olisi kiva kyetä yhä vetämään 8)

Eikä pidä unohtaa tuota kehityksen nopeuttakaan, kuinka lapsen kengissään tuo täyssähkö yhä on ja siten nykyinen tekniikka happanee käsiin todella nopeaan. Ajatellaan että vaikka sen 5v kuluttua kun laitan autoni myyntiin, niin polttiksesta vielä saan sentään jotain, sähkärissä myyminen onkin jo pikkasen paha paikka kun uutta saa moninkertaisella rangella, tehokkaammalla laturilla ja onhan siinä uudessa myös aina uudet akutkin täydellä kapasiteetillaan = kyllä nuo sähkärit vielä tällä hetkellä kuitenkin on noiden varakkaiden early bird -harrastajien juttu, ei tälläisen tavis-käyttäjän :-\
 
Urlaub sanoi:
Niinkö e-Golf joka on mielestäsi ufon näköinen?

Viimeksi, kun asiaa tarkastelin, niin e-Golf oli polttomoottoriauton koriin väkisin tehty sähköauto. En tiedä onko tähän tullut muutosta, kun ei ole tullut niin tarkasti tutkittua, mutta niissä autoissa, jotka on lähtökohtaisesti suunniteltu sähköautoiksi, on yleensä paremmat tilaratkaisut ja suurempa range, kuin polttiksesta väsätyissä. Kuten totesin, niin e-Golfin nykytilaa en tiedä.
 
Penguin sanoi:
Viimeksi, kun asiaa tarkastelin, niin e-Golf oli polttomoottoriauton koriin väkisin tehty sähköauto. En tiedä onko tähän tullut muutosta, kun ei ole tullut niin tarkasti tutkittua, mutta niissä autoissa, jotka on lähtökohtaisesti suunniteltu sähköautoiksi, on yleensä paremmat tilaratkaisut ja suurempa range, kuin polttiksesta väsätyissä. Kuten totesin, niin e-Golfin nykytilaa en tiedä.

Tilanne ei ole muuttunut mihinkään mutta Volkkarilta on tulossa sähkömallisto joka on suunniteltu alusta asti sähköautoksi.
 
Juu, VAG tuo MEB-alustaiset autot käsitykseni mukaan jo vuoden sisällä myyntiin ja silloin on 100% sähköauton rakenne kyseessä. Hyvin tuo eGolf on kuitenkin pärjännyt, kun voittanut testejä ihan aitoja sähkäreitä vastaan esim. Leaf. Minulle diesel on kuitenkin aidosti paras vaihtoehto, mutta kokeillaan tuollaista Volvon plugaria nyt hetki.
 
Vähän nyt ot tai ei, mutta missä vaiheessa tämä diesel-buumi alkoi Suomessa ?
Onhan tuo viime vuosiin asti ollut merkittävä osa myyntiä.
Mulla niin vähän kokemusta aiheesta, mutta historia kiinnostaisi, jos jollakulla tarkempia havaintoja aiheesta.
Tai tilastoja...
 
Käytännössä 2007 kun dieseleiden verot tippuivat tonnitolkulla.
 
Mulla mitään tilastoja ole, mutta alkoi 1998-> hiljalleen Vw 1.9 tdi tultua markkinoille. Hyvien käyttöominaisuuksien myötä alkoi kauppa käydä. Kilpailijoilta tuli Volvolta D5, Mersulta Cdi, Psa hdi, Rellu dci ym. 2000 luvulla dieselit yleistyi ja valtion verokikkailun myötä markkinat räjähti pikkudieseleihin hetkeksi.
 
Autolehtien testeissä on sellainen perusongelma, että testin voi voittaa olemalla kaikessa vähän keskinkertaista parempi tai vaikka siten, että on kaikessa muutta hirveän hyvä, mutta yhdessä asiassa ihan onneton. Kun taas valitsee seuraavaa autoaan, niin sitä asettaa yleensä jotain kriteerejä sille autolle. Toisista kriteereistä voi vähän luistaakin, mutta toiset on ehdottomia.

Minä kyllä pärjään ajatuksen kanssa, että dieseleissä on kaikenlaista teknologiaa pakokaasuja puhdistamassa, kunhan sen teknologian ylläpitäminen ei maksa minulle kauheasti. Silti mieluummin ostaisin uuden Euro 5-normin mukaisen auton kuin Euro 6.2 mukaisen. Sähköautoissa taas mieluusti ottaisin Teslan suorituskyvyn, dieselin rangen ja mieleseni tilat ja korin kokonaisuudessa joko maksaa vain 30 k€. Tällaista autoa ei tule kaupan koskaan, joten pitää ehkä vähän tinkiä. Voin 0-100 kiihtyvyydestä tinkiä vaikka siitä alle 2,5 sekunnin ajasta 7 sekuntiin ja rangekin kelpaa, jos on vaikka 700 km ja hintakin voisi venyä vaikka 45 k€:eek:on. Aika kaukana ollaan vielä, kun minun autoni pitää kuitenkin olla hyvin varusteltu ja haluan ostaa autoni ilman mitään kuukausimaksullisia palveluita.
 
-TimoS- sanoi:
Vähän nyt ot tai ei, mutta missä vaiheessa tämä diesel-buumi alkoi Suomessa ?

Buumista tiedä, mutta itselläni se alkoi 06/99 kun ekan piilofarkku-disuni hommasin, bränikkä Peugeot Partner 1.9d ja dieselissä ollaan sen jälkeen pysytty. Toki oli hetki elämässä kun talossa oli 2x autot, mutta se toinen oli sitten bensa. Nyt on pitkään ollut taas enää 1x auto ja tietysti disu 8)
 
^^^ Kyllä sen diesel-buumin minunkin mielestäni aloitti VAG:n 1.9TDI. Minunkin ensimmäinen dieselini oli sellainen 81 kW versiona, joka silloin tuntui varsin ruudikkaalta. TDI-koneiden lisäksi naapurustoon ja työkavereille alkoi ilmestyä myös ranskalaisia HDI-autoja. 1.9 TDI:n  jälkeen meille tuli 2.0 TDI ja 2.0 TDI CR. Sitten 220CDI ja nyt 220d.

15 vuoden dieselkauden jälkeen harkitsen nyt hybridiä tai kevythybridiä. Tuntuu kuitenkin olevan hieman vaikeaa löytää kunnon "järkisyitä" dieselistä luopumiselle. Uudet dieselit ovat puhtaampia ja hiljaisempia kuin vanhemmat. Esimerkiksi Mersun uusi 2 litran diesel saattaa tuntua jopa hiljaisemmalta kuin saman merkin uusi 1.5 litran kevythybridi-bensakone. Tässä vertailussa diesel kuluttaa polttoainetta selvästi vähemmän, vaikka suorituskykyä löytyy merkittävästi enemmän.
 
Suoraruikkaritekniikka joka päivitti suorituskyvyn 2000-luvulle ja toisena isona tekijänä co2-perusteiseen verotukseen siirtyminen olivat ne avaintekijät Suomessa dieselin suomenvalloitukseen.

MMV sanoi:
Käytännössä 2007 kun dieseleiden verot tippuivat tonnitolkulla.

Viiden vuoden hehtaarilla minäkin sijoittaisin sen tuonnepäin. Meinaan, edellisen kerran käyttöautoa ostaessa oli isoissa bensa-autoissa vm. 2002-2004 ihan hyvin valinnanvaraa. Sen sijaan nyt on todella vaikea löytää vm. 2012-2015 isompaa perheautoa automaattina bensana. Dieseleitä kyllä olisi vaikka kuinka, mutta kun minulle siitä dieselistä on pelkkää lisäkulua ja -harmia. Dieselveroa en saa vuodessa ajamalla kuitattua, mutta sitä voisi sentään perustella ajettavuusesseikoilla. Sen sijaan tämä:

Penguin sanoi:
Minä kyllä pärjään ajatuksen kanssa, että dieseleissä on kaikenlaista teknologiaa pakokaasuja puhdistamassa, kunhan sen teknologian ylläpitäminen ei maksa minulle kauheasti.

Siis kaikenlaisia auton kulkemisen kannalta sekundäärisiä liian herkkiä toimintoja. Kun olen vuosikausia marmattanut kuinka diesel haisee pahalle, ei omatunto (ihan oikeasti!) anna periksi lähteä rautakangistamaan filttereitä ja poisohjelmoimaan vaivanaiheuttajia.
 
Hmmm, meillä on ollut muutama dieselauto viime vuosina, eikä ole tarvinnut mitään ed mainittuja suolistuksia päästölaitteille tehdä.
Yhteen Transitin -07 dieseliin (oikeasti fordin, ei PSA) on kaksi kertaa vaihdettu EGR, toinen kerta varaosatakuuseen. Autoilla on ajettu paljon.
 
No perinteikkäästi dieselillä talvella vain lyhyttä city-matkaa ajellessa tuo puhdistuslaitteisto voi muodostaa ongelmia. Tällöin esim. DPF kerää jatkuvasti suuret määrät nokea itseensä, mutta ei koskaan pääse polttamaan niitä kunnolla pois => tukkeutumisen vaara. Ja kuin pisteeksi i:n päälle käyttäjä vielä vähät välittää tuon hiukkaspolttonsa toiminnasta = sen kerran kun se sitten käynnistyy, niin auto sammutetaan kuitenkin ja näin tuokin polttoyritys katkaistaan pakolla. Ja seuraavaksi sitten itketään kuin se DPF tukkeutuu, aiheuttaa moottoriongelmia ja pitää suolestaa ko. ongelmasta eroon päästäkseen, vaikka loppupelissä se on ihan puhdas käyttäjän oma virhe, käyttäjä vähät välittää autonsa tekniikasta. Tälläiselle käyttäjälle se bensa voikin olla ihan hyvä vaihtoehto jo pelkästään tuon lyhyen ajomatkan vuoksikin 8)
 
Itseäni käytetyn dieselin hankinnassa epäilyttää juuri nuo EGR:t ja DPF:t, jos ostaa n. kolme vuotta vanhan vajaan satkun ajetun niin joutuuko noita kalliilla rahalla sitten pian uusimaan...? Tai koodamaan pois, jolloin auto on laiton(?) ja pöllyttää niitä kuuluisia "voimasauhuja".

Muuten omalla 25tkm/vuosi ajoilla diesel ei varmaan huono valinta olisi, aika tasoissa kuluissa bensan kanssa.

Esim. Passatteja kun katsoo niin nuo mainitun ikäiset ja ajetut autot ovat about saman hintaisia ostaa ottipa siten 1.4 tsi 125hp dsg:n tai 2.0tdi 4motionin dsg:llä ja 190 hevosella. Puhtaasti voimalinjoja katsomalla vaaka kallistuisi dieseliin.
 
HiTec sanoi:
No perinteikkäästi dieselillä talvella vain lyhyttä city-matkaa ajellessa tuo puhdistuslaitteisto voi muodostaa ongelmia. Tällöin esim. DPF kerää jatkuvasti suuret määrät nokea itseensä, mutta ei koskaan pääse polttamaan niitä kunnolla pois => tukkeutumisen vaara. Ja kuin pisteeksi i:n päälle käyttäjä vielä vähät välittää tuon hiukkaspolttonsa toiminnasta = sen kerran kun se sitten käynnistyy, niin auto sammutetaan kuitenkin ja näin tuokin polttoyritys katkaistaan pakolla. Ja seuraavaksi sitten itketään kuin se DPF tukkeutuu, aiheuttaa moottoriongelmia ja pitää suolestaa ko. ongelmasta eroon päästäkseen, vaikka loppupelissä se on ihan puhdas käyttäjän oma virhe, käyttäjä vähät välittää autonsa tekniikasta. Tälläiselle käyttäjälle se bensa voikin olla ihan hyvä vaihtoehto jo pelkästään tuon lyhyen ajomatkan vuoksikin 8)
Minulla on menossa kolmas DPF:llä varustetttu dieselauto. Talviajot ovat lähes pelkästään tuota lyhyttä cityajoa, kesäisin tulee ajettua pidempiä reissuja. Ajan autoillani 120-130 tkm ennen kuin ne menevät vaihtoon. En ole koskaan havainnut mitään tukkeutumis- tms. ongelmia. Itse asiassa en edes tiedä mistä tuon hiukkaspolton huomaa, kun sille ei autossani ole mitään merkkivaloa tai ilmaisinta. 

Ehkä niitä ongelmia sitten voi olla vanhemmissa autoissa?
 
HiTec sanoi:
Tälläiselle käyttäjälle se bensa voikin olla ihan hyvä vaihtoehto jo pelkästään tuon lyhyen ajomatkan vuoksikin 8)

Suodattimia vain alkaa olla bensakoneissakin eikä suinkaan ongelmattomia, samat ongelmat niissäkin on jos ajelee lyhyttä matkaa.
 
tai sanoi:
Virhe on tapahtunut jo aiemmin, kun on valittu omaan käyttöön sopimaton tekniikka.

Autoa valitessani päädyn usein sellaiseen automalliin, jolla voin ajaa miten sattuu ajoa olemaan. En sellaiseen, joka sopii vain tietyntyyppiseen ajoon.