autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Diesel voi sittenkin olla puhdas  (Luettu 73087 kertaa)

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #940 : 08.11.2018 13:43 »
Mybe - tosin maantiellä - dieselin kotikenttää - sitä jarruenergiaa ei kovin paljolti ole tarjolla.

Ja muutenkin kun ajetaan maantiellä pitkää siivua, on ne akut kaupunkiin tullessa tyhjät jos niitä ei ladata lainkaan tuon siirtymän aikana ja juuri kaupunkiajossa niiden akkujen tulisi olla täydet, jotta saataisiin se suurin hyöty juuri lukuisista liikkeellelähdöistä. Ne kaupungin rajalla olevat ekat liikennevalot kun eivät juurikaan akkuja vielä lataile, niihin kun rauhallisesti himmailee ::)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16 *** Myynnissä ***

Poissa kahe

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #941 : 08.11.2018 14:16 »
Ja muutenkin kun ajetaan maantiellä pitkää siivua, on ne akut kaupunkiin tullessa tyhjät jos niitä ei ladata lainkaan tuon siirtymän aikana ja juuri kaupunkiajossa niiden akkujen tulisi olla täydet, jotta saataisiin se suurin hyöty juuri lukuisista liikkeellelähdöistä. Ne kaupungin rajalla olevat ekat liikennevalot kun eivät juurikaan akkuja vielä lataile, niihin kun rauhallisesti himmailee ::)
Tätä varten omassakin on Save nappi, jolla voi säästää akunvarauksen sinne kaupunkiajoon ja maantie/motari mennään bensamoottorin voimin. Monesti tuota käyttänytkin 30km:n motari siirtymällä.

Poissa Urlaub

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #942 : 08.11.2018 14:23 »
Ja muutenkin kun ajetaan maantiellä pitkää siivua, on ne akut kaupunkiin tullessa tyhjät jos niitä ei ladata lainkaan tuon siirtymän aikana ja juuri kaupunkiajossa niiden akkujen tulisi olla täydet, jotta saataisiin se suurin hyöty juuri lukuisista liikkeellelähdöistä. Ne kaupungin rajalla olevat ekat liikennevalot kun eivät juurikaan akkuja vielä lataile, niihin kun rauhallisesti himmailee ::)

Ootko paljokin ajellut hybridillä?

Et vissiin kun tuollaisia kirjoittelet. Hämmästyttävän paljon hybridi lataa akkuja ihan tavallisessa maantieajossakin ja plugari kyllä toimii tavallisena hybridinä silloin kun akut ovat "tyhjät".

Poissa Taky

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #943 : 08.11.2018 14:31 »
Ja muutenkin kun ajetaan maantiellä pitkää siivua, on ne akut kaupunkiin tullessa tyhjät jos niitä ei ladata lainkaan tuon siirtymän aikana ja juuri kaupunkiajossa niiden akkujen tulisi olla täydet, jotta saataisiin se suurin hyöty juuri lukuisista liikkeellelähdöistä.

Vastaa 1-1 meikäläisen duunipäivää, 100km moottoriteitä konttorille jossa pari tuntia piuhassa, sitten kaupungille about 50 km ajoja sitten ennen päivän päättymistä parisen tuntia konttorilla ja motaria pitkin sitten himaan.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Kale

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2436
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #944 : 08.11.2018 14:39 »
Mulla on 2 plugaria ollut koeajossa yön yli ja kyllä on polttoaineen kulutus ollut melkoinen pettymys. Kokeiltu tehdä työmatkaa ladattuna ja ilman. Ladattunakin kulutus mielestäni liian suuri. Toki olisi vaatinut pidempää testiä, että olisi saanut selville tuleeko koko plugarilla penniäkään säästöä versus diesel mutta alustavien lukemien perusteella ei pahemmin. Toki varmaan Toyotalla tai Hyundailla saattaisi tulla säästöä mutta Hyundaita ei saa liisariksi ja Toyotan plugarit ei oikein sovellu meidän käyttöön.

Poissa Kettu

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #945 : 08.11.2018 14:45 »
Ootko paljokin ajellut hybridillä?

Et vissiin kun tuollaisia kirjoittelet. Hämmästyttävän paljon hybridi lataa akkuja ihan tavallisessa maantieajossakin ja plugari kyllä toimii tavallisena hybridinä silloin kun akut ovat "tyhjät".

Eikö jokainen kasupolkimen nosto käynnistä latauksen? Alamäessä jne? Ja kai sitten ajomoodista riippuu, käyttääkö sen sähkön maantiellä, vai vasta kaupungissa?
Jos ajaa fiksusti, niin kaupungissa päässee pitkälti päästöttömästi, vaikka maantiellä vähän tuprutteleekin. Ja sielläkin joka tapauksessa hyvällä uudella dieselillä vähemmän, ainakin hiilibrikettejä, kuin bensavehkeellä.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa VILLE66

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2199
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #946 : 08.11.2018 14:56 »
Suomi on pitkien etäisyyksien maa joten kyllä varmaan tupaöljyllä matkaillaan vielä pitkään, mesen uusi  D hypridi on varmaan monelle soiva peli. Oma XC60 lataus hypridi on kyllä toiminut kulutusten suhteen luvatulla tavalla, eli  4kk käytön jälkeen ollaan alle 3l koulutuksissa, 3-4 tankkausta vuoteen-ei paha. Mitä nyt on auton omaa näyttöä uskominen niin latausta ei taloudellisella ajotavalla siinä määrin tapahdu mitä jotkut antaa ymmärtää.

Poissa pantero

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2155
  • MB GLC 350e
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #947 : 08.11.2018 15:15 »
Mybe - tosin maantiellä - dieselin kotikenttää - sitä jarruenergiaa ei kovin paljolti ole tarjolla.

Go East and up (=kaunista vaaramaisemaa ;) ) not West and up (=aakeeta laakeeta…). Aika mukavasti plugari kyllä rullailee ja latailee, kun vaaran rinnettä alaspäin laskettelee. Auto optimoi muutenkin polttomoottorin/akun käyttöä maantiellä navin korkeustietojen perusteella.

Ja muutenkin kun ajetaan maantiellä pitkää siivua, on ne akut kaupunkiin tullessa tyhjät jos niitä ei ladata lainkaan tuon siirtymän aikana ja juuri kaupunkiajossa niiden akkujen tulisi olla täydet, jotta saataisiin se suurin hyöty juuri lukuisista liikkeellelähdöistä. Ne kaupungin rajalla olevat ekat liikennevalot kun eivät juurikaan akkuja vielä lataile, niihin kun rauhallisesti himmailee ::)

Nooh, mersulla (=intelligent hybrid), jos on laittanut määränpään naviin, auto säästää varausta loppumatkalle ihan itsekseen. Kaupunkiosoitteeseen en ole kokeillut, mutta lähiöönkin mentäessä akun varaus ei maantiellä laske alle 25 %:in. Kun lähestytään kohdeosoitetta, akun varaus laskee (parhaimmillaan) noin 10 %:n tuntumaan.

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #948 : 08.11.2018 20:57 »
Ootko paljokin ajellut hybridillä? Et vissiin kun tuollaisia kirjoittelet.

Rehellisesti sanottuna en metriäkään ja siksi kirjoitinkin "jos niitä ei ladata lainkaan tuon siirtymän aikana" kun en asiaa varmaksi tiedä - jonka tietty olisit sinäkin voinut hyvin tuosta lukaista jos olisit vain viitsinyt ennen oman kommenttisi heittämistä, eikös niin ::)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16 *** Myynnissä ***

Poissa Urlaub

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #949 : 08.11.2018 21:36 »
Rehellisesti sanottuna en metriäkään ja siksi kirjoitinkin "jos niitä ei ladata lainkaan tuon siirtymän aikana" kun en asiaa varmaksi tiedä - jonka tietty olisit sinäkin voinut hyvin tuosta lukaista jos olisit vain viitsinyt ennen oman kommenttisi heittämistä, eikös niin ::)

Olisin voinut, mutta kun ei kaikkea ehdi.

Pointti nyt kuitenkin siinä, että minunkin pitäisi muistaa hybridien olevan isolle osalle hyvin vieraita. Siis ainakin jos vertaa omaan 8 vuoden kokemukseen.

Automyyjien pitäisi rohkeasti tarjota hybridejä pitkään koeajoon.

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #950 : 08.11.2018 22:11 »
Pointti nyt kuitenkin siinä, että minunkin pitäisi muistaa hybridien olevan isolle osalle hyvin vieraita. Siis ainakin jos vertaa omaan 8 vuoden kokemukseen.

No ihan henk.koht. tasolla todella paljon pitää täyssähköissä tapahtua, jos seuraava autoni sitten joskus 2025 tjsp. ei olisikaan hybridi, vaan suoraan täyssähkäri. Toki mahdollistahan tuo voi olla, vaikka aika epätodennäköiseltä se just tällä hetkellä vaikuttaakin. Toki tuohon aikaan varmasti hybrideissäkin on suuremmat akut, se polttiskin voi olla vaihtunut vaikka polttokennoon ja auto onkin näin srjahybridi, tavallaan täyssähkäri mukana kulkevalla laturilla tjsp. We'll see 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16 *** Myynnissä ***

Poissa Duke

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 171
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #951 : 08.11.2018 22:16 »
No ihan henk.koht. tasolla todella paljon pitää täyssähköissä tapahtua, jos seuraava autoni sitten joskus 2025 tjsp. ei olisikaan hybridi, vaan suoraan täyssähkäri. Toki mahdollistahan tuo voi olla, vaikka aika epätodennäköiseltä se just tällä hetkellä vaikuttaakin. Toki tuohon aikaan varmasti hybrideissäkin on suuremmat akut, se polttiskin voi olla vaihtunut vaikka polttokennoon ja auto onkin näin srjahybridi, tavallaan täyssähkäri mukana kulkevalla laturilla tjsp. We'll see 8)
Ihan mielenkiiinnosta kysyn, että mitä pitää täyssähkäreissä tapahtua?
Volvo V90 D3 AWD Aut Inscription, VW Golf 1.2 TSI DSG Variant, BMW Z3 1,9 man

Poissa Urlaub

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #952 : 08.11.2018 22:24 »
No ihan henk.koht. tasolla todella paljon pitää täyssähköissä tapahtua, jos seuraava autoni sitten joskus 2025 tjsp. ei olisikaan hybridi, vaan suoraan täyssähkäri.

Mutta hybridi kuitenkin?

Ihan terve ajattelumalli minusta. Tämä ketjuhan on jotain muuta eli dieseleistäkin pitää vielä poistaa startstop toiminnasta, ettei vaan liikennevaloissakaan katkea nelisylinterisen dieselin kalina. Vähän enemmän käytetyillä ajavat sitten jakavatkin vinkkejä DPF:n suolistamisesta ja muista dieselkuskien kikoista.

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 15025
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #953 : 08.11.2018 23:33 »
Ihan mielenkiiinnosta kysyn, että mitä pitää täyssähkäreissä tapahtua?

Hinnan tulla alaspäin ja rangen kasvaa, näin niin kuin aluksi. Sen jälkeen, jos vielä merkkitarjonta laajentuisi niin, että alle 100 k€:n saisi järjellisen näköisen auton, jota ei ole muotoiltu jonkin toisen galaksin asukeille.

Poissa Urlaub

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #954 : 09.11.2018 07:09 »
Hinnan tulla alaspäin ja rangen kasvaa, näin niin kuin aluksi. Sen jälkeen, jos vielä merkkitarjonta laajentuisi niin, että alle 100 k€:n saisi järjellisen näköisen auton, jota ei ole muotoiltu jonkin toisen galaksin asukeille.

Niinkö e-Golf joka on mielestäsi ufon näköinen?

Ei Leafikään mitenkään normi japseista poikkea. Honda Civiccikin on siihen verrattuna toiselta planeetalta.

Jis dieseleihin palataan niin eiköhän pian olla tilanteessa jossa samaan koppaan saa eri köyttövoimia. Myös näitä ketjun mukaisia dieseleitä.

Poissa arska

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 196
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #955 : 09.11.2018 10:43 »
Eikö jokainen kasupolkimen nosto käynnistä latauksen? Alamäessä jne?

Käynnistää, ja tietenkin jarrutus myös. Lisäksi Nirossa ainakin myös polttomoottori lataa akkuja. Muista merkeistä en tiedä

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #956 : 09.11.2018 14:04 »
Mutta hybridi kuitenkin?
No se olisi nyt ehkä se realistisin vaihtoehto, mutta onko se sitten polttis johon on lisätty säkömoottori vaiko sähköauto johon on lisätty range extender, dunno. Mutta siis joku muukin pitää olla kuin pelkkä sähkö 8)

Itse asiassa viimeksi esitin merkkihuollollekin toiveeksi jotta saisin Leafin huollon ajaksi ja järjestyihän se, vaikka olikin 1. sukupolven lehdykkä vielä kyseessä. Nyt nyt ensiviikolla pitäisi viedä auto taas samaiseen huoltoon, niin joskos sieltä tuo uusi lehtykäinen jo irtoaisi. On meinaan aikalailla kaikilta madollisilta kanteista ajateltuna varsinkin Nissan merkkihuollolle win-win case tuollaisen sähkärin tarjoaminen huollon sijaisautona, auton "tankkaus" onnistuu omassa autohallissa, saa asiakkaalle sähköauto-kokemuksen vaikka hän ei sellaista koeajoon koskaan (vielä) pyytäisikään ja ennen kaikkea osoitus ko. firman eco-politiikan ihan käytännön toteutumisesta. Kaikki näpsästi samassa paketissa - ja varsinkin nimenomaan Nissan jälleenmyyjällä, mutta miksei muillakin joilla sähkärit kuuluvat jo myyntimallistoon muutenkin :)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16 *** Myynnissä ***

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #957 : 09.11.2018 16:03 »
Ihan mielenkiiinnosta kysyn, että mitä pitää täyssähkäreissä tapahtua?

No onhan niiden hinta vielä melko kova polttiksiin vrt, samaten range aika nafti ynnä pitkät latausajat, kun kyseessä kuitenkin on talon ainut auto. Tietty jos olisi pinkkaa ja pihaa, niin miksei tuossa voisi jo nyt seisoa nykyisen rinnallakin sähkäri city-cruisailuun, mutta... Myös jonkinlaista as.vaunuakin olisi kiva kyetä yhä vetämään 8)

Eikä pidä unohtaa tuota kehityksen nopeuttakaan, kuinka lapsen kengissään tuo täyssähkö yhä on ja siten nykyinen tekniikka happanee käsiin todella nopeaan. Ajatellaan että vaikka sen 5v kuluttua kun laitan autoni myyntiin, niin polttiksesta vielä saan sentään jotain, sähkärissä myyminen onkin jo pikkasen paha paikka kun uutta saa moninkertaisella rangella, tehokkaammalla laturilla ja onhan siinä uudessa myös aina uudet akutkin täydellä kapasiteetillaan = kyllä nuo sähkärit vielä tällä hetkellä kuitenkin on noiden varakkaiden early bird -harrastajien juttu, ei tälläisen tavis-käyttäjän :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16 *** Myynnissä ***

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 15025
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #958 : 09.11.2018 16:09 »
Niinkö e-Golf joka on mielestäsi ufon näköinen?

Viimeksi, kun asiaa tarkastelin, niin e-Golf oli polttomoottoriauton koriin väkisin tehty sähköauto. En tiedä onko tähän tullut muutosta, kun ei ole tullut niin tarkasti tutkittua, mutta niissä autoissa, jotka on lähtökohtaisesti suunniteltu sähköautoiksi, on yleensä paremmat tilaratkaisut ja suurempa range, kuin polttiksesta väsätyissä. Kuten totesin, niin e-Golfin nykytilaa en tiedä.

Poissa Kale

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2436
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #959 : 09.11.2018 16:13 »
Viimeksi, kun asiaa tarkastelin, niin e-Golf oli polttomoottoriauton koriin väkisin tehty sähköauto. En tiedä onko tähän tullut muutosta, kun ei ole tullut niin tarkasti tutkittua, mutta niissä autoissa, jotka on lähtökohtaisesti suunniteltu sähköautoiksi, on yleensä paremmat tilaratkaisut ja suurempa range, kuin polttiksesta väsätyissä. Kuten totesin, niin e-Golfin nykytilaa en tiedä.

Tilanne ei ole muuttunut mihinkään mutta Volkkarilta on tulossa sähkömallisto joka on suunniteltu alusta asti sähköautoksi.