autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia talon lämmitysjärjestelmistä  (Luettu 21410 kertaa)

Paikalla antsu

• Klassikkoainesta
Vs: Kokemuksia talon lämmitysjärjestelmistä
« Vastaus #240 : 14.01.2020 16:00 »
Olen mietiskellyt tuota 300 litran vesivaraajaa, että miksi sen pitää olla noin iso jos se ei ole yösähköllä lämmitettävä ja/tai käyttäjäkunta ole iso. Meillä on kesäasunnolla saunassa 15 litran varaaja 1,5 kW sähköteholla, keittiössä toinen samanlainen ja huussissa 5 litraa/1,5 kW. 2 hengen taloudessa pärjätään ilman säännöstelyä. Sitten kun järvivesi (=tulovesi) lähestyy 0 astetta, joudutaan saunassa hieman säätämään.

Paikalla kahe

« Vastaus #241 : 14.01.2020 16:07 »
Juurikin tuollaista pientä tulistusvaraajaa olen ehdottanut kierukan perään. Kuuman veden käyttö kun on pientä.

Poissa dingdongpingpong

• Grand Legend
« Vastaus #242 : 14.01.2020 16:09 »
Olen mietiskellyt tuota 300 litran vesivaraajaa, että miksi sen pitää olla noin iso jos se ei ole yösähköllä lämmitettävä ja/tai käyttäjäkunta ole iso. Meillä on kesäasunnolla saunassa 15 litran varaaja 1,5 kW sähköteholla, keittiössä toinen samanlainen ja huussissa 5 litraa/1,5 kW. 2 hengen taloudessa pärjätään ilman säännöstelyä. Sitten kun järvivesi (=tulovesi) lähestyy 0 astetta, joudutaan saunassa hieman säätämään.

Ei ole pakko olla 300L mutta kustannusero pienempiin on minimaallinen...käyttöveteen pätee sama kuin auton tehoon....sitä ei paljon tarvitse mutta tarvittaessa paljo on parempi kuin vähä ;)
Tulin juuri uskoon, uskon ilmaston muuttuvan....huomenna sää muuttuu, olen siitä melko varma :)

Paikalla antsu

• Klassikkoainesta
« Vastaus #243 : 14.01.2020 17:07 »
Kieltämättä pikkuvaraajat ovat suhteessa kalliita ja asennuksessa kuluu sama aika, mutta joku 100 litran purkkikin on paljon helpompi sijoittaa ja hieman kuitenkin halvempi.

Jos kysyjän tapauksessa pikkupurkki tyhjenee, voi käydä pannuhuoneessa pistämässä öljyn palamaan.

Poissa Ascon

• Klassikkoainesta
« Vastaus #244 : 14.01.2020 20:46 »
Kotipuolessa harkinnassa
...
itse olen ehdotellut

Kyseessä siis "vanhusten" kämppä? Tokihan se kannattaa miettiä, kauanko he sitä kämppää asuttavat ja jäisikö se vielä sen jälkeenkin suvun käyttöön, vai meneekö myyntiin?

Jos myyntihetki on ehkä 10 vuoden päässä, niin ostaja ei paljoa lisähintaa ole valmis maksamaan silloin jo 10-vuotiaasta lämpöpumpusta. Itse ajaisin öljyllä loppuun asti, tai pistäisin sähköpatterit ikkunoiden alle.

Jos myyntihetki on ehkä 30 vuoden päässä, kannattanee jo harkita maalämpöä tms. kunnon systeemiä, jonka takaisinmaksuaika on ehkä 10 - 20 vuotta.

Toki myös taloudellinen tilanne ja Essonbaarin huhut vaikuttavat valintaan, joka voi lopulta olla jokin sopuhintainen kompromissi näiden kahden äärilaiden väliltä.