https://yliteippaus.fi/

Peugeot 3008 ja 5008 (2016-)

Pökö on evakossa heillä. Vieressä oleva vanha Vitrean halli on remontissa ja pösö sekä ilmeisesti maahantuonti muuttavat siihen kun rakennus on valmis. Voipi olla ihan näyttävä halli kun valmistuu.
 
Sain ranskalaisia erikoisuuksia autooni. Talvimyräkän jälkeen auton tutkat lopettivat toiminnan ja ilmoitteli huollon tarvetta. Vein katseluun ja löysivät että on vika. Ainoa vain että tutkat rupesivat toimimaan itsestää. No nyt odotellaan erikoismiestä tutkimaan että mistä kyse  ;D Samalla tarkastettiin tuulilasin lämppärin toiminta. Huvittava seurata kun ranskalainen ja suomalainen logiikka kohtaa kun tarkastanut mekaanikko ja huoltoneuvoja miettii miten on mahdollista että kaikki toimii paitsi lasin lämpeäminen  ;D noh sama erikoismies tutkii
 
Ihan normijuttu. Pysäköinti avustin pois toiminnasta ilmoa lykkää kun anturit ravan peitossa. Huoltoilmaisin avain ilmestyy silloin. Putsaus ja käynnistys niin huoltovalo poistunut.
 
Joo, tuo on ranskalaista logiikkaa sanavalinnoissa. Itse olen Sitikoiden jäljiltä jo tottunut siihen, että "service" ei tarkoita merkkihuollon tarvetta, vaan ihan omatoimista tekemistä, kuten "täytä nyt hyvä mies se pissapoika" tai "putsaa neljän sentin sohjokerros parkkitutkien päältä".
 
Mulla on service-valo palanut jo 10 tkm ja koko talven ;) Ainakin 508:ssa tutkat alkavat taas toimia, kun vaan puhdistaa ne, eikä autoa tarvitse edes sammuttaa välillä.
 
Sama juttu omassa pösössä. Se varoitusääni on karmea. Service-valo syttyy, ikään kuin olisi maailmanloppu tulossa.  Tänä talvena ollut runsaasti poikkeustilanteita.
 
Laitoin mallin orggisvarusteiset kattotelineet paikoilleen, kattokaiteeton malli. Tuntui että edessä jäi yllättävän löysälle, kun taas takana oli ihan jäätävän tiukka, hampaat irvessä piti vääntää kiinni. Sitten hirvitti se oven sisäpuolelle tullut metalli metallia vasten tilanne. Onko muilla kokemusta vastaavista? Kovasti epäilytti, mutta toisaalta piti luottaa että kiinnityssysteemi on ok ja ajatuksella kuitenkin suunniteltu eikä ongelmia tule.
 
En osaa sanoa eroavatko 3008:n alkuperäiskattotelineet mitenkään Thulen tarviketelineistä, mutta niiden kanssa en ainakaan mitään tuollaista ole huomannut. Kiristyvät edessä ja takana yhtä hyvin ja helposti, eikä myöskään metalli kosteta metalliin missään. Ainoa mikä niissä hirvittää on telineen nostaminen katon yli, jos yksin tekee, että kolauta vastapuolen kattoon.

Kuitenkin; ero käytettävyydessä on julmettu verrattuna 5008:n kattokaidetelineisiin. Ne kun saa paikoilleen "sekunnissa" ja homma on kaikin puolin helpompi ja simppelimpi. Oma kanta on, että jos aikoo 3008:ssa käyttää telineitä yhtään tiuhempaan kuin kerran vuoteen, niin kattokaiteiden ruksiminen optiolistalta on hyvä idea -- jos vain tykkää niiden visuaalisesta ilmeestä.
 
Joo, no nuo minun mallit oli helppo valita kun sain vängättyä ne kauppaan mukaan. Sunnuntaina sitten näkee millaset jäljet ovat tehneet, jos ovat
 
Ainakin pitäisi olla, eikä orkkistelineen pitäisi tuolla tavalla ahdistaa. Olen sellaisen asentanut ja oikein oli sopiva eteen ja taakse.
 
MyPeugeot-appiin (Androdi) tuli päivitys, jonka asensin. Asennuksen jälkeen ei appi suostunut käynnistymään ennen kuin poistin ja asensin uudestaan. Samalla tietty hävisivät vanhat matkat.
Olisi kannattanut ottaa matkat talteen ennen päivitystä!
Uudestaan asennettu appi ei meinannut millään saada yhteyttä autoon. Yhteys kuitenkin syntyi muutman matkan jälkeen.


 
Maahantuoja osasi kertoa että apissa on ollut ongelmia pitkin Eurooppaa viime aikoina. Kovasti yrittävät kuullema kovasti korjata
 
MyPeugeot-appista on nyt julkaistu uusi päivitys (versio 1.18.1) minkä pitäisi toimia OK.
 
Lauantaina kävin koittamassa Pösön 3008 1.2 puretech A8 Allure varusteilla:

+ Ajotuntuma kunnossa.
+ Hiljainen
+ Tykkäsin pösön ohjaamosta, mielestäni jopa vähän premiumfiilistä tuossa. Lisäksi tässä autossa oli hyvät sähkösäätöiset penkit.
+ A8 toimii hienosti.

- Kyllä tuohon koneeseen jää hiukan lisää potkua kaipaamaan.

Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus, koneeseen + 20 hp, niin voisi hyvinkin olla seuraava autoni! :)
 
AHJ313 sanoi:
Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus, koneeseen + 20 hp, niin voisi hyvinkin olla seuraava autoni! :)

Uuteen ei tietty takuun puolesta viitsisi heti uutta ohjelmaa laittaa, mikä kyllä lisäisi tehoa tuon 20hv. ;)
 
AHJ313 sanoi:
Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus, koneeseen + 20 hp, niin voisi hyvinkin olla seuraava autoni! :)

Onhan siellä vielä hetken hinnastossa Puretech 180 Allure Edition 1049 euron lisähinnalla Puretech 130 Allureen verrattuna  ;) Siinä on tietty +50 hp, mutta haitanneeko se.
 
Nyt on kaikki kiinnostavat "keskiluokan" cittarit käyty koittamassa (poislukien Ateca, jota ei bensakoneella ja DSGllä löydy Tampereelta koeajoon.)

Melkoinen yllätys oli, että 3008 tuntui parhaalta ehdokkaista! (Ei alunperin ollut edes koko listalla. :) )

Hyvä auto ja ehkä tuon koneenkin kanssa tulisi toimeen.

 
Mullakin 3008 tuli ihan puskista kun sattui autokaupassa sattumalta silmään. Näytti sisältäkin niin tyylikkäältä, jotta oli koeajettava. Renault Kadjarin koeajon jälkeen tuntui ihan luksukselta. Nyt 2kk ajoa takana ja todella tyytyväinen olen ollut.
 
Tuo MyPeugeot-äppi heitti tänään voltin. Olin 5008:lla päivän liikenteessä ja heti aamulla hämmennyin, kun heti lähdön jälkeen infotainment buuttasi itsensä. Ei siinä mitään, mutta parin minuutin päästä buuttasi uudelleen. Ja jälleen parin minuutin päästä.

Syyksi paljastui tuo iPhonessa oleva äppi. Jos annan sille luvan (iPhonessa kysyy aina) kommunikoida auton kanssa piuhan yli, se kippaa koko infotainmentsysteemin. En ehtinyt kokeilla, tapahtuuko sama langattomalla yhteydellä tai 3008:ssa, mutta omituinen vika. Jos tapahtuu molemmissa, niin täytyy varmaan poistaa koko softa puhelimesta.
 
Tänään 3008:lla liikenteessä ja äppi kaataa myös sen infotainmentin. Sekä piuhalla että ilman. Poistin sovelluksen, asensin uudestaan, ei kaada enää. Täytyy katsoa uusiiko ongelma joskus. Jos uusi, niin sitten saa lentää roskiin koko äppi, ei tuo kovin hyödyllinen ole ylipäänsä.
 
En saa itse edes autoa yhdistettyä tähän peugeotin äppiin. Sääli sinäänsä koska tykkään seurata tuota kerättyä dataa
 
Myös minulla oli ongelmia yhdistämisen kanssa (puhelin Samsung Galaxy S7).
Yhdistäminen onnistui käynnistämällä appi ja ajelemalla autolla muutama matka moottorin sammutuksineen.
Edelleen tiedot siirtyvät toisinaan vasta seuraavan matkan lopussa, ei siis heti ajetun matkan jälkeen.