https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sauna

ePa sanoi:
Turvallisuusriski on aina olemassa, mutta riskien arvioinnin/hallinnan kautta on päädytty valitsemaan etäohjaukset, kuten Ville66 mainitsikin.

Itse en etäohjattavaa saunaa laittaisi vaikka se olisikin mahdollista.

Joo, meillä ainakin asustaa henkilöitä joilla on kohonnut riski muodostaa palovaara saunaan.
En kyllä asentaisi tuollaista kytkentää.
 
dingdongpingpong sanoi:
Fiksussa perheessä ei ongelma mutta kun joku (eukko) jättää pyykit ja varsinkin silkkilakanat kuivumaan lauteiden kaiteelle ja ukko kotimatkalla kytkee saunan tulille....

Tuo nyt on vihoviimeinen tapa, saunassa ei koskaan kuivateta mitään pyykiä, tuon pitäisi olla jokaisen suomalaisen ihmisen selkärangassa.

VILLE66 sanoi:
Kaveri oli talkkarina aikaisemmin ja kirosi kun joku oli jättänyt saavin kiukaan päälle...
Oppi tekemään tarkastuksen ennen kuin kello iskee virtoihin.

Meillä tämä riski on poistettu siirtymällä RST-löylykiuluihin, saunatiloissa ei ole mitään muovisia astioita.

VILLE66 sanoi:
Viimevuonna taisi kuolla koko perhe mitättömään turvallisuus riskiin...

Kyseisen perheen kuolema ei liittynyt millään tapaa etäohjattavaan saunaan.
 
Karvis sanoi:
Tuo nyt on vihoviimeinen tapa, saunassa ei koskaan kuivateta mitään pyykiä, tuon pitäisi olla jokaisen suomalaisen ihmisen selkärangassa.

Joo, niinhän se on kaikki muukin selkänahassa...varmaan tiedätkin ja olet huomannut.
Niinkin yksinkertainen kuin että naapurilla kiukas lähtee käyntiin kaksi tilaa eli huonetta kauempaa seinän ohjaimesta ja heilläkin on meinannut eukon rintamusliivit saada hiilipinnoitteen kun ukko ei käynyt tsekkaamassa löylyhuonetta, eukkonsa muisti 15min saunan startista että perrrrr...
 
Niin, meinasin että etäohjaus lisäisi mahdollista riskiä, tuossa Vuosaaren tapauksessa kun riskiä oli saatu riittävästi jo yksinkertaisemmalla systeemillä.
Se että on siirrytty palamattomasta materiaalista valmistettuihin astioihin ei poista sitä tosiasiaa että ihmisillä on taipumusta olla noudattamatta määräyksiä, olen nähnyt vanhoja vihtoja lasten vesipyssyjä ja muuta sellaista joka kiukaalle johtuessaan on selvä riski. Huomattavasti riskittömämpää on käydä paikanpäällä vääntämässä nupista ja tarkistaa tilanne samalla.
 
Ei kyllä voi käsittää, että jotkut pistää MITÄÄN tavaraa kiukaalle tai sen välittömään läheisyyteen. Osoittaa vaan, että puuttuu tyystin taju muutamista perusasioista. Mielestäni kiukaan etäkytkennän pitäisi olla aivan yhtä turvallista kuin lähikytkennänkin.
 
Karvis sanoi:
Tuo nyt on vihoviimeinen tapa, saunassa ei koskaan kuivateta mitään pyykiä, tuon pitäisi olla jokaisen suomalaisen ihmisen selkärangassa.

Todellakin saunassa kuivatetaan pyykkiä ja paljon kuivatetaankin. Ja varmasti jos ei nyt valtaosa niin hyvin iso osa ihmisistä kuivattaa saunassa pyykkiä tai varastoi jotain muuta romua.
 
Ale sanoi:
Todellakin saunassa kuivatetaan pyykkiä ja paljon kuivatetaankin. Ja varmasti jos ei nyt valtaosa niin hyvin iso osa ihmisistä kuivattaa saunassa pyykkiä tai varastoi jotain muuta romua.

Itse en tunne yhtään näin hölmöä ihmistä, mutta varmaan niitä on.
 
Karvis sanoi:
Itse en tunne yhtään näin hölmöä ihmistä, mutta varmaan niitä on.

Mä en ehkä nostaisi itseäni muiden yläpuolelle vaan toteaisin vaan että ihmisiä on erilaisia. Mä en tunne yhtään sellaista ihmistä joka ei osaisi tyhjentää saunaa ennen saunomista. Mutta NIITÄKIN on. Siksi tossa etäohjauksessa on tosiaan riski. Sen on toimittava hyvin tai jätettävä asentamatta. Omaa käytöstä en osaa pitää hölmönä. Sauna on pääasiassa muussa kuin saunomiskäytössä. Sitten harvoin kun saunotaan, tyhjennän saunan ja laitan päälle.
 
Quality sanoi:
Ei kyllä voi käsittää, että jotkut pistää MITÄÄN tavaraa kiukaalle tai sen välittömään läheisyyteen. Osoittaa vaan, että puuttuu tyystin taju muutamista perusasioista. Mielestäni kiukaan etäkytkennän pitäisi olla aivan yhtä turvallista kuin lähikytkennänkin.

Kyllä meidän kolmivuotiaan jäljiltä on hyvinkin syytä tarkastaa tuollaiset, toivottavasti tilanne korjaantuu, heh.
 
Ale sanoi:
Sitten harvoin kun saunotaan, tyhjennän saunan ja laitan päälle.

Tuosta voisi aatella että myöskään etäkäyttö ei ole saunomisprofiiliisi olennainen juttu.

Mutta kun päivän ollut tuulessa ja räntäsateessa olisi todella mukava klikata sauna lämpiämään kotimatkalta ja päästä heti lämpimään saunaan.

Harmitti kun muutama vuosi taakse saunaremontin yhteydessä kiukaisiin etäohjausoptiota ollut saatavissa.

 
Olen useinkin pohtinut tuota saunankiukaan etäohjausta, etenkin silloin, kun meillä oli vielä käytössä sähkösauna :). Nykyisin lämmitys puilla kestää sen 1-1,5 tuntia ja vaatii jatkuvaa läsnäoloa :-X.
 
Karvis sanoi:
Itse en tunne yhtään näin hölmöä ihmistä, mutta varmaan niitä on.

Minä olen yksi niistä hölmöistä, joka kuivattaa pyykkiä / jotain saunassa. Mutta ei se tarkoita, että kiukaalla, sen päällä taikka sen välittömässä  läheisyydessä olisi jotain kuivumassa. Ja, älä järkyty, kuivaan yleensä 1-2 tuntia saunomisen jälkeen, kun tuo 90kg kiveä pitää saunahuoneen lämpimänä liki aamuun asti.
 
Mä laitan hikiset juoksu- ja treenikamat aina (kylmään) saunaan lenkin jälkeen. En nyt kiukaan viereen, mutta saunaan kuitenkin. Se on mun mielestä paras paikka hieltä löyhkäävien vaatteiden kuivaamiseen. Sieltä ne voi sitten aamulla nostaa kannelliseen muovilaatikkoon odottamaan pesua. Erittäin kätevä ja muut perheenjäsenet huomioiva käytäntö, siis mun mielestä.

Näin lapsiperheellisenä en ikinä uskaltaisi käyttää kiukaan etäkäynnistystä. Pesutilat eivät kuitenkaan ole lukkojen takana, joten muksuilla ja muksujen kavereilla on sinne esteetön pääsy. Ei vaan riitä usko siihen, että omat muksut tai naapurin muksut eivät jonkun leikin ohessa ikinä laittaisi kiukaalle mitään.
 
Taky sanoi:
Mutta kun päivän ollut tuulessa ja räntäsateessa olisi todella mukava klikata sauna lämpiämään kotimatkalta ja päästä heti lämpimään saunaan.

Harmitti kun muutama vuosi taakse saunaremontin yhteydessä kiukaisiin etäohjausoptiota ollut saatavissa.

Hetivalmis kiuas on tähän ratkaisu. Tällainen oli talossa valmiina jonka ostimme nelisen vuotta sitten ja kun saunatilat remontoitiin parin vuoden jälkeen, päivitettiin myös kiuas uudempaan vastaavaan.
Varsinkin kun sauna on käytössä lähes joka päivä niin helpottaa kummasti kun saa vaan luukun avata ja ruveta löylyttelemään, joskus monta kertaa päivässä riippuen miten pojat innostuvat urheilutreeniensä jälkeen saunomaan. Ja luukku estää kiukaalle vieraiden esineiden joutumisen kun sauna ei ole käytössä, lapsia on on kielletty käyttämästä saunaa leikkipaikkana mutta sehän on vaan kielto...
 
Ymmärtääkä kukaan tuollaisen harvian pilarikiukaan päälle? Vastus 6,8 kW. Tuossa kun on kiviä 80 kg niin kestääkö tämä lämmitä pakjon kauemmin kuin normaali rosterinen harvian vega 6 kw?
 
Kestää tietenkin kauemmin, mutta ilmeisesti antaa löylyäkin paremmin. Vegasta on kokemusta, valitettavasti.
 
antsu sanoi:
Kestää tietenkin kauemmin, mutta ilmeisesti antaa löylyäkin paremmin. Vegasta on kokemusta, valitettavasti.

Olen ollut täysin tyytyväinen vegaan. Kiukaalla ikää 9,5 vuotta. Nyt kun on tässä aikeissa kämpäm vaihto, niin siellä näkyi olevan tuollainen harvian pilarikiuas. Itse en haluaisi maksaa sähkölaskussa yhtään lisää mistään.
 
Mulla oli aikaisemmin 8kw vega. Sauna lämpeni n. 1/2h käyttövalmiiksi. Kiuas oli päällä koko saunomisen ajan, ja n. 15min. sen jälkeen tehostamassa kuivumista.
Nyt samassa tilassa 9kw seinä-IKI. Lämpenee n. 1h käyttövalmiiksi. Asetettu 60 asteeseen. Sauna lämpenee n. 72 asteeseen, vaikka kiuas sammuu 60 asteessa. Lämpenemisen antaa suuri 120kg kivimäärä. Tuosta 72 asteesta tunnin saunomisen jälkeen lämpötila tippuu taas 60 asteeseen, jolloin vastukset taas heräävät töihin.
Suosittelen tornikiuasta, mahdollisimman suurella kivimäärällä. Löylyt voi säädellä maun mukaan heittämällä kivien eri korkeudelle vettä. Alhaalta saa pehmeät löylyt, ylhäältä kovaa kuumuutta.
 
MM sanoi:
Suosittelen tornikiuasta, mahdollisimman suurella kivimäärällä. Löylyt voi säädellä maun mukaan heittämällä kivien eri korkeudelle vettä. Alhaalta saa pehmeät löylyt, ylhäältä kovaa kuumuutta.

Kuinka korkealle siinä nousevat vastukset?