autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota C-HR  (Luettu 52923 kertaa)

Poissa tuRboman

Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #40 : 29.06.2016 00:16 »
Se on Toyotaviha syvässä joillakin. Auto haukutaan meluisaksi eikä sinne mahduta edes sisälle saatikka ajaa kykenisi.

Ai niin, mutta eihän sitä ole kukaan vielä edes livenä nähnyt, taikka sisällä istunut, saatikka ajanut. Tylsäkin on teknisesti. Ja hidas.

Mulle taas tuo hybriditekniikka on erittäin kiinnostavaa. Onhan se aika eksoottistakin jos verrataan tämänpäivän perus bensaturboon vaikkapa.

* * * * * * * * *

Äitini neuvo toimii tähänkin topicciin. Jos ei ole mitään positiivista sanottavaa, voi ihan hyvin olla sanomattakin. Toisaalta tällä logiikalla olisi minun pitänyt jättää kirjoittamatta tämä.

Mutta täytyyhän täällä edes jonkun pitää Japsien puolta ettei sen toisen foorumin tasolle aleta valua.
Joten koetetaan nyt vaan hyväksyä monia merkkejä eikä heti morkata pelkän ennakkofiiliksen perusteella.
"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River

Poissa völvöxc60

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4716
Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #41 : 29.06.2016 06:38 »
Se on Toyotaviha syvässä joillakin. Auto haukutaan meluisaksi eikä sinne mahduta edes sisälle saatikka ajaa kykenisi.

Ai niin, mutta eihän sitä ole kukaan vielä edes livenä nähnyt, taikka sisällä istunut, saatikka ajanut. Tylsäkin on teknisesti. Ja hidas.

Mulle taas tuo hybriditekniikka on erittäin kiinnostavaa. Onhan se aika eksoottistakin jos verrataan tämänpäivän perus bensaturboon vaikkapa.

* * * * * * * * *

Äitini neuvo toimii tähänkin topicciin. Jos ei ole mitään positiivista sanottavaa, voi ihan hyvin olla sanomattakin. Toisaalta tällä logiikalla olisi minun pitänyt jättää kirjoittamatta tämä.

Mutta täytyyhän täällä edes jonkun pitää Japsien puolta ettei sen toisen foorumin tasolle aleta valua.
Joten koetetaan nyt vaan hyväksyä monia merkkejä eikä heti morkata pelkän ennakkofiiliksen perusteella.
Asiallista keskustelua tässä on ollut erilaisilla näkemyksillä, niin ei kai se "Tojotavihaa" voi olla, jos esim. tuo näyttöuloke ei nappaa.
En tiennyt, että Tojotalle voi olla vihainenkin ;D

Poissa P.Alikka

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2362
Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #42 : 29.06.2016 07:41 »
Toyota ei edelleenkään osaa suunnitella ohjaamoa siten, että ratin säätö riittäisi länsimaisille ihmisvartaloille, poislukien kaikista persjalkaisimmille yksilöille. Ratti jää joko toivottoman kauas tai polvet on suussa tai ajoasennosta pitää tehdä luonnottoman pysty. Toki tottumiskysymys hieman, ja jos ei paremmasta tiedä niin varmasti on juhlava ajoasento tuossakin.

Muutenhan tuo näyttää nyt ihan asialliselta autolta, pl. retrokello.
Näin on, mutta tämän mallin kohdalta tästä ei liene vielä kenelläkään täällä faktaa? Nykyisessä Auriksessa on jo vähän yritetty tältä osin, mutta Yaris, Avensis ja Rav4 on tältä osin vajaa. Mutta itseäni kun tämä CH-R kiinnostaa, niin elätellään nyt vielä (=taas kerran) toiveita, että tässä asiassa olisi menty eteenpäin.

Ja näihin meluihin liittyen. Omaa kokemusta on Toyotista jonkun verran ja vanhat Corollat oli meluisia, mutta esim. ensimmäisen kopan Avensis taas oli hyvinkin hiljainen. Tuosta lähtien Avensikset on omaan korvaan ja kotimaisten testienkin mukaan olleet luokassaan siinä hiljaisten osastolla. Toisen mallin Avensis oli tosin huonompi kuin muuta Avet. Eikä tämä uusi Auriskaan minun korvaani luokassaan mitenkään meluisa ollut? Tästä ei tosin kokemusta ole kuin muutaman päivän sijaisauton ajot ja tämän fl-mallin koeajo.
Ajossa: Melkein rippukouluikäinen itäauto käpyisellä nelivedolla
Ajossa II: Fabia Combi, hyppii ja pomppii
Exät: kuli-Reemium, Siitin, Sotka ja muutama Toipotta

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9808
Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #43 : 29.06.2016 08:01 »
Eikä tämä uusi Auriskaan minun korvaani luokassaan mitenkään meluisa ollut? Tästä ei tosin kokemusta ole kuin muutaman päivän sijaisauton ajot ja tämän fl-mallin koeajo.
Mun korvaan uusimman kopan Auris on luokkansa hiljaisimpia autoja. Vähemmän siinä oli sisämetakkaa kuin esim. A3:ssa tai kuli-V40:ssä.

Enkä nyt mikään Toyotamies ole, mutta ihan paskapuhetta väittää, että nykyiset Toyotat olisi merkittävän meluisia verrokkeihinsa nähden. Tottakai uusi Auris varmasti vaikuttaa meluisalta, jos on tottunut 3x hintaluokan menopeliin.

Poissa völvöxc60

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4716
Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #44 : 29.06.2016 08:08 »
Rengastus ja tien kunto korostaa melua meillä valitettavan paljon. Oma ex Toyotan Verso oli kohtuu hiljainen uudemmalla asfaltilla, mutta karkealla(keväällä) jopa häiritsevä.

Poissa tuRboman

Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #45 : 29.06.2016 09:38 »
Asiallista keskustelua tässä on ollut erilaisilla näkemyksillä, niin ei kai se "Tojotavihaa" voi olla, jos esim. tuo näyttöuloke ei nappaa.
En tiennyt, että Tojotalle voi olla vihainenkin ;D


No joo, ei nyt ehkä ihan vihainen mutta kuitenkin  ;D
Näyttöulokkeen moittiminen ehdottomasti sopii topicciin. Se on selkeä mielipiteen esitys kuvissa nähdystä autosta. Mutta jos moittii meluisaksi autoa jota ei ole edes livenä nähty, tai väitetään ettei ajoasentoa saa mieleiseksi, niin eihän tässä ole mitään järkeä. Sama kuin sanois, että Toyota on huono koska on Toyota. Ihan Riisikippotasoista juttua.

Mutta eipä siitä. Jatketaan CH-R:stä.
Samoilla linjoilla minäkin monen kanssa, että kyllä on uhrattu näkyvyys muotoilun alttarille. Ikkunat on vaakatasossa tarkasteltuna niin kapeita, että näkökenttä on erittäin rajattu. Ja vielä ikkunoiden alalinja on niin ylhäällä, että tuollaisella pyöriskely esimerkiksi runsaslapsisella piha-alueella on jo itsessään riski!

Mutta onhan tuolla saatu kyllä erittäin näyttävä auto aikaiseksi. Jos vertailukohtana käytetään Nissan Jukea, joka on kyllä on iäkkäämpi design, on tämä mielestäni onnistunut paljon tasaisemmin. Silmä on jo ehtinyt tottua Toyotan keulan nykylookiin kun Avensiksia pyörii kylillä lähes häiriöksi saakka, niin tässä CH-R:ssä tuo uusi keula on sitten parhaimmillaan.

Sisäkuvista ei vielä niin hirveästi osaa kommentoida. Näyttö tosiaan on hieman erikoisen näköinen ratkaisu, mutta saattaa olla käytännössä erittäin toimiva. Eikä tuo nyt hirveästi huonommalta näytä vs Mercedeksen A :n "irtonäyttö" tai Citroenin Cactuksen näyttö. yms. Hyvänä puolena näissä kaikissa on, että näyttö on tuotu riittävän ylös. Ja CH-R:n tapauksessa lähelle rattia vielä kuskia kohti hieman kääntäen. Verrattuna perinteisemmin asennetut monitoiminäytöt keskellä kojelautaa alempana ovat kyllä käytönnössä usein melkoisen epäkäytännöllisiä näppäillä. Ainakin meidän Subarussa on näin.

Avattu takaovi on kyllä myös melkoisen erikoinen näky:


Kyllähän tähänkin täytyy käydä tutustumassa lähemmin kunhan tulee jälleenmyyjille nähtäväksi.
"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River

Poissa jussi101

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 227
Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #46 : 29.06.2016 09:48 »
Takaoviratkaisu taitaa perustua muotoilun näyttävyyteen ja siihen, että nykyisin takapenkillä ei enää katsota ulos maisemia vaan käytetään viihdelaitteita. Joskus meilläkin tuntuu siltä, että takaikkunat ovat turhia kun lasten silmät ovat tableteissa matkan alusta loppuun.

Volvokin on väläytellyt V/XC40 konsepteissaan tämän tyylisiä takaovia ja onpa lentoliikenteeseenkin kaavailtu ikkunattomia matkustajakoneita.

Poissa P.Alikka

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2362
Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #47 : 29.06.2016 09:49 »
^^ ja ^ Kyllä tuo ovi on noin aukaistuna erikoisen (=ruma) näköinen ja tosiaan tuo käytettävyys lasten osalta on huono. Kyllä meillä jo 5 vee poju osaa oven aukoa parkkipaikalle niin ettei toisten autoja kolhita, mutta tuota ovea on turha aukoa kun ei kahvaan ylety... Samoin tuo näkyvyys takapenkiltä vaikuttaa melko onnettomalle ja meidän lapset tykkäävät maisemiakin katsella, takapenkillä olevia dvd-soittimia on nyt viimeisen vuoden aikana käytetty ehkä kaksi kertaa. Mutta livenähän nuo asiat selkiytyvät.
Ajossa: Melkein rippukouluikäinen itäauto käpyisellä nelivedolla
Ajossa II: Fabia Combi, hyppii ja pomppii
Exät: kuli-Reemium, Siitin, Sotka ja muutama Toipotta

Poissa icemii

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 263
Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #48 : 29.06.2016 10:10 »
Tuo avoin takaovi nyt menee samaan kastiin kun Audi A1 ja oliko nyt Q5 avattu takaluukku ;D Audi voittaa rumuuden vielä 6-1 tuohon nähden. Eli mitään merkitystä oikeesti tuollasella ole ::)

Poissa P.Alikka

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2362
Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #49 : 29.06.2016 11:20 »
Sössiikö Toyota nyt tämän mallin siinä mielin, ettei tarjolle tule nelivetoa hybridi-voimalinjalla? Sikäli kun oikein ymmärrän nämä ennakkotiedot, niin neliveto tulee tarjolle vain 1,2 turbokoneen automaattivaihteiseen versioon? Miksi ihmeessä näin jos tuo uusi 1,8 hybridivoimalinja on jo Priukseen jossain päin saatavilla (Japanissa?) nelivetona niin kyllä tuo nelivetoinen malli jotenkin tuohon CH-R:n kävisi kuin nenä päähän...
Ajossa: Melkein rippukouluikäinen itäauto käpyisellä nelivedolla
Ajossa II: Fabia Combi, hyppii ja pomppii
Exät: kuli-Reemium, Siitin, Sotka ja muutama Toipotta

Poissa nackerton

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 732
Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #50 : 29.06.2016 11:36 »
Varmaan harjoittelevat sen e-Fourin kanssa ensin Japanissa vähän aikaa, ja vasta sitten tuovat sen tarjolle muualle.

Poissa BarrelNut

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 609
Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #51 : 29.06.2016 11:43 »
Se on Toyotaviha syvässä joillakin. Auto haukutaan meluisaksi eikä sinne mahduta edes sisälle saatikka ajaa kykenisi.

Ai niin, mutta eihän sitä ole kukaan vielä edes livenä nähnyt, taikka sisällä istunut, saatikka ajanut. Tylsäkin on teknisesti. Ja hidas.

Offtopikkina sen verran että tuo on vielä pientä siihen verrattuna että kyseessä olisi jokin jenkkiläinen auto. Ne ovat suomalaisen mielestä kaikki paskoja lullia ilman ajo-ominaisuuksia, tehottomia ja samalla myös bensasyöppöjä sekä uskomattoman rumia ja muovisia sisältä ja ulkoa. Vaikka kuvasta voi päätellä auton olevan joka suhteessa tyylikäs ja että speksien mukaan auto on sekä tehokas että kulutukseltaan linjassa muiden samankokoisten ja -tehoisten autojen kanssa.

No mutta asiaan, tämä sopisi hybridinä meille kakkosautoksi jos sisätilaa takapenkillä löytyy yhtä paljon kuin Auriksessa. Haussa olisi vähäkulutuksinen työmatkakulkine automaattivaihteistolla johon mahtuisi pari pientä lasta turvalaitteissa. Tuota Aurista olin vähän jo meille miettinyt.

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 15727
Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #52 : 29.06.2016 23:52 »
Mun korvaan uusimman kopan Auris on luokkansa hiljaisimpia autoja. Vähemmän siinä oli sisämetakkaa kuin esim. A3:ssa tai kuli-V40:ssä.

Ei ole kovin vaikeaa tehdä hiljaisempaa autoa kuin kuli-V40.

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9808
Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #53 : 30.06.2016 10:01 »
Ei ole kovin vaikeaa tehdä hiljaisempaa autoa kuin kuli-V40.
Ei siinäkään kaikki ole onnistuneet.

Poissa Jysky

Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #54 : 05.07.2016 11:15 »
Elokuussa kuulema malliauto kiertää kauppiailla. Tampereella tais olla 23.8. Ei ajomahdollisuutta.
Ateca TDI 4drive

Poissa Jones

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 458
Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #55 : 05.07.2016 12:33 »
18.8 Jyväskylässä. Lähtee minulla heti tilaukseen kun mahdollista. Ensimmäinen vuosi on myyty käytännössä loppuun.

Poissa Urlaub

Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #56 : 05.07.2016 13:15 »
18.8 Jyväskylässä. Lähtee minulla heti tilaukseen kun mahdollista. Ensimmäinen vuosi on myyty käytännössä loppuun.

Miten voi olla loppuunmyyty, jos ei ole vielä mahdollista tilata?

Tämä kyllä kiinnostaa kovasti minuakin tai pikemmin vaimoani. Hybiridi pitää kuulemma olla ja nyt neljännen jälkeen kaikki mallit on käyty läpi.

Poissa Jones

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 458
Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #57 : 06.07.2016 14:20 »
Ilmeisesti ensivuoden kiintiö suomeen on melko pieni ja porukka on ennakkoon niitä varaillu. Minä sain tiedon paikallisesta liikkeestä heidän pääliköltä joka on kaveri noin muutenkin (ihan jo lapsuuden aikainen kaveri).

Poissa Foxit

Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #58 : 13.08.2016 10:11 »
Nyt tätä pääsee paikanpäälle töllistelemään. Tässä vielä kiertueaikataulu: https://www.toyota.fi/ajankohtaista/tapahtumat/chr-kiertue.json
Lexus CT 200h - Hybrid A Comfort (2011)
ex: Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol
      Volkswagen Polo 1,2 TDI

Poissa P.Alikka

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2362
Vs: Toyota CH-R
« Vastaus #59 : 19.08.2016 16:24 »
C-HR kylmätyypätty töitten jälkeen paikallisessa myymiössä. Ulkoisesti auto on minun makuuni, sopivasti erottuu harmaista Corolloista. Myymiön auto oli väriltään tumma, joku metallimusta tms. 18" vanteilla ja parhaalla varustelulla. Kohta pieni listaus plussista ja miinuksista, mutta kuskinpaikalta ehkäpä paras Toyota koskaan.

 Penkit oli ainakin tässä varustelussa mukavan ja tukevan oloiset, tosin pääntuki ei ole säädettävissä (joillekin miinus) ja selkänojan kaltevuussäätö portaallinen. Isoin yllätys oli se, että tässä se nyt on Toyota jonka ratin syvyyssäädöstä en valita! Ei se vieläkään mikään runsaudensarvi ole, mutta pidempi kuin aiemmissa Toyotissa ja omaan makuuni sain hyvän ajoasennon ilman kompromisseja. Kojelauta on alaosastaankin pehmeää muovia, ei nyt ihan VAG-tasoa, mutta ei pahan. Yläosa oli sitten tässä jotain wanna be nahkaa ja ihan siisti. Tuo näyttö kojelaudassa ei livenäkään mikään hieno ratkaisu ole, mutta on se käytettävyydeltään hyvässä paikassa.

Takana on sitten asiat huonommin. Pituussuunnassa tilaa itselleni asemoidun kuskinpenkin takana on hyvin, mutta tuo takana on todella pimeää ja ahtaanpaikan kammo voi iskeä, niin hyvin tuo muotoilu on syönyt takaikkunat! Itse penkki ihan ok. Tämä näyttelyauto oli mustalla (tai hyvin tummalla) sisäkatolla, liekkö tuo kaikissa malleissa vai vaan tämän "premiumin" yksinoikeus?

Tavaratila kaikenkaikkiaan ihan ok, kokoinen. Aikalainla Atecan tasoa, ehkä vähän matalampi? Takakontin pohja oli sitten käsittämättömän luokaton "riepu", roikkui sivuilta jne. Myyjä epäili, että varsinaisissa tuotantomalleissa on tuo asia paremmin.

Ja sitten se hinnoittelu... Myyjän mukaan lähtöhinnat 1,2T life (karvalakki) on n. 27k€, hybridi Active varustelulla n. 31k€ ja 1,2 nelikko-automaatti Premium-varustelulla öbaut 37 isoa rahaa. Aika, noh, en tiiä...

+tilat edessä
+viimeistely hintaluokka huomioiden
+ulkonäkö
+penkit ja ratti

-takapenkin ahdistava tunnelma
-ulkonäkö kaipaisi vähän pirteämpääkin moottorivaihtoehtoa
-ei suksiluukkua(?)
-takakontin viimeistely (pohja, kassikoukut piilossa)
Ajossa: Melkein rippukouluikäinen itäauto käpyisellä nelivedolla
Ajossa II: Fabia Combi, hyppii ja pomppii
Exät: kuli-Reemium, Siitin, Sotka ja muutama Toipotta