https://yliteippaus.fi/

Kia Niro (DE, 2016 - 2022)

Maanantaille on varattu 15 000 km huolto Nirolle. Varsin hyvin on ensimmäinen vajaa vuosi Niron kanssa sujunut, eikä moitteita ole. Auto on ollut juuri sitä, mitä odotin saavani  :) Keskikulutus on nyt näillä kilometreillä 3,3l/100km, kun se ennen talven alkua oli vielä n. 2,4l/100km, joten tuonkin puolesta on homma pelannut hyvin.

Sen verran tyytyväinen olen ollut, että e-Nirokin on alkanut ainakin jo ajatuksen tasolla houkuttaa, joutuneen tarkemmin tutustumaan, kunhan noita alkaa liikkeissäkin näytillä ja koeajossa olla  ;D Tuo helmikuun koeajokiertue ei vielä näille nurkille ulotu, hyvähän tuota olisi talviolosuhteissakin päästä testaamaan.
 
Eilen kävin heittämässä noin 40 km lenkin, auto siis Niro PHEV. Akku ei ollut ihan täyteen ladattu mutta silti päästiin vähän reilu 30 km ajamaan sähköllä. Tilaa oli riittävästi, sain hyvän ajoasento vaikka olen 196 cm pitkä, vaimo vielä mahtui mun taakse, itse en olisi mahtanut. Varustetaso en kysynyt mutta kattavasti oli varusteltu, adaptiivinen vakkari löytyy ja toimii hyvin, kuolenkulman varoitin toimii kanssa todella hyvin. Sähköllä ajaminen oli oikeasti aika kiva, myös ensimmäinen kerta minulle. Kitkarenkaat oli alle ja kun moottori ei käy oli meno kyllä todella hiljaista kun ajettiin hitaasti. Niro ei ole vielä äänekäs vaikka nopeusmittari näytti vähän reilu 100 km/h, erilainen äänensävy verrattuna mun Optima nastoilla, ei ollut häiritsevää kuitenkaan. En huomannut nollata kulutustiedot ennen koeajo, ajotietokoneen mukaan oli tasan 5l/100 km. Auto oli myös melko uusi, reilu 200 km mittarissa. Natinoita tai ylimääräisiä ääniä ei ollut. Oli kyllä positiivinen kokemus. Ainut miinukset olisi että takakonttiin ei sais kovin paljon tavaraa ja hinta ehkä vähän kova jos on hyvin varusteltu, noin 40k. Työmatka kun on 36 km per suunta niin pääsisin töihin ainakin sähköllä, myyjä väitti että hän on ajanut 46 km pelkästään sähköllä. Mukava auto oli Niro aja, ei niin mukava että olisin pyytänyt tarjousta. e-Niro on tarkoitus koeajaa sitten kun semmonen saa.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

 
Niro EV

https://www.tu.no/artikler/de-forste-e-niro-kundene-far-bil-med-faerre-funksjoner/447687

2. LOKAKUUTA 2018

Googgelilla....

Ensimmäiset e-Niro-asiakkaat saavat autoja, joissa on vähemmän ominaisuuksia


Kia e-Niro:n välillä on eroja . Auton ensimmäiset versiot eivät saa samanlaista telematiikkaa kuin myöhemmissä versioissa.

Tämä tarkoittaa käytännössä, että autoa ei voida hallita sovelluksen kautta, eikä järjestelmän päivityksiä voida ladata automaattisesti.

Tämä kertoo Kian tuotemarkkinoinnin johtaja Alper Celikille TU Elektriskille.

"Telematiikka" tarkoittaa käytännössä auton sisäänrakennettua mobiilimodeemia, eli se voi muodostaa yhteyden Internetiin matkaviestinverkon kautta.

Kia-järjestelmä toimittaa ensin Kia Souliin. Sitten se on toimitettava Kia e-Nirolle. Joten ensimmäiset markkinoille tulevat autot eivät saa tätä.

Asiakkaat, jotka haluavat hallita ilmastointijärjestelmiä, ja niiden on luotettava odottamiseen. Celik ei määritä mitään muuta aikaa kuin "ensi vuonna".



Koeajattavassa etäyhteyttä ei ollut, toivotaan että 2020 on mukana. Jossain oli uutinen että Kanadassa olisi.

http://www.businesskorea.co.kr/news/articleView.html?idxno=26537

Hyundai and Kia Partner with Vodafone to Provide Connected Car Services in Europe


Vielä epäselvää, mitä vetokoukun kanssa tapahtuu
On myös epäselvää, mitä vetokoukun kanssa tapahtuu. Kia Norge on ilmoittanut, että he "odottavat", että auto saa tämän.

Voi myös olla, että vetokoukku tulee saataville vain Pohjoismaissa, koska se ei ole tärkeää eteläisille Euroopan asiakkaille.


 
Taky sanoi:
Alustavat hinnat (sis. toimituskulut):

LX 64 kWh 45 590€

Toivottavasti tätä nyt ei taas heti tulkita vihapuheeksi, kuten tuppaa olemaan tapana, mutta todetaan nyt silti, että Hybrid 1.6 GDI LX maksaa 27 200 euroa. En ole niin tarkkaan tähän malliin perehtynyt, että en osaa sanoa onko LX molemmissa malleissa yhtenevä varustelun osalta, mutta voinee olettaa, että ollaan ainakin aika lähellä.

Jos Nirosta olisi ihan perusbensaturbo olemassa, niin voisi olettaa, että se maksaisi noin 23 000 euroa. Eli taas ollaan siinä tilanteessa, että perusperhesähkäri maksaa sen 20 000 euroa enemmän kuin kuin vastaa bensaturbo, kun huomioi valtion myöntämät tukiaiset. Kova on ero edelleen, ei se ole siitä mihinkään kutistunut, vaikka koko ajan siitä puhetta on.
 
Vempula sanoi:
En ole niin tarkkaan tähän malliin perehtynyt, että en osaa sanoa onko LX molemmissa malleissa yhtenevä varustelun osalta, mutta voinee olettaa, että ollaan ainakin aika lähellä.


Vastaavat pitäisi olla kuin Hybridissä.
 
Niro Electric MY19 hinnasto
 

Liitteet

  • Niro Electric MY19 hinnasto 28.2.2019.pdf
    198,6 KB · Katsottu: 202
Myytävänä sarja Niron pölykapseleja. Lähes uudet. Jäivät myyntiin mennestä autosta vahingossa varastoon. Hinta 60 eur + mahdolliset toimituskulut. Saatavana Järvenpäästä.
 

Liitteet

  • C11698D8-81DC-4A6F-AC94-F2DAB24BD57F.jpeg
    C11698D8-81DC-4A6F-AC94-F2DAB24BD57F.jpeg
    59,5 KB · Katsottu: 152
Oli tuollainen Niro hybridi (olisiko 1.6, ei plugari) vuokra-autona ja varsin mukava peli oli ajella. Leppoisa ja hyvä ajettava. Mukavuuskin oli kunnossa, 16" pullarenkailla ei myöskään melu noussut liian pahaksi. Tehoa tuossa nyt ei ollut mitenkään älyttömästi, ohi kyllä pääsi kun konetta huudatti armottomasti. Tilaa sisällä matkustajille hyvin, kontti omaan käyttöön liian pieni.

Kulutus hyvin normaalia omaa ajoprofiilia vastaavassa ajossa 5,5 l/100 km, tankkauksista mitattuna. Tässä mukana myös moottortietä 130 km/h mittarinopeudella. Kaupungissa kulutusmittari näytti alimmillaan vaan 4,3 l/100 km eli kaupunkipainotteiseen ajoon hyvä peli. Kaupungissa mukava lipua pelkällä sähköllä ja ketterä pyöritellä muutenkin.

Alkuun ihmettelin, missä käsijarru, kun en huomannut jalkapoljinta. Sisusta ok, tosin etuovet halvinta ämpärimuovia, ehkä paremmissa varustetasoissa asia on toisin. Näyttö oli uudeksi autoksi hupaisan pieni, ehkä vain 3,5-4".

Paljon enemmän tästä tykkäsin kun Auris Hybridistä. Uudesta Corollasta ei ole kokemusta.
 
Taky sanoi:
Miinus - EV ei päivity polttiksen ja hybridin kanssa samaa tahtia.

Se on totta, mutta toisaalta EV on pari vuotta uudempi malli. Ulkoisestihan nämä nyt päivitettiin vastaamaan EV:tä, mutta muista eroista en tiedä. Tekniikka kai pysyi samana.
 
arska sanoi:
Ulkoisestihan nämä nyt päivitettiin vastaamaan EV:tä, mutta muista eroista en tiedä.

Uusi koelauta, digimittaristo, Luxury malleissa isompi keskinäyttö/tietsikka (UVO) joka kait (?) sisältää sitten mahdollisuuden etähallintaan....


kia-niro-2020-dashboard.jpg
 
Taky sanoi:
Uusi koelauta, digimittaristo, Luxury malleissa isompi keskinäyttö/tietsikka (UVO) joka kait (?) sisältää sitten mahdollisuuden etähallintaan....


kia-niro-2020-dashboard.jpg

Joo, suurin ero on varmaan tuossa. Ja sähköinen käsijarru, se on hyvä. Luulin, että EV olisi jo tällainen
 
Näyttää huimasti paljon paremmalta tuo Faceliftin sisusta. Sisusta olikin ehkä heikoin lenkki muuten hyvässä kokonaisuudessa oman kokemuksen perusteella.
 
Muuten modernin ja hyvän näköinen sisältä, mutta tuo vaihdekeppi on jotain järkyttävän ja kammottavan väliltä...
 
Mikäs vika kepissä on? Ihan normi automaattilootan T-keppi. Eihän se ole yhtä hieno kuin Bemarin ja Pösön partakoneet, mutta kyllä toikin toimii.
 
Tuli viestiä:

Tervetuloa uudistuneen Kia Niron ensiesittelyyn Espoon Niittykumpuun (Niittymaantie 8) torstaina 5.9. klo 9-19. Kahvitarjoilu. aritaespoo.fi
 
Squierrel sanoi:
Mikäs vika kepissä on? Ihan normi automaattilootan T-keppi. Eihän se ole yhtä hieno kuin Bemarin ja Pösön partakoneet, mutta kyllä toikin toimii.

Toimii kyllä, mutta voisi olla nykyaikaisemman näköinen.
 
onko kellään tullut Plug-in Hybridin kanssa sellaista ongelmaa että 230V latauskaapelin kiinnilaiton jälkeen lataus kestää vain muutamia sekunteja, sen jälkeen se loppuu. Ostin autoni juuri, ohjekirja ei antanut juurikaan vinkkiä tuohon asiaan.