- 19.12.2018 klo 12:48 / Kia Niro (DE, 2016 - 2022)
Jännä juttu, että Suomessa ev mallin hinta nousee noin rajusti. Saksassa plug-in versio alkaa noin 33k€ ja ev versio noin 34k€. Perusmalli halvimmillaan on reilu 25 k€.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
KolmeC sanoi:Jännä juttu, että Suomessa ev mallin hinta nousee noin rajusti.
KolmeC sanoi:Jännä juttu, että Suomessa ev mallin hinta nousee noin rajusti. Saksassa plug-in versio alkaa noin 33k€ ja ev versio noin 34k€. Perusmalli halvimmillaan on reilu 25 k€.
arska sanoi:mentäisiin lähelle 50 k€ (Konan paremmin varusteltu versio taisi olla n. 47 k€).
Taky sanoi:Alle 50k€ pitää jäädä että 2000€ sähköautoedun saa.
elcucuy sanoi:Itsellä nyt 20tkm takana ja kulutusta olen ihmetyttänyt alusta asti. Kesällä ei millään alle 5L, yleisimmin siinä 5,3-5,5 tienoilla ja tällä hetkellä, kun lämpötilat keikkuu plussan tuntumassa, niin kulutus 6,3 nurkilla.
Testimielessä olen ajanut todella pehmeästi, vieläpä niin, että olen pitänyt mahdollisuuksien mukaan ilmastointia kiinni, joka selvästi vaikutta polttomoottorin käyntiin, mutta ei tuntuvaa muutosta. Pari kertaa on käyty huollossakin ihmettelemässä ja mitään vikaa ei löydy. Viimeksi oli huollossa takaisinkutsun seurauksena, jossa tehtiin joku päivitys nimenomaan sähkön ja bensan vuorotteluun voimantuotossa ja ei muutosta tuonut sekään. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Oma autoni oli esittelyauto, muutama tonni mittarissa ja pieni epäilys, että tämä yksilö on saanut hieman runtua ensikilometreistä lähtien ja jotenkin ottanut osumaa ja siksi kulutus melko korkea.
elcucuy sanoi:Kulutuksen näkökulmasta Toyotan hybridi soveltuu siis paremmin kaupunkinsuhaamiseen ja Niro puolestaan pitkille matkoille. Harmillisesti tajusin tämän asian vasta, kun olin Niron ostanut, sillä itse suhaan pääasiassa kaupungissa. Palaan takaisin Toyotaan heti kun mahdollista.
karik sanoi:Mulla on kanssa 18 ja 16 tuumaiset pyörät. Kesällä kulutus on 4,5-4,7. Talvella nyt kun on pikku pakkaset niin 4,9-5,1. Viime talvena kovilla pakkasilla oli 5,6-5,8. Parkissa katoksessa ja lähtee johdon nokasta kahden tunnin lämmityksellä. Mitä sulla sanoo ajotietokoneella ajotyyli? Nyt viimeisen 700 kilometrin jälkeen mulla näyttää taloudellista 97% ja normaalia 3%.
elcucuy sanoi:Juu ei mitenkää noihin kulutuksiin tai taloudellisen ajon prosentteihin. Jos sähköllä ajamisen mahdollisuus on heikko, niin silloin myös tuo taloudellisen ajon prosentti on alhainen, joten sen avulla ei oikein pääse jäljille. Tämän yksilö turvautuu bensaa jotenkin oudon helposti. Jos lähtee tavoittelemaan kesällä <5L kulutusta, jää kyllä jalkoihin pk-seudulla, kokeiltu on.
Olen toki miettinyt, että paljonko lohkolämmitin auttaisi, jota ei tällä hetkellä ole, mutta koska toi kesäkulutuskin on ollut selvästi korkeampi, niin ei oikein sekään selitys tunnu loogiselta. Lisäksi kun vertaa aikaisempaan Toyotaan, jossa ei myöskään ollut lohkoa, niin kulutus oli alhaisempi eikä todellakaan tarvinnut kikkailla ilmastoinnin tms kanssa.
Kuten sanottua, niin Kia lähtee valoista bensalla ja Toyota sähköllä ja siinä merkittävin ero pk-seudulla suhaavalle. Toki jos oma Nironi on joku maanantaikappale ja oikeasti tiistaikappaleen sähkössä on enemmän potkua, niin todennkäköisesti se Toyotan hakkaa myös kaupunkiajossa.
Täytyy varmaan hakea vastaava Niro koeajoon ens kesänä pitemmäksi aikaa, että voisi tehdä vertailevan testin. Tosin vaikka siinä joku vika oliskin, niin aika vaikea alkaa väittämään mitään myyjälle tai saada maahantuojaa tekemään joku korjaus. Helpommalla varmaan pääsee, kun vaan kestää vielä 1,5 v tuota kakkaa, auto vaihtoon ja onnea uudelle omistajalle
Tietäjä sanoi:Tuli käytyä uteliasiuutta kokeilemassa Niroa (hybridi). Kulutusta en seurannut kun s enäytti lähteissä 125L/100km enkä tiennyt mistä mittarin voi nollata.
Voimalinja on yllättävän hyvä ja regoi välittömästi eli päinvastoin kuin nykyisen kulkineen S-tronic. Voimaahan tuossa Nirossa ei ole mutta normiajossa ei tullu vaikutelmaa että olisi jotenkin hengetön.
Se isoin este tuon hankinnnalla on ohjaus. Autolla ei kertakaikkiaan voi ajaa suoraan vaikka alusta itsessään kulkee viiva suoraan. Ohjaus on keskialueella supertahmea eikä se palauta keskelle. Ohjaus kuitenkin on tarkkaa ja nopea joten yhdistelmä tuottaa sen että rattia pitää kokoajan kääntää ja tahmeuden vuoksi sitä kääntää aina karvan liikaa. Erittäin surkea ohjaus mutta hyvin tehty alustan geometria.
Auto tarjoaa todella herkästi perää. Jäi mietittyttämään miten tuo mahtaa mennä jos maantievauhdissa alkaa liukkaassa kaartessa pitoa olla lopuillaan. Voi metsä kutsua nopeammin kuin ehtii sanoa kissa.
Selvästi osaamista tehtaalta löytyy mutta myös kyky kämmätä totaalisesti loppumetreillä.
Penkki ja ergonomia selvästi parempi kuin Ceedeissä (siis kaikissa niissä).
Radion (JBL tai Canton luki kaiuttimissa, en muista kumpi) äänenlaatu oli surkea eikä sen kummempi kuin yleisesti eri valmistajien perusäänentoistoissa. Minkäänlaista puhtautta tai neutraaliutta ei äänessä ollut vaikka kuinka sääteli.
Autosta näki ulos hienosti ja peruutuskamera toimi moitteettomasti kuten tutkatkin.
Tämän lyhyen vajaan tunnin ajon perusteella oikeni pätevä kaupunkiauto mutta yli 60 vauhdeissa ajo on rasittavaa.
Parasta antia oli hybritekniikan ja voimalinjan käytettävyys.
Tietäjä sanoi:Tuli käytyä uteliasiuutta kokeilemassa Niroa (hybridi). Kulutusta en seurannut kun s enäytti lähteissä 125L/100km enkä tiennyt mistä mittarin voi nollata.
Voimalinja on yllättävän hyvä ja regoi välittömästi eli päinvastoin kuin nykyisen kulkineen S-tronic. Voimaahan tuossa Nirossa ei ole mutta normiajossa ei tullu vaikutelmaa että olisi jotenkin hengetön.
Se isoin este tuon hankinnnalla on ohjaus. Autolla ei kertakaikkiaan voi ajaa suoraan vaikka alusta itsessään kulkee viiva suoraan. Ohjaus on keskialueella supertahmea eikä se palauta keskelle. Ohjaus kuitenkin on tarkkaa ja nopea joten yhdistelmä tuottaa sen että rattia pitää kokoajan kääntää ja tahmeuden vuoksi sitä kääntää aina karvan liikaa. Erittäin surkea ohjaus mutta hyvin tehty alustan geometria.
Auto tarjoaa todella herkästi perää. Jäi mietittyttämään miten tuo mahtaa mennä jos maantievauhdissa alkaa liukkaassa kaartessa pitoa olla lopuillaan. Voi metsä kutsua nopeammin kuin ehtii sanoa kissa.
Selvästi osaamista tehtaalta löytyy mutta myös kyky kämmätä totaalisesti loppumetreillä.
Penkki ja ergonomia selvästi parempi kuin Ceedeissä (siis kaikissa niissä).
Radion (JBL tai Canton luki kaiuttimissa, en muista kumpi) äänenlaatu oli surkea eikä sen kummempi kuin yleisesti eri valmistajien perusäänentoistoissa. Minkäänlaista puhtautta tai neutraaliutta ei äänessä ollut vaikka kuinka sääteli.
Autosta näki ulos hienosti ja peruutuskamera toimi moitteettomasti kuten tutkatkin.
Tämän lyhyen vajaan tunnin ajon perusteella oikeni pätevä kaupunkiauto mutta yli 60 vauhdeissa ajo on rasittavaa.
Parasta antia oli hybritekniikan ja voimalinjan käytettävyys.
Taky sanoi:EV:stä maahantuojalta kysyttynä...
Tällä hetkellä tilanne on se, että ensimmäiset muutama autoa saapuvat maalis- huhtikuussa
Myyntiin vai esittelyautot?
Ensimmäiset autot tulee olemaan esittelykäyttöön jälleenmyyjille ja lehdistöön.
Tällä hetkellä emme osaa vielä varmuudella sanoa asiakastoimitusten aikataulua, saatavuus tulee joka tapauksessa olemaan alkuun rajallinen.
Bergé Auto Nordics Oy
Niro 17 sanoi:Moikka ! Saakohan tän uuden Huowei pro 20 128 ohjelmoitua niroon, kuten sai Samsung galaxy nelosen. Oli hyvä kun se näytti kameratolpat navissa/hälyytykset. Oisko kellä tietoo kyseisestä mahdollisuudesta? Ite en näitä osaa laitella ilman et joku opastaa. Täältähän sain ohjeet samsungiin myös.
Taky sanoi:KIA Niro EV vartin lenkki ajettua ja hieman lisätietoa, tekniset tiedot mukana.
Ihan jämäkkä kullkia lumi loskassa, "japanilainen" namiska tyyli.
R>engasäänistä ei loskakelissa juuri osaa sanoa - ei häirinnyt.
Uuden e-Niron 64 kWh hinnat tulevat olemaan tämän hetken arvion mukaan noin 45 000 - 49 990 €
Tarkat hinnat ja palkkiot varmistuvat maaliskuun aikana.
Mallisto ja varustelu noudattelee Niro PHEV -mallistoa
LX, EX, Business Premium ja Business Luxury
Saatavuus: Asiakastoimitukset alkavat 2020 vuoden puolella. Toimitusaikataulut varmistuvat kesään mennessä.
Tilaukset: Autoista otetaan varauksia 6.2.2019 alkaen. Varaukset muuttuvat tilauksiksi hintojen varmistuttua.
Eli mitä aikaisemmin tilaa, sen aikaisemmin saa.
Tekniset tiedot
Lithium Ion Polymer -akku 64,0 kWh/ 180 Ah
Ajomatka, WLTP 455 km (todellinen ajomatka riippuu ajotavasta)
Vetopaino Toistaiseksi ei vetopainoa, tulossa mahdollisesti myöhemmin.
Lataaminen
Maksimi latausteho AC 7,2 kW (Tyyppi 2)
Maksimi latausteho DC 100 kW (CCS)
Lataustapa Latausmenetelmä Maksimiteho/ -virta Latausaika
Tapa 2 (Mode 2) Tilapäis-/ hidaslataus (AC) 8, 10 tai 12 A 31 h (100 %)
Tapa 3 (Mode 3) Normaali-/ asiointilataus (AC) 7,2 kW/ 32,7 A (yksi vaihe) 9 h 35 min (100 %)
Tapa 4 (Mode 4) Pikalataus (DC) 50 – 100 kW (tasajännite DC) 1 h 15 min – 54 min (80 %)
arska sanoi:Jos Business Luxury on alle 50 k€, hinnat on kyllä halvempia kuin odotin.
arska sanoi:Ainakin ajattelen Niron olevan selvästi Konaa isomman ja kun tekniikka on samaa, luulin Niron olevan selvästi Konaa kalliimman.