autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Kia Niro  (Luettu 75284 kertaa)

Poissa uutsi

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 1
Vs: Kia Niro
« Vastaus #520 : 13.09.2018 11:37 »
Osaisko joku kertoa, mistä löytyy Nirossa lisäpitkien liitin tai onko siinä edes sellaista. Aiemmin joku mainitsi että olisi..

Poissa Phermanni

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 202
Vs: Kia Niro
« Vastaus #521 : 14.09.2018 10:30 »
Sanoisin, että toisinpäin. Kun persdyno kertoo omasta autosta että "täällä palelee" on aivan sama mitä TM kertoo testissään. Ajelin kuitenkin autolla koko talven ja koeajoin muitakin yksilöitä. Lämmityslaite on mitä on. Jos haluaa länpimän auton, siinä ei lue Niro.
Tuon mukaan väittäisin kanssa kylmäksi autoksi kun 10min ajon jälkeen ollaan juuri päästy plussan puolelle !


Poissa arska

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 221
Vs: Kia Niro
« Vastaus #522 : 14.09.2018 10:53 »
Tuon mukaan väittäisin kanssa kylmäksi autoksi kun 10min ajon jälkeen ollaan juuri päästy plussan puolelle !

Kauanko muissa autoissa kestää vastaava lämpiäminen? Samassa tekstissähän lukee, että auto lämpiää tavanomaiseen tapaan

Poissa Phermanni

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 202
Vs: Kia Niro
« Vastaus #523 : 14.09.2018 11:05 »
Kauanko muissa autoissa kestää vastaava lämpiäminen? Samassa tekstissähän lukee, että auto lämpiää tavanomaiseen tapaan
Sama 10min mutta selvästi plussalla. Skodalla yli 20astetta tuossa aikaa !

Poissa arska

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 221
Vs: Kia Niro
« Vastaus #524 : 14.09.2018 11:21 »
Sama 10min mutta selvästi plussalla. Skodalla yli 20astetta tuossa aikaa !
Siis Skodan matkustamon keskilämpötila on kymmenessä minuutissa + 20 astetta? Se on sitten selvästi nopeampi

Poissa Vempula

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8875
Vs: Kia Niro
« Vastaus #525 : 14.09.2018 14:36 »
Sama 10min mutta selvästi plussalla. Skodalla yli 20astetta tuossa aikaa !

Laitatko vielä vähän tarkemmin tietoa, että missä TM:n testissä näin tapahtui?

Poissa Phermanni

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 202
Vs: Kia Niro
« Vastaus #526 : 14.09.2018 15:13 »
Laitatko vielä vähän tarkemmin tietoa, että missä TM:n testissä näin tapahtui?
TM 2016 talvitesti.

Poissa Vempula

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8875
Vs: Kia Niro
« Vastaus #527 : 14.09.2018 15:17 »
TM 2016 talvitesti.

Siinä testissä Skodassa on Webasto ja se on käytössä testissä. Oliskohan vaikutusta lämpiämisnopeuteen...

EDIT: Kyllä tuo Niron lämpiämisnopeus on ihan tavanomaisella tasolla, siis jos vanhempiin TM:n testeihin vertaa, missä ollaan noin -20 asteessa. Osassa talvitestejähän on vain kymmenkunta astetta pakkasta. Ja pitää muistaa, että tässähän puhutaan siis keskilämpötilasta, ei esimerkiksi ohjaamon yläosan lämpötilasta tai tuulilasille puhallettavasta ilmasta.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2018 15:23 kirjoittanut Vempula »

Poissa Niro 17

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 149
Vs: Kia Niro
« Vastaus #528 : 04.11.2018 09:59 »
TM 2016 talvitesti.
Täytyy kyllä sanoa, että melkoinen on taito lukea testejä ja vielä vertailla sitten autojen lämpenemis nopeutta.
Tämän päivän lähes kaikki autot ovat huomattavasti hitaampia lämpenemään, niin sisätiloiltaan kuin moottoriltaan mitä ennen. Meillä ollut nyt Niro hieman vajaat 2 vuotta ajettu n. 23 tkm. Autoon uutena asennettiin wepasto kustannukseltaan jäi reilusti n. 1700e. (asennus tehtiin autosähköliikkeessä ei Kia Huollossa ). Tuli totuttua Volvojen kanssa tuohon wepastoon, niin Niroonkin se asennettiin.  Nirossa ei ole ollut mitään ongelmia lämmön suhteen sitten millään kelillä, käydään usein Rukalla talvisin , jossa sentään vielä kylmääkin. Mikäli hankitte uuden auton suosittelen asennuttamaan merkkiin kuin merkkiin wepaston, oman mukavuutenne ylläpitämiseksenne. Niro on aivan hyvä kulkupeli moneenkin tarpeeseen. Harvan auton huolto ja takuu asiat hoituvat näinkkin pitkälle edes osittain. Noilla kilometreillä ei meidän Niro vielä ole käynnyt, kuin määräaikaishuollot tähän mennessä. :) Eli ei valittamista. Koko auton olemassaolon ajan polttoainekulutus 5.7 L/100 KM. Talvella menee huomattavasti enemmän mitä kesällä. Paras tankillisella päästy kulutus on ollut 4.1 L / 100 km. Kaikki mitä niroa on tankkailtu löytyy tarkka kirjanpito manuaalisesti auton polttoainekulutus vihkosta. Nirolla mennään edelleen ja seuraavakin auto voisi olla Kia konsernin kulkupeli kun sen aika tulee.

Poissa JuhaSS

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 56
  • BMW 530e
Vs: Kia Niro
« Vastaus #529 : 04.11.2018 12:11 »
"Nirolla mennään edelleen ja seuraavakin auto voisi olla Kia konsernin kulkupeli kun sen aika tulee."

Siis Hyundai konsernin.

Poissa JiiJii71

Vs: Kia Niro
« Vastaus #530 : 04.11.2018 12:57 »
"Nirolla mennään edelleen ja seuraavakin auto voisi olla Kia konsernin kulkupeli kun sen aika tulee."

Siis Hyundai konsernin.

The Power to Surprise
Kyll on lust ku tulitta.

Poissa Taky

Vs: Kia Niro
« Vastaus #531 : 06.12.2018 11:14 »
Olenkohan aivo pesty, mutta jostain syystä e-Niro kiinnostaa lehti/netti jutulta enemmän ja enemmän kun range alkaa olla riittävällä tasolla...

E-Nirolle ilmoitetaan WLTP:n mukaiseksi kantamaksi 455 kilometriä.


https://tekniikanmaailma.fi/lehti/23a-2018/tm-ajettua-kia-e-niro-sahkoauto-laskeutuu-kansan-pariin/?shared=927192-b74d1f94-500
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa JuhaSS

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 56
  • BMW 530e
Vs: Kia Niro
« Vastaus #532 : 06.12.2018 11:23 »
Nuo SähköKona ja Niro ovat tosiaankin mielenkiintoisia uutuuksia, ja vielä sopivilla toimintamatkoilla.
Odotan mielenkiinnolla talvisia koeajoja TM.ltä, taitaa kona tulla sopivasti pakkasille.

Tuon Niron sisätilatkin ovat ihan ok.

Tuossa kattelin Saksan hintoja, niin Kona 64Kwh on 39 000€ ja siihen reilun tonnin autovero tuotuna. Ei paha.
Suomessa n.reilut 46 000€.

Poissa Taky

Vs: Kia Niro
« Vastaus #533 : 06.12.2018 11:55 »
Hitsi kun tulisi talviaikaan koeajettavaksi niin pääsisi testaamaan lämmityslaitteen tehot.

Noissa ei kuitekaan taida olla 3-vaihe lataukselle mahdollisuutta?

1-vaiheisena lataus tyhjästä kestää 20 tuntia (Konan lehtijuttu) joka on liikaa arkena, ei onnistu.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Taky

Vs: Kia Niro
« Vastaus #534 : 10.12.2018 19:12 »
Suomessa n.reilut 46 000€.

Ihan realistinen vaihtariksi - koskakohan suomen esittelyt mahtaakaan olla...
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa IC1970

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 665
Vs: Kia Niro
« Vastaus #535 : 10.12.2018 20:43 »
Siitäpä e-Niron talvi-rangea Norjan talvesta, kun KiaBjörn testaa ->
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=RjFE1mNtUcc" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=RjFE1mNtUcc</a>
Ford Focus 1.0 Ecoboost Wagon-16
Toyota Hiace 2.5 D4D 117 4wd-07
Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i S&S Edition 2011

Poissa arska

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 221
Vs: Kia Niro
« Vastaus #536 : 11.12.2018 11:33 »
Hitsi kun tulisi talviaikaan koeajettavaksi niin pääsisi testaamaan lämmityslaitteen tehot.

Noissa ei kuitekaan taida olla 3-vaihe lataukselle mahdollisuutta?

1-vaiheisena lataus tyhjästä kestää 20 tuntia (Konan lehtijuttu) joka on liikaa arkena, ei onnistu.

Jos ajat niin paljon, että usein tulee tarvetta ladata tyhjästä täyteen, niin sähköauto ei ehkä ole oikea vaihtoehto. Minä ainakaan en harkitsisi. Eikä ongelma olisi minulle pelkästään pitkä latausaika, vaan esim. talvikelin vaikutus rangeen. Jos kesäkelin 450 km muuttuukin talvella 350 km, niin siinähän se jo sitten on. Käytännössä päivittäisen ajomatkan pitäisi jäädä alle 300 km, jotta tuollaisen ottaisin

Poissa Taky

Vs: Kia Niro
« Vastaus #537 : 11.12.2018 12:02 »
Käytännössä päivittäisen ajomatkan pitäisi jäädä alle 300 km, jotta tuollaisen ottaisin

Kas nyt ollaan juurikin tuossa taitteessa, päivittäinen, työpäivä siis, tulee 230-270 km ajoa, niin akku piisaa kaikissa olosuhteissa jos vain ehtii latautua riittävästi yön aikana.
About 10- 12h/yön + viikonloput jolloin ajot on kokolailla 0 - max 100 km, on aikaa latautua.
Myös työpäivänä mahdollisuus ladata 1-4 h.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa arska

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 221
Vs: Kia Niro
« Vastaus #538 : 11.12.2018 12:43 »
Kas nyt ollaan juurikin tuossa taitteessa, päivittäinen, työpäivä siis, tulee 230-270 km ajoa, niin akku piisaa kaikissa olosuhteissa jos vain ehtii latautua riittävästi yön aikana.
About 10- 12h/yön + viikonloput jolloin ajot on kokolailla 0 - max 100 km, on aikaa latautua.
Myös työpäivänä mahdollisuus ladata 1-4 h.

No aika lähellä ollaan, uskoisin tuon latauksen riittävän. Mukavampi olisi tietenkin tietää  :)
Tuolla Sähköauto-keskustelussahan noista latausajoista väännetään

Poissa Sande

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1512
Vs: Kia Niro
« Vastaus #539 : 12.12.2018 19:44 »
Sorento käväisi tänään Rinta-Joupin pajalla. Antoivat siksi aikaa ajoon pakasta vedetyn hydrid Niron, joka tuntui Sorennon jälkeen yllättävän kotoisalta. Itse asiassa se tuntui pienoiskokoiselta Sorennolta ja omasi samaa jämäkkyyttä ajossa kuin isoveljellänsä. Suurin osa hallintalaitteistakin oli lähes samanlaisia ja samassa paikassa. Kovin pitkää lenkkiä en tuolla ehtinyt ajaa, muutaman kymmentä kilometriä, mutta kelpuuttaisin tuon kyllä vaimon autoksi nykyisen Nissan Noten tilalle. Automaatti vaihtoi huomaamattomasti ja vaihdon huomasi lähinnä "Eco-mittarin" viisarista. Auto myös lämpeni nopeasti ja adaptiivinen vakionopeussäädin toimi mainiosti. Epätodellinen olotila tuli kun lähdin peruuttamaan autolla ja polttomoottori ei käynyt, vaan liikuttiin pelkästään sähköllä. Oli siis ensimmäinen sähköauto/hybridi kokemus. Luvattuihin kulutuksiin tuolla tuskin missään tilanteessa pääsee. Toisen koeajon, joka sisälsi myös maantieajoa, kulutus näytti tietokoneen mukaan 6 l/100 km ja toisen pelkästään kaupunkiajo suoritteen kulutus näytti 6,4 l/100 km.

En tunne paremmin Nirojen hintoja, mutta ko. auto oli ilmeisesti jossain tarjouksessa kun hintalapussa oli punaisella 28 000 eur ja mainostettiin 3500 eur etua vastaavaan uuteen. Tässä oli kilometrejä 250.
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum A/T 5P -17