https://yliteippaus.fi/

Painepesurit

Bawuka sanoi:
Juu, kallein alkuperäinen konkka maksoi Suomessa 70e ! Sakemanneista 30e. Muutenkin kun varaosahintoja katsellut on suomihinta yli kaksinkertainen monen osan kohdalla.

Eipä näitä Kränzlejä suomesta kannata muutenkaan ostaa.

Mistäs nuo Kränzlet saa halvimmalla? Vai myytkö omasi, kun saat kuntoon? ;) ;)
 
Hesusnis sanoi:
Mistäs nuo Kränzlet saa halvimmalla? Vai myytkö omasi, kun saat kuntoon? ;) ;)

Halvimmalla hakeminen riippuu hyvin paljon mallista mitä on koskakin hakemassa. Itse tilailen useimmiten saksasta, kuten paljon muutakin rojua. About tonnin pesurissa pärjää parhaimmillaan sen 20-30% pienellä vaivannäöllä. Halvemmissa hyöty alkaa jäämään usein varsin pieneksi, koska hinnat ovat täälläkin laskeneet ja osa liikkeistä myy täällä noita halvempia malleja varsin kilpailukykyiseen hintaan. 
 
Minulla eka pesuri oli Stihl ja oli kestävä vehje. Suuttimen pää loppujenlopuksi hajos eikä sitten enää niin vanhaan löytynyt varaosia. Taitaa vieläkin sukulaismiehellä pöristä jossain käytössä.

Omasta kräzlestä talven aikana hajonnut letkukelan kampi- mistähän noihin löytäs vara-osia.
 
Onkohan pesurissa vikaa vai onko vika vaahdottimen (uusi MTX) yhteensopivuudessa pesurin kanssa kun  vaahdottaessa kone pätkäisee paineen alas noin 5 sekunnin kuluttua?
 
Olen vihdoin hankkimassa painepesuria ja pohdiskelen parin vaihtoehdon välillä.

Kränzle HD10/122 TS
- suurin paine 120 bar
- suurin virtaus 10 l/min
- moottorin kierrosnopeus 2800 rpm
- moottori pysähtyy, kun kahvan kytkimen päästää ylös

Kränzle HD9/80
- suurin paine 80 bar
- suurin virtaus 9 l/min
- moottorin kierrosnopeus 1400 rpm
- moottori käy, vaikka kahvan kytkimen päästää ylös

Kuinka suuri merkitys autonpesussa todellisuudessa on tuolla litran virtausmääräerolla? Minulla ei ole vuosikausiin ollut painepesuria ja aikoinaan kun sellainen oli, ei sen virtausmäärä ollut kovinkaan kummoinen.

Onko raadilla omakohtaista kokemusta noiden kahden tai niitä vastaavien laitteiden äänierosta? Omalla käytölläni en usko, että moottorin kierrosnopeuden eron vaikutus moottorin kestävyyteen tulee realisoitumaan, joten vain äänellä on merkitystä. Total stop -ominaiuus on hyvä asia melun kannalta, mutta katkaisee ikävästä paineet esim. vaahdotuksessa.

Lisäksi onhan noilla hintaeroakin ja edullisempi on luonnollisesti houkuttelevampi. Jos vedenvirtaus olisi 9/80-mallissa sama kuin tuossa 10/122-mallissa, olisi valinta helpompi ja sen määräisi vain lompakko. Tässä tapauksessa muuttujina ovat siis vielä virtaus ja ääni.
 
tomppa sanoi:
Olen vihdoin hankkimassa painepesuria ja pohdiskelen parin vaihtoehdon välillä.

Kränzle HD10/122 TS
- suurin paine 120 bar
- suurin virtaus 10 l/min
- moottorin kierrosnopeus 2800 rpm
- moottori pysähtyy, kun kahvan kytkimen päästää ylös

Kränzle HD9/80
- suurin paine 80 bar
- suurin virtaus 9 l/min
- moottorin kierrosnopeus 1400 rpm
- moottori käy, vaikka kahvan kytkimen päästää ylös

Kuinka suuri merkitys autonpesussa todellisuudessa on tuolla litran virtausmääräerolla? Minulla ei ole vuosikausiin ollut painepesuria ja aikoinaan kun sellainen oli, ei sen virtausmäärä ollut kovinkaan kummoinen.

Onko raadilla omakohtaista kokemusta noiden kahden tai niitä vastaavien laitteiden äänierosta? Omalla käytölläni en usko, että moottorin kierrosnopeuden eron vaikutus moottorin kestävyyteen tulee realisoitumaan, joten vain äänellä on merkitystä. Total stop -ominaiuus on hyvä asia melun kannalta, mutta katkaisee ikävästä paineet esim. vaahdotuksessa.

Lisäksi onhan noilla hintaeroakin ja edullisempi on luonnollisesti houkuttelevampi. Jos vedenvirtaus olisi 9/80-mallissa sama kuin tuossa 10/122-mallissa, olisi valinta helpompi ja sen määräisi vain lompakko. Tässä tapauksessa muuttujina ovat siis vielä virtaus ja ääni.
Mitä tarkoitat tuolla Total stop -ominaiuus on hyvä asia melun kannalta, mutta katkaisee ikävästä paineet esim. vaahdotuksessa.
:rolleyes:
Noin kai tuon kuuluu toimia, ja heti kun painat kahvaa uudestaan niin alkaa vaahdottamaan. Eli ehdottomasti tuo kone pysäytysautomatiikalla 8)
 
Tarkoitan sitä, että kahvaa uudelleen painamalla menee pieni hetki siihen, että paineet nousee, vaikka nestettä tulee jo vaahdottimesta/suuttimesta. Tätä ei tapahdu laitteella, joka käy jatkuvasti.
 
tomppa sanoi:
Tarkoitan sitä, että kahvaa uudelleen painamalla menee pieni hetki siihen, että paineet nousee, vaikka nestettä tulee jo vaahdottimesta/suuttimesta. Tätä ei tapahdu laitteella, joka käy jatkuvasti.
Ei pitäisi toimia noin automaattinen start/stop :rolleyes:
Tosin itsella on Nilfiskin P160, joten väärä mies vastaamaan Kränzlerin puolesta.
Edit.
Tuossa ei omasta mielestäni tule mitään taukoa 8)
 
völvöxc60 sanoi:
Ei pitäisi toimia noin automaattinen start/stop :rolleyes:
Tosin itsella on Nilfiskin P160, joten väärä mies vastaamaan Kränzlerin puolesta.

Minulla on joku Kränzlen 1150 st tai sinne päin ja siinä on tuo auto stoppi.
En ole ainakaan havainnut tuollaista ilmiötä vaahdottimen kanssa tai sitten se on niin pientä etten ole asiaan kiinnittänyt huomiota eli ei mielestäni käytännön merkitystä.
 
Tuossa aikaisemmin ihmettelin Kärcherin pätkimistä  vaahdottimen kanssa, pesurin tuotto on 700 litraa/min. ja max paine 170 bar. Olisiko pätkimiseen syynä MTX vaahdottimen liian pieni vakiosuutin?
 
Kiitokset molemmille vastauksista. Tuossa videossa näkee hyvin, kuinka vaahdotin räkäisee aluksi, menee pieni hetki ja sitten kamaa tulee normaalisti. Tuo on se ilmiö, jota tarkoitin. Se onko sillä mitään merkitystä on toinen asia. Kuten tuossa videolla näkeekin ja mitä vincentkin kertoi, ei sillä käytännössä ole juuri merkitystä.

Tuo ääni kuulostaa kyllä pahalta, mutta tuosta videostahan ei voi sanoa asiaa tarkkaan, kun ei ole mitään tietoa pesurin ja mikrofonin etäisyydestä ym.
 
Pekka T sanoi:
Tuossa aikaisemmin ihmettelin Kärcherin pätkimistä  vaahdottimen kanssa, pesurin tuotto on 700 litraa/min. ja max paine 170 bar. Olisiko pätkimiseen syynä MTX vaahdottimen liian pieni vakiosuutin?
Joskus luin noista vaahdottimista juuri tuota, eli todennäköisesti kyseessä on juurikin suutinasia.
 
Pekka T sanoi:
Tuossa aikaisemmin ihmettelin Kärcherin pätkimistä  vaahdottimen kanssa, pesurin tuotto on 700 litraa/min. ja max paine 170 bar. Olisiko pätkimiseen syynä MTX vaahdottimen liian pieni vakiosuutin?

Varmasti on. Liian pieni suutin aiheuttaa nimenomaan tuon pätkimisen. Itsellä oli entinen pesuri Kränzlen 10/120 jossa tuotto oli 10l/min. Nykyisessä tuottoa on 15 l/min. Samalla tuli vaihdettua vaahdottimeen isompi suutin.

Joku mietti sitä vesimäärää, niin kyllä se litra / min eron jo huomaa. Itsellä on tuossa 30 sekunnin tyhjäkäynti, jos ei paina liipaisinta tuossa ajassa moottori pysää, ei siis pätki joka jumalan kerta kun liipaisimesta päästää.

Useampi pesu nyt takana uudella ja on se vaan hyvä peli  :). Ei vesimäärää korvaa vaan mikään ( paitsi kuuma vesi ).

Kr%C3%A4nzle.jpg
 
tomppa sanoi:
Joskus luin noista vaahdottimista juuri tuota, eli todennäköisesti kyseessä on juurikin suutinasia.

Bawuka sanoi:
Varmasti on. Liian pieni suutin aiheuttaa nimenomaan tuon pätkimisen. Itsellä oli entinen pesuri Kränzlen 10/120 jossa tuotto oli 10l/min. Nykyisessä tuottoa on 15 l/min. Samalla tuli vaihdettua vaahdottimeen isompi suutin.

Joku mietti sitä vesimäärää, niin kyllä se litra / min eron jo huomaa. Itsellä on tuossa 30 sekunnin tyhjäkäynti, jos ei paina liipaisinta tuossa ajassa moottori pysää, ei siis pätki joka jumalan kerta kun liipaisimesta päästää.

Useampi pesu nyt takana uudella ja on se vaan hyvä peli  :). Ei vesimäärää korvaa vaan mikään ( paitsi kuuma vesi ).


Kiitoksia herroille tiedosta, pesurissa on myös paineensäädin, jos sitä ruuvaisi vähän pienemmälle niin näkisi miten se vaikuttaa vaahdottamiseen. Vesimäärään se ei taida vaikuttaa?
 
Kräntzle on ainakin vanha ja ilmeisen vahvatekoinen kone. Meille tuli ensimmäinen painepesuri joskus 70-luvun loppupuoliskolla. Merkki  oli SatarKymppi, mutta muistaakseni myöhemmin krätzle merkillä. Tuossa oli kaksi erikokoista suutinta vaihdettavissa suutinvarsissa ja pienemmällä sai jopa 60 barin paineen. Ei hajonnut koskaan ja myytiin isän kollegalle porkkanoiden pesuun. Sen jälkeen on ollut kärcheriä, cleania, lavoria ym. Kaikki on saatu hajalle, paitsi tuo Lavorin korjaus meni takuuseen ja oli hiukan arvokkaampi, kun on kuumavesipesuri pienellä pannulla.
 
tomppa sanoi:
Olen vihdoin hankkimassa painepesuria ja pohdiskelen parin vaihtoehdon välillä.

Kränzle HD10/122 TS
- suurin paine 120 bar
- suurin virtaus 10 l/min
- moottorin kierrosnopeus 2800 rpm
- moottori pysähtyy, kun kahvan kytkimen päästää ylös
Tämä tuli eilen tilattua. Tiistaina tai viimeistään keskiviikkona pääsen ottamaan ensitestit laitteella.
 
^Hyvän laitteen varmasti tilasit. Minulla on about 10v vanha HD10/120 malli. Toimii vieläkin upeasti. Itse asiassa tilasin tähän tuon vaahdottimen viime viikolla. Pääsen itse kokeilemaan tuota hommaa tulevana viikonloppuna. Muuten voisin aiemminkin mutta ei ole kulkupeliä johon tuota kokeilisin.
 
Minä katoin just että 5v sitten olen tilannut itse tuon oman Kränzle HD10/122 mallin, ja se on yhden tiivisteen vaihtoa lukuunottamatta pelannut kuin junan vessa. Tuo tiiviste oli paineletkun ja kompuran tiiviste jota jouduin alkuun irroittelemaan kun laite toimi irtolaitteena.

Nyttemmin paineletku on saanut olla paikallaan ja laite seinässä kiinni ja olen vaan putkea ja vaahdotinta vaihdellut, niin homma on toiminut.
 
ConD sanoi:
Minä katoin just että 5v sitten olen tilannut itse tuon oman Kränzle HD10/122 mallin, ja se on yhden tiivisteen vaihtoa lukuunottamatta pelannut kuin junan vessa. Tuo tiiviste oli paineletkun ja kompuran tiiviste jota jouduin alkuun irroittelemaan kun laite toimi irtolaitteena.

Nyttemmin paineletku on saanut olla paikallaan ja laite seinässä kiinni ja olen vaan putkea ja vaahdotinta vaihdellut, niin homma on toiminut.

jos vielä kerran voin kysyä mistä tiivisteitä voisi bongata? Minulla on tuo hankinta edessä...
 
Tästä esimerkiksi, mutta tuosta nuilla varaosanumeroilla voi etsiä sitten netistä mistä vaan:

https://kranzle-pressure-washers.co.uk/collections/couplings-adapters-orings/products/kranzle-high-quality-long-lasting-viton-m22-type-oring-for-gun-hose

Oma muistikuva kuitenkin on että marssin motonetin tiskille ja katsottiin rikkinäistä vastaava sopiva tiiviste heidän laaristaan ja maksoi sitten ihan ykköseuroja mokomat. Tuossa orkkis-Viton-kumisessa on vähän se ongelma että se kovettuu ja haurastuu (vaikka kestääki kemikaaleja), kun taas perinteinen kumi kestää sitä vettä mitä tuolta putkesta pitää tiivistää, muttei haurastu niin herkästi.
 
Ok, tarvinnee yrittää tänään jo käydä motonetissä, kun ei loppuviikosta ole kalustoa millä mennä.. Sen verran rutkasti tuo valutteli välistä kun peräkärryä peseilin eilen.