https://yliteippaus.fi/

Kia Optima 2016-

Noniin hienoa, sillä mennään siis. Patteri manaili Pösön tutkia, mutta ainakin meillä edellisessä 308 II:ssa tutkat toimi kiitettävästi. Ei turhia piippauksia ja etututkat toimi juuri silloin kun tarvi.
 
autokuumeilija sanoi:
Noniin hienoa, sillä mennään siis. Patteri manaili Pösön tutkia, mutta ainakin meillä edellisessä 308 II:ssa tutkat toimi kiitettävästi. Ei turhia piippauksia ja etututkat toimi juuri silloin kun tarvi.

Itselläni oli myös 308 II ja etututkat olivat pienin ongelma sen maanantaikappaleen kanssa, mutta ei siitä enempää tässä ketjussa :)
 
arska sanoi:
Ainakin Niron etututka ottaa metrin päästä.

Onko aina päällä ilman erillistä kytkemistä?

On tässä nykyisessä tottunut että ovat aina päälllä - ettei tule Niron kanssa 1. kerralla ylläriä seinän viereen pysäköitäessä. :eek:
 
Taky sanoi:
Onko aina päällä ilman erillistä kytkemistä?

On tässä nykyisessä tottunut että ovat aina päälllä - ettei tule Niron kanssa 1. kerralla ylläriä seinän viereen pysäköitäessä. :eek:
Ainakin Sorennossa piti kytkeä päälle etuperin parkkiin ajaessa. Eiköhän se sama ole Nirossakin?
 
Taky sanoi:
Onko aina päällä ilman erillistä kytkemistä?

On tässä nykyisessä tottunut että ovat aina päälllä - ettei tule Niron kanssa 1. kerralla ylläriä seinän viereen pysäköitäessä. :eek:

Suosittelen aktiivista uudelleenoppimista. Kytket etututkan päälle aina etuperin ruutuun mennessä niin siitä tulee tapa, muuten on kyllä suuri riski unohtamisesta ja "oho" hetkestä kun ennestään tottunut erilaiseen toimintaan.
 
Taky sanoi:
Varmasti tarpeen - ei vaan voi etukäteen harjoitella kun nykyisessä on aina päällä.

Sen muistaa yleensä vasta kun alkaa miettiä, että paljonkohan tuossa on vielä tilaa. Peruutusvaihteen päälle laitto kytkee etututkankin, mutta jos lähestyy estettä eteenpäin ajamalla, silloin täytyy muistaa itse laittaa
 
autokuumeilija sanoi:
Optima SW PHEV tuli taloon perjantaina. Hyvältä tuntuu auto ja lisää tarinointia vähän paremmalla ajalla, mutta nopea kysymys parkkitutkan toiminnasta. Ainakaan meidän autossa etututkat ei tunnu aktivoituvan automaattisesti. Esimerkkinä autokatokseen ajossa täytyy tutkat kytkeä päälle nappulasta. Ei kovin kätevä ominaisuus mielestäni.

Onnittelut uuden auton johdosta, toivotaan helppoja kilsoja!
Itse olen pärjännyt vuoden verran ihan hyvin Kian tutkalogiikan kanssa. Jos tulee epävarma olo siitä missä kohtaa keula menee, on aika luonnollinen asia tsekata se tutkalla.
 
gudmund sanoi:
Onnittelut uuden auton johdosta, toivotaan helppoja kilsoja!
Itse olen pärjännyt vuoden verran ihan hyvin Kian tutkalogiikan kanssa. Jos tulee epävarma olo siitä missä kohtaa keula menee, on aika luonnollinen asia tsekata se tutkalla.

Kiitos! Ollaan oltu pääsääntöisesti tyytyväisiä Optimaan. Muutama harmitus tullut esille tuon tutka-asian lisäksi:

- Hiekkatiellä kivien ropina ja sadesäällä vesisuihkut kuuluu kabiiniin huomattavasti selkeämmin kuin edellisessä Pösössä. Eli ihmeellisen huonosti äänieristetty noilta osin.

- Ovien avaimeton avaus ei ole mekaanisella napilla ihan yhtä kätevää kuin kahvan hipaisu, johon ehti tottua kahdessa edellisessä autossa. Toki talvella mekaaninen nappi varmasti toimii luotettavammin, kun Pösössä oli nollakeleillä ongelmia avaamisen kanssa.

- Auton ohjaus maantieajossa voisi olla parempikin. Sellanen fiilis, että aiempi Pösö kulki levollisemmin suoraan.

Kaupungissa tätä fiilistelee tällä hetkellä eniten, kun saa ajella sähköllä!
 
autokuumeilija sanoi:
- Ovien avaimeton avaus ei ole mekaanisella napilla ihan yhtä kätevää kuin kahvan hipaisu, johon ehti tottua kahdessa edellisessä autossa. Toki talvella mekaaninen nappi varmasti toimii luotettavammin, kun Pösössä oli nollakeleillä ongelmia avaamisen kanssa.

- Auton ohjaus maantieajossa voisi olla parempikin. Sellanen fiilis, että aiempi Pösö kulki levollisemmin suoraan.

Tuntuu moni muukin asia Korealaisissa suunnitellun toimintavarmuus edellä. Hyvä esimerkki on automaattinen takaluukku joka avautuu kun lukitun auton taakse menee seisomaan avaimen kanssa. Kun olin tarpeeksi lukenut muiden merkkien yhden jalan tanssimisesta tunnistimen kanssa, näin tämän Korealaisen ratkaisun huomattavasti varmempana ja sellainen se myös on ollutkin. Ovien napit ja takakontti ovat toimineet 100%, pösö 308 ovet olivat talvella surkeat ainakin minun tapauksessa.
Sähköinen käsijarrukaan ei mene automaattisesti päälle pysähtyessä Korealaisessa, aluksi tämä ominaisuus harmitti pösön jälkeen, mutta käsijarru ja talvi voi joskus olla huono yhdistelmä.
 
Ensimmäinen takuukäynti Optimalle (1.7 crdi vm-18) osui noin 48tkm kohdalle, kun autoomme piti vaihtaa hehkutulpat. Heikko käynnistyminen joulureissulla johti epäilyyn, diagnoosiin ja myös nopeaan toimenpiteeseen huollossa.
Hyvin ja mukisematta toimi ylimääräinen takuukäynti Espoon Aritassa, pisteet siitä!
 
Osui silmiini Kauppalehden juttu, jossa kerrottiin Optiman ohjaustehostimen ongelmasta. Jutun mukaan samaan vikaan ovat törmänneet muutkin Optiman omistajat eli ohjaustehostin alkaa temppuilemaan ja menee pois päältä pidemmällä matkalla. Sähkövikahan tuo kaiketi oli ja niitähän on monissa muissakin nykyautoissa. Ei mitenkään iso juttu mutta ongelman korjaaminen ei sujunut kovin mallikkaasti. Merkkiliike kiisti vian olemassaolon pitkään ja väitti sitä jopa ominaisuudeksi.

Yli vuoden kestäneen väännön jälkeen ohjaustehostin saatiin lopulta kuntoon. Kyseisen auton omistajan usko Kian takuuseen näyttää kyllä horjuvan: "En osannut aavistaa, ettei takuu tunnu painavan ongelmatapauksessa mitään. Olisi luullut, että myyjäkin ymmärtää takuun merkityksen eikä ala vängätä vastaan, etenkin kun kyseessä on suuri ja Virossa hyvämaineinen kauppias." Jos ei täällä Suomessakaan mene takuuasiat kaikkien merkkien kohdalla kuin Strömsöössä niin eivät mene kyllä muuallakaan.
 
Tuskin tuo tehostimen totaalinen antautuminen on yleinen ongelma ainakaan foorumeiden perusteella, mutteriohjausta sen sijaan on ollut useammallakin.
 
Patteri sanoi:
Tuskin tuo tehostimen totaalinen antautuminen on yleinen ongelma ainakaan foorumeiden perusteella, mutteriohjausta sen sijaan on ollut useammallakin.
Juuri tuosta on kyse, eikä totaaliantautumisesta. Eikä tuo koske pelkästään Optimaa, vaan myös tietyn vuosimallin Sorentoja. Suurin ongelma tässä ongelmassa on, että ei ole vikaa lopullisesti korjaavaa ratkaisua. Joihinkin yksilöihin on vaihdettu ohjauksen osat ja oireet katoavat 9000 - 20000 km:n ajaksi.

Maahantuoja vierittää syyn Suomen huonokuntoiselle tieverkostolle ja kehoittaa ajamaan molemmat kädet ratissa, niin kuin autokoulussa opetetaan  ;D
 
^ Tunnen tuon Kauppalehden jutun tapauksen.
Kyseisessä autossa oli juurikin tuo "mutteriohjaus". Jutun kirjoittaja oli kirjoittanut hieman "väärin" sen, että kyseessä olisi ollut totaalinen ohjaustehostimen sammuminen.

Omassa autossani vaihdettiin myös kertaalleen ohjausvaihde viime keväänä samanlaisen vian takia, ja vika palasi takaisin syksyllä ilmojen viiletessä.
Nyt on ollut taas työn ja tuskan takana saada vikaa korjattua, koska vikaa ei ole maahantuojan toimesta "tunnustettu", vaikka se kertaalleen onkin korjattu takuuseen  :eek: Tosin tänään maahantuojalta saamani tiedon mukaan, ohjaustehostimeen tullaan vaihtamaan voiteluaineet ohuemmiksi, jolla ko. vian uskotaan poistuvan  :rolleyes:
 
skt1 sanoi:
^ Tunnen tuon Kauppalehden jutun tapauksen.
Kyseisessä autossa oli juurikin tuo "mutteriohjaus". Jutun kirjoittaja oli kirjoittanut hieman "väärin" sen, että kyseessä olisi ollut totaalinen ohjaustehostimen sammuminen.

Omassa autossani vaihdettiin myös kertaalleen ohjausvaihde viime keväänä samanlaisen vian takia, ja vika palasi takaisin syksyllä ilmojen viiletessä.
Nyt on ollut taas työn ja tuskan takana saada vikaa korjattua, koska vikaa ei ole maahantuojan toimesta "tunnustettu", vaikka se kertaalleen onkin korjattu takuuseen  :eek: Tosin tänään maahantuojalta saamani tiedon mukaan, ohjaustehostimeen tullaan vaihtamaan voiteluaineet ohuemmiksi, jolla ko. vian uskotaan poistuvan  :rolleyes:
Artikkelin kirjoittajalla ollut vähän liikaa "toimituksellista otetta", kun siinä sanotaan, että tehostin menee päältä pois tai sitten on muuten vaan ollut joku väärinkäsitys.

Mutta on se kumma, että tuollaista vikaa ei saada millään kuntoon. Tuskinpa tehostimen öljyjen vaihtaminen ohuemmiksi vikaa korjaa. Epäilen ainakin.
 
Juhosson sanoi:
Artikkelin kirjoittajalla ollut vähän liikaa "toimituksellista otetta", kun siinä sanotaan, että tehostin menee päältä pois tai sitten on muuten vaan ollut joku väärinkäsitys.
Käyttäjästä se voi tuntua juuri tuolta. Maantiellä vian iskiessä päälle ohjauksesta tulee niin raskas ettei yhdellä kädellä oikein jaksa kääntää. Sitten kun saa vähän käännettyä tuntuu että ohjaustehostin herää henkiin ja taas on hetken normaali ohjaus, kunnes mennään vähän aikaa ilman että on tarvetta korjata suuntaa, niin sitten onkin jo ratti jumiintunut.
Juhosson sanoi:
Mutta on se kumma, että tuollaista vikaa ei saada millään kuntoon. Tuskinpa tehostimen öljyjen vaihtaminen ohuemmiksi vikaa korjaa. Epäilen ainakin.
Eiköhän tuo ole taas sitä Berge Auton normaalia venkoilua. Koitetaan ostaa lisää aikaa olemalla tekevinään jotain. Loppujen lopuksi loppukäyttäjä kyllästyy ja uudenm omistajan kanssa voidaan aloittaa sama kusetusrumba alusta...

En nyt oikein tekniikkaa niin hyvin tunne, mutta olettaisin ohjaustehostimissa olevan yhtä notkeat litkut kuin automaattilaatikoissa. Tuskin tähän öljyjen vaihdot auttaa, mutta voihan se rauhoittaa ongelmasta kärsiviä. Taputan kyllä itseäni olalle, että näin ajoissa maahantuojan kyvyt hoitaa asia ja hävitin samasta vaivasta kärsivän Sorennon pois.
 
Sande sanoi:
Eiköhän tuo ole taas sitä Berge Auton normaalia venkoilua.

Erikoista että näinä valon nopeudella toimivien viestimien aikana kukaan ei ole pääkonttorille, siis Koreaan, ole viestiä lingonnut.... Ainakaan sellaista uutisointia ei ole vastaan tullut.
 
Sande sanoi:
^Alkaa kuulostaa että jkvi myöntää pikkuhiljaa ongelman todeliseksi?
Minä en tiedä yhtään automerkkiä, jolla ei olisi ollut jossakin vaiheessa jotakin ongelmaa. Yleensä ne menee sitten sillai, että ensi alkuun huolto ja maahantuoja ei tiedä asiasta mitään.
 
Sande sanoi:
Maantiellä vian iskiessä päälle ohjauksesta tulee niin raskas ettei yhdellä kädellä oikein jaksa kääntää.

Mitenköhän luonnistuisi perinteinen hirviväistö? Kuulostaa siltä, että jäisi ainakin heikommilta tekemättä.

Ilmeisesti myös Hyundailla ollut samaa vikaa, mikä ei sinällään yllätä. Jossain keskusteluketjussa tarjottiin DIY-korjauksena jonkin u-nivelen rasvausta, mutta kaiken kaikkiaan vaikuttaisi siltä että kukaan ei oikeasti tiedä mistä tuo johtuu - tehdas mukaanlukien.