autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Nuohous ja hormit  (Luettu 7508 kertaa)

Paikalla Sande

• Klassikkoainesta
Nuohous ja hormit
« Vastaus #40 : 10.02.2019 21:50 »
Kaveri joutu putsaan katolle lapetikkaat ym kun nuohooja ilmoitti halunsa tulla keikalle 2 päivän varoajalla. Eiköhän nuokin hommat vois hoitaa muulloin kun sydäntalvella.
Meillä päin nuohoojat jättää postilaatikkoon lapun ja pyytävät sopimaan koska nuohoominen kävisi. Jos nuohooja ilmoittaisi halunsa tulla kahden päivän päästä, niin tuskin suostuisin. Kyllä se saa tulla silloin kun minulle sopii, eikä toisin päin. Etenkin kun nuohoaminen vapautui siten, että niillä ei ole enää piirejä ja voi pyytää kenet tahansa nuohoamaan.
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum A/T 5P -17

Poissa PgPete

• Vakiokalustoa
  • **
Vs: Nuohous ja hormit
« Vastaus #41 : 10.02.2019 22:09 »
Meillä kävi ennen aina kesällä, jossain vaiheessa vaihtoivat talveksi, kai kesälomien ym takia. Eli nokipoikien kesälomien...ja että talvellakin olisi tasasemmin duunia, kai.

Poissa Taky

« Vastaus #42 : 10.02.2019 22:42 »
Etenkin kun nuohoaminen vapautui siten, että niillä ei ole enää piirejä ja voi pyytää kenet tahansa nuohoamaan.

Perjantaina kävi - oli sopinut ajan nuohoojan kanssa pari viikkoa aikaisemmin.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Kale

• Klassikko
« Vastaus #43 : 11.02.2019 09:02 »
Meille ei ole ensimmäinenkään nuohooja ottanut yhteyttä 7 vuoden asumisen aikana. Täytyy keväällä ruveta soittokierrokselle.

Poissa ConD

• Yleisvalvoja
  • Legenda
  • Seat Ateca
  • Seat Ateca 1.4TSI DSG 4Drive Xcellence
« Vastaus #44 : 11.02.2019 10:15 »
Oulussa paloi tuossa pari rintamamiestaloa vuosi sitten varsin läheltä toisiaan ja nuohooja tuumasi että todennäköisesti syttyneet nokipalosta. Oli piirinuohouskäytännön aikaan hänen aluetta ja ku siirryttiin villiin järjestelmään, heiltä ei tilauksia ollut tullut. Sittemmin kaikki naapurit kuulemma tahtoi nuohoukset alueelta....

Kalen tapauksessa soittelisin kiireesti nuohoojan paikalle koska se on omistajan homma nuohouttaa hormit - ei sen nuohoojan.
VCDS@Oulu, PM/@

Ateca@Spritmonitor:

Poissa Kale

• Klassikko
« Vastaus #45 : 11.02.2019 10:43 »
Juu, omistajan vastuulla on nuohoukset mutta epäilen paloriskiä koska takassa ei polteta mitään.

Paikalla Jysky

« Vastaus #46 : 11.02.2019 11:10 »
Eikös tuolle piirisysteemille tullut jatkoaikaa tämä kevät- ainakin täällä vielä tulevat automatic, vaikkakin meidän pitänyt huudella naapurin katolle kun osoitteemme puuttuu heidän rekisteristään.
Ateca TDI 4drive

Poissa Kaapo

• Klassikko
« Vastaus #47 : 11.02.2019 11:10 »
Meillä nuohooja itse ehdotti, että ei kannata nuohota kuin joka toinen vuosi.
Keraaminen piippu ja aika vähällä käytöllä kiertoilmatakka. n. 1-2m3/v poltetaan puita
Volvo V90 D4 AWD Business R-Design Aut. MY18

Poissa tet

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #48 : 11.02.2019 11:24 »
Meillä nuohooja itse ehdotti, että ei kannata nuohota kuin joka toinen vuosi.
Keraaminen piippu ja aika vähällä käytöllä kiertoilmatakka. n. 1-2m3/v poltetaan puita

Viimeksi kun sutari kävi, oli poltinmies huoltohommissa niin ois joutunut odottamaan. Totesi että "katotaan vaan pohjaluukku ja kirjoitetaan lasku, ei sinne haponkestävään hormiin mitään tartu". Sanoin että sopii, pohjaluukkuun riitti vilkaisu taskulampulla ja sitten lasku ja matka jatkui.

Täysin hölmöähän öljykattilan hormin nouohoaminen vuosittain on, laki vaatii mutta onneksi nuohooja ei ole aina muistanut tulla nuohoamaan. Meilläpäin oli aikoinaan vapaa kilpailu, mutta 15 vuotta sitten palattiin piirinuohoukseen kun ei kuulemma homma hoitunut kunnolla. Nyt sitten taas vapautuu. Kuluneen 15 piirinuohousvuoden aikana on sutari käynyt 5 kertaa, eli keskimäärin lakisääteinen vuosinuohous on tullut tehtyä kolmen vuoden välein. Tosin kerran oli vain vuosi väliä, pisimmillään on ollut 4 tai 5 vuotta. Ja oikeasti siis neljä kertaa nuohottu, viime kerralla vain se laskun kirjoitus. ::)
SEAT Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG

Poissa IC1970

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #49 : 11.02.2019 12:36 »
Pieni projekti on ollut sen jälkeen saada nuohooja paikalle, kun kilpailu vapautui. Paljon parempi ennen, kun tyrkyttivät palveluitaan. No, joka vuosi on kuitenkin onnistunut. Öljypuolen päähormin, joka siis sisäpiiputettu muutama vuosi sitten, katsoi viimeksi vain taskulampulla ja totesi hyväksi. Kuten todettua, ei niihin mitään tartu.
Sauna lämmitetään 100-120 kertaa vuodessa puilla, joten sen puolen hormissa on sentään vähän hommia, vaikka sielläkin poltan omaa tuotantoa, joka on kuivanut vähintään 1½ vuotta ennen pesään laittoa, joten eipä siltäkään puolelta tule kommenttia vuoden syklillä.
Mutta hyvähän se on vanhassa (1947-1951) talossa tsekata vuosittain, että kaikki on kunnossa. Omaksi ja perheen turvaksi. Mun puolesta vanha piirinuohous-systeemi saisi tehdä paluun, tai jokin sen tapainen. Suomalainen tarvitsee monesti perseelle potkimista, niin tässäkin asiassa.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2019 12:38 kirjoittanut IC1970 »
Ford Focus 1.0 Ecoboost Wagon-16
Toyota Hiace 2.5 D4D 117 4wd-07
Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i S&S Edition 2011

Poissa antsu

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #50 : 11.02.2019 15:45 »
Meillä mökkisauna pitäisi ymmärrykseni mukaan leimauttaa kerran 3:ssa vuodessa, mutta minä olen vetänyt itse rassin läpi tuosta 2 metrin teräsputkenpätkästä ja sitten kerännyt sen nokikourallisen kiukaan sisältä pois. 100 €:n suuruusluokkaa on säästö/kerta ja sutarin hommaaminen on vaivalloisempaa kuin itse tekeminen.

Paikalla Sande

• Klassikkoainesta
« Vastaus #51 : 11.02.2019 16:10 »
Meillä mökkisauna pitäisi ymmärrykseni mukaan leimauttaa kerran 3:ssa vuodessa, mutta minä olen vetänyt itse rassin läpi tuosta 2 metrin teräsputkenpätkästä ja sitten kerännyt sen nokikourallisen kiukaan sisältä pois. 100 €:n suuruusluokkaa on säästö/kerta ja sutarin hommaaminen on vaivalloisempaa kuin itse tekeminen.
Kunhan tiedostat että voi tulla lievää suurempi vääntö saada vakuutusyhtiöltä korvauksia, siinä vaiheessa kun todetaan että torppa on palanut hormiin liittyvästä asiasta johtuen.

Mutta näin olen toiminut itsekin mökillä 17 vuoden ajan. Pari kertaa koettanut saada nuohoojaa paikan päälle, mutta aina sama kitinä että pitäisi saada muita nuohottavia samalta suunnalta. Ymmärrän toki tuon näkemyksen, mutta minunko asia se on järjestellä nuohoojille asiakkaita? Vai pitäisikö nuohonjankin jotenkin kampanjoida leipänsä eteen?
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum A/T 5P -17

Poissa antsu

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #52 : 11.02.2019 16:34 »
^
Elämässä on riskejä eikä niitä nuohooja saa poistettua. Peltipiippu on kaiken lisäksi uusittu 9-vuotta sitten sattuneen vahingon jälkeen joten se on parempi kuin edellinen 40-vuotias, vaikka nuohooja olisi sitä kuinka paljon tahansa hinkannut.

Vaikea on kuvitella, että saunan peltihormiin syttyisi nokipalo. Läpivienti ja sen eriste ovat ymmärtääkseni se heikko lenkki ja ne ovat nyt standardin SFS XXXX mukaiset.

Poissa ivy

• Uudenkarhea
« Vastaus #53 : eilen kello 00:44 »
Oli haasteita saada nuohooja soittamatta paikalle. Kunnes löysin tämän saitin. Näppärä palvelu ja homma hoitui sovitusti. http://www.nuohoojapojat.com

Poissa Taky

« Vastaus #54 : eilen kello 09:07 »
Oli haasteita saada nuohooja soittamatta paikalle.

Mitäs tehdä kun laki velvoittaa nuohouksen mutta tekijää ei saa paikalle?

Uusin "vanhustenhoito" gatekö?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Paikalla Jysky

« Vastaus #55 : eilen kello 11:06 »
Oli haasteita saada nuohooja soittamatta paikalle. Kunnes löysin tämän saitin. Näppärä palvelu ja homma hoitui sovitusti. http://www.nuohoojapojat.com

Kun sivustoa katsoo niin tulee pelko onko noita kiertäviä hormi”tarkastajia” joiden mielestä jokainen vanhuksien hormi on rapakunnossa.
Ateca TDI 4drive