autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Polttoainetoiminen lämmitin  (Luettu 42589 kertaa)

Poissa Karvis

Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #340 : 13.02.2020 21:02 »
Tämä on valitettavasti yritysten välistä kauppaa, siellä ei kuluttaja-asiamies auta mitään.  :(

No joo ei auta, siinä tapauksessa muilla keinoin neuvotella rahat takaisin tai toimiva lämmitin tilalle. Tuollainenhan on ihan on silkkaa kusetusta, tasan varmasti tiesivät että asiakas saa kelvottoman lämmittimen.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa Mika_M

Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #341 : 13.02.2020 21:21 »
Ei varmaan eber sinänsä ole kehityksessä jäljessä. Tiedän vaan sen, että esimerkiksi VAG-konsernin autojen tehdaslämmittimiin pääsee kiinni vain auton diagnostiikan kautta. Ja tämä ongelmallinen lämmitinkin juttelee auton väylään kyllä, siellä ei vaan ole mitään muutettavia parametreja.

Siksi arveluttaa, että osaako tuokaan vehje jutella ollenkaan eberin omalle diagnostiikkasoftalle. Pitäisi kokeilla mutta kun ei itsellä tuota softaa ole...
VCDS @ Kotka

Poissa HiTec

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2960
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #342 : 14.02.2020 08:25 »
Samaa oman väylän kautta ohjaustahan sitä on mm. PSA:llakin, mutta kyllä niihin polttimiin pääsee käsiksi myös Weban omilla työkaluilla. Pitää vain kaivaa se liitin esiin ja laittaa tuo testeri tilalle sähkösyöttöineen yms. tai sitten puukottaa auton johtosarjaa auki ja juottaa hyppylankaa suoraan käskytysjohtoihin. Omaan webaani aikanaan tehtiin tuo hyppylanka, koska laite itse oli hieman hankalassa paikassa päästä edes siihen liittimeen käsiksi ja tuon hyppylangan pystyi sitten tuomaan hieman helpompaan mestaan konehuoneessa esille. No varsinaista käskytystä tuon lisäjohdon kautta ei sitten kuitenkaan koskaan toista kertaa tarttettu sinä aikana mitä tuo auto itselläni vielä oli, mutta onpahan valmiina joskos vaikka seuraava omistaja sitten... :D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Taky

Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #343 : 14.02.2020 08:26 »
Käytännössä se kyllä toimii autossa, mutta vain tuon 20 minuuttia kerrallaan.


Mistähän tuo EU määritys legenda onkaan tullut?
Kas kun XC40:sen lämppäri ei käynnistynyt 0C:n lämmöissä, väittivät että uudessa ohjelmistossa tämä määräys on huomioitu - todellisuudessa ohjelmistossa oli bugi joka korjaantui uudella päivityksellä.
KIA Niro EV Business Luxury 2020 Gravity Blue
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green

Paikalla VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3791
Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #344 : 14.02.2020 08:31 »
Meillä eemelissä oli kanssa 20minsaa maksimi.
En muista olisi tähdellä päässyt muuttamaan aikaa.

Poissa Mika_M

Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #345 : 14.02.2020 08:39 »
Mistähän tuo EU määritys legenda onkaan tullut?

Ainakin tässä tapauksessa se oli lähinnä hätävalhe jolla koetettiin paikata omaa osaamattomuutta. Jonka jälkeen yritettiin vielä toista hätävalhetta, josta siitäkin jäi nopeasti kiinni.

Eiköhän tuo ole sellainen yleinen syntipukki josta on helppo syytellä, kun ei parempaa tietoa ole. EU sitä ja EU tätä, kai sen osa asiakkaista vaan kiltisti nielee?
VCDS @ Kotka

Poissa jni

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4416
  • Tulossa Bass olut
Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #346 : 14.02.2020 09:56 »
Minulla E-mersussa ei webasto toiminut kuin minuutin-pari pakkasella ja näyttoon ilmeistyi teksti "Non operative battery low". Merkkikorjaamon selittelyä:
- ei vikaa , kulluu toimia noin
- on vain mukavuusvaruste, ei kuulukaan lämmittää moottoria etukäteen
- ei siinä ole kuin yksi akku (no piti tyonjohtajalle sitten näyttää se pikkuakku)
- pikkuakku toimii normaalisti..
- jne...

Eli tyypillistä mersun huollon toimintaa. En suosittele.
Ajossa: Skoda Kodiaq RS, Moon White
Tulossa: Skoda Enyaq 80X, Artic Silver
Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Poissa Mika_M

Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #347 : 14.02.2020 10:25 »
Joo... tuo lämmitinseikkailu alkaa selvitä. Ihan oikea mersun alkuperäisosa sinne on vaihdettu, kuten luvattukin. MUTTA, mersu on muuttanut lämmittimien toimintalogiikkaan niin, että jos on 5 astetta pakkasta tai lämpöisempää niin lämmitin käy vain 20 minuuttia. Pakkasen kiristyessä aika pitenee ensin 40 minuuttiin ja lopulta yli 15 asteen pakkasessa 50 minuuttiin. Vanhassa ohjainyksikössä ei näitä rajoituksia vielä ollut.

Asennusfirman piikkiin siis jää enää vain huono viestintä, eivät tätä etukäteen muistaneet kertoa vaikka mitä ilmeisimmien tiesivät.

Mersun merkkihuollon piikkiin laitetaan se, ettei sielläkään tiedetä miten mersun kuuluisi toimia koska tämmöisestä ei kerrottu mitään. Ihmeteltiin vaan testerillä että ei pysty muuttamaan aikaa vaikka pitäisi pystyä (ei pitäisi, koska se muuttuu automaattisesti lämpötilan mukaan).

Ihme touhua on kun aina saa kaiken itse kaivaa ja selvitellä, kun joko ei tiedetä tai valehdellaan.  >:(

Ratkaisu on siis puukottaa sopiva vastus lämpöanturiin jotta auto luulee ulkolämpötilaa kylmemmäksi kuin se todellisuudessa on. Kaikkea sitä suunnitellaankin...
VCDS @ Kotka

Poissa dingdongpingpong

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14867
Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #348 : 14.02.2020 12:10 »
Mutta eikös tuo ole ihan hyvä että käy tarvittavan eikä turhaan pauhaa max 2h aina...minulla oli edellisessä autossa webaston kaukosäädin ja sekin laski lämmitystarpeen uskoilma vs auton sisälämpö, jos asetti kaukolla lähtöajan, ei se välttämättä 0-kelillä lämmittänyt kuin 15min.
Ihan hyvä oikeastaan niin ei ole akku piipussa heti.

Itse antaisin olla tuolla mb asetuksella laitteen....
Väyrysestä presidentti #1#

https://aijaa.com/IRQTar

Poissa Mika_M

Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #349 : 14.02.2020 12:40 »
Olisi hyvä systeemi jos toimisi. Vaan kun ei toimi. Jos on muutama aste pakkasta niin tuon 20 min käyttöajan jälkeen on laseissa vasta pieni avoin reikä, loput saa raapata itse. Mun mielestä esilämmitettyyn autoon ei pitäisi olla tarvetta jääraapalla koskea.  :P

Joo, osa autoista lämpenee jo vartissa niin että lasitkin on sulat. Tämä auto ei lämpene ja siihen auttaa lämmitysajan pidentäminen.
VCDS @ Kotka

Poissa HiTec

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2960
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #350 : 14.02.2020 13:05 »
Joo, osa autoista lämpenee jo vartissa niin että lasitkin on sulat. Tämä auto ei lämpene ja siihen auttaa lämmitysajan pidentäminen.

No tätäpä itsekin jännityksellä odottelen miten tuo tuleva Sitruuna lämpiää luokkaa 5m3 sisätiloistaan kun olettamuksella talvi 20-21 ei ihan näin leuto enää liene edes täällä pk-seudulla :-X

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa tuRboman

Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #351 : 14.02.2020 13:25 »
No tätäpä itsekin jännityksellä odottelen miten tuo tuleva Sitruuna lämpiää luokkaa 5m3 sisätiloistaan kun olettamuksella talvi 20-21 ei ihan näin leuto enää liene edes täällä pk-seudulla :-X
Oho. Mennyt ohi. Mikä Citroen tulossa? Iso Berlingo? Vaiko isompi?
"Oh it´s the price we gotta pay,
And all the games we gotta play
Makes me wonder if it´s worth it to carry on" - Daniel Dee Snider

Poissa HiTec

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2960
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #352 : 14.02.2020 14:35 »
Oho. Mennyt ohi. Mikä Citroen tulossa? Iso Berlingo? Vaiko isompi?

No tuossa allahan tuo lukee, jatkettu XL-mallin Berlingo. Näin säilytetään vielä 5hlö ha, ilman että disuvero karkaa poskettomaksi, mutta taas toisaalta säilytetään riittävä vetokapasiteetti tuolle as.vaunullekin :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa tuRboman

Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #353 : 14.02.2020 14:39 »
Mielenkiintoinen valinta
Enkä näe alla mitään koska Tapatalk...
"Oh it´s the price we gotta pay,
And all the games we gotta play
Makes me wonder if it´s worth it to carry on" - Daniel Dee Snider

Poissa HiTec

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2960
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #354 : 14.02.2020 15:02 »
Enkä näe alla mitään koska Tapatalk...

No siinä lukee "Kohta Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 XL -20" ja yksinkertaisesti kylllästyin tuohon nykyiseen tetriksen peluuseen Qashqain kanssa, milloin piti saada tavaraa, ihmisiä tai koiria matkaan - ja kieltämättä varsinkin tuo emännän v...u aiheesta kypsytti varsin tehokkaasti. No nyt sitten loppu! >:(

Eikä sillä, olihan meillä aikanaan Peugeot Partner -99 myöskin bränikästä lähtien talossa reilusti yli 10v ajan, joten silleen mikään hyppy tuntemattomaan tämä ei siis ollut, vaikka koeajamatta nimeni tuohon tilauspaperiin tälläkin kertaa laitoin :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Mika_M

Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #355 : 14.02.2020 19:50 »
Kun nyt aloitin jauhamisen tuosta mersun lämmittimestä... Niin mainitaan vielä että askartelin lämpöanturiin vaihtoreleen. Auton ollessa sammuksissa on anturin kanssa sarjassa 30kohm vastus. Mittari näyttää tällöin noin -25. Kun käännetään virrat päälle, anturi on normaalitilassaan ilman sarjavastusta.

Jäi kuitenkin kokeilematta käyntiaika kun lämmitin ei käynnistynyt ollenkaan. Vikakoodi, liian vähän polttonestettä. Merkkivalo ei palanut ja tankissa oli mittariston diagnostiikan mukaan 20% menovettä, se ei näköjään ole tarpeeksi. Mitä ihmettä ne on ajatelleet näitä juttuja suunnitellessaan...
VCDS @ Kotka

Poissa dingdongpingpong

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14867
Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #356 : 14.02.2020 19:57 »
Kun nyt aloitin jauhamisen tuosta mersun lämmittimestä... Niin mainitaan vielä että askartelin lämpöanturiin vaihtoreleen. Auton ollessa sammuksissa on anturin kanssa sarjassa 30kohm vastus. Mittari näyttää tällöin noin -25. Kun käännetään virrat päälle, anturi on normaalitilassaan ilman sarjavastusta.

Jäi kuitenkin kokeilematta käyntiaika kun lämmitin ei käynnistynyt ollenkaan. Vikakoodi, liian vähän polttonestettä. Merkkivalo ei palanut ja tankissa oli mittariston diagnostiikan mukaan 20% menovettä, se ei näköjään ole tarpeeksi. Mitä ihmettä ne on ajatelleet näitä juttuja suunnitellessaan...

Toi polttonesteen määrärajoitin on ollut vitoossa 2004 tai 2005 alkaen muistaakseni....olikohan jos alle 1/4 tankissa niin ei anna käyntilupaa...
« Viimeksi muokattu: 14.02.2020 20:00 kirjoittanut dingdongpingpong »
Väyrysestä presidentti #1#

https://aijaa.com/IRQTar

Poissa ConD

Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #357 : 14.02.2020 20:03 »
Jäi kuitenkin kokeilematta käyntiaika kun lämmitin ei käynnistynyt ollenkaan. Vikakoodi, liian vähän polttonestettä. Merkkivalo ei palanut ja tankissa oli mittariston diagnostiikan mukaan 20% menovettä, se ei näköjään ole tarpeeksi. Mitä ihmettä ne on ajatelleet näitä juttuja suunnitellessaan...
20% esimerkiksi 50L tankista ois sen 10L. Sillä määrällä tuo lämmitin pöhisisi 14h, eli ei se ainakaan sen takia ole tehty sinne. Liekö ne koittaa mahdollistaa sen että tuolla 20% tankkimäärällä pääsisi huoltsikalle sinne 100km päähänkin. Eli menee ehkä mersuilun piikkiin...

Mun mielestä VAG-konsernipelit ei käynnistä lämmitintä jos opiskelijavalo palaa.
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa Mika_M

Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #358 : 14.02.2020 20:07 »
Joo, neljännestankki pitää olla että lämmitin käynnistyy. Minusta vähän turhan varman päälle viritetty... Yli 70 litran tankki kuitenkin. Tottunut näiden volkkarikonsernin vehkeiden kanssa pelaamaan ja näissä lämmitin tosiaan käynnistyy aina, kunhan polttoaineen merkkivalo ei vaan pala.
VCDS @ Kotka

Poissa Karvis

Vs: Polttoainetoiminen lämmitin
« Vastaus #359 : 14.02.2020 21:42 »
Ransetissa sama homma, varttitankin jälkeen ei lämmitin käynnisty vaikka siinäkin tankki on sen 70 litraa.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4