https://tummennuskalvot.fi/

Polttoainetoiminen lämmitin

Mika_M sanoi:
Joo, osa autoista lämpenee jo vartissa niin että lasitkin on sulat. Tämä auto ei lämpene ja siihen auttaa lämmitysajan pidentäminen.

No tätäpä itsekin jännityksellä odottelen miten tuo tuleva Sitruuna lämpiää luokkaa 5m3 sisätiloistaan kun olettamuksella talvi 20-21 ei ihan näin leuto enää liene edes täällä pk-seudulla :-X
 
HiTec sanoi:
No tätäpä itsekin jännityksellä odottelen miten tuo tuleva Sitruuna lämpiää luokkaa 5m3 sisätiloistaan kun olettamuksella talvi 20-21 ei ihan näin leuto enää liene edes täällä pk-seudulla :-X
Oho. Mennyt ohi. Mikä Citroen tulossa? Iso Berlingo? Vaiko isompi?
 
tuRboman sanoi:
Oho. Mennyt ohi. Mikä Citroen tulossa? Iso Berlingo? Vaiko isompi?

No tuossa allahan tuo lukee, jatkettu XL-mallin Berlingo. Näin säilytetään vielä 5hlö ha, ilman että disuvero karkaa poskettomaksi, mutta taas toisaalta säilytetään riittävä vetokapasiteetti tuolle as.vaunullekin :)
 
tuRboman sanoi:
Enkä näe alla mitään koska Tapatalk...

No siinä lukee "Kohta Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 XL -20" ja yksinkertaisesti kylllästyin tuohon nykyiseen tetriksen peluuseen Qashqain kanssa, milloin piti saada tavaraa, ihmisiä tai koiria matkaan - ja kieltämättä varsinkin tuo emännän v...u aiheesta kypsytti varsin tehokkaasti. No nyt sitten loppu! :mad:

Eikä sillä, olihan meillä aikanaan Peugeot Partner -99 myöskin bränikästä lähtien talossa reilusti yli 10v ajan, joten silleen mikään hyppy tuntemattomaan tämä ei siis ollut, vaikka koeajamatta nimeni tuohon tilauspaperiin tälläkin kertaa laitoin :)
 
Kun nyt aloitin jauhamisen tuosta mersun lämmittimestä... Niin mainitaan vielä että askartelin lämpöanturiin vaihtoreleen. Auton ollessa sammuksissa on anturin kanssa sarjassa 30kohm vastus. Mittari näyttää tällöin noin -25. Kun käännetään virrat päälle, anturi on normaalitilassaan ilman sarjavastusta.

Jäi kuitenkin kokeilematta käyntiaika kun lämmitin ei käynnistynyt ollenkaan. Vikakoodi, liian vähän polttonestettä. Merkkivalo ei palanut ja tankissa oli mittariston diagnostiikan mukaan 20% menovettä, se ei näköjään ole tarpeeksi. Mitä ihmettä ne on ajatelleet näitä juttuja suunnitellessaan...
 
Mika_M sanoi:
Kun nyt aloitin jauhamisen tuosta mersun lämmittimestä... Niin mainitaan vielä että askartelin lämpöanturiin vaihtoreleen. Auton ollessa sammuksissa on anturin kanssa sarjassa 30kohm vastus. Mittari näyttää tällöin noin -25. Kun käännetään virrat päälle, anturi on normaalitilassaan ilman sarjavastusta.

Jäi kuitenkin kokeilematta käyntiaika kun lämmitin ei käynnistynyt ollenkaan. Vikakoodi, liian vähän polttonestettä. Merkkivalo ei palanut ja tankissa oli mittariston diagnostiikan mukaan 20% menovettä, se ei näköjään ole tarpeeksi. Mitä ihmettä ne on ajatelleet näitä juttuja suunnitellessaan...

Toi polttonesteen määrärajoitin on ollut vitoossa 2004 tai 2005 alkaen muistaakseni....olikohan jos alle 1/4 tankissa niin ei anna käyntilupaa...
 
Mika_M sanoi:
Jäi kuitenkin kokeilematta käyntiaika kun lämmitin ei käynnistynyt ollenkaan. Vikakoodi, liian vähän polttonestettä. Merkkivalo ei palanut ja tankissa oli mittariston diagnostiikan mukaan 20% menovettä, se ei näköjään ole tarpeeksi. Mitä ihmettä ne on ajatelleet näitä juttuja suunnitellessaan...
20% esimerkiksi 50L tankista ois sen 10L. Sillä määrällä tuo lämmitin pöhisisi 14h, eli ei se ainakaan sen takia ole tehty sinne. Liekö ne koittaa mahdollistaa sen että tuolla 20% tankkimäärällä pääsisi huoltsikalle sinne 100km päähänkin. Eli menee ehkä mersuilun piikkiin...

Mun mielestä VAG-konsernipelit ei käynnistä lämmitintä jos opiskelijavalo palaa.
 
Joo, neljännestankki pitää olla että lämmitin käynnistyy. Minusta vähän turhan varman päälle viritetty... Yli 70 litran tankki kuitenkin. Tottunut näiden volkkarikonsernin vehkeiden kanssa pelaamaan ja näissä lämmitin tosiaan käynnistyy aina, kunhan polttoaineen merkkivalo ei vaan pala.
 
Ransetissa sama homma, varttitankin jälkeen ei lämmitin käynnisty vaikka siinäkin tankki on sen 70 litraa.
 
On ainakin pelattu varman päälle näiden polttoainemäärien kanssa.  :eek:

Nyt on joka tapauksessa lisää dieseliä tankissa ja koekäyttö suoritettu, hyvin pelaa näiden pikku muutoksien jälkeen.  :)

Itte pitää tehdä jos hyvän haluaa...
 
Vielä ohje jakoon jos joku sattuu kaipailemaan vastaavaa muutosta. Simppelihän tuo on tehdä ilman ohjettakin, mutta tulipahan nyt luonnosteltua.
 

Liitteet

  • Vito_W639_1.pdf
    53,9 KB · Katsottu: 286
Webastolukituksiin on varmaan muukin ketju, mutta puhelimella löytyy huonosti.

Aamulla pamahti lukkoon, hehkutulpan resistanssi liian iso.
Obd11 käytössä ja ei aukea omin kikoin. Onko paja ainoa suunta?
 

Liitteet

  • Screenshot_20200221-150258.png
    Screenshot_20200221-150258.png
    29,5 KB · Katsottu: 126
Mulla tuli auto webastolla, niin miten se on, tulisko sitä aina välillä käyttää, vai onko sama,
vaikka ei pitkään aikaan ole käytetty kertaakaan?
 
Kyllä sitä hyvä olisi välillä käyttää. Itse olen yrittänyt muistaa kesäkaudellakin pari kertaa lämmittää.

Tärkeää myös se, että kun sen kerran käynnistää niin sen pitää sitten antaa myös käydä kunnolla lämpimäksi. Jos käynnistää ja 5 min päästä sammuttaa, niin se on lämmittimelle vielä huonompi juttu kuin ettei olisi käynnistetty lainkaan.
 
Dieselillä ja bensalla on lopulta molemmilla se oma tarve käyttää sitä lämmitintä aika-ajoin. Diesel ei ns. happane, mutta bensa happanee - eli menettää sitä tehoaan. Tämän takia tuoreiden bensojen ajo sinne lämmittimelle tekee hyvää, eikä suodatinkaan tukkeudu.

Toisaalta sitten dieselissä just tuo katkokäyttö / lyhyt käyttö tekee helposti karstaa. Volkkareissa tämä oli jostain 2007 alkaen eräänlainen murheenkryyni ja lisälämmittimiä uusittiin yhdessä vaiheessa ahkerasti kun palopesät oli tukossa liian lyhyistä käyttöjaksoista johtuen. 20-30min alkaa olla jo aika, jona karstatkin lähtee palamaan ja palaa pois diesel-lisälämmittimestäkin. Bensoissa ei tunnu näin paljon karstoittumisvaivaa olleen.

Eli... kannattaa käyttää. Kerran kuussa / kahdessa ainakin. Mutta täytyy myöntää että laiskuus iskenyt minulla kesäisin, muttei nuo nyt rikki ole menneet vaikka se pari kuukautta ylittynytkin. Saattaa vain ensimmäinen lämmitys savuttaa reilummin...
 
Käsittääkseni joissain autoissa "webasto" ei lähde edes päälle ilman lämpötilan ollessa jotain yli viisi astetta tms. Milläs tuollaista voi ns. pakkokäyttää? Jossain joku anturi ja sinne kaataa saavillisen jäätä?
 
Kettu sanoi:
Käsittääkseni joissain autoissa "webasto" ei lähde edes päälle ilman lämpötilan ollessa jotain yli viisi astetta tms. Milläs tuollaista voi ns. pakkokäyttää? Jossain joku anturi ja sinne kaataa saavillisen jäätä?
Joo, antaa sitten vain käryttää, kun pitkän ajan päästä käynnistää.
 
Kettu sanoi:
Milläs tuollaista voi ns. pakkokäyttää?

Lähinnä tulee mieleen mainitsemasi anturin keinotekoinen kylmentäminen tai sitten pakkokäynnistys testerillä.

Yleensä siis varmaankin todetaan, että olkoon käyttämättä tuollainen keksintö ja toivotaan parasta aina seuraavan lämmityskauden alkaessa.  :-\
 
Näin olen toistaiseksi itse toiminut. Ei kesäkäyttöä, sitten talven tullen ennen tositoimia ensin testaus, että toimii. Ongelmat eivät minulla ole kohdistuneet suoraan lämmittimeen, vaan Skodassa oli häiriöitä käynnistysohjelman kanssa ja Fordissa akku. Sitä kuinka karusti sitä pöllyä tulee, en ole koskaan itse havainnoinut. Volvoissa ei ollut koskaan mitään.
 
Omassa bensakamiinassa polttoainepilli tyhjenee ajan mittaan. Jos jättää kesän yli käyttämättä vähintään kerran kuussa, saattaa syksyllä joutua kolmannen epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen vikatilaan. Testerillä saa lutkuttaa pumppua puolisen minuuttia ennenkuin konehuoneen päässä alkaa nestettä näkyä.
 
tai sanoi:
Omassa bensakamiinassa polttoainepilli tyhjenee ajan mittaan. Jos jättää kesän yli käyttämättä vähintään kerran kuussa, saattaa syksyllä joutua kolmannen epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen vikatilaan. Testerillä saa lutkuttaa pumppua puolisen minuuttia ennenkuin konehuoneen päässä alkaa nestettä näkyä.
Mulla on diesel, se vähän rauhoittaa, että takuu tai huolenpitosopimus hoitavat.
 
Jotenkin sellainen tunne, että Toipotan Webasto ei taas sytytä. Jotain siellä vinkuu ja puhaltaa, mutta ei taida nafta palaa eikä tuottaa lämmintä.  :mad:
 
Mitäs raatilaiset sanoo. Kannattaako webastoon hankkia thermoconnect liittymä vai pärjääkö kaukosäätimellä missä on näyttö ja ajastusmahdollisuus.
 
Mitenkä raati sen voisi tietää? Riippuu ihan käyttötarpeista. Jos auto on usein tarvetta saada lämpeämään kaukana kaukosäätimestä ja niin, ettei aikaa tiedä etukäteen, niin totta kai pitää olla thermoconnect. Näin esimerkiksi meillä tilanne ja molemmissa autoissa kännykkäohjaus.

Jollain muulla erilainen käyttöprofiili ja thermoconnect mahdollisesti täysin turha.  :)