autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Opel Astra K (2015-)  (Luettu 135307 kertaa)

Poissa JarnoF

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 284
Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #640 : 27.09.2018 15:17 »
Hämärästi muistaisin, että alkupään malleissa olisi mahdollista valita ajoneuvovalikon asetuksista takavalot palamaan kokoaikaisesti. Mutta oliko mahdollista vielä 2017? Omassani tätä ei enää ole.
Edit: luulisi, että koodaus olisi mahdollista.

Tavaan netistä MY16 ohjekirjaa. Siellä on "Auton räätälöinti" -otsikko ja sen alla "Päiväajovalot takana"
Lainaus
Päiväajovalot takana: Takavalo‐
jen kytkeminen päälle tai pois yh‐
dessä päiväajovalojen kanssa.

MY17 ohjekirjasta noita rivejä en enää löydä. On siinäkin säästökohde löydetty. :(

Poissa JarnoF

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 284
Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #641 : 27.09.2018 15:22 »
Jatkoa edelliseen: Brittien Astrafoorumin mukaan (https://www.astrakforums.co.uk/viewtopic.php?t=2388 tuo ominaisuus olisi puuttunut vanhemmistakin autoista vaikka manuaali muuta väittikin.

Lainaus käyttäjältä: astramaster
That feature was never present in any version of Astra K.
It was a printing error of the user's manual...

Poissa JarnoF

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 284
Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #642 : 27.09.2018 15:27 »
Jatkan yksinäistä höpinääni: Taidan kääntää tuon valoruuvin vaan talven ajaksi taas "ON" -asennolle. Selkein ja helpoin ratkaisu! ;D

Poissa Ascon

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #643 : 30.09.2018 14:58 »
En muista nähneeni 11/2016 käyttöönotetussa Astrassani mahdollisuutta takavalojen polttamiseen päivävalojen yhteydessä. Mutta ei tuo mua koskekaan, kun mulla on täydet ajovalot päällä 99% vuodesta. Loput 1% on aurinkoisia hellepäiviä, jolloin koitan vähän säästellä ajovaloja ylikuumenemiselta. 

No, tänä vuonna olikin helteitä enemmän, niin valokytkin oli AUTO -asennossa melkeinpä toukokuusta elokuuhun. Mutta nyt se on jo useamman viikon ollut tukevasti YÖ -asennossa, eli kaikki ajovalot palaa varmasti kelissä kuin kelissä. Mitä niitä valoja säästelemään, kun mainostavat ledejä ikuisiksi.

Maantiellä ärsyttää kun joidenkin vastaantulijoiden ainoat tuikut ovat puskurin alareunassa, eli tulevat mäen harjanteen takaa näkyviin kovin myöhään. Kaupungissa ärsyttää takavalojenkin puute, kun ei tiedä mitkä kaikki edessä näkyvät autot ovat käynnissä ja mitkä sammuksissa. Ei tästä montaa kuukautta ole, kun tien reunasta meinasi yksi paku singahtaa alleni, kun en ymmärtänyt että siellä edes istuu kuski autossa.

Poissa JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5042
Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #644 : 09.12.2018 01:29 »
Nyt rupesi ooppeli temppuilemaan. Ilman mitään varoitusta pimeni näytön alla oleva paneli jossa lämmitykseen liittyvät nappulat. Aluksi meni kokonaan pimeäksi. uudelleen starttauksen jälkeen syttyi nappuloihin valot. Ainoa mikä toimii niin on ratinlämmitys. Sillä on aika hankala pitää ikkunoita avoinna räntäsateessa varsinkin kun puhallinkin meni mykäksi myös.
39 000 km tuolla näköjään pääsi ja sitten alkaa murheet..
Bmw, Rellu ja Voortti

Poissa otj

Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #645 : 09.12.2018 07:35 »
Olet kohdannut harvinaisen murheen, yhdestäkään vastaavasta tapauksesta ei ole raportoitu Suomen foorumeilla tai brittifoorumilla.

Poissa JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5042
Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #646 : 09.12.2018 19:00 »
Yritin netin kautta varata huoltoajan ensi perjantaille. Länsiauton nettisivuilta tuntuu onnistuvsn helposti. Ihmeissäni olen jos tuo aika pitää eikä huoltoneuvoja soittele minulle kalliita puheluita valko-venäjälle.
Bmw, Rellu ja Voortti

Poissa JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5042
Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #647 : 17.12.2018 16:25 »
Huolto onnistui nopean kaavan mukaan. Mutkia matkaan toi lämppärin paneliongelma. Joku moduli pitää vaihtaa ja tilaustavaraa eikä aikataulusta tietoa. Tänään hain sijaisauton. Opel mokka x. 1,4t malli ja oliskohan tää robolaatikolla ? Automaatti kuitenkin.
On kyllä pieni ja äänekäs nastarenkailla.
Bmw, Rellu ja Voortti

Poissa otj

Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #648 : 19.12.2018 21:00 »
Mokka on momentinmuuntimella. Robo eli ECT on vaan 1.0 koneen yhteydessä.

Poissa JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5042
Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #649 : 19.12.2018 21:54 »
Jep. Tämä huomattu. Vaihdekeppi sen verran erilainen ja vaihteiston erilainen  käyttäytyminen alussa sai tuntumaan robotilta. Nyt menee jo jouhevammin. Nurkkapyörityksen keskikulutus näytön mukaam 10,5 l joten aika janoinen on.
Bmw, Rellu ja Voortti

Poissa JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5042
Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #650 : 22.12.2018 20:04 »
Astraali odottelee edelleen osia. Jospa loppiaiseksi saisi. Alkaa olla ikävä kun mokalla joutuu ajamaan. Huoltolaskukin tuli. Toinen huolto ja kilometrejä 39 tkm ja huoltolasku melkein 550€. Aika hinnakasta.
Bmw, Rellu ja Voortti

Poissa outfack

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 303
Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #651 : 02.01.2019 08:07 »
Kai tästä voisi jonkunlaisen loppuraportin tehdä. Yhteinen taival jäi hieman torsoksi, 13kk ja 32tkm. Koko aikana autossa ei ole ollut mitään vikaa, ominaisuuksia sitäkin enemmän.
Auto on MY16.5 1.4 automaatti innovation -varusteilla, kattoluukkua lukuun ottamatta löytyy kaikki mitä ruksattavissa oli.
Mitattu keskikulutus tuolla matkalla on ollut 7,6l/100km joka on tasan litran enemmän mitä atk näyttää. Osa heitosta tulee Webastosta ja noin 0,5l atk:n virheestä.
Pienimmät kulutukset ovat olleet juuri ja juuri alle 6l/100km kun kesäkelissä on ajanut pitkää matkaa. Tuo MY16.5 on versio missä ei vielä olla karsittu äänieristystä kuten uudemmissa ja watt-linkki löytyy taka-akselilta, uusissa se on jätetty kustannussäästöjen takia pois.
Tähän malliin ei vielä saanut OnStaria eikä adaptiivista vakkaria, tosin hyvin olen pärjännyt ilmankin.
Auton sain käyttöön tammikuussa ja alla oli Contin nastarenkaat. Ekan pidemmän reissun jälkeen menin liikkeeseen ja vaihdatin 5tkm ajetut nastat kitkoihin, tämä oli nastoilla aivan julmetun meluisa auto. Eikä tämä hiljainen ole mukana tulleilla kesärenkaillakaan.Kitkat helpottivat tuskaa sen verran ettei auto vielä lähtenyt vaihtoon. Kesällä vielä äänieristin takakontin ja takapyörän kotelot, nyt meno on jo ihan siedettävää.
Kauko-ohjaimen muotoilu on kyllä melkoinen suunnittelun kukkanen. Lukemattomia kertoja on takaluukku ollut parkkiksella auki kun taskussa kake antaa autolle komentoja. Kuvassa näkyy miten takaluukun painike on muita selvästi kuluneempi, se on niin ottavalla paikalla.
Alussa kaken toiminta oli vielä herkempää mutta ohjelmistopäivityksellä tilanne hieman parani, ei todellakaan korjautunut.
Uutena autossa oli myös hieno ominaisuus, insinööri oli sitä mieltä että jos Webaston laittaa päälle, kuuluu takalasin ja peilien lämmitä samalla. Ei lupaa akulle pitkää ikää. Tuo onneksi korjautui huollossa normaalitilaan.

Hyvää:
- Auton viattomuus, bensaa tankkiin ja ajoa
- 1.4 kone tuntuu sopivan autoon tosi hyvin, liikkuu kivasti eikä kuluta pahasti
- Tottakai agr-penkit, aivan erinomaiset. Kovemmilla pakkasilla nahkapenkit kyllä on alussa pirun kylmät.
- Tykkään tuosta luistomaatista enemmän kuin dsg:stä (joka tulee taas seuraavaan autoon)
- Todella lämmin auto ainakin vielä noin -25 asteessa, kylmemmässä en päässyt testaamaan
- Poppikoneen äänenlaatu riittävä
- Start/stop toimii kuin unelma, siihen ei kiinnitä mitää huomiota
- Led-matrix valot on kivat, muutaman kerran tosin seikoilivat mutta ei pahasti.
- Ajettavuus on hyvä
- Vuoden aikana ei lukot eikä tiivisteet jäätyneet kertaakaan
- Tilaa on ihan hyvin. Takaluukku on saman kokoinen Octavian kanssa, Octavian enemmät litrat ovat lattian alla. Octavian kumimattoa käytin Astrassa.

Huonoa:
- Yksi pahimmista on peruutustutkien meteli, ei saa hiljemmalle. Varmaan joku GM:n vaatimus. Tutkat huutaa vähän miten sattuu ja lujaa. Napista kun laittaa pois niin seuravassa stopissa menee taas päälle.
- Kattotelineiden kiinnitys. Mitä virkaa on kattokaiteilla jos telineet asennetetaan oven karmiin ja karmit menee tosi helposti ruttuun, näkyy kuvassa
- Rengasmelu, etenkin nastoilla järkyttävä
- Takaluukun oma elämä, muutamat pyöränkuljetustelineen jäljet löytyy. Telineen kanssa kannattaa ehdottomasti laittaa perävaunun sähköpistoke tai -adapteri kiinni. Luukun sähkökäytön voi myös estää ohjaamosta.
- Radion kuuluvuus ei mikään kehuttava
- Navigaattori on aika vitsi, jeesuksen vanhat kartat ja opastaa miten sattuu. Onneksi Carplay toimii hyvin.
- Vetopainot, vaikka ei omalla kohdalla aiheuttanut ongelmaa. Jarrutonta 640kg ja jarrullista 750 kg ! Ohjekirjassa lukee että koukkuun saa kiinnittää vain pyöränkuljetustelineen.
- Kojelaudassa liian paljon kiiltäviä muoviosia, todella ärsyttävät kun aurinko paistaa sopivan alhaalta.
- Pitkien valoautomatiikka ei toimi jos takasumari on päällä, ei hyvä ratkaisu kelissä jossa ei sada mitään mutta tiestä pöllyää lunta.
- Automaatti-ilmastointi ei oikein jaksa talvella pitää ikkunaa sulana, suuntaus kannattaa asettaa manuaalisesti
- Bensatankki ei ole järin suuri, kerran pääsin 650km tankillisella, talvella 500km kohdalla syttyy valo
- Lasinpeusnesteen loppumisesta varoittavaa valoa ei ole raaskittu tähän malliin laittaa

Kaiken kaikkiaan ihan ok auto kaikista omituisuuksistaan huolimatta.

Seuraavaksi ajellaan biokaasulla.






 Paljon kiitoksia erinomaisesta rapsasta! Hyvin tiivistettyä tekstiä yhdessä vietetystä ajasta ja ajetuista kilometreistä.
Minulla on sisässä aika hyvä tarjous Astmasta.Lyhyellä koeajolla huomio kiinnittyi negatiivisesti karmeaan melutasoon. Positiivisella puolella olin erittäin tyytyväinen AGR jakkaroihin ja siihen, että Astma on omaan käyttööni juuri sopivan kokoinen auto.
 Ylläolevan rapsan luettuani totesin Astman "piilo-ominaisuuksien" olevan minulle liian vastenmielisiä.
 Ajettujen kilometrien perusteella voin ajatella Astman käytön olevan suht samanlaista kuin itselläni ja kulutusta pidän liian korkeana omaan makuuni.

Poissa outfack

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 303
Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #652 : 14.01.2019 15:42 »
Acoustic pack on otettu vissiin lehdistökoeajojen jälkeen pois kaikista muista paitsi 1.6 bensaturbosta?

 Onko näin vai onko se esson juttuja (lähde?). Ketjun mukaan watt ja acoustic back olisivat 1.4 Innovationissa mukana.

 Kiinnostaa aika kovasti koska olen astmaa katsellut. 2018 1,4 olen koeajanut ja Conti nastoilla sisämelu oli infernaalinen mutta kuinka hieman vanhemmat mallit?

Poissa _miata

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 112
Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #653 : 14.01.2019 16:50 »
Juu ei. Oma oli my16.5 ja tuossa oli vielä acoustic pack. Ihan hirveä meteli lähti Contin nastoilla, parin tuhannen km jälkeen vaihdoin kitkat alle. Nyt nuo samat renkaat on Leonissa ja ovat ok. Astrassa vaan se äänen sävy oli jotenkin todella ärsyttävä. Eikä Astra 17” kesärenkaillakaan mikään hiljainen ole. Jos olet rengasmelulle allerginen niin unohda Astra.
Octavia G-Tec DSG / Leaf 40kWh

Poissa JarnoF

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 284
Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #654 : 14.01.2019 17:16 »
Juuei ole watteja ei akustiikkapackeja MY17:ssä. Ja totta on, ei ole ainakaan hiljainen. Renkaina IceContact2. Toisaalta, minä en paremmasta tiedä joten ei ole häirinnyt. ;D

Yrittelijäin voi toki etelän reissullaan käydä teettämässä lisäeristystä vaikka Ravolarilla. Tonnilla saanee jo melko kattavan käsittelyn. Ainakin VAG-areenalla oli näistä aikoinaan keskustelua. Ketjut löytynee Googlella.

Poissa Matle

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 288
Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #655 : 14.01.2019 18:43 »
Taitaa melu vaivata kaikkia C-segmentin autoja nykyisin, kun uuden A mersunkin nastarengasmelua valitellaan.  Ainakin uusilla renkailla Astra on siedettävä melultaan. Talvela kitkat :) Takapenkit kun kaataa, niin kohina kasvaa selkeästi. Omaani otin talveksi kitkat ja pitkään mietin kesärengastusta, mutta pitäydyin noissa 16" vaikka ulkonäkö kaipaisi 17"

Lisähinnasta pitäisi tuo Watts-linkki saada, jossain lisävarustelistauksessa sen näin viime vuonna. Sitä en muista oliko Acoustic-pack lisävarusteissa tarjolla. Ei luulisi olevan kallis paketti. Konepeltiin pitäisi laittaa huopa, kun säteilylämmitin sulattaa yhden kohdan lumesta pikkupakkasilla ja sulanut vesi taasen jäätyy konepeltiin kiinni.
Opel Astra Innovation+ 1.4TA

Poissa JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5042
Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #656 : 14.01.2019 19:39 »
Eipä ole oma astraali edelleenkään palannut takuurempasta. En kyllä edes tarvitsekaan autoa joten taitaa mennä myyntiin heti kun huollosta saapuu.  Mikäköhän liike maksaisi "parhaimman" hinnan opelista ?
Bmw, Rellu ja Voortti

Trollsten

  • Vieras
Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #657 : 14.01.2019 19:40 »
  Mikäköhän liike maksaisi "parhaimman" hinnan opelista ?
Kuusakoski?

Sori...

Poissa JarnoF

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 284
Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #658 : 14.01.2019 19:55 »
Kuusakoski?

Sori...

Meillä olisi Romu Keinänen tossa naapurissa. Käynkö kysymässä päivän hinnan?  ;D

Poissa outfack

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 303
Vs: Opel Astra K (2015-)
« Vastaus #659 : 15.01.2019 08:37 »
Juu ei. Oma oli my16.5 ja tuossa oli vielä acoustic pack. Ihan hirveä meteli lähti Contin nastoilla, parin tuhannen km jälkeen vaihdoin kitkat alle. Nyt nuo samat renkaat on Leonissa ja ovat ok. Astrassa vaan se äänen sävy oli jotenkin todella ärsyttävä. Eikä Astra 17” kesärenkaillakaan mikään hiljainen ole. Jos olet rengasmelulle allerginen niin unohda Astra.

 Kiitoksia kaikille asiallisesti vastanneille ja erityiskiitokset Miata ja JarnoF hyvästä listauksesta koskien Astma K version + / - ominaisuuksia. Sinällään ikävää kun miinusmerkkiset seikat koskevat lähinnä Astman lisävarusteita. Kuvastanee valmistajan asennetta?
 Rengasmelulle olen jossakin määrin allerginen mutta kun Citroen C4 Cactus rengasmelu on ihan siedettävä verrattuna Astmaan... Mökkitien vuoksi nastat ovat minulle ainoa vaihtoehto joten kitkat ovat pois suljettu.
 Jatkan toki pähkäilyäni. Astma on omassa kokoluokassaan ainoa eurooppalainen joka selviää jatkoon. Japanilaisista Auris on hybridinä vahvasti kuviossa mukana.