autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Sähköautot  (Luettu 196809 kertaa)

Poissa jti

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 474
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3740 : 16.01.2020 20:23 »
Millaisia laskelmia toteutuneiden kulujen selvittäminen vaatii? Helpointahan on tyytyä metsätalouden verotuksessa kaavamaiseen 0,25 euroa/km korvaukseen, jonka saa ilman selvitystä todellisista kuluista.
Sorry off-topic: Kirjanpito kaikista kuluista ja ajopäiväkirja.
Volvo XC60 T8 Twin Engine -19

Poissa Ascon

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1229
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3741 : 16.01.2020 21:38 »
Nostaa tuollaisella km-korvauksia 60tkm vuosittain. Liikkumisen energiakustannukset ovat vain murto-osa polttoaineisiin verrattuna.

Tästä tulikin mieleeni, että kuinkas paljon te täyssähköilijät vuodessa ajatte?

60 tkm jaettuna 200 työpäivälle tekee 300 km/pvä. Joo, onhan tuo mahdollista, mutta onko todella jokainen työpäivä juuri noin optimaalinen, että range riittää nippanappa perille asti ja ehtiikö yön aikana latautua huomista vastaavaa etappia varten? Vai tuleeko välillä ajettua vähän pidempää siivua kerralla, jolloin joutuu matkan varrellakin latailemaan? Vai ajaako kukaan sähköautolla edes tuollaisia 60 tkm määriä vuodessa?

Poissa Urlaub

Vs: Sähköautot
« Vastaus #3742 : 16.01.2020 21:52 »
Sorry off-topic: Kirjanpito kaikista kuluista ja ajopäiväkirja.

Aikamoinen kirjanpito on, jos erittelee kaikki kulut joita kaavamainen km-korvaus sisältää.

Poissa jti

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 474
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3743 : 16.01.2020 22:03 »
Aikamoinen kirjanpito on, jos erittelee kaikki kulut joita kaavamainen km-korvaus sisältää.
Ei mikään erikoinen temppu, esim viime vuodelta vajaa 200 riviä excelissä. Sähkölataukset kk-tasolla eriteltyinä kun ne saa useammalta latausoperaattorilta siten raportoituna ja VoC:sta loput. Pääsee tuntipalkoille.
Volvo XC60 T8 Twin Engine -19

Poissa Vaari

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1716
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3744 : 16.01.2020 22:05 »
Aikamoinen kirjanpito on, jos erittelee kaikki kulut joita kaavamainen km-korvaus sisältää.

No jaa, ottaa vaikkapa Excelin avuksi ja tekee pikkuisen "kustannustenseurantasovelluksen" niin eipä sen ylläpito suurta vaivaa vaadi.

Poissa dingdongpingpong

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13369
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3745 : 16.01.2020 22:08 »
No jaa, ottaa vaikkapa Excelin avuksi ja tekee pikkuisen "kustannustenseurantasovelluksen" niin eipä sen ylläpito suurta vaivaa vaadi.

Minusta on hienoa että ihmiset jaksaa kirjata ylös autoon menneitä penneitä, itse kun en ole ikinä näin tehnyt, tulisi paha mieli tai mielen pahoitus jos alkaisi esim laskemaan montako tonnia mennyt tuohon harrasteromuun....niitä rahoja kun en takaisin saa ikinä.

Mainitaan kuitenkin muistista kahden viimeisen vuoden isompia ostoja:
Moottorihuoneeseen osia 7000€
Renkaita/vanteita 5000€

Auton arvo ~4000€

;)
« Viimeksi muokattu: 16.01.2020 22:15 kirjoittanut dingdongpingpong »
Tulin juuri uskoon, uskon ilmaston muuttuvan....huomenna sää muuttuu, olen siitä melko varma :)

Poissa Vaari

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1716
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3746 : 16.01.2020 22:11 »
^Niin minäkin todennäköisesti tekisin, mikäli omistaisin Roope Ankan rahasäiliöllisen verran fyrkkaa. Vaan, kun en omista, niin joutuu näkemään ripauksen verran vaivaa.  ;)

Poissa JiiJii71

Vs: Sähköautot
« Vastaus #3747 : 16.01.2020 22:18 »
Tästä tulikin mieleeni, että kuinkas paljon te täyssähköilijät vuodessa ajatte?

60 tkm jaettuna 200 työpäivälle tekee 300 km/pvä. Joo, onhan tuo mahdollista, mutta onko todella jokainen työpäivä juuri noin optimaalinen, että range riittää nippanappa perille asti ja ehtiikö yön aikana latautua huomista vastaavaa etappia varten? Vai tuleeko välillä ajettua vähän pidempää siivua kerralla, jolloin joutuu matkan varrellakin latailemaan? Vai ajaako kukaan sähköautolla edes tuollaisia 60 tkm määriä vuodessa?

Kolleega vetäisi tänään kieltämättä sellaisen siivun, että olisi jäänyt samaan aikatauluun täyssähköautolla tekemättä. Aamulla herääminen hotlasta Oulussa, aamutuimaan siirtyminen Oulu - Taivalkoski. Tuolla päivä ilman latausmahdollisuutta. Työpäivän jälkeen pieni siirtymä Taivalkoski - Espoo ja alkaa kotiutua Espooseen... ...näitä main. Taisi dieselbemarinkin tankki huventua aika tarkaan.

Itselläni oli paljon helpompi päivä. Herääminen Joensuusta, tuolta aamulla Outokumpuun, sieltä takaisin Joenkylille (ehkä jossain vaiheessa olisi saanut autoa piuhan päähänkin) ja sieltä iltapäivällä / illan suusta Imatralle.

Oma reitti olisi onnistunut Kona/Niro/Tesla 3 LR/ Tesla S LR/ tulevalla isoakkuisella VW:llä/ Jaguar i-Pacella...

Omat duuniajot muodostuvat 50 - 800 km päivittäisistä ajoista, kuitenkin niin, että suuret kilsat ovat aika harvinaisia. Olen tuossa simuloinut, että mikäli hotellilataus olisi 100%:n varma asia, suoriutuisin ilman suurempia viivytyksiä noilla em ajoneuvoilla omista ajoistani. Ensi maanantai saattaisi olla mielenkiintoinen, tosin tähtäämällä tauot oikein todnäk onnistuisi: Imatra - Karkkila - Lahti - Jyväskylä. Jysäskylässä taas pitäisi olla se täysin varma hotellilataus, jotta sitä seuraava päivä onnistuisi: Jyväskylä (ehkä 50 km pörräämistä kaupungissa) - Viitasaari - Iisalmi.

Täysaähkärillä ei välttämättä tarvitse saada akkua täyteen joka pysähdyksellä. Riittää sen verran, että pääsee reilusti seuraavaan latausmahdollisuudella olevaan taukopaikkaan.
Abrase Dacabrade.

Poissa dingdongpingpong

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13369
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3748 : 16.01.2020 22:22 »
Kolleega vetäisi tänään kieltämättä sellaisen siivun, että olisi jäänyt samaan aikatauluun täyssähköautolla tekemättä. Aamulla herääminen hotlasta Oulussa, aamutuimaan siirtyminen Oulu - Taivalkoski. Tuolla päivä ilman latausmahdollisuutta. Työpäivän jälkeen pieni siirtymä Taivalkoski - Espoo ja alkaa kotiutua Espooseen... ...näitä main. Taisi dieselbemarinkin tankki huventua aika tarkaan.

Itselläni oli paljon helpompi päivä. Herääminen Joensuusta, tuolta aamulla Outokumpuun, sieltä takaisin Joenkylille (ehkä jossain vaiheessa olisi saanut autoa piuhan päähänkin) ja sieltä iltapäivällä / illan suusta Imatralle.

Oma reitti olisi onnistunut Kona/Niro/Tesla 3 LR/ Tesla S LR/ tulevalla isoakkuisella VW:llä/ Jaguar i-Pacella...

Omat duuniajot muodostuvat 50 - 800 km päivittäisistä ajoista, kuitenkin niin, että suuret kilsat ovat aika harvinaisia. Olen tuossa simuloinut, että mikäli hotellilataus olisi 100%:n varma asia, suoriutuisin ilman suurempia viivytyksiä noilla em ajoneuvoilla omista ajoistani. Ensi maanantai saattaisi olla mielenkiintoinen, tosin tähtäämällä tauot oikein todnäk onnistuisi: Imatra - Karkkila - Lahti - Jyväskylä. Jysäskylässä taas pitäisi olla se täysin varma hotellilataus, jotta sitä seuraava päivä onnistuisi: Jyväskylä (ehkä 50 km pörräämistä kaupungissa) - Viitasaari - Iisalmi.

Täysaähkärillä ei välttämättä tarvitse saada akkua täyteen joka pysähdyksellä. Riittää sen verran, että pääsee reilusti seuraavaan latausmahdollisuudella olevaan taukopaikkaan.


Olisko näihin ajoihin mahdollista liittää epävirallinen taksitoiminta, facesta keräät kyytiläisiä ja otat 20c/km....eiköhän siellä somessa joku logistiikkafoorumi ole ???
Tulin juuri uskoon, uskon ilmaston muuttuvan....huomenna sää muuttuu, olen siitä melko varma :)

Poissa antsu

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1983
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3749 : 16.01.2020 22:24 »
että range riittää

Ehdotan, että tuon golffiinkin liittyvän termin sijaan ruvetaan käyttämään sanaa "toimintamatka"

Poissa JiiJii71

Vs: Sähköautot
« Vastaus #3750 : 16.01.2020 22:51 »


Olisko näihin ajoihin mahdollista liittää epävirallinen taksitoiminta, facesta keräät kyytiläisiä ja otat 20c/km....eiköhän siellä somessa joku logistiikkafoorumi ole ???

Aika harvoin taitaa kyytiläisten reitit osua kaupunkien teollisuusalue/hotellit akseleille.  ::)

Muutoin kyllä aivan loistava idea! ;D
Abrase Dacabrade.

Poissa Mrk

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3555
  • S1000XR + S1000RR+ Q3 vajakki + A3 TDI quattro
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3751 : 16.01.2020 22:54 »
reitit osua kaupunkien teollisuusalue/hotellit akseleille.  ::)

Tarttiskohan Nacci tai Ranta-Aho logistiikkapalveluita, sähköautolla vois hiipiä hiljaa.

Poissa Taky

Vs: Sähköautot
« Vastaus #3752 : 17.01.2020 09:34 »
Tästä tulikin mieleeni, että kuinkas paljon te täyssähköilijät vuodessa ajatte?
60 tkm jaettuna 200 työpäivälle tekee 300 km/pvä.

Ei vielä, mutta pääsiäisestä alkaen kyllä, ja tuotahan se on about km määrät/työpäivä on.

Itsellä niin vakioreitti että ei juurikaan päivää kohden heittele kuin 20-30km ja se mennään yhdellä latingilla.
Toki jos jokin pakko tulee voi vaikka safkisen täsmäyttää sellaiseen paikkaan että saa pikalaturilla poweria kulkineeseen. Duunissakin onnistu, mutta ne on niin lyhkäsiä paloja ettei 3,7 - 11kW:n latingilla paljoa ehdi herua - mutta piuha kiinni sen vuoksi että saa kabiinin lämpimäksi ennen ajoa tarvittaessa.

Vapaa-ajalla jokunen kerta tullee pidempiä siivuja - joita olen kyllä mahdollisuuksien mukaan vaihtanut juna kyyteihin jo nyt diesel aikana, arkena saa autossa ihan tarpeeksi istua.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Poissa Taky

Vs: Sähköautot
« Vastaus #3753 : 17.01.2020 09:38 »

Olisko näihin ajoihin mahdollista liittää epävirallinen taksitoiminta, facesta keräät kyytiläisiä ja otat 20c/km....eiköhän siellä somessa joku logistiikkafoorumi ole ???

Jaa.... hake kyytiläisi siltä täältä jne - aikaa menee mutta matka ei joudu.
Joitain tavaracaseja ollut tutuille asentajille - mutta se nyt on oravan nahkakauppaa kerta pari vuodessa.

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001