autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Sähköautot  (Luettu 180589 kertaa)

Poissa Taky

Vs: Sähköautot
« Vastaus #3440 : 08.11.2019 11:42 »
Volvon brändin profiilinnosto.

Tarkoittaako tuo - jatkossa - että jokainen sähkäri Volvo on aktiivisesti seurannassa missä menee ja lopulta miksi?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Ale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3007
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3441 : 08.11.2019 12:24 »
Tarkoittaako tuo - jatkossa - että jokainen sähkäri Volvo on aktiivisesti seurannassa missä menee ja lopulta miksi?

Kysytkö tosissasi? Lohkoketjulla ei ole mitään tekemistä paikannuksen kanssa vaan tiedon tallennuksen ja todentamisen.

Poissa Taky

Vs: Sähköautot
« Vastaus #3442 : 08.11.2019 13:34 »
... paikannuksen kanssa vaan tiedon tallennuksen ja todentamisen.

Eikö paikka ole tieto - joskus jopa olennainen... ;.)
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Marko_K

Vs: Sähköautot
« Vastaus #3443 : 09.11.2019 09:49 »
Kun katselee, miten innostuneen vastaanoton tuollainen tiloiltaan ja mukavuudeltaan varsin kompromissimainen auto kuin Seat Mii Electirc on saanut, niin pistää miettimään, miksei samaa voimalinjaa voisi varioida vähän isompaankin koriin?

Jos valmistajan on taloudellisesti kannattavaa myydä tuota Miitä alta 16000 euron, niin luulisi että vastaavalla voimalinjalla saisi aikaan kannattavan paketin johonkin golfkokoluokkaan jonnekin vajaaseen 25000 euroon? Eikö tuo Mii kuitenkin ole ihan tuore sähköauto eikä mikään varastontyhjennysmalli, jolla tehdään vain turskaa?

Vaikka 83 heppaa ei isommasta autosta rakettia tekisi ja rangekin toki lyhenisi, nii luulisi että tuollainen olisi kuitenkin monelle aivan sovelias ympäristöystävällinen ja taloudellinen perheauto.

Vai teenkö nyt jonkin fundamentaalisen ajatusvirheen tässä?
Moottorilla: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8 -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8 -18 | Peugeot Speedfight3 -12

Ilman: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90 | Trek Procaliber 6 -19

Poissa antsu

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1666
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3444 : 09.11.2019 10:12 »
^Uskon, että perusautojakin vielä tulee, mutta ensin kerätään rahat pois niiltä joilla on jo kaikkea :D

Poissa Arcca

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2350
  • Audi A4 B9 2.0TFSI 140 Stron, Subaru XV 2.0 CVT
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3445 : 09.11.2019 10:33 »
Jos valmistajan on taloudellisesti kannattavaa myydä tuota Miitä alta 16000 euron, niin luulisi että vastaavalla voimalinjalla saisi aikaan kannattavan paketin johonkin golfkokoluokkaan jonnekin vajaaseen 25000 euroon? Eikö tuo Mii kuitenkin ole ihan tuore sähköauto eikä mikään varastontyhjennysmalli, jolla tehdään vain turskaa?

Pieni ja halpa auto, pieni turska.

Mites ne säännöt nyt menee mitä valmistajien on täytettävä automalliston päästöissä ensi vuonna, otetaanko niissä kenties huomioon myös myytyjen yksilöiden määrä?
Ex - Passat 3B, 3BG, CC, B8

Paikalla KekeISBack

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 379
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3446 : 09.11.2019 10:44 »
Kun katselee, miten innostuneen vastaanoton tuollainen tiloiltaan ja mukavuudeltaan varsin kompromissimainen auto kuin Seat Mii Electirc on saanut, niin pistää miettimään, miksei samaa voimalinjaa voisi varioida vähän isompaankin koriin?

Samaa mietin itsekkin.

Toisaalta Miin edullisuus perustuu Suomen järkyttävään verotukseen, etu muualla maailmassa ei ole lähellekkään yhtä iso.


Poissa nemos

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2634
  • Volvo XC60 T8 Inscription
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3447 : 09.11.2019 12:52 »
Toisaalta Miin edullisuus perustuu Suomen järkyttävään verotukseen, etu muualla maailmassa ei ole lähellekkään yhtä iso.

Viro ja Liettua ovat ainoat Euroopan maat, joissa ei millään tavalla tueta sähköautoja. Toki monessakaan maassa ei polttomoottoriautoja veroteta niin paljon kuin Suomessa. Mutta 2000 euron hankintatuki on eurooppalaisittain vaatimaton.

Poissa ahmedahne

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 55
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3448 : 09.11.2019 14:29 »
Viro ja Liettua ovat ainoat Euroopan maat, joissa ei millään tavalla tueta sähköautoja.

Huomioitavaa, että Virohan oli aikanaan edelläkävijä, kun sähköauton hankkimistuki oli 50% uuden ostohinnasta vuosina 2011-2014.

Paikalla tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1465
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3449 : 12.11.2019 09:25 »
Latauksesta. Jos asunnossa on 3*25A pääsulakkeet, niin 16A lataus mistä tahansa vaiheesta vie pääosan ko vaiheen sähköstä. Lataus 3*8A antaa 50% enemmän virtaa, mutta jokaiselle vaiheelle jää vapaata 17A. Toimivatko autojen, joissa on 3*16A AC-lataus, laturit 3*8A:lla?


Poissa Corvike

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 696
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3450 : 12.11.2019 10:14 »
Toimivatko autojen, joissa on 3*16A AC-lataus, laturit 3*8A:lla?

Kyllä toimivat, tottakai. Vähän sama kysymys kuin että jos valaisimessa on lampun max teho 100w, niin kyllä tuossa valaisimessa myös 50 W lamppu palaa. 100 W on kirkkaampi

Poissa tet

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1240
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3451 : 13.11.2019 08:29 »
Kyllä toimivat, tottakai. Vähän sama kysymys kuin että jos valaisimessa on lampun max teho 100w, niin kyllä tuossa valaisimessa myös 50 W lamppu palaa. 100 W on kirkkaampi

Lamppuvertaus ontuu hivenen. Auton tapauksessa syöttävän verkon kapasiteetti on pienempi, kuin mitä auto pystyy käyttämään. Tällöin auton on osattava "haistaa" kapasiteetin vajaus, ja säädettävä oma ottotehonsa pienemmäksi. Lamppuvertauksesi vastaisi lähinnä sitä, että tuodaan piuhan päähän auto, jonka maksimi latausvirta on pienempi kuin mitä latauspiste pystyy syöttämään, ei suurempi. Mutta toki se "haistelu" näissä toimii, ja homma onnistuu, ei siinä mitään.
SEAT Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG

Poissa Marko_K

Vs: Sähköautot
« Vastaus #3452 : 13.11.2019 08:44 »
Jos tuohon nyt analogiaa hakee, niin ajattelee kännykkää. Kunhan puhelimen päässä on oikeanlainen liitin joka tarjoilee sopivaa jännitettä, niin se luuri osaa ladata itsensä hitaasta tai nopeasta laturista eikä välitä onko piuhan toisessa päässä tavallinen USB-liitin, C-tyyppi vai vaikka auton tupakansytyttimestä jerkkunsa ottava mötikkä.

Hyvä analogia myös siinä mielessä, että jos matkassa on vain klassinen USB-johto, niin sitä onkin vaikea USB C -porttiin tai 230V seinäpistokkeeseen sovitella. Ja silti useimmat kännykän kanssa ovat oppineet pärjäämään.
Moottorilla: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8 -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8 -18 | Peugeot Speedfight3 -12

Ilman: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90 | Trek Procaliber 6 -19

Poissa Taky

Vs: Sähköautot
« Vastaus #3453 : 13.11.2019 09:08 »
Ja silti useimmat kännykän kanssa ovat oppineet pärjäämään.

Varmasti - mutta auton kohdalla lataus on kuitenkin astetta erilainen, jos lataus ei onnistukkaan siihen tahtii mitä omat ajot edellyttää alkaa palaa euroja riittävän latausjärjestelmän rakentamiseksi melkoinen määrä jos ylipäätään omassa ympäristössä mahdollista.
Se pelkkä sopivan liittimen olemassa olo ei riitä.

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Paikalla lortti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 991
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3454 : 13.11.2019 10:11 »
Varmasti - mutta auton kohdalla lataus on kuitenkin astetta erilainen, jos lataus ei onnistukkaan siihen tahtii mitä omat ajot edellyttää alkaa palaa euroja riittävän latausjärjestelmän rakentamiseksi melkoinen määrä jos ylipäätään omassa ympäristössä mahdollista.
Se pelkkä sopivan liittimen olemassa olo ei riitä.

Jos näin onnettomasti käy niin sitten täytyy ajaa dinolla. Tämä ongelma koskee jotain promillea suomalaisista autoilijoista.

Paikalla Kettu

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8991
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3455 : 13.11.2019 10:14 »
Mistähän tuo joitain promilleja tulee, mistä luku on laskettu?
Valtiolta ei olisi tulossa kovia velvoitteita latauspaikoista, mikäli olisi kyse vain promilleista.

Dinoista en tiedä, en ole koskaan sellaista elävänä nähnyt, enkä usko sellaista ihmiselle lemmikiksi kehitetyn. Ellei sitten laske jotain lintuja joa krokotiileja siihen kategoriaan.
Mutta vähänkö olis hieno oma lohikäärme, jolla voisi lennellä  :D
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa nokonzok

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2204
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3456 : 13.11.2019 11:02 »
Mistähän tuo joitain promilleja tulee, mistä luku on laskettu?
Valtiolta ei olisi tulossa kovia velvoitteita latauspaikoista, mikäli olisi kyse vain promilleista.

Keskimääräiset ajokilometrit taitavat vuositasolla olla jossain 15 tkm suunnilla. Oman kokemukseni pohjalta uskallan sanoa, että 8A sukolataus riittää helposti yli 20 tkm vuosisuoritteeseen, 30 tkm onnistuu jos ajoprofiili osuu hyvin kohdalleen. 1 x 16A riittää jo kaksinkertaisiin kilometreihin, eikä tämänkaltainen latausmahdollisuus vielä useinkaan aiheuta suurta päänvaivaa toteutuspuolella. Reilusti yli 50 tkm vuodessa ajavia alkaa olemaan aika pieni osuus, olisiko ehkä jopa promilleja? Ja jos tosiaan on tilanne se, että latausta ei pystytä järjestämään omia ajoja vastaaavasti niin sitten on mentävä fossiileilla.

Poissa V60

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 129
  • V60 D5 MY16 Osmium Grey
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3457 : 13.11.2019 11:20 »
Jos näin onnettomasti käy niin sitten täytyy ajaa dinolla. Tämä ongelma koskee jotain promillea suomalaisista autoilijoista.
Varakkaampaa sähköautoilijaa ei tietenkään normikansalaisen elämä kiinnosta, mutta tuossa kannanotto sähköautojen lataukseen liittyvän lakiluonnoksen osalta:

"Kuluttajaliitto on huolissaan siitä, että sähköautojen latausvalmius ja latauspisteet nostavat rakentamisen kustannuksia etenkin peruskorjaushankkeissa ja sitä kautta myös asumisen hintaa.

Kuluttajaliiton mielestä asumisen hinnan nousu on ongelmallista etenkin pienituloisimmille ihmisille, esimerkiksi eläkeläisille, opiskelijoille ja muille erityisryhmille. Lisäksi on huomioitava se, että usein kustannuksiin joutuvat osallistumaan myös ne asukkaat, jotka eivät käytä yksityisautoa”, Kuluttajaliitto linjaa.

Lausunnonantajat arvostelevat myös sitä, että ehdotetussa lainsäädännössä keskitytään vain yhteen teknologiaan eli sähköautoiluun."


Paikalla Urlaub

Vs: Sähköautot
« Vastaus #3458 : 13.11.2019 11:34 »
Varakkaampaa sähköautoilijaa ei tietenkään normikansalaisen elämä kiinnosta, mutta tuossa kannanotto sähköautojen lataukseen liittyvän lakiluonnoksen osalta:

Juu, autoilu ja kerrostalossa asuminen on vain rikkaiden touhua.

Köyhällä ei ole varaa sähkö-Seatin 200 euron kuukausierään, kun pitää se 200 euroa työntää bensa-automaattiin joka kuukausi.

Se tyhjä kaapeliputki parkkipaikan asfaltin alle tai kylmä kaapeli sähkökeskukselta parkkihalliin varmaan nostaakin asumisen hinnan entisestään.

Paikalla lortti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 991
Vs: Sähköautot
« Vastaus #3459 : 13.11.2019 11:43 »
Jos lainsäätäjä vaatii että jokaisella parkkipaikalla pitää olla vähintään voimavirtalatauspiste niin sitten kustannuksia toki tulee liikaa. Muttakun se 8A suko on suurelle enemmistölle riittävä ja sen lisäkustannukset nyt ihan oikeasti eivät ole paljoakaan.

Vielä päälle dynaaminen kuormanjako niin suuren osan aikaa lataajilla on käytössään enemmän kuin 8A.