autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Sähköautot  (Luettu 154006 kertaa)

Poissa Urlaub

Vs: Sähköautot
« Vastaus #2980 : 12.08.2019 16:05 »
Kyllä kai plugarin kuski tarvitsee sitä latauspistettä siinä missä sähköauton kuskikin, todella kummallinen ajatusmalli että jonkun muun lataustarve olisi tärkeämpi kuin toisen.

Noinko kirjoitin?

Ei, vaan kirjoitin " ettei autoja ja etenkään plugareita turhaan seisoteta tuntisotalla laturia varaamassa."

Käsittääkseni minkään plugarin lataus ei kestä kellon ympäri, kun sähköautonkin lataa type2-rasiasta 8-10 tunnissa tyhjästä täyteen.

Viimeksi törmäsin ongelmaan Taalintehtaan satamassa, jossa XC60 T8 seisoi ainakin vuorokauden piuhassa. Keväällä Turussa Scandic Brygmannin parkkipaikalla seisoi hangessa BMW 530e hotellin tolpassa koko viikonlopun.

Turussa sentään on latauspaikkoja ihan riittämiin, mutta Taalintehtaalla ei ole valinnanvaraa.

« Viimeksi muokattu: 12.08.2019 16:09 kirjoittanut Urlaub »

Poissa lortti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 879
Sähköautot
« Vastaus #2981 : 12.08.2019 16:11 »
Kyllä kai plugarin kuski tarvitsee sitä latauspistettä siinä missä sähköauton kuskikin, todella kummallinen ajatusmalli että jonkun muun lataustarve olisi tärkeämpi kuin toisen. Vai pitäisikö nämä alkaa jaottelemaan myös akun koon mukaan, isoakkuisen Teslan pitää poistua jotta pikkuakkuisen Golfin kuskin saa mehua akkuun?

Plugari ei tarvitse siinä mielessä että hän pääsee periaatteessa muullakin ajoaineella kotiin jos paha tilanne on päällä. Jos ajatusleikkiä jatketaan niin tällä samalla logiikalla egolfit ja leiffit ovat ennen tesloja nokkimisjärjestyksessä. Mielestäni yleisesti ottaen tarvittaisiin vaan enemmän latauspaikkoja ja kaikki lataa jotka tarvii. En tiedä onko teknisesti/hinnassa eroa rakentaa 3,7 kw latauspaikkoja hybrideille vs 22 kw mutta jos näin on niin toivoisi että niitä tehdään myös jos samalla hinnalla saadaan enemmän ja hybridit käyttäisivät ensisijaisesti niitä ja täyssähköt sitten järeämpiä pisteitä.

Vai onko olemassa/tulossa plugareita jotka lataa useampaa vaihetta?

Poissa JiiJii71

Vs: Sähköautot
« Vastaus #2982 : 12.08.2019 16:13 »
En kyllä näe miksi tuollainen taginippu olisi millään tavalla helpompi kuin lähimaksu pankkikortilla tai puhelimen Google-/Apple-paylla ???

Latausprosessi:

Joko A) ajat auton latausruutuun, kävelet latauslaitteelle, vilautat oikeaa tägiä ja kytket piuhan. Aikaa menee ~5 sek.

tai B) ajat auton latausruutuun, avaat peräkontin (tai paikan missä säilytät latauskaapelia esim type-2), kytket piuhan autoon, vilautat tägiä ja kytket piuhan latauslaitteeseen. Aikaa menee ~13 sek.

Ei noihin aikoihin ehdi kaivaa puhelinta taskusta ja availla appeja. Luottokorttimaksu lähimaksulla olisi kyllä aika hyvä ratkaisu, tosin latausinfran tarjoajat haluavat sitouttaa käyttäjänsä palveluihin. Kuvittelevat tägin luovan uskollisen asiakassuhteen.

Itse pidän tägejä avaimissa kiinni, jos autosta poistuu avaimen kanssa, on tägit mukana.

Poissa Vempula

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9367
Vs: Sähköautot
« Vastaus #2983 : 12.08.2019 16:18 »
Itse pidän tägejä avaimissa kiinni, jos autosta poistuu avaimen kanssa, on tägit mukana.

Joskus miettinyt sitäkin, että olisiko tägejä mahdollista kloonata esimerkiksi etäluettavaan korttiin. Tässä olisi jollekin nohevalle yrittäjälle pisnismalli, jos useamman tägin voisi kloonata yhdelle kortille. Tämä yksi kortti kulkisi lompakossa ja siihen kloonattaisiin tarvittavat tägit. Ja lompakon näyttäminen laturille aktivoisi latauksen.

Vielä parempi olisi toki se, että tägit voisi kloonata kännykkään. Tämän sovelluksen jos voisi ostaa vaikka 4,99 euron kertamaksulla ja yhden tägin lisäys maksaisi 0,99 euroa, niin kauppa saattaisi käydä hyvinkin :)

Tämä ajatusmalli juontaa siis siitä, että mä vihaan yli kaiken kaikenlaisia avaimenperiä :D

Poissa Kettu

Vs: Sähköautot
« Vastaus #2984 : 12.08.2019 16:49 »
Taloyhtiön hallitus on tehnyt jo kyllä periaatepäätöksen, että 8A lataus sallitaan tolpassa, kunhan mittari asennetaan osakkaan piikkiin.

Hyvä päätös. Tuota olen yrittänyt ajaa meilläkin varmaan viimeiset neljä vuotta, mutta vasta nyt yksi jäsen alkaa olla samoilla linjoilla. Yksi vastustaa verisesti ja toinen untuvikko ei vielä ole muodostanut kantaa.
Muutenkin sika sama tilanne, vain lämmitys sallitaan, mutta ...
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Paikalla Karvis

Vs: Sähköautot
« Vastaus #2985 : 12.08.2019 17:14 »
Noinko kirjoitin?

Ei, vaan kirjoitin " ettei autoja ja etenkään plugareita turhaan seisoteta tuntisotalla laturia varaamassa."

Käsittääkseni minkään plugarin lataus ei kestä kellon ympäri, kun sähköautonkin lataa type2-rasiasta 8-10 tunnissa tyhjästä täyteen.

Viimeksi törmäsin ongelmaan Taalintehtaan satamassa, jossa XC60 T8 seisoi ainakin vuorokauden piuhassa. Keväällä Turussa Scandic Brygmannin parkkipaikalla seisoi hangessa BMW 530e hotellin tolpassa koko viikonlopun.

Turussa sentään on latauspaikkoja ihan riittämiin, mutta Taalintehtaalla ei ole valinnanvaraa.



No noin sen ymmärsin, my bad. Mutta joo, tuo nyt on selvä ettei niitä päiväkausia tartte tolpassa seisottaa, sama homma kuin bensiksellä että tankkauksen jälkeen jätetään auto mittarille ja lähdetään possumunkille ja kahville.

Latausprosessi:

Joko A) ajat auton latausruutuun, kävelet latauslaitteelle, vilautat oikeaa tägiä ja kytket piuhan. Aikaa menee ~5 sek.

tai B) ajat auton latausruutuun, avaat peräkontin (tai paikan missä säilytät latauskaapelia esim type-2), kytket piuhan autoon, vilautat tägiä ja kytket piuhan latauslaitteeseen. Aikaa menee ~13 sek.

Ei noihin aikoihin ehdi kaivaa puhelinta taskusta ja availla appeja. Luottokorttimaksu lähimaksulla olisi kyllä aika hyvä ratkaisu, tosin latausinfran tarjoajat haluavat sitouttaa käyttäjänsä palveluihin. Kuvittelevat tägin luovan uskollisen asiakassuhteen.

Itse pidän tägejä avaimissa kiinni, jos autosta poistuu avaimen kanssa, on tägit mukana.

Ei siihen mitään appeja tartte, näyttö hereille ja vilauttaa puhelinta lukijalle. Eikä tartte arpoa minkänäköistä tagia tälle pömpelille pitää heilutella.

Meillä on taloyhtiön piharemppa alkamassa ja kartoitettiin autolämmityksen kaapelit, riittävät 10A latataukseen joten hallitus esittää seuraavalle yhtiökokoukselle millä mallilla latausta voi halukkaat käyttää. Piharempan yhteydessä vedetään putkitukset valmiiksi jotta tulevaisuudessa olisi mahdollista kaapeloida 1-2 pikalaturia, näitä ei ehkä koskaan tarvitse mutta varaudutaan nyt asiaan kun ei se suojaputki mitään maksakaan.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa 315i

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 65
Vs: Sähköautot
« Vastaus #2986 : 12.08.2019 17:43 »
Soitin tosta K-Latauksen tägistä asiakaspalveluun ja kysyin miksi tarvitaan tägi, kun ennen toimi tunnistautuminen Plussakortilla.
Vilautit korttia ja se oli siinä. Nyt useimmat esim. K-latauksen pisteet ovat jossain EMP suojatuissa parkkihalleissa, joissa kännyn signaali on mitä on ja se appi ei oikein pelaa.
Oikein selkeää vastausta en saanut, uudet asemat kai ei tue tuota Plussakortin lähilukutoimintoa. Pikaisesti kun kooklasin RFID standardeja on muutamaa eri laatua.
Olisivat hankkineet sellaiset laitteet jotka yhä tukevat Plussakortin lähilukutoimintoa, turhaa tägien kanssa pelaamista mielestäni, jos jo suurimmalla osalla on jo Plusakortti.

Poissa Tipi

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 27
Vs: Sähköautot
« Vastaus #2987 : 12.08.2019 18:30 »
Vai onko olemassa/tulossa plugareita jotka lataa useampaa vaihetta?

Bongasin Grandland X hybridin hinnastosta lisävarusteena myytävän 6,6kW laturin (500e) ja 3-vaihelatausjohdon (1000e). Voisi kuvitella että sama tulee tarjolle myös Peugeotin plugareihin.

Poissa jti

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 380
Vs: Sähköautot
« Vastaus #2988 : 12.08.2019 19:04 »
Joku Supershargereiden tyyppinen hinnoittelu olisi ehdottomasti oikea malli. Eli kun akku alkaa olemaan täynnä, nousee minuuttihinta vähintään kaksinkertaiseksi.

Voisi oikeasti nousta vaikka kolminkertaiseksi siinä vaiheessa, kun ajoakussa on vähintään 80% lataus ja vähintään 3/4 latauspaikoista on täynnä.

Joku veloituksen mahdollistava tunnistautuminen olisi hyvä myös ilmaislatureissa, joissa voisi käyttää samaa ideologiaa. Eli ilmaista 80% lataukseen asti.

Tuollainen malli olisi järkevä ja se ohjaisi käyttäjiä siihen ettei turhaan seisotettaisi autoja varaamassa latauspistettä. Vain tarpeeseen ladattaisiin. Toisaalta pitäisi olla mahdollisuus vapauttaa latauspiuha seuraavalle lataajalle, nythän se jää edelleen kiinni ladattavaan autoon, osin turvallisuussyistä ja osin kaapelivarkauksia vastaan. Ja koska lukitus on (ainakin type2 piuhassa) auton päässä niin vaikka latausprosessi on loppunut ja lukitus voitaisiin avata laturin päästä niin auton päästä piuhaa ei saa irti. Mitenköhän pikalatureissa hätäkatkaisin, se taitaa vain lopettaa latauksen muttei pysty vapauttamaan latauspistoketta aikaisemmasta autosta seuraavalle lataajalle? Ja ei taida piuhoissa riittää pituuttakaan naapuriruutuun.

Imho: samalla pitäisi C&D:n järjetön minuuttihinta purkaa koska hitaalla latauslaitteella sen energian hinta on sama tai kalliimpi kuin polttoaineen. Siinä siis arbitraasi Fortumille. Pitäisihän sen hinnan reflektoida myydyn tuotteen määrää eikä minuutteja. Näin ainakin paikoissa joissa latauspiste ei ole ajallisesti rajallinen resurssi.
Volvo XC60 T8 Twin Engine -19

Poissa Corvike

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 556
Vs: Sähköautot
« Vastaus #2989 : 12.08.2019 19:45 »
Vai onko olemassa/tulossa plugareita jotka lataa useampaa vaihetta?

On

Poissa 315i

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 65
Vs: Sähköautot
« Vastaus #2990 : 12.08.2019 21:27 »
Just noita S-ryhmän, latausasemia kun olen seurannut, niin tyhjiä ovat verrattuna kilpailjaan.
Lähetin heille noin reilu vuosi sitten palautetta, johon pyysin vastausta puhelimitse. Eivät vielä ole nähneet tarpeelliseksi vastata.
Koskien juuri tuota posketonta aikaperustaista hinnoittelua. Hinta noin viisin (5) kertainen kotilataukseen verrattuna, haloo! :o

Poissa JiiJii

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 98
Vs: Sähköautot
« Vastaus #2991 : 12.08.2019 21:45 »

Vai onko olemassa/tulossa plugareita jotka lataa useampaa vaihetta?

Outlander PHEV ainakin

Paikalla nokonzok

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2046
Vs: Sähköautot
« Vastaus #2992 : 12.08.2019 21:50 »
Outlander PHEV ainakin

Hidaslataus on Outtiksessa yksivaiheinen. Sen lisäksi siinä on ainoana plugarina myös pikalataus.

Poissa Urlaub

Vs: Sähköautot
« Vastaus #2993 : 12.08.2019 22:04 »
Hidaslataus on Outtiksessa yksivaiheinen. Sen lisäksi siinä on ainoana plugarina myös pikalataus.

Outlander taitaa Nissaneiden lisäksi olla ainoita, joissa latausliitin on ChaDeMo. Sinällään ihan ok, kun tilaa on riittänyt Leafeille, mutta nyt Outlandereita tuodaan käytettynä aivan mielettömiä määriä niin alkaa olemaan Lidlin ChaDeMo-pistokkeilla ruuhkaa.

Lidlin pikalaturit ovat hyvin nykyaisia eli pystyy samaan aikaan lataamaan sekä ChaDeMolla että eurooppalaisten CCS:llä. Esim. Fortumin latureilla tämä ei yleensä onnistu.

Poissa ultimate70

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 34
Vs: Sähköautot
« Vastaus #2994 : 13.08.2019 10:21 »
Outlander taitaa Nissaneiden lisäksi olla ainoita, joissa latausliitin on ChaDeMo. Sinällään ihan ok, kun tilaa on riittänyt Leafeille, mutta nyt Outlandereita tuodaan käytettynä aivan mielettömiä määriä niin alkaa olemaan Lidlin ChaDeMo-pistokkeilla ruuhkaa.

Lidlin pikalaturit ovat hyvin nykyaisia eli pystyy samaan aikaan lataamaan sekä ChaDeMolla että eurooppalaisten CCS:llä. Esim. Fortumin latureilla tämä ei yleensä onnistu.
Turun seudulla olen toistaiseksi päässyt pikalatailemaan Outlanderiä Liitereissä jonottamatta. "Ongelmana" tuossa on se että akku latautuu tyhjästä 80 %:iin noin vartissa, eli melkeinpä kiire tehdä ostokset ja tulla vapauttamaan paikka seuraavalle :)
Mitsubishi Outlander PHEV MY19

Poissa rka1

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 608
Vs: Sähköautot
« Vastaus #2995 : 13.08.2019 18:57 »
Sähköautot USA:ssa, listaus. Tekstissä kirjoittavat, että Teslalle ei löydy kilpailijaa vielä 2020.
Tässä vielä linkki juttuun:

https://www.teslarati.com/tesla-tsla-model-3-no-threat-2030-gene-munster/



Poissa Corvike

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 556
Vs: Sähköautot
« Vastaus #2996 : 13.08.2019 22:01 »
Sähköautot USA:ssa, listaus. Tekstissä kirjoittavat, että Teslalle ei löydy kilpailijaa vielä 2020.
Tässä vielä linkki juttuun:

https://www.teslarati.com/tesla-tsla-model-3-no-threat-2030-gene-munster/





Fake news. Tesla fanipoikien oma julkaisu ja itse keksittyjä juttuja

Poissa lortti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 879
Vs: Sähköautot
« Vastaus #2997 : 13.08.2019 22:12 »
Fake news. Tesla fanipoikien oma julkaisu ja itse keksittyjä juttuja

Perustelisitko väitteesi? Mitkä kohdat artikkelissa eivät ole totta?

Poissa MJK

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 353
Vs: Sähköautot
« Vastaus #2998 : 13.08.2019 22:16 »
Fake news. Tesla fanipoikien oma julkaisu ja itse keksittyjä juttuja


Mahtavia nämä kommenttisi Tesla- ja sähköautoketjuissa. Jos arvon Cyrvike trollailun sijaan vaikka lukisit jutun ja ehkäpä muutaman muunkin ko. herran tarinoista niin huomaisit, että kirjoittelee myös muista sähköautoista eikä Teslastakaan pelkästään positiivista.

https://www.teslarati.com/author/simon-alvarez/

Poissa JiiJii

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 98
Vs: Sähköautot
« Vastaus #2999 : 14.08.2019 17:06 »
Outlander taitaa Nissaneiden lisäksi olla ainoita, joissa latausliitin on ChaDeMo. Sinällään ihan ok, kun tilaa on riittänyt Leafeille, mutta nyt Outlandereita tuodaan käytettynä aivan mielettömiä määriä niin alkaa olemaan Lidlin ChaDeMo-pistokkeilla ruuhkaa..
[/tuote]

Ainakin täällä PK-seudulla Teslat tuntuvat varaavan nuo CHAdeMO laturit, joku adapteri tuntuu olevan käytössä.