autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Sykemittarit ja muuta asiaan liittyvää  (Luettu 21661 kertaa)

Poissa Turbodog

• Klassikkoainesta
Vs: Sykemittarit ja muuta asiaan liittyvää
« Vastaus #40 : 11.10.2016 12:35 »
Ei kai missään optisen sykkeen mittauksen omaavassa kellossa sykemittaus ole jatkuva toiminto oli siellä Android Wear taustalla tahi ei.
Jaa, minä oletin, että joissain malleissa mittaa koko ajan, osana jatkuvaa aktiviteettiseurantaa, mutta voin olla väärässä (= taitavan markkinoinnin uhri ;)).
Audi A6 2.0TDI Q S-line
Ex: Audi Q5 2.0TDI, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC

Poissa Jysky

« Vastaus #41 : 11.10.2016 12:51 »
Minä ostin Xperian kaveriksi Smartband2 rannekkeen- on jotain silikoonia (liekö ihan flataattia). Ei iho kestä pitkään paikallaan oloa. Tuon pitäs sykkeen lepojaksoista tutkia unen syvyyttäkin, mutta aamulla on jo ranne punainen.
Ateca TDI 4drive

mremonen

• Vieras
« Vastaus #42 : 14.10.2016 14:17 »
Olin aikeissa mennä Spartania katsomaan Varuste.net:iin, kun siellä päin liikuin. Vitriinissä oli dummy-kappale ja paketista löytyi sitten sellainen, missä ei ollut virtoja.

Vieressä oli sitten se Garminin vastaava (en muista sen mallia), mutta sekin käytännössä tyhjän panttina, kun lataustilassa ei mikään toimi...

Sokkonako nämä pitää ostaa? Vai postimyynnistä, että voi palauttaa jos ei olekaan hyvä? Mikä näissä on se kivijalan tuoma suuri lisäarvo, kun veikkaan ettei niissä tietoa tai omakohtaisia kokemuksiakaan ole...

mremonen

• Vieras
« Vastaus #43 : 15.10.2016 16:24 »
Itäkeskuksessa oli kelloliikkeessä Spartan, jossa oli myös sähköt sisälä. Ei se nyt pikaisen kokeilun perusteella nyt niin toivoton ollut, kuin mitä nettitesteistä saa lukea. Mun mielestä kosketusnäyttö toimii ainakin yhtä hyvin kuin siinä mun Garminin navissa ja näyttökin on vähintään yhtä hyvä. Eihän se kellona tavallista mekaanista kelloa vastaa katselukokemuksen puolesta, mutta kyllä sen kanssa varmaan voisi elää.

Sen sijaan pieni pettymys oli Spartan Ultra-malli. Se on kooltaan aika valas. Se Sport on paljon sirompi (lue: matalampi) ranteessa. Pitää nyt katsoa, tarvitseeko oikeasti tuota Ultraa vai riittäisikö Sport...

Poissa Turbodog

• Klassikkoainesta
« Vastaus #44 : 17.10.2016 13:57 »
Tartuin gigantin tarjoukseen ja laitoin Polar M600:n tilaukseen. Mietin myös tuota Spartania, mutta päädyin kuitenkin edullisempaan vaihtoehtoon. Spartanista on myös tulossa ranteesta sykkeen mittaava versio, ilmeisesti jouluksi, jos sellainen kiinnostaa.
Audi A6 2.0TDI Q S-line

Trollsten

• Vieras
« Vastaus #45 : 17.10.2016 14:00 »
Spartan Sportia hypistelin XXL:ssä. Onhan se takkuinen, mutta haittaako oikeasti, kun se ei kuitenkaan ole puhelin jota koko ajan räplätään. Tuota ranteesta mittaavaa mallia vielä odottelen, muuten voisi tuon Sportin ehkä ostaakin, vaikka siitä barometri puuttuu.

Poissa Ale

• Klassikko
« Vastaus #46 : 17.10.2016 14:07 »
Onko kellään kokemusta muuten Garmin Forerunner 35:sta? Vaimolla nyt Forerunner 220 mutta aika laiskasti käyttää sykevyötä niin toi voisi olla vaihtoehto kun mittaa ranteesta sykkeen.

225 voisi muuten tulla kyseeseen sekin mutta värit ei miellytä. Ja 235 on sitten taas jo jonkun verran kalliimpi.

mremonen

• Vieras
« Vastaus #47 : 20.10.2016 08:03 »
Todennäköisesti Ambit vaihtuu Spartaniin joskus ensi keväänä, kunhan ovat Suunnon pojat saaneet lastentaudit kitkettyä.
Niin se aika rientää ja kevätkin koittaa. Nyt on ranteessa Spartan Ultra Black HR... että näin pitkään mulla taas meni ennen kuin piti saada uutta kiiltävää. Mutta ihan normikaavan mukaan. Yleensä kun olen johonkin silmäni iskenyt, niin se tulee sitten hankittua mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Ja vielä kun sulovilenmäisesti "halvalla sai"...

Mitä nyt yhden illan käpistelyn perusteella tuosta nyt voi sanoa, niin ne ominaisuuden mitä nettiarvosteluissa on haukuttu (kosketusnäyttö ja näytön kirkkaus/selkeys) ei kyllä minua häiritse. Sen sijaan ihan perseestä on se ominaisuus tai ominaisuuden puute, että harjoitustilojen näyttöjä ei voi itse konfiguroida. Tämä ominaisuushan on kyllä luvattu, itse asiassa sen piti jo olla, mutta Suunto on ottanut siihen lisäaikaa. Eli ihan pienestä jutusta ei sittenkään taida olla kyse.

Suunnon sivuilla asiasta todetaan:
We also need to delay the scheduled October 26th update (Sport mode customization, training plans to your watch and more) to later this year. Our team is reviewing the development obstacles related to this and we’ll share more details as soon as we can.

En tiedä missä lääkkeissä Suunnolla on oltu, mutta miten voidaan kuvitella, että joku insinööri Suunnolla päättää mitä se toinen insinööri - eli minä - haluaa harjoituksessaan seurata. Esimerkiksi tuota aiemmassa postauksessani kuvaamaani pyöräilynäyttöä ei ole mahdollista saada näkyviin. Lisäksi mikään näyttö ei näytä sykettä prosentteina, vaan ainoastaan absoluuttisena sykkeenä. Olen tottunut noihin prosentteihin eikä sykelukema kerro mulle mitään.

Mutta katsotaan koska ne tuon lupaamansa ominaisuuden saavat aikaan.

Kellona tämä näyttää ihan hyvältä, mutta Sport-malli istuisi ranteessa varmaan paremmin. Halusin kuitenkin Ultran mukana tulevan Barometrisen korkeudenmittauksen ja lämpömittarin.

Poissa Kale

• Klassikko
« Vastaus #48 : 20.10.2016 08:16 »
^On kyllä melkoinen puute tuo tilojen kustomointi. Miten vaikeaa se sitten on saada uuteen tuotteeseen jos sellaisia on ollut tarjolla jo vuosikausia.

Itsellä on kanssa uusi sykemittari hakusessa tai on ollut jo pitkään. Keväällä tuli käytyä  GoExpo-messuilla siinä toivossa, että siellä pääsisi näkemään ja kokeilemaan kaikki mittarit yhdessä paikassa mutta eipä siellä ollutkaan valmistajilla koko valikoimaa esillä. Yllättäen juuri ne mielenkiintoiset mallit puuttuivat.

Täytyy katsella nyt josko black friday tai muita tarjouksia tulisi eteen jostain sopivasta mallista ja ostaa pukin konttiin itselle mittari. Valinnan varaahan nyt tuntuu melkoisesti olevan ja vähän takki auki olen tällä hetkellä minkä valmistajan leiriin päädyn.

mremonen

• Vieras
« Vastaus #49 : 20.10.2016 08:35 »
Sinänsä Spartanissa on tullut ihan uusi sovellusalusta, jossa (ainakin TM:n mukaan) koodaaminen tehdään "korkeammalla tasolla". Ja olisiko sitten, että siinä tuollaisen ominaisuuden tekeminen onkin yht'äkkiä hankalampaa, kun käyttöliittymä speksataan kehitysvälineessä, eikä itse sovelluksessa.

Mutta ihan amatöörimäinen puute. Kaikissa tuon luokan vehkeissä on ja pitää olla näytön muokkausmahdollisuus. Jokaisella on yksilölliset tarpeet mittausdatan osalta, joten tuollainen lapsus on todella amatöörimäinen.

Poissa tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #50 : 20.10.2016 10:16 »
Erittäin kiinnostavaa kuulla jatkossa kokemuksia Spartanista. Hienoa kun hankit vaikka tiesit sen olevan keskeneräinen. Jonkunhan se r&d on tehtävä...

Harjoitusnäyttöjen kustomointi on minullekin tärkeä. Niin kauan kuin sellainen ei ole tarjolla, mittari ei kiinnosta minua. Mulla on muodostunut omat tavat seurata mittaria eikä niistä haluttaisi tinkiä. Oli ne sitten kuinka hölmöjä hyvänsä niin niihin on tottunut. Ihan kuten mremonen haluaa nähdä sykkeen prosentteina ja toisille taas tuo vois olla ongelma kun ei ole tottunut.

Tavallaa aika ärsyttävää tämä nykytyyli, että ostat jonkun tuotteen ihan keskeneräisenä ja odottelet sitten niitä isoja päivityksiä yms korjauspatchejä ja että se laite toimisi edes likimain niinkuin ensimmäisissä mainosteksteissä jo hehkutettiin.

Polar V800 kanssa ainakin homma on mennyt juuri näin. Reilu vuosi sitä piti katsella ennenkuin ne alunperin luvatut ominaisuudet löytyy. Joten tavallaan ei kannattaisi olla ensimmäisten joukossa ostamassa ko tuotteita vaan odotella rauhassa useita kuukausia että korjaukset saadaan hoidetuksi.

Samaa rataa näköjään Suuntokin menee aikataulujen kanssa. Luvataan joku toiminto valmiiksi esim lokakuuksi, sitten viimetingassa ilmoitetaan viivästymisestä ja lisäaikaa putkahtaa viikkoja tai kuukausia. Ihan samoin toimii Polar.
Okei, nämä on jo monimutkaisia kokonaisuuksia eikä hommat mene niks-naks, mutta lupausten rikkominen ei ole tyylikästä.

Paljonko Spartan maksoi? Ja mistä ostit jos saa kysyä?
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa vakio

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
« Vastaus #51 : 20.10.2016 10:28 »
Mielenkiinnolla seurailen minäkin mremosen kokemuksia Spartanista. Jossain vaiheessa tuo oma Ambit2 pitäisi päivittää ja Spartan Ultra on tällä hetkellä varteenotettavin vaihtoehto.
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Business Luxury A/T 5P -15
VW Polo Trendline United 1.4 TDI -09
KTM 250 EXC TPI -18, Kawasaki KX 250 -90

mremonen

• Vieras
« Vastaus #52 : 20.10.2016 10:41 »
Tavallaa aika ärsyttävää tämä nykytyyli, että ostat jonkun tuotteen ihan keskeneräisenä ja odottelet sitten niitä isoja päivityksiä yms korjauspatchejä ja että se laite toimisi edes likimain niinkuin ensimmäisissä mainosteksteissä jo hehkutettiin.
Se on kato tätä ketterää kehitystä ja scrummia. Sen perusideahan on se, että mikään ei ole kerralla valmis, vaan ulos pannaan heti tavaraa, joka edes hetken pysyy kasassa.

Täytyy toivoa, että tuo tuosta kehittyy vielä senkin jälkeen kun tulee ulos Ultra v2.0. Ambitin kanssahan meinasi käydä niin, että ekan sukupolven Ambitin hankkineille olisi jäänyt ns. Musta Pekka käteen.

Lainaus
Paljonko Spartan maksoi? Ja mistä ostit jos saa kysyä?
YVllä heitin...

Poissa Turbodog

• Klassikkoainesta
« Vastaus #53 : 21.10.2016 00:11 »
Eilen tuli Polar M600 postissa. Minulla vertailukohtana on 10v. vanha Suunnon "hinnat alkaen" sykemittari, joten kehitystä on tapahtunut todella paljon.

Kokeilin laitetta tänään rannekellona ja voisi se toimia sellaisenakin mikäli rannekelloa tarvitsisin. Koosta huolimatta tuo on aika huomaamaton ranteessa. Laitteen koon perusteella siihen olisi mahtunut suurempikin näyttö, mutta ainakin minulle tekstin koko ja selkeys on riittävä ja näytön kosketusominaisuudet toimii hyvin. Pelkäsin turhaan, että tämän kanssa ajautuu android-tyyppiseen ominaisuuksien ja valikoiden suohon, mutta onneksi ainakin perustoiminnot on toteutettu suoraviivaisesti. Laite mm. ilmoittaa android puhelimeen tulevista puheluista, viesteistä ja kalenterimuistutuksista, jos sellaisia joku kokee tarvitsevansa.

Suoritin sykemittauksen koeponnistuksen reilun 10km iltalenkillä. Kaikki toimi niinkuin pitikin, sykemittauksessa ranteesta en huomannut mitään häiriöitä ja gps-signaali heitteli vain alikulkutunneleiden kohdalla. GPS-signaalin lukittuminen harjoituksen alussa kesti jonkin verran pidempään kuin esim. puhelimella (vajaan minuutin). Saa nähdä miten homma toimii talvemmalla; mittari tulee kiinni ranteeseen suht. ylös ranneluun yläpuolelle, joten talvella se on väistämättä vaatteiden alla ja operointi haastavaa. Ja toisaalta vaatekerros voi haitata gps-yhteyttä.

Akun kesto oli yksi etukäteishuolista; 2 tunnin treenisessio, josta 1h sykemittausta ja 1h syke+gps söi reilut 20% akun varauksesta. Eli akku riittää kyllä hyvin minun tärkeimpiin käyttötarkoituksiini, mutta kyllä tuota saa silti olla vähän väliä lataamassa.

Musiikin kuuntelua en ole vielä pahemmin testannut, muuta kuin että spotify-ohjaus puhelimen kanssa toimii sujuvasti, mutta Google Music on ainoa, joka toistaiseksi mahdollistaa musiikin tallentamisen itse laitteelle ja siten musiikin kuuntelun ilman puhelinta. Ensi vuonna tulee Android Wear 2.0 -päivitys, joka toivottavasti auttaa tässä suhteessa. Sitä ennen täytyy ehkä testata tuo Google music, kunhan tilaamani bt-kuulokkeet saapuvat.

Summa summarum, vaikuttaisi olevan ihan soiva peli minun käyttötarkoituksiini.
Audi A6 2.0TDI Q S-line

Poissa Kale

• Klassikko
« Vastaus #54 : 21.10.2016 07:25 »
Eilen tuli Polar M600 postissa...
Saa nähdä miten homma toimii talvemmalla; mittari tulee kiinni ranteeseen suht. ylös ranneluun yläpuolelle, joten talvella se on väistämättä vaatteiden alla ja operointi haastavaa. Ja toisaalta vaatekerros voi haitata gps-yhteyttä.

M600:n tukee myös perinteistä sykevyötä joten jonka kanssa mittarin voi laittaa hihan päälle. Ei haittaa vaatekerrokset gps-yhteyttä tai en ainakaan ole moista huomannut vuosien varrella vanhan Gaminin kanssa. Eilen juttelin M600:n omistajan kanssa ja paljon positiivisemman kuvan sain kuin nettikommenttien ja arvostelujen perusteella.

mremonen

• Vieras
« Vastaus #55 : 21.10.2016 08:53 »
Tuo kiinnityskohdan "korkeus" on mulle yllätys. Mutta tarkemmin ajateltuna näinhän se pitää ollakin. Jos ranteesta meinaa sykkeen saada ja vielä yläpuolelta, niin ei kello voi olla rennosti hölskymässä. Tässä ei varmaan ole mitään Polar-spesifistä, vaan kaikki nuo toiminevat samalla tavalla?

Mutta hyvä saada kommentiia tuostakin. Koitan päivittää Spartan-juttua tänne sitä mukaa kun kokemusta kertyy. Tähän mennessä tuo on ollut mulla vain kellona ja askelmittarina. Ihan arkikelloksi se on hieman liian suuri, tai itse asiassa paksu. Eritoten kauluspaidan kanssa mulla se ei oikein istu hihan alle kunnolla. Mutta mun ranteet onkin kuin jonkun muun reidet. T-paidan ja jonkun muun rennon paidan kanssa se menee ranteessa hyvin eikä siihen kiinnitä mitään huomiota.

Tänään ajattelin ottaa tuon mukaan ensimmäiselle spinning-tunnille, joten siitä sitten tuonnempana.

mremonen

• Vieras
« Vastaus #56 : 21.10.2016 20:26 »
Eka parin tunnin treeni vedetty. Joo-o, onhan se ihan hyvä "nauhuri", mutta ennen kuin tuohon saa nuo muokattavat näytöt, niin ei siitä minun treeneihin ihan sitä parasta tukea saa.

Toinen huono puoli on tuo näyttö pimeässä. Mustavalkoinen perus-nestekide näkyy hieman huonommassakin valossa, mutta nämä värilliset ei näy ilman taustavaloa ollenkaan. Harjoitusmoodissa pitäisi olla mahdollisuus laittaa taustavalo jatkuvasti päälle vaikka 10% teholla.

Mutta kyllä tuolla auttavasti pärjää. Näyttöön syttyy valo, kun näyttöä tökkää. Ja muutenhan tuo mittaus on taattua Suuntoa, ei siinä mitään.

Odotellaan nyt sitten kevääseen, että missä ollaan tuon kanssa.

Poissa Turbodog

• Klassikkoainesta
« Vastaus #57 : 21.10.2016 21:22 »
Joo, kyllähän M600:n kanssa voi sykevyötä käyttää, mutta kun juuri siitä halusin eroon...

Kyllä se näyttäisi sykkeen löytävän myös tuosta ranteen "juuresta", tiedä sitten onko herkempi virheille tms.

Ja sama ongelma kauluspaidan kansaa, ei mahdu kunnolla hihan alle.

M600 aktivoi näytön kun kättä nostaa niin kuin kelloa katsoessaan normaalistikin nostaisi. Tuo toimii aika hyvin, joten olen pitänyt näyttöä muuten pimeänä virransäästön nimissä. Myös valikoiden selaaminen onnistuu muutamalla erilaisella käden heilautuksella ja ranteen kierrolla.

Näyttöjen muokkaus Polarilla toimii hyvin, yhteen näyttön saa max 4 mittaussuuretta. Spartanin näyttöön taitaa mahtua jonkin verran enemmän dataa?
Audi A6 2.0TDI Q S-line

mremonen

• Vieras
« Vastaus #58 : 22.10.2016 18:32 »
Piti vähän leikkiä valoteltalla ja muulla rekvisiitalla. Hermo meinasi mennä, kun Spartan päätti yht'äkkiä että taustavalolle riittää 10sek kerrallaan...

Poissa tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #59 : 22.10.2016 18:52 »
Hieno kuva! Tuosta luulis äkikseltään, että Spartan näkyy hyvin pimeässä?
"The journey of a thousand miles begins with one step"