autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Sykemittarit ja muuta asiaan liittyvää  (Luettu 21662 kertaa)

Poissa Vempula

• Legenda
Vs: Sykemittarit ja muuta asiaan liittyvää
« Vastaus #20 : 04.11.2015 16:22 »
Nythän tästä on tullut 235-mallikin jo markkinoille. Mitähän eroa niissä käytännössä on?

Varsin paljonkin. Itse asiassa 225 on melkoinen väliinputoajamalli, mitä ei nyt kannata ostaa, ellei saa todella edullisesti.

Tärkeimmät 235:n edut 225:seen verrattuna

- Huomattavasti pidempi akun kesto
- Garminin oma mittausanturi, kun 225:ssä se on liisattu muualta.
- Myös 1 sekunnin tallennusväli, kun 225:ssä on vain Smart recording
- Pyöräilymoodi
- Selvästi isompi näyttö ja kirkkaammat värit
- Jos some kiinnostaa, niin puhelimen ilmoitukset voi ottaa kellon näytölle
- Glonass toimii

Poissa TON-III

• Legenda
« Vastaus #21 : 04.11.2015 16:41 »
Tuli eilen tyttären avulla ladattua toi Garmin Connect, tässä tuon syyskuisen päivän 2-kymppisen tallenne, itseäni 'hivelee' tuo tasainen ja matala suoritussyke, ei huano.

https://connect.garmin.com/modern/activity/945412931

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #22 : 04.11.2015 16:45 »
On kyllä alhainen keskisyke. Paljonko sun maksimi on?

Poissa TON-III

• Legenda
« Vastaus #23 : 04.11.2015 16:52 »
Tänä vuonna en ehkä sitä ole aikaiseksi saannut, v.2013 kesällä se oli 183 - nyt edustava n. 180 ?

Sykealue on mulla muutenkin normaalia matalammalla, leposyke 'ennätykseni' on 36 n. 10 v. takaa.

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #24 : 04.11.2015 17:06 »
No on tosiaan alhaiset sykkeet, jos maksimi venyy kuitenkin 120 treenisykkeillä 180:neen asti.

Mun leposyke on sohvalla röhnöttäessä yhden lepopäivän jälkeen noin 45-47, joten kaukana ollaan sun kolmekymppisistä 8) Maksimit saan vielä vanhoillakin päivillä revittyä karvan yli kahdensadan, mutta silloin on räkää poskella jo todella runsaasti.

Poissa TON-III

• Legenda
« Vastaus #25 : 04.11.2015 17:25 »
No on tosiaan alhaiset sykkeet, jos maksimi venyy kuitenkin 120 treenisykkeillä 180:neen asti.

Mun leposyke on sohvalla röhnöttäessä yhden lepopäivän jälkeen noin 45-47, joten kaukana ollaan sun kolmekymppisistä.

Jotain 'oikeanlaista' kapasiteettia mun sydämmessä taitaa olla sillä kerran 90-l lopulla kun teimme erään valmennuksesta tietävän valmentajan kanssa mäkivetoja niin harjoitusta mittareista puratessamme hän 'ihmetteli' minun kerta toisensa jälkeen alas palautuneesta sykkeestä  :)  .

Toi mainittu oli tosiaa ennätys, nykyään jäädään useasti 50 päälle.

Poissa Kale

• Klassikko
« Vastaus #26 : 04.11.2015 17:25 »
Ite sipasin elämäni ensimmäisen 2-kymppisen 24 lokakuuta ja keskisyke Connectin mukaan olli 125 mutta lopussa hyytyvä mittari laskee tuota hieman. Sykemittarin otin käyttöön loppukesästä ja 171 on korkein syke mitä olen saanut aikaiseksi sen jälkeen. Hieman matalalta tuntuu mutta pitäisi ehkä erikseen testata tuota sopivalla treenillä.

Leposykettä en ole koskaan mitannut. Voisihan tuotakin kokeilla.

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #27 : 04.11.2015 17:35 »
Hieman matalalta tuntuu mutta pitäisi ehkä erikseen testata tuota sopivalla treenillä.

Todellisen maksisykkeen esille kaivaminen on kyllä brutaalia puuhaa. Ei millään mittarilla kivaa. Ja ainakin omalla kohdalla se riippuu paljon myös aktiviteetista. Itse saan sykkeen kaikista korkeimmalle juoksemalla. Kevyttä hölkkää alle 15-20 minsaa ja sitten mäkivetojen pariin. Sieltä se tulee omalla kohdalla hyvin esille.

Toinen omalla kohdalla hyvä tapa on ottaa keskiraskas spinningtunti ja kun muut alkavat jäähdyttelemään, niin siirtyy juoksumatolle ja vetää 8% nousukulmalla hitaasti vauhtia lisää.

Yksin kun näitä mittaa, niin jäädään 1-2 lyöntiä kaveriporukan kanssa mitatuista tuloksista ;)

Lainaus
Leposykettä en ole koskaan mitannut. Voisihan tuotakin kokeilla.

Jos treenaat aktiiviseen, niin leposyke pitäisi mitata luonnollisesti täysin palautuneena.

mremonen

• Vieras
« Vastaus #28 : 07.10.2016 10:33 »
Nostellaanpas tätä(kin).

Mulla on aika pitkö historia noiden sykemittarien kanssa. Tuolta jostain laatikon pohjilta löytyy ainakin kaksi Polarin mittaria vuodelta ennen jeesusta. Toinen näyttää olevan Polar Protrainer XT, olisko jotain 2000-luvun alkupuolen juttuja. Toinen on Polar Accure X II, en muista koska tuon olen ostanut, mutta varmaan joskus vuosituhannen alkupuolella.

Sitten jostain syystä päätin siirtyä Suunnon käyttäjäksi. Varmaan Suunto oli jäänyt mieleen sukellusharrastuksen kautta ja siksi kiinnostus suuntautui sinne päin. Suunnon sykemittareita on ollut sitten useampi, olisko ensin ollut joku t4c ja sitten t6c. Nyt sykettä mittaa Ambit, se eka versio. On mitannut jo muutaman vuoden. Olen ollut noihin Suunnon vehkeisiin varsin tyytyväinen, toimintavarmuus on ollut huippuluokkaa ja ominaisuudet mun käyttöön riittävät.

Kesän loppupuolella hankin sitten Garmin Edge Touring Plus-navin, kun kesällä olin innostunut ajamaan lyhyiden "flat-out"-lenkkien sijasta pidempiä ja rauhallisempia lenkkejä. Niissä nopeasti tuli se vastaan, että olin jossain Järvenpäässä tuhannen eksyksissä, että miten täältä pääsee kotio. Suunnon jälkeen pitää sanoa, että Garmin on kyllä hienoinen pettymys. Ensinnäkin sen käyttöönotto on melko suuri ponnistus, kun koittaa opetella asioita, eikä manuaalista ole yhtään mitään iloa. Youtube-vidoista piti opeltella ihan perusteet. Lisäksi laitteen toimintavarmuus on heikko: parin tunnin lenkillä laite kippaa jossain vaiheessa ja uudelleenkäynnistyksessä & navigoinnin reitin rakentamisessa menee helposti vartti ennen kuin kone on taas käyttövalmis. Ei hyvä. Samoin ostin siihen Garminin oman sykevyön, mutta sekin toimii milloin haluaa. Ja halua on vähemmän kuin vanhallapiialla aamukolmelta.

Muitakin käyttöä haittaavia juttuja tuossa Karmeessa on. Kuten vaikka se, että reitin ohjauksessa se jää jumittamaan johonkin risteykseen tai polun haaraan kymmeniksi sekunneiksi. Jossain keskuspuistossa se merkitsee, että seuraava käännös menee ohi, ennen kuin navi on tokentunut edellisestä.

Reitin suunnittelukaan ei ole ihan sieltä helpoimmasta päästä Karmeen omalla karttasovelluksella. Varsinkin kun mulla on yleensä osasta reittiä halu mennä sieltä mistä minä haluan, enkä sieltä mistä Karmeen inssit on ajateltu ajettavan.

Kaiken kaikkiaan pitää sanoa, että pieni pettymys tuo on. Varsinkin kun Karmeen autonavit toimii ihan ok ja luotettavasti. Toisaalta silloin kun tuo toimii, se on loistava apu kun poljetaan paikoissa, joissa ei ole aiemmin käyty.

Nyt Suunnolta tuli & on tulossa uusi sykemittari Spartan. Todennäköisesti Ambit vaihtuu Spartaniin joskus ensi keväänä, kunhan ovat Suunnon pojat saaneet lastentaudit kitkettyä. Mitä nyt tuosta luin netistä, niin aika lailla on softaa kritisoitu. Muutenhan tuo näyttää soivalta peliltä. Mulla vaan menee vanhat Ant-podit sitten vaihtoon, mutta semmoista tämä harrastaminen on :)

Trollsten

• Vieras
« Vastaus #29 : 07.10.2016 10:40 »
Spartan vaikuttaa kyllä tällä hetkellä todella pahasti keskeneräiseltä. Toivottavasti saavat kuntoon jossain välissä. Vuosikausia Polaria käyttäneenä olen suunnitellut siirtyväni Spartaniin jossain välissä kunhan optisen mittauksen sisältävä härveli tulee myyntiin ja saavat bugit korjattua ja jos raskin maksaa sykekellosta 700 euroa. Garmin ei ole vaihtoehto, kun ei jaksa alkaa kaikkien fillarien antureita vaihtamaan uusiin.

Poissa Ale

• Klassikko
« Vastaus #30 : 07.10.2016 10:56 »
Mulla on kyllä Garmin toiminut paremmin kuin hyvin. Tosin kokemusta on vain Fënix2 kellosta ja siihen liitetystä HRM sykevyöstä. Mutta toi on toiminut fillarilla, juostessa sisällä ja ulkona, vaelluksella ja vuorilla täydellisesti.

Trollsten

• Vieras
« Vastaus #31 : 07.10.2016 10:58 »
En epäilekään etteikö Garmin toimisi. Ne ei vaan tue BLE-antureita, joita mulla on fillareissa kiinni enkä ala niitä päivittämään uusiin.

Poissa Ale

• Klassikko
« Vastaus #32 : 07.10.2016 11:01 »
En epäilekään etteikö Garmin toimisi. Ne ei vaan tue BLE-antureita, joita mulla on fillareissa kiinni enkä ala niitä päivittämään uusiin.

Vastasinkin mremosen viestiin jossa oli huonoja kokemuksia Garminista. Mullakaan ei ole kokemusta fillarimittarista joten en osaa niistä sanoa mitään, totesin vaan että Garmin on yleisesti mulla toiminut hyvin.

Fillarimittari tulee mulla hankintaan kyllä ennen pitkää ja sitten täytyy lukea enemmän kokemuksia.

Poissa tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #33 : 07.10.2016 12:11 »
Todella kiinnostavaa juttua. Kiitos mremoselle Garmin kommenteista. Pistää hieman miettimään kun olen harkinnut vastaavanlaista tuotetta, ja käyttötarkoituskin aikalailla sama. Satunnaiset pidemmät lenkit oudommilla kulmilla helpommiksi.
Mutta jos toiminta on tuota luokkaa niin ei kuulosta vakuuttavalta.

Minä olen Polar käyttäjä 90-luvun lopulta alkaen. Tällähetkellä V800. Suoraa tarvetta uusimiseen ei ole, mutta muutamat fiitsörit harmittaa. Esim sykemittauksen toiminta vedessä on ihan surkea edelleen. Mutta pääosin hyvä mittari. Monesti on kuitenkin käynyt mielessä siirtyä Suunnon "leiriin". Ja Polar ei toistaiseksi ole uutisoinut V800:n seuraajasta.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa TON-III

• Legenda
« Vastaus #34 : 07.10.2016 15:54 »
Nostellaanpas tätä(kin).

Mulla on aika pitkö historia noiden sykemittarien kanssa. Tuolta jostain laatikon pohjilta löytyy ainakin kaksi Polarin mittaria vuodelta ennen jeesusta. Toinen näyttää olevan Polar Protrainer XT, olisko jotain 2000-luvun alkupuolen juttuja. Toinen on Polar Accure X II, en muista koska tuon olen ostanut, mutta varmaan joskus vuosituhannen alkupuolella.

For the record on mittarit ovat 90-luvun alkupuolen juttuja, möin Polar Accu X:n pois v.1992 ostaessani Sporttesterin joka käy ja kukkuu vieläkin !

mremonen

• Vieras
« Vastaus #35 : 08.10.2016 11:10 »
For the record on mittarit ovat 90-luvun alkupuolen juttuja, möin Polar Accu X:n pois v.1992 ostaessani Sporttesterin joka käy ja kukkuu vieläkin !
No niinpä. Muistelen, että mulla oli tuo kun ostin ekan "oikean" maastopyörän -92 (Cannondale Killer-V 900). Tuossa nuo ovat vielä laatikossa. Jokohan niillä olisi antiikkiarvoa? Sykevyön paristo tosin lienee kaputt ja sehän ei tainnut olla vaihdettavissa.

mremonen

• Vieras
« Vastaus #36 : 08.10.2016 11:22 »
Todella kiinnostavaa juttua.

Joo, täysin en ole tuohon tyytyväinen. Todennäköisesti känny ajaisi asiansa paremmin, mutta kun nämä nykyiset on sellaisia näkkileipiä, ettei niitä kehtää fillariin laittaa. Eikä ainakaan vastatuuleen niiden kanssa voi ajaa...

Silloin kun se toimii, se on hyvä ja hyödyllinen. Sen kanssa "uskaltaa" lähteä vähän tuntemattomampiinkin paikkoihin polkemaan. Mutta nuo pienet puutteet vievät sen suurimman ilon. Ja isoimpana ongelmana on tuo vehkeen kaatuminen kesken treenin. Sen jälkeen homma pitää käynnistää uudellee ja paitsi että se kestää, niin myös harjoitus on sitten kahdessa osassa. Eli ei saa mitään keskinopeuksia, ym.

Tuossa ketjussa ainakin on keskusteltu asiasta. Mullakin yleensä kippaa siinä parin tunnin huitteilla. Olen nyt muuttanut kartan asetuksia ja ottanut 3D-näkymän pois päältä. En ole kuitenkaan vielä ehtinyt testaamaan, että onko vika siinä. Vehkeessä on uusin firmis, olisiko versio 4.1 tjsp.

https://forums.garmin.com/showthread.php?89989-Brand-new-Edge-Touring-crashing-freezing-switching-off-and-Saving-Data-Recording

Poissa Turbodog

• Klassikkoainesta
« Vastaus #37 : 10.10.2016 23:11 »
Onko kukaan testannut / pohtinut Polar M600:sta? Olen jonkin aikaa haaveillut pääseväni eroon kännykästä ja sykevyöstä juoksulenkeillä. Sykemittaus ranteesta ja GPS siis pitäisi olla ja tarvittaessa myös musiikin kuuntelu pitäisi olla mahdollista.

M600:ssa alkaa kenties olla palaset koossa. Netistä muutaman ulkomaisen arvostelun perusteella sykemittauksen tarkkuus on optiseksi mittariksi ilmeisesti ok. Yleinen ongelma noissa optisissa kai on, että reagoivat hitaasti nopeisiin sykkeen vaihteluihin. Sama ongelma on myös Polarissa, mutta ainakin normikäytössä tarkkuus ok.

Tuossa laitteessahan on Android Wear, musiikin kuuntelu onnistuu ilmeisesti google playlla sekä kännykkää ohjaamalla että ilman kännykkää. Olen tottunut käyttämään spotifya, mutta voiko olla niin, että android wearin spotify-applikaatiolla onnistuu (toistaiseksi?) vain kännykän kautta musiikin kuuntelu?
Audi A6 2.0TDI Q S-line
Ex: Audi Q5 2.0TDI, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC

Poissa Turbodog

• Klassikkoainesta
« Vastaus #38 : 11.10.2016 11:46 »
Luin vähän lisää M600:sta käyttäjäkokemuksia ja ilmeisesti Android Wear on aika virtasyöppö ja selittänee sen, miksi esim. sykemittaus ei ole jatkuva toiminto. Käytännössä siis laite pitäisi olla joka yö latauksessa.

Lisäksi tuo ilmeisesti vaatii toisen Android-laitteen "kylkeen", jotta ominaisuuksista pääsee kunnolla nauttimaan. Tällä hetkellä ihan ok, mutta en haluaisi seuraavan puhelimen valintaa tehdä sykemittarin perusteella.

Kolmas asia, mikä huolestuttaa on AW:n vakaus, ts. saako mittaria olla "buuttailemassa" vähän väliä kun käyttis kaatuilee.
Audi A6 2.0TDI Q S-line
Ex: Audi Q5 2.0TDI, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC

Trollsten

• Vieras
« Vastaus #39 : 11.10.2016 11:52 »
Android Wear on virtasyöppö ja se on suunniteltu toimimaan Android-puhelimen kanssa läheisessä yhteistyössä. En tiedä miten Polar on tuohon patentoinut iPhonen kanssa yhteenpelaamisen, mutta se näyttää syövän entistä enemmän virtaa. Muut Android Wear älykellothan ei toimi edes ilman Android-luuria ja niiden akun kesto on yleisesti vielä heikompi.

Mää pitäisin tuota M600:sta enemmän älykellona hyvillä sporttiominaisuuksilla kuin varsinaisena sykemittarina.

Ei kai missään optisen sykkeen mittauksen omaavassa kellossa sykemittaus ole jatkuva toiminto oli siellä Android Wear taustalla tahi ei.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2016 11:54 kirjoittanut Trollsten »