autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)  (Luettu 43122 kertaa)

Poissa JuhaSS

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 574
  • G20 330e xDrive
Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #260 : 22.08.2020 14:04 »
Ei taida vielä olla näitä vertailtu yhtäaikaa radalla? Esim. 5 kierrosta putkeen.
Siinä se ero vasta syntyisikin Possun eduksi.

Poissa insi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 235
Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #261 : 22.08.2020 15:03 »
Olipa Tesla hidas  ;)

Erkka

Kyllä, kauheen hidas  ;)

Poissa lortti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1580
Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #262 : 22.08.2020 15:19 »
Outoa kun ei tuon enempää saatu eroa. Vaihteisto, vuosikymmenten urheiluautokokemus, jne.

Poissa VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4300
Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #263 : 22.08.2020 15:38 »
Eikö kuitenkin possu ole selvästi nopeampi auto, suoralla kiihdytettäessä Tesla kyllä laittaa kampoihin.
Kovasti näyttäisi olevan vilunkia ratamittelöissä, ainakin helposti löytyy kevennystä ja ratarengasta.

Poissa clima

Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #264 : 22.08.2020 15:39 »
Outoa kun ei tuon enempää saatu eroa. Vaihteisto, vuosikymmenten urheiluautokokemus, jne.

Niinpä ja vielä tehottomampi, painavampi ja väännössäkin vaatimaton 250nm ero.

Eiköhän se riitä länkytykseksi (ainakin minun osalta).
Rehellisesti sanottuna uskoin että Tesla olisi vienyt tämän vertailun. Nythän noissa ei ollut mitään käytännön eroa. Älyttömän nopeita autoja molemmat.👍

Poissa ePa

Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #265 : 22.08.2020 17:10 »
Outoa kun ei tuon enempää saatu eroa. Vaihteisto, vuosikymmenten urheiluautokokemus, jne.

Eipä ne erot polttomottoriautoissakaan tuon kummoisempia ole, kun saman tason autoja testaillaan.

Pitäisi varmaan Tesla ketjussa kysyä, mutta mikä tuo "cheetah stance" homma on?

Poissa Lebis

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1001
Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #266 : 22.08.2020 22:46 »
En ole oikein ymmärtänyt tämän sähköauton tai minkään muunkaan hypetystä missään vaiheessa. Porsche merkkinä minua kiinnostaa niin kävin sitten kokeilemassa Taycan 4S:sää 420 kW versiona reilun parin tunnin verran.







Julkistuksesta lähtien on näkynyt paljon kuvia autosta valkoisena ja en ole sen ulkonäöstä pitänyt niiden perusteella varsinkaan tuolla värillä. Muutamia autoja olen ohimennen nähnyt valkoisena ja mielestäni valkoinen ei tätä autoa oikein pue. Esimerkiksi punaisena tai muulla värillä auto taas näyttää oikeinkin makealta. Ehdottamasti kannattaa hankkia jollain makealla värillä tämä auto. Auto näyttää livenä sen ympärillä lähemmin pyöriskellen tarkasteltuna hienolta jopa Porschemaiselta, toki muotoilisin ajovalot toisin sekä taka-osan takaluukun alareunasta alaspäin. Jättimäiset pakoputkenpäät myös puuttuivat  ;D. Omaan makuuni auto on ulkoisesti ja mitoiltaan hieman liian suuri.

Sisältä auto on ilmeeltään moderni ja kuitenkin Porscheksi tunnistettavissa. Sisusta on laadukkaasti rakennettu, mutta rehellisesti täytyy myöntää tämän päivän laadun huonontumisen näkyvän myös Porschessa joissakin kohtaa. Ajoasennon saa helposti kohdalleen, penkillä on hyvä istua ja ratti sekä muut hallintalaitteet ovat hyvin käsillä. Sanoisin paikka, jossa ajajan on hyvä olla. Auto on ajossa sisältä hiljainen, ainoa häiritsevä ääni on sähkömoottorin ärsyttävä vinkuminen.

Ajoltaan täytyy ihmetellä miten auto ei tunnu ollenkaan niin painavalta, kun puhutaan 2300 kg painavasta möhköstä. Siitä puuttuu täysin sellainen tankkimaisuus. Ehkä kovemmissa jarrutuksissa se suuri massa tuntuu. Porsche on onnistut hienosti alustan rakentamisessa ja akkujen sijoittelussa auton rakenteeseen. Alusta on selkeästi tehty mukavuuspainotteisesti vaikka se ei juurikaan kallistele jyrkässäkään kaarteessa. Mukava ja jämäkkä, mutta kovin urheilulliseksi sitä ei oikein voi kutsua. Ohjaus on tarkka ja tunnokas, mutta mielestäni hieman liikaa tehostettu. Ainakin sporttisemmissa ajotiloissa olisi voinut olla lisää jämäkkyyttä ohjaustuntumaan.

Suorituskyky on riittäävää. Tehoa ei ole tarpeeksi, koska ei pelota painaa kaasupoljinta (mikä on oikea termi sähköauton tapauksessa?). Paikaltaanlähtö yllättävästi tuntuu jopa hitaalta, vaikka kyllähän se nyt rehellisesti sanottuna lähtee ja nopeasti. Tuntuuko se suuri massa tässä juuri siinä kiihdytyksen alkuhetkellä. Erilaisista nopeuksista kiihtyvyydet ovat erittäin nopeita. Luonnollisesti, kun on kyseessä sähkömoottori niin se voima tulee heti, kun painat polkimen pohjaan. Se myös tuntui kehossa ja mies painui penkkiin. Neliveto toimii erittäin tasapainoisesti, haluaisin päästä kokeilemaan tätä myös talvella.

No joo en ymmärrä auton hypetystä koeajon jälkeen edelleenkään. En oikein saa tästä autosta aikaan minkäänlaisia erityisiä kiksejä tai fiilistä itselleni. Jokin uusi tekniikka/sähkömoottorit, kiihtyvyys tai tehot ei ole minulle se juttu. Aivan sama mikä on auton voimantuottomuoto, onko auto alle 3 s vai 10 s auto taikka onko tehoa 100 hv vai 1000 hv, jos siitä puuttuu jotain. Nämä ovat ehkä niitä myynti- ja mainosvaltteja, jotka toimivat perus-Petterille/Pirkolle. Niitähän nuo lehdet yms. myös hehkuttavat näiden kohdalla arvioissaan. No ymmärrän minä sen, jos saa kiksit kiihdyttämisestä ja suoralla mahdollisimman kovaa ajamisesta. Siinä, kun ei ole mitään hauskaa tai haastetta ja sen osaa kaikki. Minä saan kiksejä ja fiilistä siinä vaiheessa, kun aletaan kääntelemään rattia ja ajamaan mahdollisimman nopeasti.

Taycan ei ole missään nimessä huono auto, mutta tämä malli ei ole 911:lle tai Caymanille vaihtoehto eli menee samaan käyttöautojen malliryppääseen Panamerojen, Macanien ja Cayennien kanssa. Tuon toki tiesin jo etukäteen. Käytettävyydeltään ja ajoltaan se on lähes täydellinen nykyaikainen käyttöauto ja varmasti Taycan taipuu myös kovempaan mutka-ajoon enkä Porschen ollessa kyseessä epäile sitä yhtään, mutta tässä mallissa ei ole sitä mitä löytyy 911:sta tai Caymanista. Se on juuri se mille minä annan autossa arvoa, varsinkin Porschen tapauksessa. Taycan riittäisi minulle täysin käyttöautoksi jokapäiväiseen ajoon. Siinä kulkee helposti 4 aikuista, mahtuu tavaraakin kyytiin ja tarvittaessa liikahtaa erittäin vikkelästi. Tilaa ei varmasti kaikille ole tarpeeksi, joten ei tämä varmasti olekkaan kaikille sopiva perheauto.

Poissa GTA1

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4595
  • BMW 3Gt
  • F34 320iA x-Drive ///M-Sport
Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #267 : 22.08.2020 23:06 »
Meidän lähistölle ”on kuulemma” tullut yksi Taycan vaaleansinisenä?
Itse en ole vielä nähnyt mutta jos näin on niin omistajalla näitä possuja oli jo ennestään 3 ellei nyt sitten jostain syystä olisi yhtä tässä päästänyt karkuun karsinastaan.

Ainakin muutama viikko sitten yksi niistä (Boxter) sai uudet Micheliinin renkaat alleen kun olin samaan aikaan 4pyöräsuuntauksessa ja niissä oli vähän erikoisempi kuvio eli ehkä rata ajoonkin sopivat?

Jos linja pitää niin kyllä tässäkin jotkut erikoiskilvet on ruuvattuina.

Poissa inspired

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 356
Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #268 : 23.08.2020 01:30 »
Itse pysäköin taannoin parin tonnin paskarotteloni tuollaisen viereen. Teknisesti hieno auto, mutta aerovanteet ei olleet hyvännäköiset ja ajovalot on kuin technic-legovärkeistä rakennetut. Muuten todella hyvännäköinen ja en ihmettele, kun kauppa käy kuin häkä.
Palsta-autoilija vuodesta 2016.

Poissa lnaukkar

Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #269 : 23.08.2020 07:36 »
Nythän noissa ei ollut mitään käytännön eroa.

Varsin suuri käytännön ero on se, että kun teslan vetää liikennevaloihin taycanin kanssa viivalle ja painaa nappia "ludicrous mode -- max battery power -- bring it on" niin auto ilmoittaa, että "warming up battery" ja sitten seistään lähemmäksi tunti siinä valoissa. Taycan kuski nauraa, painaa jarrun pohjaan, kaasun pohjaan, launch control activated ja kaboom sinne meni.

Ilman noita steppejä se tesla on vähän yli 3 sekunnin auto, mikä tässä tapauksessa ei riitä.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2020 07:42 kirjoittanut lnaukkar »

Poissa VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4300
Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #270 : 23.08.2020 09:15 »
Nopeus on myös varsin suhteellista.
Kaveri käy harvakseltaan radalla sukulaismiehen vuosikymmenten takaisella 125hv kilpurilla(siipiauto) kovasti possumiehet ihmetteli kun yhdellä stintillä ohittaa kierroksella.

Poissa -ruoska-

Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #271 : 23.08.2020 13:19 »
..kävin sitten kokeilemassa Taycan 4S:sää 420 kW versiona reilun parin tunnin verran...


Näinkin tämän yksilön Ikean nurkilla ja täysin samaa mieltä tuosta punaisen värin paremmuudesta verrattuna valkoiseen. Hieno ilmestys.

Poissa Kaapo

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4934
Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #272 : 23.08.2020 14:07 »
Etuvalot ja takapuskuri hieman kaipais hiemnan muotoilua jotta ois hyvä..

Poissa ///M

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 893
  • BMW X3
  • 325ci E46
Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #273 : 23.08.2020 14:15 »
Etuvalot ja takapuskuri hieman kaipais hiemnan muotoilua jotta ois hyvä.

Varmaan faceliftiin tulee. Toisinaan facelift voi tulla nopeallakin aikataululla.

Valkoinen väri sopii parhaiten pikkuautoihin, Taycaniin se on ehkä yksi tylsimmistä väreistä. Jopa Cayenneen ja Panameraan sopii valkoinen tätä paremmin.

Poissa optilab

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 174
Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #274 : 23.08.2020 14:23 »
Pari kertaa nähnyt valkoisen Taycanin liikenteessä ja mielestäni väri sopii siihen hyvin, mutta satunkin pitämään valkoisesta väristä autoissa ylipäätään ja mustilla tehosteosilla menee vielä maukkaammaksi. Ne valkosivuiset vanteet sen sijaan jättäisin kauppaan.
MB C300e 4Matic business AMG edition EQ Power -20
Ex: A4 B9 Avant FE business sport TDI Quattro S tronic S line -16
Ex: A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S tronic -11

Poissa ePa

Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #275 : 23.08.2020 14:51 »
Etuvalot ja takapuskuri hieman kaipais hiemnan muotoilua jotta ois hyvä..

Samoilla linjoilla.

Ehkä tässä on vähän samaa kuin ensimmäisessä Panamerassakin. Toinen sukupolvi on huomattavasti paremman näköinen kuin ensimmäinen. Saa nähdä miten tämän kanssa käy. Omaan silmään takapää kaipaa ”jotakin”.

Sosiaalisessa mediassa jo näkyy korisarja siipinen tähän. Se on sitten makuasia maistuuko. Teslakin näyttää niissä Ringin salakuvissa premmalta, kun kaarissa on levikkeet ja kunnon vanteet alla.

Prior designin näkemys. Siipi ehkä överi, tai sitten ei. Eos. Pitää sulatella.


Poissa Urlaub

Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #276 : 23.08.2020 14:56 »
Naapurustoon on ilmeisesti tullut green mamba -värinen Taycan, kun muutamia kertoja olen sen bongannut.

On tolkuttoman hieno ja oikeastaan härski ilmestys. Porschen sivuilta kopsattu kuva ei anna oikeutta tuolle värille.



Valkoisena tai mustanakin harvinaisen mitään sanomaton auto, melkeinpä ruma.

Macaneissa on näkynyt samaa vihreää.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2020 14:59 kirjoittanut Urlaub »

Poissa ///M

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 893
  • BMW X3
  • 325ci E46
Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #277 : 23.08.2020 21:27 »
^Tuo Green Mamba on kyllä upea väri! Kiva nähdä välillä muutakin kuin harmaan eri sävyjä. Myös uuteen 911:een saa vaalean sävyisen vihreän joka on todella hieno.

Poissa JiiJii71

Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #278 : 23.08.2020 21:47 »
Ui juma minkä auton Urlaubbi linkkas. Ihan tuollaisen - ja just tuon värisen - auton takia tein eilen lotonkin. Ei vaan napannut. ;D
”Suurin osa meistä törmää aika ajoin totuuteen,
mutta useimmat jatkavat kuin mitään ei olisi tapahtunut”

Poissa Rascasse

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1243
Vs: Porsche Taycan (Mission e -konsepti)
« Vastaus #279 : 01.01.2021 16:20 »
Tässä lisää kiihdyttelyä Tesla vs Taycan vs. 10v ikäinen Possu. RS6 mukana karkeloissa.
https://www.motor1.com/news/462507/tesla-taycan-drag-race-video/