autoilua & elämää

Äänestys

Miten käyttäydyt, kun mietit omaa autonvaihtoasi?

Avaan keskustelun avoimesti tänne AVP topikkiin
52 (24.5%)
Osallistun keskusteluun autonvaihdosta, mutta en paljasta omia suunnitelmiani
25 (11.8%)
En puhu enkä pukahda ennen kuin tilaus laitettu vetämään
42 (19.8%)
Kuin edellinen mutta kerron vasta kun auto on jo pihassa
17 (8%)
En infoa kanssafoorumilaisia mitenkään auton vaihdoistani
45 (21.2%)
Innostun autokuumeen kourissa vaahtoamaan autosta X, mutta vedän pelin poikki loppusuoralla ja jatkan vanhalla lintalla ajamista
31 (14.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 197

Kirjoittaja Aihe: Autonvaihtopohdintaa  (Luettu 1199908 kertaa)

Poissa Urlaub

Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9840 : 06.12.2018 21:23 »
Kyllä täytyy olla paljon rahaa taholla joka ostaa Auriksen ja "myy" sen vuodeksi 199€/kk. Vuodessa saavat 2388€ ja auton hinta putoaa huomattavasti enemmän vuodessa.
Ei ole kyllä kannattavaa "liiketoimintaa" ja tuolla tavoin heidän pajatsonsa tyhjenee  varmasti nopeasti.

Meinaat ettei ov-hinnassa ole yhtään katetta jälleenmyyjälle?

Liikesalaisuus se tietysti on, mutta kun sitä emme tiedä niin mahdoton sanoa homman kannattavuudesta.

Veikkaan Auriksen päättyvän mallisukupolven takaavan hyvät alennukset myös jälleenmyyjälle.

Poissa skiman

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 35
Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9841 : 07.12.2018 12:13 »
Meinaat ettei ov-hinnassa ole yhtään katetta jälleenmyyjälle?

Liikesalaisuus se tietysti on, mutta kun sitä emme tiedä niin mahdoton sanoa homman kannattavuudesta.

Veikkaan Auriksen päättyvän mallisukupolven takaavan hyvät alennukset myös jälleenmyyjälle.

Tämä! Kun katselee muiden maiden alennuksia uusista autoista, niin katetta voisi olettaa olevan 20-30% pyyntihinnasta. Uskon että tässä tapauksessa auton oletettu jälleenmyyntihita vuoden vanhana on enemmän kuin mitä liike maksaa autosta uutena. Tämän päälle tulevat sitten nuo 199€/kk maksut.

Poissa Urlaub

Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9842 : 27.12.2018 14:22 »
Leafin uusi vuodeksi rahoitus on katkolla maaliskuussa ja nyt sain Nordean rahoitukselta tiedon, etteivät tarjoa jatkorahoitusta.  :-\ Rahaa tietysti saisi pankistakin, mutta omia vakuuksia tai käteisvaroja en halua sitoa autoon, koska ostan mieluummin asuntosalkkuun yhden uuden sijoituskämpän. Autoilussa täytyy keksiä jotain muuta.

Olen räknäillyt sähköauton kannattavuutta ja kyllä se edelleen mielenkiintoiselta tuntuu.

Jos ja kun ajamme 30 tkm vuodessa, niin 7 litran keskikulutus tarkoittaa (7*300*1,45) 3045 euron polttoainekuluja eli 253 euroa per kuukausi.

Sähkiksellä voisi siis budjetoida 200 euroa enemmän pätkään maksettavaa, jotta ollaan tasoissa bensa-auton kanssa. Leafin saa 400 euron kk-kululla, joten verrokkina pitäisi etsiä 200 euron bensa-autoja. Autossa pitäisi olla automaattivaihteisto ja "webasto". Kokoluokka Golfin luokkaa.

Onko ehdotuksia tai ajatuksia?

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1169
Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9843 : 27.12.2018 14:39 »
Leafin uusi vuodeksi rahoitus on katkolla maaliskuussa ja nyt sain Nordean rahoitukselta tiedon, etteivät tarjoa jatkorahoitusta.  :-\ Rahaa tietysti saisi pankistakin, mutta omia vakuuksia tai käteisvaroja en halua sitoa autoon, koska ostan mieluummin asuntosalkkuun yhden uuden sijoituskämpän. Autoilussa täytyy keksiä jotain muuta.

Olen räknäillyt sähköauton kannattavuutta ja kyllä se edelleen mielenkiintoiselta tuntuu.

Jos ja kun ajamme 30 tkm vuodessa, niin 7 litran keskikulutus tarkoittaa (7*300*1,45) 3045 euron polttoainekuluja eli 253 euroa per kuukausi.

Sähkiksellä voisi siis budjetoida 200 euroa enemmän pätkään maksettavaa, jotta ollaan tasoissa bensa-auton kanssa. Leafin saa 400 euron kk-kululla, joten verrokkina pitäisi etsiä 200 euron bensa-autoja. Autossa pitäisi olla automaattivaihteisto ja "webasto". Kokoluokka Golfin luokkaa.

Käykö kaasuauto? Kulutus on 4kg/100km, eli 6€/100km biokaasulla (150€/kk). Gasumin diilillä 1. vuosi 3,6€/100km (89€/kk). Leonin hintaa ei ole verkossa, mutta se oli ennen tonnin yli 1.0TSI:n, eli oletettavasti luokassa 26k€ business varustein. Siitä sitten kk-diili.

Bensapuolelta Auris hybrid. Voisi saada kovan diilin, kun on poistuva malli ja kulutus ei kyllä millään ole 7l/100km vaan ehkä max 5,5.

Leaf 400€/kk on halpa, netissä ALD leasing  30tkm/v on 24kk pitoajalla yli kaksinkertainen.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2018 14:46 kirjoittanut tmr97 »

Poissa Urlaub

Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9844 : 28.12.2018 17:57 »
Käykö kaasuauto? Kulutus on 4kg/100km, eli 6€/100km biokaasulla (150€/kk). Gasumin diilillä 1. vuosi 3,6€/100km (89€/kk). Leonin hintaa ei ole verkossa, mutta se oli ennen tonnin yli 1.0TSI:n, eli oletettavasti luokassa 26k€ business varustein.

Sisältääkö 26 tonnia "automaatin" ja webaston? Minä pärjäisin ilmankin, mutta vaimolle kynnyskysymys.

Poissa Ansjelm

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 422
  • Skoda Yeti
  • Yeti, Yaris ja Kona kyyditsee Moukarimiestä
Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9845 : 29.12.2018 11:07 »
Vuodenvaihteen autokiima kovimmillaan... Oma kohkaaminen meni jo sille tasolle että vaimokin (varmaan minua rauhoittaakseen) suostuu lähtemään käymään autokaupalla vilkaisemaan. Eli siis lopulta olisi tarkoitus luopua parista asenteellisesta vaatimuksesta (eli neliveto ja SUV), eurojen ja helppouden (= siinä samalla ekologisuuden) kärjellä. Aiempi innostuminen hybrideistä väheni aikaa myöten ja ainakin vielä muutama vuosi voitaisiin mennä polttisvaihtoehdolla. Parin viikon takainen kaasuautojen tutustumiskierros johtanee siihen että saatan pistää tilaukseen ensimmäistä kertaa uuden Skodan, käytettyinähän näitä on tähänkin mennessä hankittu.

Eli kaasu Skoda Octavia Combi Style DSG 1.5 g-tec on kiikarissa. Jos saa ehdot kuosiin niin taidetaan vielä ennen vuodenvaihdetta hierasta tilaus sisään. Ei voi kieltää että mahdollisuus vielä vuoden loppuun Gasumin kk-diilille voisi tässä olla yksi laukaiseva tekijä. Perusluottamus nykymallia kohtaan on kova. Ja ei tuo haittaa että perustekniikkaan ei päivitettyä 1.5 g-tec:iä vaille ole tullut mitään uutta hajoamisherkkää toiminnallisuutta.

Tietysti loogisuuden nimissä saatan vielä viskipäissäni illasta vetääkin käsijarrun päälle ja miettiä toisin.  Mutta silti eletään mielenkiintoisia aikoja.
Ykkös/Kakkoskulkine Yaris Hybrid vm 2018. ex. Volvo V70 vm 2001, VW Golf Sportsvan 1.4 TSI Bluemotion DSG Highline, Volvo XC60 D3 AWD Aut., Seat Altea XL 2.0 TDI DSG

Poissa -karppa-

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2120
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9846 : 29.12.2018 11:15 »
Eli kaasu Skoda Octavia Combi Style DSG 1.5 g-tec on kiikarissa. Jos saa ehdot kuosiin niin taidetaan vielä ennen vuodenvaihdetta hierasta tilaus sisään. Ei voi kieltää että mahdollisuus vielä vuoden loppuun Gasumin kk-diilille voisi tässä olla yksi laukaiseva tekijä. Perusluottamus nykymallia kohtaan on kova. Ja ei tuo haittaa että perustekniikkaan ei päivitettyä 1.5 g-tec:iä vaille ole tullut mitään uutta hajoamisherkkää toiminnallisuutta.



Taloudellisesti tuolla kaasulla ajaminen on vielä edullista kunnes valtiovalta keksii uuden keinon verottaa.

Toivottavasti tuossa uudemmassa 1.5 TGI:ssä ei ole samaa sammumis "ominaisuutta" kuten vanhemmassa versiossa. Moni on tapellut sen kanssa ilman ratkaisua kohta takuuajan!

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=25733.msg644139#msg644139

Poissa Ansjelm

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 422
  • Skoda Yeti
  • Yeti, Yaris ja Kona kyyditsee Moukarimiestä
Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9847 : 29.12.2018 11:20 »

Taloudellisesti tuolla kaasulla ajaminen on vielä edullista kunnes valtiovalta keksii uuden keinon verottaa.

Toivottavasti tuossa uudemmassa 1.5 TGI:ssä ei ole samaa sammumis "ominaisuutta" kuten vanhemmassa versiossa. Moni on tapellut sen kanssa ilman ratkaisua kohta takuuajan!

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=25733.msg644139#msg644139

Verotushan pätee kaikkeen ja vaikuttaa taas pikapuoliin nihkeesti kustannuksiin.

Meillä firmassa kaksi 1.4 g-tecciä yli vuoden olleet. Ei niin pätkääkään ongelmia. Mutta kertahan se on ensimmäinenkin. Riskejähän nämä.
Ykkös/Kakkoskulkine Yaris Hybrid vm 2018. ex. Volvo V70 vm 2001, VW Golf Sportsvan 1.4 TSI Bluemotion DSG Highline, Volvo XC60 D3 AWD Aut., Seat Altea XL 2.0 TDI DSG

Poissa Taky

Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9848 : 29.12.2018 11:24 »

Taloudellisesti tuolla kaasulla ajaminen on vielä edullista kunnes valtiovalta keksii uuden keinon verottaa.

Siksi onkin otollinen hetki ottaa hyötyä irti vaihtoehdoista, myöhemmin kaikki on samalla viivalla.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa ExOctavisti

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9849 : 29.12.2018 11:29 »
Ansjelm: Siitä vaan entisestä Nelipyörästä (Vesijärven Auto) Hämeenlinnasta tarjousta pyytämään; nyt oli vielä välipäiväkamppiksena korko 0,9% Skodaan, Huolenpitosopimus kaupanpäälle 60tkm/36kk ja 500€:n S-ryhmän lahjakortti  ;)
Huolenpitosopimus ikäänkuin jatkaa takuun 3 vuoteen ja ei tarvitse huolloista välittää, ainakin aiemmin kaasuautoissa ollut lyhyempi huoltoväli 15tkm/1 vuosi joten G-tecissä hyöty suurin!

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1169
Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9850 : 29.12.2018 11:32 »
Sisältääkö 26 tonnia "automaatin" ja webaston? Minä pärjäisin ilmankin, mutta vaimolle kynnyskysymys.

Business on aina automaatti hinta lienee 25-26k€. Webasto sitten erikseen.

Octaviaan, joka on G-tecinä aina automaatti, ilmeisesti webasto kuuluu hintaan. Ambiente varustein hinta on 27 164€. On todennäköisesti webaston kanssa tuota Leonia parempi diili.

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1169
Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9851 : 29.12.2018 11:36 »

Taloudellisesti tuolla kaasulla ajaminen on vielä edullista kunnes valtiovalta keksii uuden keinon verottaa.

Maakaasun verot voi hyvinkin nousta bensaveron mukana, mutta en todellakaan usko kotimaisen biokaasun veron nousevan fossiilisten tapaan. Olisi aika kummallista ilmastopolitiikkaa, jos nousisi.

Poissa -karppa-

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2120
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9852 : 29.12.2018 20:24 »
Vuosi sitten kyttäsin tuollaista kaasu leonia ja romutuspalkkiota (Olikohan 2500 vai 3500 euroa). Tuo palkkion ehdot olikin sitten, niin perseestä, että olisi tuo romutusauton pitänyt olla jo omissa nimissä. Silloin olisi romutuspalkkion kanssa saanut 22.500 euroon ihan hyvin varustellun leonin. Eli periaatteessa romutuspalkkolla olisi saanut varusteltua auton.

Juna meni mun osalta ohi.

Poissa Urlaub

Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9853 : 31.12.2018 21:24 »
Leafin uusi vuodeksi rahoitus on katkolla maaliskuussa ja nyt sain Nordean rahoitukselta tiedon, etteivät tarjoa jatkorahoitusta.  :-\ Rahaa tietysti saisi pankistakin, mutta omia vakuuksia tai käteisvaroja en halua sitoa autoon, koska ostan mieluummin asuntosalkkuun yhden uuden sijoituskämpän. Autoilussa täytyy keksiä jotain muuta.

Olen räknäillyt sähköauton kannattavuutta ja kyllä se edelleen mielenkiintoiselta tuntuu.

Jos ja kun ajamme 30 tkm vuodessa, niin 7 litran keskikulutus tarkoittaa (7*300*1,45) 3045 euron polttoainekuluja eli 253 euroa per kuukausi.

Sähkiksellä voisi siis budjetoida 200 euroa enemmän pätkään maksettavaa, jotta ollaan tasoissa bensa-auton kanssa. Leafin saa 400 euron kk-kululla, joten verrokkina pitäisi etsiä 200 euron bensa-autoja. Autossa pitäisi olla automaattivaihteisto ja "webasto". Kokoluokka Golfin luokkaa.

Onko ehdotuksia tai ajatuksia?

Tein sitten noilla perusteilla kaupat uudesta Leafistä. Toimitus maaliskuussa.

Väri sama kuin nykyisessä, mutta harmikseni vaalea sisusta muuttuu tummaksi. Maahnatuojan tilausputkella oli saatavilla oli tasan kaksi Acenta-varusteista autoa, joissa Driver Assist pack ( 360 asteen kamerat, etututkat, adaptiivinen vakkari ym.) mukana. Lisähintahan vain 600 euroa.

Väri piti valita mustasta tai ruskeasta. Otin ruskean.

Trollsten

  • Vieras
Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9854 : 04.01.2019 14:01 »
Speksi:

- Käyttövoima: bensiini
- Korimalli: normaalia korkeampi
- Automaatti
- Erittäin mielellään neliveto
- Kohtalaisen kokoinen tavaratila.

Alle 40k lienee tekemätön paikka, joten alle 50k sitten. Outback ei mahdu talliin.

- Octavia Scout 2.0TSI 4x4 DSG on näemmä n. 41k. Golf Alltrackille ei ole hintaa olemassa bensakoneella.

Entä SUVit sitten. T-Roc, Kumqvatti jne. liian pieniä tavaratiloiltaan. Tiguanin hinnastossa ei ole bensanelivedoille hintaa.

- Ateca Xcellence business jne. 45 tonnia
- Karoq 1.5 TSI Style DSG 4x4 inan vajaat 40 tonnia.
- RAV4 hybrid Active sen 45 tonnia, joka ehkä se vahvin vaihtoehto tällä hetkellä.
- Sitten on Kia Sportagea/Hynyn Tucsonia tuossa samassa 40-45k hintaluokassa. Kuinka janoinen lienee tuo ko. konsernin 1.6 T-GDI?
- Mazda CX-5 olisi komea, mutta 2.0 Skyactiv on noin isossa autossa ponneton. CR-V:n neliveto vaikuttaa täysin sudelta. X-Trailia ei taida saada bensanelikkona ollenkaan?

Autolla vedettäisiin jonkun verran varmasti pientä uisteluvenettä ja talvella kuomukärryssä kelkkaa, joten siinä mielessä nelikko saisi olla edes jonkinlainen, kun nuo luonnon "rampit" on joskus vähän jyrkkiä.

Missataanko nyt joku ultimaattinen vaihtoehto?
« Viimeksi muokattu: 04.01.2019 14:11 kirjoittanut Trollsten »

Poissa völvöxc60

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4866
Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9855 : 04.01.2019 14:11 »
Speksi:

- Käyttövoima: bensiini
- Korimalli: normaalia korkeampi
- Automaatti
- Erittäin mielellään neliveto
- Kohtalaisen kokoinen tavaratila.

Alle 40k lienee tekemätön paikka, joten alle 50k sitten. Outback ei mahdu talliin.

- Octavia Scout 2.0TSI 4x4 DSG on näemmä n. 41k. Golf Alltrackille ei ole hintaa olemassa bensakoneella.

Entä SUVit sitten. T-Roc, Kumqvatti jne. liian pieniä tavaratiloiltaan. Tiguanin hinnastossa ei ole bensanelivedoille hintaa.

- Ateca Xcellence business jne. 45 tonnia
- Karoq 1.5 TSI Style DSG 4x4 inan vajaat 40 tonnia.
- RAV4 hybrid Active sen 45 tonnia, joka ehkä se vahvin vaihtoehto tällä hetkellä.
- Sitten on Kia Sportagea/Hynyn Tucsonia tuossa samassa 40-45k hintaluokassa. Kuinka janoinen lienee tuo ko. konsernin 1.6 T-GDI?
- Mazda CX-5 olisi komea, mutta 2.0 Skyactiv on noin isossa autossa on ponneton. CR-V:n neliveto vaikuttaa täysin sudelta. X-Trailia ei taida saada bensanelikkona ollenkaan?

Autolla vedettäisiin jonkun verran varmasti pientä uisteluvenettä ja talvella kuomukärryssä kelkkaa, joten siinä mielessä nelikko saisi olla edes jonkinlainen, kun nuo luonnon "rampit" on joskus vähän jyrkkiä.

Missataanko nyt joku ultimaattinen vaihtoehto?
Toyotan RAV4 8)

Poissa Jaska

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 333
Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9856 : 04.01.2019 14:18 »
Subaru Forester voisi olla sopiva?

Poissa Eskoop

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6918
Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9857 : 04.01.2019 14:24 »
Tai subarun levorg..?

Peeveli

  • Vieras
Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9858 : 04.01.2019 14:26 »
Speksi:

- Käyttövoima: bensiini
- Korimalli: normaalia korkeampi
- Automaatti
- Erittäin mielellään neliveto
- Kohtalaisen kokoinen tavaratila.


RAV4 AWD Hybrid 2019  :)

Trollsten

  • Vieras
Vs: Autonvaihtopohdintaa
« Vastaus #9859 : 04.01.2019 14:31 »
Subaru Forester voisi olla sopiva?
Niin joo Forekin on olemassa. Oliko tästä tulossa kohta uusi malli? Nykyinen on vähän työkalumaisen oloinen vrt. Outback, mutta miksikäs ei.

Tai subarun levorg..?
Tämä on henkilöautojen sarjassakin aika matala joten ei oikein sovi tähän kuvioon.