https://tummennuskalvot.fi/

Matkustamiseen käytettävät lentokoneet ja lentoyhtiöt

Karvis sanoi:
Kyllä pitää ihmetellä tuota Finskin hinnoittelua, taas kerran roi-hki-roi liput ostossa ja meno-paluu hilkkuja vaille 600€, sitten 2xmeno-paluuliput 300€...nyt vaan jää ne toiset puolikkaat lentämättä molemmista lippupareista :rolleyes: En edes muista milloin olen tuolle välille ostanut ihan normi meno-paluun.

:eek:
 
antsu sanoi:
^Luulin, että tuosta olisi päästy eroon jo viime vuosituhannella, mutta ei näköjään.

Pikemminkin päinvastoin, hullummaksi vaan menee vuosivuodelta. Jokunen vuosi takaperin päiväreissun heitti 400:lla eurolla, sitten hinnaksi alkoi muodostua 500€ ja nyt kolkutellaan jo kuutta sataa, ristikkäislipuilla hinta ~puolittuu ja jos aikataulut mätsää niin kolmasosaan.
Joku toki ajattelee että mitä väliä kun firman piikkiin lentelee, siksi tuo hinnoittelukin on tuollaista, mutta sen verran pitää olla työnantajaan päin kallellaan että katsoo vähän mitä samasta yhdestä ja samasta tuotteesta maksaa.
 
https://yle.fi/uutiset/3-11514399?origin=rss

”Bangkok, Kapkaupunki, New York – Virkamatkojen taloudellisuutta valvovan viraston johtaja matkusti viime vuonna 55 000 eurolla” Muutaman päivän Brasilian matka 8500€, matkustusluokasta ei epäselvyyttä. Kyllä se pitää busineksessa tietenkin lentää niin tietää, mistä kuluista vastaa 8) Kyllä valtiokin käyttää melkoisen summan lentolippuihin ja matkustusluokka on virkamiehillä ylemmillä tasoilla aina business?
 
Kansainväliset suhteet ovat Suomelle tärkeitä samalla tavalla kuin ne ovat tärkeitä suomalaisille yrityksille. Työmatkailu jetlageineen, edustamisineen ja julkisine esiintymisineen on erittäin kuormittavaa sekä matkustajalle että hänen perheelleen, eikä siinä ole minun mielestäni mitään kadehdittavaa. Minun mielestäni YLE:n aiheeseen liittyvä haastattelu oli lähinnä typerä.

Omina Nokian-vuosinani matkustamiseen meni isompia summia kuin telkkarissa eilen esitellyillä virkamiehillä huolimatta siitä, että matkat tehtiin aina säästöluokassa. En todellakaan nauttinut ainaisesta unenpuutteesta, väsymyksestä ja päänsärystä.

Nykyään esimieheni moittii minua siitä, että en matkusta tytäryhtiöissämme tarpeeksi. Ei todellakaan huvita lähteä yhdellekään ylimääräiselle reissulle, vaikka saan lentää business-luokassa ja asua hyvässä hotellissa.
 
^ihan hyvä kommentti. Pakko itsekkin tunnustaa, etten ole yhtään mannertenvälistä työmatkalentoa lentänyt turistissa, vaan aina menty bisneksessä, eikä se matkailu ole enää herkkua, kun melki 100 lentoa parhaina vuosina lentänyt kokonaisuutena. Jotenkin näen kuitenkin yksityisellä puolella tuon businesluokan käytön hyväksyttävämpänä, kun sitä ei maksa kansa verorahoista, vaan työnantaja/asiakas/projekti ja kaikki tietää asian.

Eli nuo minun reissut oli semmossia, että turistin jälkeen olisin pitänyt lepovuorokauden, josta asiakas olisi maksanut tuhansia -> lupa makuutuolille höltisi ihan kustannussyistä ja kiirekkin oli yleensä.
 
^
Komppaan edellistä.
Vaikka olen se kotona oleva puoliso niin täytyy sanoa vettä puolison matkustamisen vähentyminen korona-aikana on todella positiivista.
En ole myöskään koskaan kuullut  kotona mainittavan että aussi tai Johannesburg reissu olisi mukava työn merkeissä.
 
lao sanoi:
^ihan hyvä kommentti. Pakko itsekkin tunnustaa, etten ole yhtään mannertenvälistä työmatkalentoa lentänyt turistissa, vaan aina menty bisneksessä, eikä se matkailu ole enää herkkua, kun melki 100 lentoa parhaina vuosina lentänyt kokonaisuutena. Jotenkin näen kuitenkin yksityisellä puolella tuon businesluokan käytön hyväksyttävämpänä, kun sitä ei maksa kansa verorahoista, vaan työnantaja/asiakas/projekti ja kaikki tietää asian.

Eli nuo minun reissut oli semmossia, että turistin jälkeen olisin pitänyt lepovuorokauden, josta asiakas olisi maksanut tuhansia -> lupa makuutuolille höltisi ihan kustannussyistä ja kiirekkin oli yleensä.
olispa kaikilla näin...
Japaniin menin aikoinaan turistissa, koska firman säännöt näin määrää.
yön yli lento ja eihän siinä nukkua voi.
perillä pukua päälle ja asiakastapaamiseen.
Saattoi mennä 2 vrk nukkumatta.. onneksi pääsi eroon tuosta

mutta edelleen meillä tehdään kaikki lennot turistissa, ellei sitten pisteillä upgreidaa, mutta niitähän ei tule, jos vain 1-2 krt vuodessa käy pidemmällä.
 
Täysin samaa mieltä edellisten kanssa. Harmittavasti oma työnantaja ei anna lentää busines-luokassa, jopa pitkät lennot pitää olla halvimmalla lipulla. Ei ole herkkua ei, parhaimmillaan kun käy jenkeissä joka viikko muutaman päivän reissut. Tämä korona tuonut hyvän tauon tuohon matkustamiseen, saa nähdä jatkuuko samanlaisena kun maailma joskus avautuu.
 
^Eihän siitä ole monta päivää kun puhuttiin Norwegianin konkurssista, kun Norja lopettaa sen pöngittämisen.
 
Tuon Finskin kortin seuranta ollut viimeisen 9kk ajalta olematonta. Orastava työmatkustuskiima nostaa päätään rokotusten jne myötä ja ehkä tässä vielä vuonna 2021 on työmatkojakin tiedossa.

Tsekkailin Finnairin apistä, että kortin seurantajakso on vaihtunut 1.3.2020-28.2.2022 ja Platinum siis voimassa huhtikuu 2022 asti. Keväältä muistelisin, että seurantajaksoja pidennettiin kuudella kuukaudella, mutta ilmeisesti jossakin vaiheessa on tullut jatkoa tuohon? Kovasti saa kyllä ensi vuoden lopulla ja 2022 alussa lennellä + vaihtaa palkintopisteitä tasopisteiksi jos Platinumin haluaa säilyttää.

Jos tuota kortin tasoa miettii, niin Oneworld:ssä Emerald status on jo melkoisesti matkustamista helpottava asia. Monet reissuista kulkee Heathrown kautta, ja sielä tuo Cathayn First lounge on kyllä asiaa turistiluokassa vietytyn yölennon jälkeen, lähinnä suihkumahdollisuutensa vuoksi. Ja kaverin saa messiin aina myös jollei yksin ole liikkeellä.

Ennen mannertenvälisiä, lähtökohtaisesti yksityisen sektorin työnantajan kustantamia turistiluokassa istuttavia, lentoja tuo Finnairin Platinum Wing Helsingissä on oikein miellyttävä ja usein rauhallinen niinä aikoina kun sielä olen vieraillut. Aiemmin saavuin monesti kentälle viime tipassa ennen koneeseen nousua, mutta erityisesti ennen jenkkeihin suuntaavia lentoja olen ottanut tavaksi myös varata aikaa ruokailuun tuolla loungessa. Ruoka on hyvää ja monipuolista ja eteenkin tuo kiireetön ilmapiiri on omiaan rauhoittamaan matkustuskokemusta.
 
teemur sanoi:
Tuon Finskin kortin seuranta ollut viimeisen 9kk ajalta olematonta. Orastava työmatkustuskiima nostaa päätään rokotusten jne myötä ja ehkä tässä vielä vuonna 2021 on työmatkojakin tiedossa.

Tsekkailin Finnairin apistä, että kortin seurantajakso on vaihtunut 1.3.2020-28.2.2022 ja Platinum siis voimassa huhtikuu 2022 asti. Keväältä muistelisin, että seurantajaksoja pidennettiin kuudella kuukaudella, mutta ilmeisesti jossakin vaiheessa on tullut jatkoa tuohon? Kovasti saa kyllä ensi vuoden lopulla ja 2022 alussa lennellä + vaihtaa palkintopisteitä tasopisteiksi jos Platinumin haluaa säilyttää.

Itselläkin on aika jatkunut, mutta ainoastaan 31.3.2021 asti. Sinulla taisi kausi päättyä juuri ennen lentojen perumisia, kun taas minun kausi olisi päättynyt siinä vaiheessa kun lennot oli jo jäädytetty.

a8e6be2e38c0cad1da070bc3bb81e1b5.jpg


Budjetoitiin matkustukset jatkumaan huhtikuusta eteenpäin, mutta Koronalla ei taida paljoa meidän budjetit kiinnostaa :) Jos tilanne rauhoittuu, niin on kyllä sen verran reissuja jonossa, että tulee taas lentokentät tutuksi :(
 
Kyllä, juuri ennen koronavaikutuksia oli alkanut uusi seurantakausi jonka pituudeksi tulee nyt siis sama 2v kuin tuossa sinullakin sitten.
 
Ajatuskin siitä, että pitäisi taas lähteä lentokenttiä koluamaan, on jotenkin kovin vastenmielinen.
 
Silloin tällöin ja mieluimmin lomaillen kyllä kelpaa, kunhan kaikki toimii ajallaan, kunhan saa ne rokotukset ensin...
Berliinissäkin on saatu viimein "uusi" lentokenttä käyttöön, joten sitähän voisi miettiä reissua sinne suuntaan ja jos onnistuisi sillä kertaa käydä myös wolkkariburgissa.
 
Peruin viikko sitten Lufthansan Business Flex -luokan liput heidän puhelinasiakaspalvelun kautta ja peruuuksesta tuli vahvistus. Tänään piti tehdä Amexille valitus, kun Luftwaffe ei ole maksanut rahoja takaisin. Vissiin kassa ohuena niin eivät miellään maksa rahaa asiakkaille takaisin. Amexin platina-asiakapalvelu hoiti homman kyllä hyvin ja rahat saan Amexilta takaisin (hyvitys laskulle tutkinnan ajaksi) ja he hoitavat rahojen karhuamisen itselleen Luftwaffen kanssa.
 
Onko foorumilaisilla kokemusta TUIflyn (UK) Boeing Dreamliner 787-8:n perusluokan (Dreamliner class) tiloista verrattuna Finnairin A350:n economyyn?

Olen matkustanut tuolla TUIflyn koneella Premium -luokassa useamman kerran ja se on aika ok hinta-laatusuhteeltaan. Tälle talvilomakaudelle on jäljellä enää economy -luokan paikkoja kummallakin yhtiöllä. Finnairin A350:n tiedän olevan siedettävä, mutta TUI olisi halvempi.
 
Ei kokemusta mutta seatgurun mukaan istuinväli on TUIflyn 787-8:n Economy Classissa 33 tuumaa ja Finnairin 350 Economyssa 31. Sen penkkityyppi on
"Zodiac Z300 slimline seat configured 3-3-3 arranged to a standard 31" pitch and featuring a 6" recline". Mitä tarkoittaneekaan.

 
Noista on vaikea pelkän pitchin perusteella sanoa, kun penkit voi olla niin eri paksuisia.
 
Finnairilla saa ainakin leveämmän penkin. Pitch ei tosiaan kerro kaikkea, koska polvitilaan vaikuttaa penkin paksuus ja muotoilu myös. Tosin jos taakse käännetyn selkänojan läheisyys omaa naamaa ahdistaa, pidempi pitch on siinä parempi. Tuo 3-3-3 787:ssa on vähän ahdas, mutta leveämmässä 350XWB:ssä siedettävä.
 
Onko nuo Finnairin tiedot ajantasalla, kun niitä matkustamoita on uusittu (tuoreista koneista).
Syytä en tiedä, mutta ei ne laadultaan loistaneet uusina nettikirjoittelun mukaan.
 
Onko nuo Finnairin tiedot ajantasalla, kun niitä matkustamoita on uusittu (tuoreista koneista).
Syytä en tiedä, mutta ei ne laadultaan loistaneet uusina nettikirjoittelun mukaan.
Tuossa nimim. saksalan yllä linkkaamassa www.aerolopa.com -sivustolla on useita Finnairin A350 -konfiguraatioita. Uusimmat ovat nuo, missä on se uusi 2+4+2 Premium Economy -luokka bisneksen jälkeen.

Olen hieman yllättynyt, että penkkiväli olisi TUI UK:n Dreamlinerissa tuuman Finnairia pidempi.