https://yliteippaus.fi/

Matkustamiseen käytettävät lentokoneet ja lentoyhtiöt

Ei ole ei, mutta milläs käsimatkatavaroiden kanssa matkustava mitään pieniäkään tuliaisia vie jos ei sieltä osta.
Itse yleensä ostan jotakin pientä suomalaista tuliaisiksi kun vaikkapa minskiin matkustan. Jos kahden viikon tavarat on käsimatkatavaroissa,  niin ei sinne edes karkkilaatikkoa mahdu sekaan, saati sitten jotakin pulloa.
 
Wekotin sanoi:
No eipä noissa lentokenttien myymiöissä enää mitään ”tax-freeta” ole. Hinnat karannut aivan pilviin niin, että maista löytää jo usein halvemmalla. Eräänlainen monopoli sielläkin vaikuttaa, käytännössä muutaman ison toimijan myymälöitä kaikki. Esim. viskeissä toimittajat joutuvat myymään tappioksi, että saavat merkkinsä näytille matkaajille.
Riippuu maasta ja kentästä sekä mitä sieltä ostaa.
Esim. Arlandasta ei kannata ostaa mitään ellei pakko.
Monelta EU kentältäkin saa edukkaasti iloliemiä, esim. Saksasta.
 
Wekotin sanoi:
No eipä noissa lentokenttien myymiöissä enää mitään ”tax-freeta” ole. Hinnat karannut aivan pilviin niin, että maista löytää jo usein halvemmalla. Eräänlainen monopoli sielläkin vaikuttaa, käytännössä muutaman ison toimijan myymälöitä kaikki. Esim. viskeissä toimittajat joutuvat myymään tappioksi, että saavat merkkinsä näytille matkaajille.

Hki-Vantaalla moni tuote tax-free tuote maksaa enemmän kuin Alkossa
 
CorAveRav sanoi:
Riippuu maasta ja kentästä sekä mitä sieltä ostaa.
Esim. Arlandasta ei kannata ostaa mitään ellei pakko.
Monelta EU kentältäkin saa edukkaasti iloliemiä, esim. Saksasta.

No Amsterdam, joka aiemmin oli loistava, on sikahintainen. Mutta joo riippuu tietysti tuotteesta, mutta viskien kohdalla näin. Huvittava esim. Highland Parkin Single Cask Alkosta 130€, Schipolissa 169€. Tämä vielä maassa, joka muuten on avoin ja edullinen alkoholien myynnissä.

http://www.whiskyisrael.co.il/2014/02/16/nas-travel-retail-the-truthguest-post/



 
teemur sanoi:
3 ) Perus Economy-luokka aika kuli, penkki jokseenkin huono, lyhyellä istuinosalla haettu sentti tai kaksi "lisää" edessä istuvaan.

Oltiin Aurinkomatkojen lennolla uudehkolla A321:llä ja siinä koneessa ainakin oli jalkatilaa selvästi enemmän, kuin yleensä turistilennoilla. Yleensä minulla ottaa polvi kiinni edessä olevan penkin selkänojaan, mutta tässä jäi lähes viisi senttiä tilaa väliin. Se tekee huiman eron matkustusmukavuteeen
 
Onko tämä matkustamista? No varmaan huikea elämys kuitenkin.
Pitää alkaa varamaan seuraavaa lentoa (joku lento saattaa tulla väliin tosin)

Finnish Airlines DC-3 paikallislento olis ensi kesänä edessä. Pitää alkaa varailemaan paikkaa kalenterista. 8).
Tästä mä olen haaveillut jo vuosia ja nyt se toteutuu.

https://www.dc-ry.fi/
 
Muitakin puuttuu DC-3. Onneksi sentään Convair ja siitä eteenpäin on lähes kaikki Finnairin koneet tyypitetty.
 
Taitaa minultakin puuttua DC-3. Se iso propellikone, jolla 1955 lensin Kuopiosta Jyväskylään oli varmaan  Convair Metropolitan. Muistikuva on aika hämärä. Mieleen on jäänyt vain turvavyö, joka oli 4-vuotiaalle uusi kapine.
 
Norwegianin edustaja yritti saada mukaan etuohjelmaan Helsinki-Vantaalla. Sanoin ettei kiinnosta koska Norwegian lopettaa lennot Vaasaan samantien https://yle.fi/uutiset/3-11065772
Kovasti väitti ettei lopeta, näköjään ei Norwegianin omilla edustajillakaan tuoretta tietoa.

Yllättävän aikaisin lopettavat tuon välin, ei ehtinyt yhtäkään matkaa tulla tuolla lyhyellä ajanjaksolla kun olisi Norwegianin pystynyt varaamaan. Ehkä oli huonot ajat tai ihmisiä ei kiinnostanut kun ei päässyt joka päivä, vain joinakin viikonpäivinä.
 
Juuha sanoi:
Norwegianin edustaja yritti saada mukaan etuohjelmaan Helsinki-Vantaalla. Sanoin ettei kiinnosta koska Norwegian lopettaa lennot Vaasaan samantien https://yle.fi/uutiset/3-11065772
Kovasti väitti ettei lopeta, näköjään ei Norwegianin omilla edustajillakaan tuoretta tietoa.

Yllättävän aikaisin lopettavat tuon välin, ei ehtinyt yhtäkään matkaa tulla tuolla lyhyellä ajanjaksolla kun olisi Norwegianin pystynyt varaamaan. Ehkä oli huonot ajat tai ihmisiä ei kiinnostanut kun ei päässyt joka päivä, vain joinakin viikonpäivinä.

Luulen, että Vaasassa vain ei Norwegianin aikataulut sopineet paikallisten yritysten tarpeisiin. Kun Norwegian ilmoitti reittiaikatulut oli aika selvää ettei juurikaan käyttöä tule itselle/kollegoille. Vaasan kentältä tapahtuu pääosin työmatkoja, kun paikkakunnalta löytyy useita isoja kansainvälisiä yrityksiä.

Se onkin toinen kysymys, yrittikö Norwegian aidosti päästä tuolle reitille pitkällä tähtäimellä kun aloitus oli noin köykäinen...vai oliko joku muu syynä lyhyeen piipahtamiseen reitillä.
 
^ + se että useammassa näissä suurissa yrityksissä on matkustuskiellot päällä säästösyistä
 
slarpa sanoi:
Luulen, että Vaasassa vain ei Norwegianin aikataulut sopineet paikallisten yritysten tarpeisiin.

Mahtaneeko ne sopia missään, Hki-Rovaniemi reitillä on paljon työn takia matkustavia ja ei norskilla pysty lentämään käytännössä koskaan ellei päivän reissuun halua käyttää kolmea päivää.
 
Karvis sanoi:
Mahtaneeko ne sopia missään, Hki-Rovaniemi reitillä on paljon työn takia matkustavia ja ei norskilla pysty lentämään käytännössä koskaan ellei päivän reissuun halua käyttää kolmea päivää.

Oulusta on käsittääkseni hyvät yhteydet myös Norwegianilla, voin olla väärässäkin.
 
slarpa sanoi:
Oulusta on käsittääkseni hyvät yhteydet myös Norwegianilla, voin olla väärässäkin.

Oulusta näyttäisi olevan ihan hyvät aikataulut, pääsee päiväseltäänkin käymään Helsingissä.
 
slarpa sanoi:
Oulusta on käsittääkseni hyvät yhteydet myös Norwegianilla, voin olla väärässäkin.
Aikataulujen mukaan hyvät yhteydet, mutta täsmällisyydessä on liian iso ero vrt. Finnair. Kohtuullisesti tuota väliä kulkiessa päiväreissuilla mennyt aika monta kertaa usko kun Finnairin kone jo lähtee ja samaan aikaan Norwegianin kone, jonka pitäisi myöa lähteä on vielä jossain hornan kuusessa.
 
Pitää antaa kehuja TUI Fly Nordicin rehtiydestä. Lentomme myöhästyi noin 3,5 h lähdössä teknisen syyn takia. Tein netissä tästä reklamaation pyytäen "lain mukaista" 300 euron korvausta. Sain vastauksen, että todellinen viive oli 4 h 3 min johtuen siitä, että tulokentällä oli ongelmia matkustajaputken tekniikan kanssa, eikä ovia saatu ajoissa auki.
Korvausta tuleekin 600 eur / henkilö.
 
Nyt on Norwegiankin luopumassa ilmaisesta käsimatkalaukusta. Itse olen lentänyt varsin paljon Norskilla, kun se on yleensä ollut 20-40 euroa halvempi kuin Finski. Ja suoria lentoja on varsin hyvin Vantaalta.

Mutta nyt tämä hintaero menee sitten umpeen tai lähes umpeen, kun käytännössä aina liikun käsimatkalaukulla ja pikkurepulla/läppärilaukulla. Ja jos hintaeroa ei juurikaan ole, niin toki sitten valitsen Finskin, kun Hki-Vantaan isoimmalla operaattorilla on paremmat mahdollisuudet selvittää ongelmatilanteita.

Tosi sääli, että näin käy, kun olen sinänsä ollut Norskin palveluihin tyytyväinen. Itse olisin kannattanut sitä vaihtoehtoa, että käsimatkalaukkuja mitattaisiin paljon aktiivisemmin.

https://www.is.fi/matkat/art-2000006372142.html
 
Vempula sanoi:
Tosi sääli, että näin käy, kun olen sinänsä ollut Norskin palveluihin tyytyväinen. Itse olisin kannattanut sitä vaihtoehtoa, että käsimatkalaukkuja mitattaisiin paljon aktiivisemmin.

https://www.is.fi/matkat/art-2000006372142.html

Samaa mieltä. Tuntuu että viime vuosina nuo "käsimatkatavaralaukut" ovat vain kasvaneet entisestään, monesti kova ähellys ihmisillä saada nostettua sitä ylös hyllylle puhumattakaan että mahtuuko se sinne.
 
Kyllä. Siellä on sen koko luokan rinkkaa ja sun muuta välillä, että ihan käsittämätöntä, että yhtiöt ei tuohon puutu ja kaikki matkustajat kärsivät.
 
Tuossa marraskuussa poikkesin Belekissä. Antaliaan mentiin Finnairilla, mutta peruuttivat paluulennon ja tulimme Turkish Airlinella Istanbulin kautta. Oli yllättävän positiivinen kokemus. Oma viihdenäyttö, kuulokkeet jaettiin heti kysymättä kaikille, ruokaa sai valita kanaa tai nautaa, palvelu ok. No, saihan Finnairilta mehua ja ostettua voileivän.

Istanbulin kenttä on tällaisen pienen maan pojan mielestä aivan uskomaton. Asfaltoitua aluetta on silmin kantamattomiin joka suuntaan ja komeat moottoritiet tuovat Istanbulin citistä kentälle. Terminaali on sitten ihan oma lukunsa. En tiedä miten se kilpailee vaikka de Caullen (en ole pitkään aikaan käynyt) kanssa koossa, mutta ainakin vielä on siistiä ja kaikki toimii. Ja aurinkokin paistoi :)
 
Vempula sanoi:
Nyt on Norwegiankin luopumassa ilmaisesta käsimatkalaukusta. Itse olen lentänyt varsin paljon Norskilla, kun se on yleensä ollut 20-40 euroa halvempi kuin Finski. Ja suoria lentoja on varsin hyvin Vantaalta.

Mutta nyt tämä hintaero menee sitten umpeen tai lähes umpeen, kun käytännössä aina liikun käsimatkalaukulla ja pikkurepulla/läppärilaukulla. Ja jos hintaeroa ei juurikaan ole, niin toki sitten valitsen Finskin, kun Hki-Vantaan isoimmalla operaattorilla on paremmat mahdollisuudet selvittää ongelmatilanteita.

Tosi sääli, että näin käy, kun olen sinänsä ollut Norskin palveluihin tyytyväinen. Itse olisin kannattanut sitä vaihtoehtoa, että käsimatkalaukkuja mitattaisiin paljon aktiivisemmin.

Itse kun olen lentänyt pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa on lähes aina maksajana ollut työnantaja, joten ei ole tullut tuota hintakehitystä niin katseltua. Silti on pakko yhtyä mittailuun, koska etenkin nuo aikaiset aamulennot on välillä huvittavaa seurattavaa kun käytännössä koko omaisuus on ängetty hieman sääntöjä venyttäen käsimatkatavaroihin. Pienemmillä konetyypeillä olen itse muutaman kerran osunut tilanteeseen missä lähtö on viivästynyt ruumaanpakkaamisen takia, kun kaikki ei olekaan mahtunut sisälle.

Toisena huomiona omat kokemukset Norskista on niin huonot, että en yhtiöllä ole lentänyt enää aikoihin. Aikataulujen pitävyys, niiden lipsumisesta tai peruuntumisista tiedottaminen ynnämuu on ollut jokaisella lennollani jossain ala-arvoisen ja surkean välillä, niin saa jäädä jatkossakin väliin. Toki on huonoa sattumaa että näin on käynyt, mutta silti puolestani saa naapurit pärjätä öljyllä ja hiihtomitaleilla.  ;D
 
antsu sanoi:
Istanbulin kenttä on tällaisen pienen maan pojan mielestä aivan uskomaton. Asfaltoitua aluetta on silmin kantamattomiin joka suuntaan ja komeat moottoritiet tuovat Istanbulin citistä kentälle. Terminaali on sitten ihan oma lukunsa.

Istanbulin uusi kenttähän avattiin vasta viime huhtikuussa. Eli kaikki valmis on uutta ja komeaa, mutta paljon on vielä työn alla.

Itse olin aikanaan hiukan skeptinen Turkish Airlinesin suhteen, mutta sitten kerran jouduin puolipakolla sillä lentämään ja mieli muuttui aivan toiseen ääripäähän. Yksi parhaista lentoyhtiöistä, mitä normipalkansaaja voi Euroopassa käyttää.

Ainoa ongelma oli vaihto vanhalla Atatürkin kentälle. Se kenttä oli kerrassaan karmea paikka. Ei millään tapaa synkassa Turkish Airlinesin uuden kaluston ja loistavan palvelun kanssa. Mutta onneksi tämä kenttä on nyt matkustajaliikenteen osalta historiaa.
 
slarpa sanoi:
Norwegianilla muutakin sähellystä laukkujen kanssa:

Ehkä minulla on puolueellinen näkökanta näihin asioihin, kun olen lentokentällä töissä, mutta lähes aina mediassa esillä olevat tapaukset ovat todellisuudessa menneet hiukan eri tavalla kuin artikkeleissa annetaan olettaa.

Tästä Norskin laukkutapauksesta en tiedä mitään, mutta kuvien perusteella laukut näyttävät yli 23cm paksuilta. Halpalentoyhtiöillä on aivan yleisesti käytössä hiukan ikävä tapa laskuttaa matkustajia vasta portillla, jos laukku on liian iso mittojen puolesta.

Mutta tämä mitta-arvio tosiaan vain kuvan perusteella. En ole kyseisiä laukkuja nähnyt tai mitannut.

Mutta yleisellä tasolla voi sanoa, että jos lentää halpalentoyhtiöllä, niin käsimatkalaukkusäännöt kannattaa lukea hyvin tarkkaan. Ja oikeasti mitata omat laukut. Jos pykälissä lukee, että max 23cm ja oma laukku on 26cm, niin on aivan turhaa alkaa itkemään. Oma moka. Vaikka sama laukku olisi aikaisemmin mennyt samalla yhtiöllä ongelmitta matkustamoon. Laukkuja kun mitataan satunnaisesti.

EDIT: Norskin nettisivuilta asiaan liittyvät ohjeet:

Vältä portilla maksettavat lisämaksut!

Matkustamossa on säilytystilaa vain rajoitetusti, joten käsimatkatavarasi voidaan mitata portilla. Jos käsimatkatavarat ylittävät lipun tyyppiin perustuvan rajoituksen, ne toimitetaan ruumaan, ja tästä veloitetaan lisämaksu lentomatkan osuutta kohti.

Jos arvioit, että ylität käsimatkatavaroille asetettavat rajoitukset, tulee paljon halvemmaksi lisätä varaukseen lisämatkatavaroita. Tämän voi tehdä viimeistään 4 tuntia ennen lennon lähtöä.


https://www.norwegian.com/fi/matkusta-kanssamme/matkatavarat/kasimatkatavarat/

EDIT2: Esimerkiksi Ryanair ja Wizz Air ovat todella haukkana mittailemassa matkustajien laukkuja, mutta tämä ei ole minkäänlainen ongelma, jos laukut ovat speksien mukaiset. Ja nämä speksit löytyvät erittäin selkeässä muodossa varauksen yhteydessä ja ne voi myös jälkikäteen tarkastaa lentoyhtiön nettisivuilta. Jos lentää halpalentoyhtiöllä, niin kannattaa toimia kuten halpalentöyhtiöiden kanssa toimitaan.