autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Matkustamiseen käytettävät lentokoneet ja lentoyhtiöt  (Luettu 42036 kertaa)

Poissa Mrk

• Klassikko
  • S1000XR + S1000RR+ Q2 TDI quattro + A3 TDI quattro
Vinski on vähän jälkijunassa tuossa intterweppi touhussa, jotain sata vuotta sitten,

Juu niinhän tuo on. Tosin eipä tuo minun vähäisiä matkustamisiani hetkauta. Perseestä se koneessa istuminen on vaikka olis tanssitytöt ja balalaikat viihdyttämässä.
Sie kommen zu euch in der Nacht
Dämonen Geister schwarze Feen

Poissa Docw

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • S3 -17 Q5 -18
Juu niinhän tuo on. Tosin eipä tuo minun vähäisiä matkustamisiani hetkauta. Perseestä se koneessa istuminen on vaikka olis tanssitytöt ja balalaikat viihdyttämässä.

Koneessa istuminen on ihan parasta, kerrankin vähän omaa aikaa näihin ruuhkavuosiin :) Harmittaa lähinnä kun nuo netit tulee lyhyillekin lennoille. Ei osaa olla lukematta sähköpostia.

Mutta kai tuo lentelystä pitäminen on totuttelukysymys, kun katsoin tuossa juuri, että puoleen vuoteen tullut 42 lentoa. Ja samaan syssyyn laskeskelin, että seuraavaat 6 viikkoa kerää noin 20 lentoa lisää

Poissa dingdongpingpong

• Grand Legend

Sama. Lentokone on minulle viimeinen vaihtoehto matkustamiseen, voi johtua kyllä XXXL koosta eli läskin määrästä luiden ympärillä. Inhoan niitä pieniä penkkejä joissa käsinojat hankaa kylkiä ja hartiat on vieruskaverin korvissa kiinni, jalkatiloja joissa polvet ottaa kiinni edessä olevan selkänojaan, käsinojasta ”taistelua” ja epämääräistä istuma-asentoa. Kyllä lentokoneita suunnittelee todelliset idiootit.

Aina saa nauraa sitä ”sikiö”-asentoa jos kone lähtee syöksyyn...kuinka helvetissä siihen asentoon taipuisi yli 120cm ihminen siinä välikössä ???

Ja heti sanotaan että onhan siellä busines puoli, on...mutta on olemassa myös S-mersujen autoluokka....
Väyrysestä presidentti #1#

https://aijaa.com/IRQTar

kt

• Vieras

Joskus 80-luvulla työaikoina tuli lenneltyä enemmän. Matkareitin suunnittelu ja varailu tehtiin siihen aikoihin sihteerin toimesta matkatoimistoväen avustamana. Selityksenä tälle oli se, että saadaan hyvät alennusprosentit. Koskaan ei sitten selvinnyt, että kuka niitä alennusprosentteja sai.
Kerran sitten sattui paluumatkalla tilanne, jossa todettiin, että vaihtokentällä oli edessä 8 tunnin odotus. Odotusaikana tuli väistämättä mieleen selvittää, eikö etenemään pääsisi nopeammin. Olisihan sitä päässyt monellakin lennolla, mutta lompsaa olisi pitänyt raottaa.

Työpaikalle palatessa sitten piinapenkkiin asettui sihteerikkö, joka reitinvalintaa perustellessaan loihe lausumaan, että ainahan te kerrotte, miten milläkin lentokentällä oli "mukavaa ja hienoa"....

Tämän tapauksen jälkeen matkailijat alkoivaykin itse tekemään matkassuunnitelmansa ja onneksi netti tuli nopeasti asiaa helpottamaan.

Poissa audioman

Ahtaassa lentokoneessa matkustaminen on aivan syvältä. Olen kaksimetrinen, ja useimpien lentoyhtiöiden ja koneiden turistiluokat ovat minulle joko tuskallisia tai sietämättömiä. Olen joutunut ahtaan lentomatkailun seurauksena kerran jopa sairaalahoitoon.

Nykyään en läde mannertenvälisille lennoille ollenkaan, jos en pysty hankkimaan business- tai economy confort -luokan lentolippua. Lyhyemmille muutaman tunnin lennoille voin lähteä turistiluokassa, jos saatavilla on Exit-paikka tai vastaava, jossa jalkatilaa on riittävästi.

Finnairilla en enää useinkaan lennä Euroopan ja Lähi-Idän lentoja sen takia, että businessluokassa ei ole sen paremmin jalkatilaa kuin turistiluokassakaan, ja turistiluokan exit-paikat on usein jo myyty siinä vaiheessa kun minun pitäisi varata lentoja. Viime aikoina on tullut lennettyä Areoflotilla (hyvä business-luokka lyhyemmilläkin lennoilla) ja Qatar Airways:lla (hyvä lentoyhtiö kaikkiaan). Kohtapuoliin testaan FlyDubain businessluokan yölennolla (Boeing 737-800, istuin muuntuu ainakin periaatteessa 2 metrin makuupaikaksi). Syksyn aikana lennän ensimmäistä kertaa myös Air Ukraine:n businessluokassa (jännittävä kokemus odotettavissa).
MB C300d 4matic, Exiä MB C220d 4matic, MB C220CDI, Skoda Octavia RS, Skoda Octavia 2.0TDI

Poissa Vollgas

• Sisäänajettu
  • *
American Expressin Travel Servicen kautta olen saanut upgreidauksia ykkösluokkaan pitkille lennoille.
Lentomatkustuksessakin on hohtoa kun illalla hammaspesun aikana penkkisi on muuttunut vuoteeksi puhtaine valkoisine lakanoineen... 8)

Poissa audioman

Lentomatkustuksessakin on hohtoa kun illalla hammaspesun aikana penkkisi on muuttunut vuoteeksi puhtaine valkoisine lakanoineen... 8)
Onhan se noinkin. Minä olen kuitenkin vaatimattomampi ja kaipaan 1) jalkatilaa, 2) jalkatilaa ja 3) jalkatilaa. Pitkillä lennoilla siitä saa monesti maksaa useita tuhansia euroja :(
MB C300d 4matic, Exiä MB C220d 4matic, MB C220CDI, Skoda Octavia RS, Skoda Octavia 2.0TDI

Poissa HatYai

Mannertenvälisiä lentoja tulee minulla 12-13 vuosittain, tuohon jatkolennot Euroopassa ja paikanpäällä vielä lisäksi. Viimeksi lensin Atlantin yli Zurichista Swissairilla, heidän koneessaan oli kuliosastossakin aika hyvät jalkatilat ja tuolit, juiden istuinosa liukui eteenpäin hiukan , kun selkänojan kallisti lepoasentoon. Olivat muistaakseni Recaron valmistamat. Nukuin makeasti kahdeksan tunnin unet tuolla lennolla eikä selkä tullut kipeäksi lainkaan.
Työnantaja buukkaa kaikki työntekoon liittyvät lentoni ja heillä on sopimus SASsin kanssa, joten Star Alliancen yhtiöt ovat etusijalla. Yksityiset lentoni ostan taas melkein aina One Worldin lentoyhtiöiltä  ;D
« Viimeksi muokattu: 29.09.2018 15:52 kirjoittanut HatYai »
Recharge

Poissa Karvis

Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa audioman

Minä lennän nykyään Finnairilla vain silloin, jos vaihtoehtoa ei ole. Syynä on Finnairin huono korvauspolitiikka tapauksissa, joissa lento on myöhästynyt tai peruuntunut. Toinen syy on Finnairin business-luokka Euroopan ja Lähi-Idän lennoilla. Se on ihan yhtä epämukava kuin turistiluokka.

Huomasin, että Finnairin lentopisteet vanhenevat jos ei ole 18 kuukauteen lentänyt ko. yhtiön lennoilla. Aikaraja tulee kohta vastaan, ja minulla on melkein satatuhatta pistettä käyttämättä. Täytyykin tutkia, voisiko pisteet esimerkiksi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen.

Poissa TTO

• Klassikkoainesta
^Ainakin joskus pisteillä pystyi ostamaan myös yhteistyökumppaneiden tavaraa ja yhtenä mahdollisuuteena oli Nesteen bensalahajakortti. "Hyötysuhde" ei välttämättä ole paras mahdollinen, mutta helppo tapa käyttää pisteitä.

Poissa Taky

Huomasin, että Finnairin lentopisteet vanhenevat jos ei ole 18 kuukauteen lentänyt ko. yhtiön lennoilla.

Eikö tuo hiljattain muuttunut - riittää kuin 18 kk sisällä on jokin pistetapahtuma niin pisteet säilyvät?

https://www.finnair.com/fi/fi/finnair-plus-renewals
31.3.2018 alkaen Finnair Plus -palkintopisteesi eivät vanhene – riippumatta siitä, milloin ne ansaitsit – kunhan sinulla on vähintään yksi pistetapahtuma 18 kuukauden välein.

Kahvikuppi kentällä esim riittäisi säilyttämään pisteet?
« Viimeksi muokattu: 17.10.2018 08:20 kirjoittanut Taky »
KIA Niro EV Business Luxury 2020 Gravity Blue
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green

Poissa Karvis

Huomasin, että Finnairin lentopisteet vanhenevat jos ei ole 18 kuukauteen lentänyt ko. yhtiön lennoilla. Aikaraja tulee kohta vastaan, ja minulla on melkein satatuhatta pistettä käyttämättä. Täytyykin tutkia, voisiko pisteet esimerkiksi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen.

Itse olen joskus lahjoittanut pisteitä Lastenklinikan kummeille, lennättävät niillä lapsia hoitoihin. Nykyään olen ostanut pisteillä hotelliyöpymisiä, tuhannella pisteellä saa Sokoksesta yön viidelläkympillä.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa lao

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • V60 T8
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/70c9a3ac-fb46-4426-a486-9e01f3f03965_u0.shtml

Taas käry? Vähän liikaa sattunut nyt, kun varmaan murto-osa tulee ilmi...

Paikalla Wekotin

• Klassikkoainesta
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/70c9a3ac-fb46-4426-a486-9e01f3f03965_u0.shtml

Taas käry? Vähän liikaa sattunut nyt, kun varmaan murto-osa tulee ilmi...

Alkanut tuonkin ammattiryhmän hopeakehys rämettymään...

Poissa batman14

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • Seat Ibiza
Tuli Abu Dhabin matkalla korkattua Finnairin A350. Mukava kone ja menomatkalla meillä oli viimeinen rivi turistiluokassa. Oli oikein mukavaa istua takana vähän ''omassa rauhassa''. Olihan tuo lento todella paljon mukavampi verrattuna viime vuoden kokemukseen Norwegianilla joka lensi Dubaihin pienellä 737-800 koneella.

Rahalla pitäisi vaan ostaa paikka Business luokkaan koska pahin kärsimys noissa koneissa on huutavat lapset. Tulomatkalla ei voinut muuta kuin nauraa kun samaan aikaan huutaa kurkkku suorana 5 lasta eri puolella konetta, ja hyvä että kuulee omat ajatuksensa. Eihän sille mitään mahda, mutta kiusallinen tilanne kaikille matkustajille.

Järkytyin myös miten paljon ihmiset voivat sotkea yhden lennon aikana. Lentoemännät kiertävät varmaan 5 kertaa lennon aikana roskisten kanssa ympäri konetta, mutta kun oltiin laskeuduttu niin osa rivistä olivat kuin ''pommin jäljiltä''. Luulisi, että ihmisillä olisi hiukan käytöstapoja eivätkä sikailisi tuolla tavoin. Lattialla oli kaikkea vauvan ruuista, kaljatölkkeihin. Mikä on niin vaikeaa antaa niitä roskia lentoemännille tai laittaa itse ne roskikseen?

Poissa Juuha

• Klassikkoainesta
On aika arpapeliä millaisen lennon saa, paras matkani tähän asti on kun tulin pari viikkoa sitten Japanista kotiin Finnairin A330-300 koneella joka vähän vanhempi versio tuosta 350 koneesta. Ostin Economy Comfort paikan ja siinä luokassa erittäin tyhjää, ei ketään vieressä/edessä/takana. Keskipenkeillä nukuttiin poikittainkin kun niin tyhjää. Muuten aika samanlainen kuin 350 mutta ehkä vähän meluisampi, tuli tarpeeseen ne vastamelukuulokkeet jotka saa Economy Comfort luokassa.

Ärsyttävin asia yleensä lennoilla on kuumuus. Muistan kun 350 koneella kävin Soulissa ei saanut yhtään nukuttua kuumuuden takia. 330 Nagoyaan oli viileämpi ja matka paljon mukavampi. Aina voi pukea tai käyttää huopaa jos kylmä, jos kuuma niin ei siiinä oikein alasti voi riisuutua. Siksi ihmettelen miksi niin monet lennot kuumia.

Poissa Issuj

• Uudenkarhea
Itselläni äskettäin kokemus Finskin uudenkarheasta A350:stä Singapore-HKI. Tarjoilu toki finskimäiseen tapaan olematonta, karmeinta oli tuon koneen penkit ainakin turistipuolella.

Ohuet istuimet (ilmeisesti vedetty tappiin keveyden maximointi), joiden istuinosa oli jotenkin eteenpäin kallellaan. Ilman vyötä siitä olisi tipahtanut pois ja istuinvyö kiinnitettynäkin siinä tuntui silti valuvansa eteenpäin. Käytännössä tuon takia ei saanut millään edes puolihyvää nukkuma-asentoa, joten unet jäivät olemattomiksi ja muutoinkin oli epämukavin penkki, jolla tullut istuttua (pl.Finskin parin vuoden takainen lento Honkkareista, jolloin selkänoja oli jumittunut yläasentoonsa).

Samalla turneella verrokkina Qantasin A380, jossa ihan mukavat penkit, vaikka vanhempi kone olikin jo.
Volvo V40 CC T5 Polestar AWD A Edition 90 (MY18)

Poissa Juuha

• Klassikkoainesta
Korean Airin upouudet Bombardier koneet oli myös sellaisia että selkänoja erittäin ohut ja niissä selkäosa melkein eteenpäin kallellaan. Japani-Korea väliä tuli niillä lenneltyä. Muuten hyvä ruoka ja palvelu mutta vähän oudot istuimet.

Poissa JiiJii71

TUi:n uusi (brexit hengessä hommattu? ;D) Boeing 737 Max 8 sai nimekseen ”Kittilä”.
During a job interview:
-Can you perform under pressure?
-No but I can try Bohemian Rhapsody.🤘🏼