https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Matkustamiseen käytettävät lentokoneet ja lentoyhtiöt

Upealta näyttää tuo kuularan raportoima Emiratesin business. Me olemme ostaneet lomareissujen lentoja Finnairin business -tarjouksista useana vuotena. Sitä ei toki tuohon Emiratesiin voi verrata, mutta on siinä iso ero economyyn pitkillä lennoilla. Thaimaan lentoja (meno-paluu) on bisneksessä saanut tarjouksista 1400-1500 eur paikkeilla, kun economy on maksanut 600-700 eur. Aurinkomatkat veloittivat meidän viimeisimmällä Meksikon lomalla "high season" lisänä + 500 eur/henkilö/suunta lisähinnan bisneksestä.
 
Meillä on vanhempi tytär hullaantunut tutkimaan lentokoneita- ja yhtiöitä. Kännyllään seuraa Flight Radaria ja raportoi toki jokaisen yli lentäneen koneen mallin, lentoyhtiön yms. radarista saatavan tiedon. Tänään oli kotiin tallustellessaan bongannut kuulemma Japan Airin ja FedExin.

Ehdoton suosikki on tietenkin Emirates ja Airbus A380. Esittelee YouTubesta videoita joissa lennetään 10000,00 eur / h taksalla luokassa jossa on omat kylpytilat ja sellainen ikään kuin hotellihuone. Aihetta ei helpota että minun kaverin tytär on emona ko. yhtiöllä ja kun sen kuuli, pitäisi kuulemma seuraavalle lomalle lentää moisella. No, eipä ole likvidiä maksaa mutta unelmia pitää olla.

Saas nähdä kuinka pitkälle tuo vöyhötys jaksaa kantaa, muutama vuosi sitä on jo jatkunut. Äitinsä on luvannut purkkariluvat ja koulutuksen maksaa ehti kun vaadittu 15 v tulee täyteen ja tyttökin sitä mieltä on, että isona tulee lentokapteeni. Lapsuuden unelmia, toki hienoa jos jaksaa kantaa.

Juuri äsken sanoi että hän lonkalta kirjoittaa yli 30 lentoyhtiötä ulkomuistista ja 37 se veti  ;D
 
Kennedy sanoi:
Onko muuten miten kokemuksia Aeroflot käytöstä? Moskovan kautta on todella paljon lentoja Japaniin ja huomattavasti halvemmalla kuin muilla yhtiöillä mitä tuossa katseltiin.
Finnairin kyydissä kävin vastikään Tokiossa.. taisi olla alkaen 600e lennot.. kilometrihinta varsin halpa. Tarjoilu pelasi hyvin.
 
Samoilla Airbusseilla ja Boengeilla kai tuo Aeroflotti lentää kuin muutkin. Liekkö enää niitä pommikoneesta muutettuja Tupoleveja taivaalla nähdään?
 
Makkis sanoi:
Samoilla Airbusseilla ja Boengeilla kai tuo Aeroflotti lentää kuin muutkin. Liekkö enää niitä pommikoneesta muutettuja Tupoleveja taivaalla nähdään?

On niillä Sukhoin Superjettejä, toki se on moderni kone mutta kuitenkin melko eksoottinen.

In January 2015, Aeroflot and Sukhoi Civil Aircraft (SCAC) came to an agreement for a major delivery of new Russian Sukhoi SuperJet-100 aircraft. Aeroflot will receive 20 SSJ-100s in addition to an order for 30 aircraft, which is already being implemented.

37 taitaa olla laivastossa tällä hetkellä Sukhoita. Lähteenä: https://www.aeroflot.ru/xx-en/flight/plane_park

 
Makkis sanoi:
Samoilla Airbusseilla ja Boengeilla kai tuo Aeroflotti lentää kuin muutkin. Liekkö enää niitä pommikoneesta muutettuja Tupoleveja taivaalla nähdään?

Ja pikkusia Sukhoita.

Sukulaiset oli aikoinaan Neuvostoliitossa töissä ja heiltä on saanut kuulla monenmoista tarinaa noista Tupolev-ajoista. Thaimaan lennolla kun oli ykkösluokassa kutsunut lentoemoa paikalle, niin aina oli tullut tarjottimella annos vodkaa ja vasta sen jälkeen tiedustelu mitä haluaa ;D
 
Minua ei tuollainen Sukhoi ahdistaisi yhtään matkustaa, pysyy niillä ilmassa paljon karmivampia sotakoneita niin miksi ei pysyisi joku siviilihärpäke joka käy tyhjäkäyntia vs. edellisiin.
 
Yllättävän pieni on Aeroflotin konekanta. Kuvittelin sen olevan hurjasti isompi. Koskaan en ole heidän koneillaan lentänyt, eikä ole isommin kiinnostustakaan.
 
Markku J sanoi:
Upealta näyttää tuo kuularan raportoima Emiratesin business. Me olemme ostaneet lomareissujen lentoja Finnairin business -tarjouksista useana vuotena. Sitä ei toki tuohon Emiratesiin voi verrata, mutta on siinä iso ero economyyn pitkillä lennoilla. Thaimaan lentoja (meno-paluu) on bisneksessä saanut tarjouksista 1400-1500 eur paikkeilla, kun economy on maksanut 600-700 eur. Aurinkomatkat veloittivat meidän viimeisimmällä Meksikon lomalla "high season" lisänä + 500 eur/henkilö/suunta lisähinnan bisneksestä.

Kyllä se pitkillä (itse lasken tähän 8+ tunnin lennot) on todella suuri etu tuo isompi tila. Emiratesilla hintaero on suurempi kuin tuo noin tuplahinta Finnairilla. Testinä hain Dubai - Phuket - Dubai. Economyssä 716 EUR ja business 2345 EUR. Paalukeisareiden ykkösluokka sitten 3478 EUR. Itse en lomille kyllä maksaisi, ehkä maileilla voisi korotella silloin tällöin kun tilanne sen sallii. Minun lomalennot onkin kyllä yleensä aika lyhyitä eli max 6-8 tuntia.
 
Karvis sanoi:
Ja pikkusia Sukhoita.

Sukulaiset oli aikoinaan Neuvostoliitossa töissä ja heiltä on saanut kuulla monenmoista tarinaa noista Tupolev-ajoista. Thaimaan lennolla kun oli ykkösluokassa kutsunut lentoemoa paikalle, niin aina oli tullut tarjottimella annos vodkaa ja vasta sen jälkeen tiedustelu mitä haluaa ;D

Sinshaimin (en tiedä miten se kirjoitetaan ja en jaksa guuglata) teknisessä museossa Saksassa pääsee tuollaiseen TU-144 koneeseen sisälle sekä toki viereiseen Concordeen. Kun noissa molemmissa käy, ja kun niiden ulkoasua tarkastelee, niin kovin en olisi halukas ollut Tupolevin kyytiin noina aikoina. Nyt on toki nyt. Siis aivan kamala härpäke tuo Tupo, en voi käsittää lensikö neukut tosiaan tuollaisella romulla kaupallisia lentoja?!?!?
 
Karvis sanoi:
Ja pikkusia Sukhoita.

Sukulaiset oli aikoinaan Neuvostoliitossa töissä ja heiltä on saanut kuulla monenmoista tarinaa noista Tupolev-ajoista. Thaimaan lennolla kun oli ykkösluokassa kutsunut lentoemoa paikalle, niin aina oli tullut tarjottimella annos vodkaa ja vasta sen jälkeen tiedustelu mitä haluaa ;D

Itse asuin Iranissa 2006 - 2009 ja uskaltaisin väittää että siellä oli mainittuna aikana maailman huonoin lentokonekanta. Paljon myös ex-soviet kalustoa ja aika huonolla huollolla. Itse silti lensin Tehran - Mashad - Tehran väliä aina kun se matka piti tehdä, jotkin kollegat valitsivat autokyydin joka kesti sen kymmenisen tuntia. Ja ihan varmasti oli vaarallisempi se autolla siirtyminen vaikka autoina olivatkin paikalliseen kantaan verrattuna suhteellisen turvalliset Peugeot Pars:it (https://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_Pars). Lentokoneet olivat tuolloin Tupoleveja, mallina Tu-154 useimmiten. Jossain vaiheessa sitten piti lennellä Tehran - Yerevan väliä ja siinä sitten tuli mitta täyteen Tupoleveja ja kieltäydyin kunniasta ja lensin Dubain tms kautta välttääkseni noita koneita. Päätös oli oikea sillä Heinäkuussa 2009 kyseisen lentoyhtiön Tupolev sitten jysähti maahan. Viimeiset lennot kyseisellä reitillä ja koneella tein aiemmin samana vuonna. Hyvää noissa koneissa oli isot ikkunat, pehmeät penkit ja rento meininki.

Noista tarjoiluista. Kerran lensin Uzbekishtan Airwaysillä Riga - Tashkent reitin. Jostain syystä oli liikemiesluokan lento ja ajattelin että nyt eletään herroiksi. No kone oli tulossa USA:sta (siis välilaskullinen reitti New York - Riga - Tashkent) ja koneesssa oli jo ilmeisesti kulutus ollut melkoista koska pyytäessäni shamppanjaa sitä ei ollut, sama gin tonicin kanssa. No kysyin sitten lentoemolta että mitä on jolloin tuli hymy ja vastaus "votkaa". Ja sitä tuli sitten koko pullo pöytään ja olikohan yksi cola-tölkki. Tuohon aikaan Uzbekishtan Airways valitsi matkustamohenkilökunnan jonkinlaisella tosi-tv formaatilla ja henkilökunta oli kyllä ulkonäöllisesti oikein sopivaa.
 
kuulara sanoi:
Tuossa parisen viikkoa sitten oli lento Emiratesin ihka uudella Airbus 380:llä business-luokassa.

Kiitoksia mukavasta raportista. Olen itse lentänyt 2 kertaa A380:lla pidemmän yli 10h siivun ja toisella kertaa Luftwaffen lento Frankfurtista Johannesburgiin oli kunnolla ylibuukattu, en sen enempää tätä noteerannut tai katsellut nimiä taululta, että kuka ei pääse lennolle jne., kun mulla oli C-maksuluokan business-lippu työreissulla ja Star Alliacen kultakortti. Portilla sitten piippasi ja portti tulosti pienen kuitin, jossa oli oli uusi istumapaikka ja en edes sitäkään katsonut tarkemmin, kun aika usein paljon lentävällä näitä siirtoja ihan luokan sisälläkin tapahtuu, yleensä sinne verhon toiselle puolelle kylläkin. Sitten koitti se jymy-yllätys, kun koneessa henkilökunta katsoi lippua, että voi ohjata oikealle tuolille, huomasin itsekkin, että perhana siinähän lukee 1G First Class. Tämän jälkeen alkoi luultavasti paras lentokokemukseni, jonka olen kokenut/tulen kokemaan.

Olihan tuo A380:n ykkösluokka ihan uskomatonta, vaikka Luftwaffen ykkönen ei ole ihan Emiratesin ykkösluokkaa vastaava. Palvelu oli todella hyvää ja tarjottavat parasta mahdollista, vuosikertadomppaa, venäläistä aitoa kaviraaria, huippuhyvää kylmäsavulohta, karitsan karetta, jne. Tuoli oli oikeasti kunnon sänky ja ei tarvinnut itse peittoa laitella. Vessa oli suurempi, kuin meillä tässä rivarissa. Paluulento sitten "vain" business-luokassa ei tuntunut miltään, kun paljon lentelee muutenkin. Jäi reissulta käteenkin hyvä pieni toilettilaukku, jota käyttejen reissuilla, kun se on sopivan pieni ja laadukas.

Sitten kysymys, että maksaisinko tuosta lystistä, vaikka rahaa olisi käyttötilillä joka palkkapäivän jälkeen yhden lennon verran enemmän...tuskin, normaali business on "riittävän" hyvä mannertenvälisillä lennoilla, ainakin lentoyhtiöillä, joilla olen lennellyt. 3 viikon päästä on lennot HEL-LAX-HEL SAS:lla, jolla en ole vielä tehnyt yhtään mannertenvälistä lentoa. SAS:lla tulee vedettyä tässä euroopassa aika paljon (50-60 lentoa vuoteen, itseasissa 2 viikon päästä tulee taas 5 lentoa ennen Losin keikkaa).
 
Makkis sanoi:
Sinshaimin (en tiedä miten se kirjoitetaan ja en jaksa guuglata) teknisessä museossa Saksassa pääsee tuollaiseen TU-144 koneeseen sisälle sekä toki viereiseen Concordeen. Kun noissa molemmissa käy, ja kun niiden ulkoasua tarkastelee, niin kovin en olisi halukas ollut Tupolevin kyytiin noina aikoina. Nyt on toki nyt. Siis aivan kamala härpäke tuo Tupo, en voi käsittää lensikö neukut tosiaan tuollaisella romulla kaupallisia lentoja?!?!?

Tuo on totta, mutta on se Concordenkin hallintalaitteisto sellainen ettei voi kuin ihmetellä, miten ranskalainen on saanut tuon kaiken tekniikan pelaamaan luotettavasti.

 

Liitteet

  • Concorde.jpg
    Concorde.jpg
    50 KB · Katsottu: 176
Harmi kun en näköjään ollut ottanut Tupolevin ohjaamosta kuvia, mutta sellainen militaarisininen se oli, kuten neukkojen sotakoneet ovat aina olleet. Peltien sovituskaan ei ole ihan just..

 

Liitteet

  • tupolevi.JPG
    tupolevi.JPG
    28,8 KB · Katsottu: 127
  • tupolevi 2.JPG
    tupolevi 2.JPG
    36 KB · Katsottu: 115
Kesällä 2005 olin Helsinki Vantaan kentällä lastailemassa noita eri konetyyppejä. Kaukaa katsottuna koneet upean linjakkaita ja siloisia. Mutta kun työhön kuului singahtaa sinne ruumaankin niin tuli huomioitua kaikenlaista..
Ette usko millaisia virityksiä popniiteillä)
Eikä ollut mitään Aeroflotin koneita..
Mutta ei siitä enempiä...täällähän on niitäkin jotka joskus lentävätkin noilla...
 
Siis kamalan roisia työtähän nuo on kaikki kun lähempää pällistelee, moni kakku päältä kaunis.
 
On, on. Mutta offarina...onneks Peeveli ei puuhaile noiden kanssa)
Siis kaukaa katsoen luulisi jotta yhdestä pellistä muokattu...
Totuus toinen kun näkee läheltä...mutta hyvinhän nuo pelittää ja ilmassa pysyy!
Kummallista...800-900 nopeudella painavat ja ei pellit lerpata! Hyviä popniittiä nykyään..
 
focceristi sanoi:
Kummallista...800-900 nopeudella painavat ja ei pellit lerpata! Hyviä popniittiä nykyään..

Siihen kai se osien "noin" sovitus perustuukin, koska tuossa vauhdissa kun lasketaan ilmakuoppaan ja koko hökötys tippuu laakista jopa useita kymmeniä metrejä alas tai ponnahtaa ylös, niin melkoista paukkuahan siinä popniitit saa. Siiven toimintaa kun seuraa niin aika ihmeeltä siellä sisällä tuntuu kuinka paljon sekin myötää ylös/alas suunnassa kun hieman turbulenssia pukkaa.

Jos ei myötäisi, niin hajoaisihan se koko katiska.
 
focceristi sanoi:
Kesällä 2005 olin Helsinki Vantaan kentällä lastailemassa noita eri konetyyppejä. Kaukaa katsottuna koneet upean linjakkaita ja siloisia. Mutta kun työhön kuului singahtaa sinne ruumaankin niin tuli huomioitua kaikenlaista..
Ette usko millaisia virityksiä popniiteillä)
Eikä ollut mitään Aeroflotin koneita..
Mutta ei siitä enempiä...täällähän on niitäkin jotka joskus lentävätkin noilla...

Onhan perus Airbussissakin edelleen aikapaljon ristikantaruuveja esim. siivissä joita ei tasan varmasti saa haluttuun momenttiin kantaa rikkomatta.

Tai siis ainakin vanhoissa airbus koneissa on, en tiiä uusista.

 
Joo..en muista oliko pyöristyneitä kantoja)
Mutta kuitenkin yritän välttää Bojoilla lentämistä. Bussit ihan ok)
 
Air Asia:lla on kyllä paras hinta/laatusuhde. Ollaan lennetty nyt Malesiassa kahdesti paikallinen lento tuolla ja kaikki toimii mainiosti. Koneet uusia Airbusseja ja tunnin lennon hinta kahdelta matkalaukkujen kanssa on noin 50€.
 
Menee kuun lopussa lentomailien keruukausi umpeen niin tsekkasin tilanteen. Eipä näköjään tarvitse enää haaveilla olevansa ravintoketjun huipulla loungejonossa [emoji2]

546c4772c3cb0f6c01d42ee77455aebd.jpg


Siinä saa kyllä kuluttaa business luokan penkkiä Helsingin ja kaukoidän välillä ihan kohtuu ahkerasti, että pääsee tuohon Lumoon kiinni :-O
 
450 000 pistettä tai 150 lentoa, siinä saa tosiaan tunnin jos toisenkin istua koneessa ja ihmetellä lentokenttiä :-X Onkohan platinum-jäseniä kertynyt liikaa kun ovat uuden tason tuoneet siihen yläpuolelle, silver-tason eduthan leikattiin jo aiemmin.
 
Yksi säästämisen keino tuo Lumo. Saadaan ravintoketjun yläpää vielä kapeammaksi ja ”turisti” platinalaisten palvelua voidaan laskea. Ennen platina oli kuitenkin platina henkilökunnan silmissä.
 
150 lentoa esim. jollekkin EU parlamentikolle, joka viikonloppuisin käy vaikkapa Oulussa kotona ja lentää lennot Finskillä ole ei mikään mahdoton juttu kun tulee kai jokunen "työreissu" vielä lisäksi silloin tällöin.
pelkät viikonloppulennot viikossa tekee vaihdolla helsingissä 4 lentoa  eli 38 kotiresissua riittää

Onko sitten tuo Platina kortti hieno saavutus siitä en nyt tiedä... joillekkin on