autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Matkustamiseen käytettävät lentokoneet ja lentoyhtiöt  (Luettu 42039 kertaa)

Poissa kuulara

Ei tullut. Viivästymisen virallinen syy oli lennonjohdon rajoituksissa, joihin lentoyhtiö ei voinut vaikuttaa. Tosin kuten sanoin, etenimme vaihtokentällä portilta toiselle niin nopeasti kuin mitenkään mahdollista ja aikaa meni silti niin paljon, että edes koneen laskeutuessa ajallaan emme olisi ehtineet seuraavaan. Etuajassa laskeutumalla olisi onnistunut.

Paska maku jäi, mutta minkäs teet.

Juu sellaista se on usein. Ihmettelin noita isoille kentille jopa allekin tunnin vaihdolla myytäviä lentoja - aika suuri on todennäköisyys että joko laukut tai itse ei kerkeä sille tarkoitetulle lennolle. Joillakin kentillä minimi vaihtoaika on niinkin pieni kuin 45 minuuttia. Itse olen konservatiivinen noissa ja pyrin bookkaamaan minimissään 2 h vaihdoilla.

Ja lentoyhtiöt on hyviä käyttämään noita heistä riippumattomia syitä jolloin korvauksia ei tarvitse maksaa... Toisaalta hyvä niin että osa syistä on määritetty sellaisiksi ettei korvauksia makseta, muutoin voisi joskus tulla mieleen kiirehtiä jopa turvallisuuden kustannuksella?

Poissa kuulara

Eilen ensimmäinen lento Boeing 787:llä eli niin sanotulla Dreamlinerillä. Lento oli Etihad Airways ja AUH - HKT eli sellainen 6h+ pyrähdys.

Koneessa huomaa kyllä että on uudempaa suunnittelua kuin esim 777. Melko hiljainen, hyvät penkit (nämä tietenkin riippuu yhtiöstä), hyvä viihdesysteemi, isot ikkunat joissa sähköinen tummennus joka korvaa alaslaskettavat kaihtimet sekä hienot keittiöt ja WC:t. Huonona puolena tuossa oli todella lyhyt istuinosa penkissä mutta toisaalta selkänojassa oli mukavasti säätövaraa.




Poissa dingdongpingpong

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14867
Juu sellaista se on usein. Ihmettelin noita isoille kentille jopa allekin tunnin vaihdolla myytäviä lentoja - aika suuri on todennäköisyys että joko laukut tai itse ei kerkeä sille tarkoitetulle lennolle. Joillakin kentillä minimi vaihtoaika on niinkin pieni kuin 45 minuuttia. Itse olen konservatiivinen noissa ja pyrin bookkaamaan minimissään 2 h vaihdoilla.

Pari kin kertaa ollaan kaverin kanssa lomareissuilla ”myöhästytty” vaihdossa (just tollanen 1h aikaa max) vaikka ollut vain käsimatkatavarat mukana....ruvennut siinä vaihtopaikassa kiinnostamaan kyseinen maa niin yksissä tuumin päätetty jäädä katselemaan paikkoja...kerran ei päästy koko pääkohteeseen vaan keikuttiin kolmessa eri maassa baarista toiseen...

Lauda yhtiön koneet on olleet minusta parasta matkustamista lentokoneilla, pieniä ja hyvin varusteltuja sekä mukavia penkkien jne osalta.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2017 07:45 kirjoittanut dingdongpingpong »
Väyrysestä presidentti #1#

https://aijaa.com/IRQTar

Poissa kuulara

Pari kin kertaa ollaan kaverin kanssa lomareissuilla ”myöhästytty” vaihdossa (just tollanen 1h aikaa max) vaikka ollut vain käsimatkatavarat mukana....ruvennut siinä vaihtopaikassa kiinnostamaan kyseinen maa niin yksissä tuumin päätetty jäädä katselemaan paikkoja...kerran ei päästy koko pääkohteeseen vaan keikuttiin kolmessa eri maassa baarista toiseen...

Lauda yhtiön koneet on olleet minusta parasta matkustamista lentokoneilla, pieniä ja hyvin varusteltuja sekä mukavia penkkien jne osalta.

Hyvä taktiikka lomailuun, jos jokin paikka alkaa tuntua hyvältä niin sinnehän on hieno jäädä! Muutenkin matkailussa pitäisi nauttia hetkestä, jopa niistä sekoiluista lentokentillä eikä tressata turhia. Toki jos on muutama huutava lapsi matkassa niin tilanne hieman eri.

Poissa JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5669
Pari tuntia sitten saavuttu ilmojen limousinella.
CRJ-100/200.


Ei mahdu keskimittainen ja sopusuhtainen suoralla selällä kävelemään käytävää pitkin.
Rellu ja Voortti. Pari volkkaria ja vanha possu.

Trollsten

  • Vieras
Tuo nousee silleen mukavan vihaisesti.

Poissa JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5669
Ehkä se pikkukinnerissä tuntuu äkäisemmältä, ihan niin kuin autojenkin suhteen.
Rellu ja Voortti. Pari volkkaria ja vanha possu.

Poissa dingdongpingpong

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14867
https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005429526.html

Kannattaakohan kohta alkaa laihduttamaan ennen etelänmatkaa :D


Enemmän minua pelottaa tuo kerosiinin optimointi...mieluusti tietäisin että tankit on täynnä ennen lähtöä jos vaikka kierrellään lentokenttää odottelemassa päätepisteessä tunti tai pari...
Väyrysestä presidentti #1#

https://aijaa.com/IRQTar

Poissa kuulara

Täällä Köpiksen kentällä odottelen. Syy tosi omituinen eli kulkusilta koneeseen oli "nyrjähtänyt" ja kaatunut A380:n kylkeen. Oltiin jo koneessa sisällä ja sitten määrättiin ulos. Aika-arvio on 30 min (ainakin) ja 1,2 tai 3 tuntia. Eli mennee sitten se ehkä 12 tuntia  8) Kai se pitää tarkistaa se konekin tuommoisen jälkeen ja nosturiakaan eivät ole vielä saaneet hommattua.

Aika outoa koska CPH:n 380 pääty on ihan uusi osa ja luulisi että Tanskalaisetkin osaisi moisen sillan tehdä siten ettei se kaadu konetta vasten.

Poissa Jysky

Turkissa kerran kaatoivat sellasen rappuauton koneen viereen. Ei puolta tuntia mennyt kun oli taas pystyssä ja toiminnassa.
Tarraco TDI 4drive . Ford C-max 1.8

Poissa kuulara

Turkissa kerran kaatoivat sellasen rappuauton koneen viereen. Ei puolta tuntia mennyt kun oli taas pystyssä ja toiminnassa.

Juu tässä taitaa mennä vähän kauemmin, ne rappuautot ei sentään lennä. Ihan hyvä että tarkistavat koneen suhteellisen tarkasti kun se putki kuitenkin kolahti siihen koneeseen aika voimalla.

Ja 600 EUR odottaa jos delay enemmän kuin 3 h. Nyt toistaiseksi noin 1,5h vasta myöhässä mutta kapteenikin on samassa loungessa että ei tästä varmaan ihan heti lähdetäkään.

Poissa teemur

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 154
Muutamia mannertenvälisiä olen istunut 787:ssa, hinta edellä joten aina ostettuna economy liput. Toki nykyinen status one world alliansissa antaa etuja - American Airlines ilmainen korotus "Economy Extraan" eli enemmän jalkatilaa ja pidempi istuinosa nimenomaan tuossa 787:ssa ainakin. Moni perus sikaosaston penkin istuinosa on tosiaan todella lyhyt, siksi en ota exit-rivien paikkojakaan kun niissä on alettu vaihtamaan penkkejä vielä lyhyemmän istuinosan omaaviin, jotta jalkatilaa on nimellisesti enemmän / lain vaatimat sentit.

Edellinen maratooni 787:lla oli Shanghai-Chicago vähän alle 14 tuntia. Leveyssuunnassa oli hyvin tilaa kun istuin ikkunapaikalla ja keskipaikka vieressä oli tyhjä. Muutenhan nuo Main Cabin Extra paikat ovat yhtä leveitä ainakin AA:lla kuin economy paikat. Hieno kone muuten, moderni viihdejärjestelmä, ja tuntuu lentävän hienosti. Siivet tekevät visuaalisesti "töitä" turbulenttisessa kelissä mutta kabiiniin liike ei juuri tunnu. Ilmastoinnin toimivuudesta tai valaistuksen vaikutuksesta aikaerorasitukseen on vaikea sanoa onko Boeing vai Airbus edellä, vai onko tuolla A350 valaistuksella vaikutusta siihen. Kun mm. tämä edellinen 787 kokemus oli osa matkaa Helsinki-Shanghai-Chicago-Kolumbus-New York-Helsinki 6 päivän sisällä palavereineen ja illanviettoineen asiakkaiden kanssa, niin oma sisäinen kello oli jo niin sekaisin, ettei ollut enää väliä mitkä revontulet lentokoneen sisällä loimotti  :D
Nykyiset: Passat Variant Alltrack -17, Seat Leon - 17, Jetta - 06

 Ex: Amarok, Leon III 1.8TSI,  Q5 FL TDI, Golf VII Variant 4mot TDI,  Golf VI GTI, Golf VII 4mot, Scirocco II 1.4TSI,  Leon II FR TDI, Tiguan TDi,  Golf V GT TDI,  Polo 1.0

Poissa Markku J

Onko foorumilaisilla kokemusta TUI Flyn Charter -lentojen Premium -luokasta Boeing 787 Dreamlinerissa? Meillä on talvilomareissu varattu Thaimaahan tuollaiseen. Kuvista katsellen istuimia on vain 1 per rivi vähemmän kuin economyssä, joten kovin kummoinen tuo ei liene.
Autostadium ry:n talousvastaava.

Poissa kuulara

Tuossa parisen viikkoa sitten oli lento Emiratesin ihka uudella Airbus 380:llä business-luokassa. Hieno oli, istuin sinällään aika sama kuin ennenkin eli pienelle minulle riittävä sänkynäkin mutta suht uutena siinä sivussa oma pikku minibaari jossa juomia ja sitten muutama askel taaksepäin lounge / baari. Tuo lounge tuo mukavaa vaihtelua pitkille lennoille kun voi käydä siellä istuskelemassa ja syömässä pikkusuolaisia ja juttelemassa vaikkapa lentoemojen kanssa. Vanhassakin versiossa 380:a oli tuo baari mutta nyt siinä oli uutena sivussa pöydät joissa voi istua ja ihmetellä pidempäänkin. Turvavyötkin niissä oli jos on kuoppaista kyytiä.

Lento oli lyhyehkö eli taisi olla 6h30min luokkaa mutta ei olisi hieman pidempikään varmaan suurempaa tuskaa tuottanut.

Muutama kuva ko lennolta linkin takana.

https://drive.google.com/open?id=1Vz3O1E9j91f4LaY4U3ZOtm2SxVLXaSyb

Emiratesin A380 sivu: https://www.emirates.com/ae/english/experience/our-fleet/a380.aspx


MMV

  • Vieras
Eipä tartte tällaisen normipulliaisen paljon business-luokasta haaveilla, vaikka lentomaileja jonkin verran vuodessa tuleekin. Käytännössä mennään halvimmalla ja ostetaan se kuivahko sämpylä vitosella, jos jotain aikoo syödäkin lennolla.

Poissa Kennedy

Onko muuten miten kokemuksia Aeroflot käytöstä? Moskovan kautta on todella paljon lentoja Japaniin ja huomattavasti halvemmalla kuin muilla yhtiöillä mitä tuossa katseltiin.

300ZX kesäleluna

enkero

  • Vieras
Onko muuten miten kokemuksia Aeroflot käytöstä? Moskovan kautta on todella paljon lentoja Japaniin ja huomattavasti halvemmalla kuin muilla yhtiöillä mitä tuossa katseltiin.

Ainoastaan kokemusta mainonnasta - piti kyllä ravistella päätä hetki kun tuon näki:

Poissa kuulara

Eipä tartte tällaisen normipulliaisen paljon business-luokasta haaveilla, vaikka lentomaileja jonkin verran vuodessa tuleekin. Käytännössä mennään halvimmalla ja ostetaan se kuivahko sämpylä vitosella, jos jotain aikoo syödäkin lennolla.

Juu normipulliaiseksi itsenikin lasken, tässä oli eräänlaisesta erikoistapauksesta kyse. Toki takaisinkin päin tuli sitten tuuria ilmaisen upgraden muodossa STO-DXB välille mutta ihan normaaliin 777:n bisnekseen. Pääosa omista lennoistani on economyssä ja väliä Dubai - x-maa Afrikassa. x vaihtelee sitten aika paljon. Noista tulleita maileja sitten tulee joskus käytettyä upgradeihin kun on ikäviä yölentoja yms.

Poissa Jaska

  • Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • *****
  • Viestejä: 957
Onko muuten miten kokemuksia Aeroflot käytöstä? Moskovan kautta on todella paljon lentoja Japaniin ja huomattavasti halvemmalla kuin muilla yhtiöillä mitä tuossa katseltiin.

Kerran lensin Moskovasta kotiin, vaikka lippu olikin Finskin nimissä. Aika jännä meininki, laskeutumisen alkaessa kuulin lentoemännän karjuvan minulle "SWITCH OFF!!!", kun katselin leffaa lentotilassa. Eväänä Itä-eurooppalainen ruisleipä, jonka päällä suht jännä makkarasiivu.

Poissa Jaska

  • Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • *****
  • Viestejä: 957
Lisätään vielä edelliseen. Mikäli hinta on kohdallaan en näe syytä vältellä Aeroflotia. Lennolle mukaan omat viihteet ja pidemmille lennoille ehkä eväitäkin.