https://yliteippaus.fi/

Matkustamiseen käytettävät lentokoneet ja lentoyhtiöt

Numero sinne tai tänne)) 727 on kolmimoottorinen ja valmistus loppui 1984. Tosi vanhalla koneella olette menneet! 737-800 varmaan tarkoitit..2moottoria siivissä..1/puoli)
 
Makkis sanoi:
No siis tuo taivaiden bussi, Boeing 727. Noitahan on ihan pilvin pimein.

Tarkoittanet kaiketi tosiaan Boeingin 737-800 mallia joilla joita Primeralla pax versioina lienee useampi. Hieno kokemus olisi päästä todellisen Classic Airlinerin Boeing 727 kyytiin. Niitä ei vain enää kovin montaa ole käytössä muuta kuin VIP jetteinä ja Cargo versioina jokunen.
 
Joo, kyllä. Numeron heitti ja se pikkuinen 737-800 kyseessä. Kiitos oikaisusta.
 
Mika_M sanoi:
Air France näytti sen verran vahvaa asiakaspalvelua edellisen reissun kotimatkalla, ettei tarvitse enää palvelujaan käyttää.

Lento oli Miami - Pariisi - Helsinki, Air Francelta hankittu joskin niin että Pariisi - Helsinki Finnairin operoimana. Alunperin välilasku piti olla Amsterdamissa mutta kyseinen reitti ei sitten onnistunutkaan syystä X, en muista mikä se oli mutta Air France tämän ilmoitti.

No tuossa uudessa reitissä oli vaihtoaika Pariisissa kovin lyhyt, tunnin luokkaa. Tästä esitettiin epäilys lentoyhtiölle että mitenkähän tuohon ehtii, vakuuttivat että kyllä ehtii ja lähtevä kone sitten odottaa kyllä jos ei muuten.  ;D

Miami - Pariisi laskeutui 20 min myöhässä jolloin ei ollut mitään mahdollisuutta ehtiä Finnairin kyytiin. Epäilen, että tehtävä olisi ollut mahdoton vaikka olisi ollut ajallaankin, niin pitkä ja vaiherikas matka oli porttien välillä. Myöhästymisen jälkeen seurasi kilometreittäin kävelyä ympäri lentokenttää, jokaisella tiskillä kohauteltiin vain olkia ja ohjattiin seuraavalle. Viimeisellä yritettiin ohjata takaisin sitä edelliselle, mutta alettiin sitten hoitaa asiaa kun jokseenkin väsyneenä ja kyllästyneenä kerrottiin että siellä(kin) on jo oltu ja sieltä ohjattiin tänne. Asiakaspalvelun taso noin nolla, kukaan ei millään tavalla pahoitellut tilannetta tai osoittanut ylipäänsäkään mitään mielenkiintoa asian hoitamiseen.

Päästiin onneksi seuraavalle Finnairin lennolle joka lähti muutaman tunnin päästä. Laukut toki saatiin vasta kolme päivää myöhemmin kotiin. Air France on sitä mieltä että myöhästyminen johtuu syistä joihin he eivät voineet vaikuttaa. Laitettiin nyt sitten ihan periaatteesta asia vielä AirHelpin hoidettavaksi, siellä oltiin ainakin alustavasti sitä mieltä että jotain korvauksia kuuluisi saada.

Onko tuosta AirHelpistä kokemuksia kellään? Ei tässä ainakaan mitään hävittävää ole, koska itse en jaksanut alkaa enempää Air Francen kanssa vääntämään ja tuo palvelukaan ei mitään maksa, jollei korvauksia tule.

Tuliko tästä myöhästymisestä jotain kompensaatiota?
 
kuulara sanoi:
Tuliko tästä myöhästymisestä jotain kompensaatiota?

Ei tullut. Viivästymisen virallinen syy oli lennonjohdon rajoituksissa, joihin lentoyhtiö ei voinut vaikuttaa. Tosin kuten sanoin, etenimme vaihtokentällä portilta toiselle niin nopeasti kuin mitenkään mahdollista ja aikaa meni silti niin paljon, että edes koneen laskeutuessa ajallaan emme olisi ehtineet seuraavaan. Etuajassa laskeutumalla olisi onnistunut.

Paska maku jäi, mutta minkäs teet.
 
Mika_M sanoi:
Ei tullut. Viivästymisen virallinen syy oli lennonjohdon rajoituksissa, joihin lentoyhtiö ei voinut vaikuttaa. Tosin kuten sanoin, etenimme vaihtokentällä portilta toiselle niin nopeasti kuin mitenkään mahdollista ja aikaa meni silti niin paljon, että edes koneen laskeutuessa ajallaan emme olisi ehtineet seuraavaan. Etuajassa laskeutumalla olisi onnistunut.

Paska maku jäi, mutta minkäs teet.

Juu sellaista se on usein. Ihmettelin noita isoille kentille jopa allekin tunnin vaihdolla myytäviä lentoja - aika suuri on todennäköisyys että joko laukut tai itse ei kerkeä sille tarkoitetulle lennolle. Joillakin kentillä minimi vaihtoaika on niinkin pieni kuin 45 minuuttia. Itse olen konservatiivinen noissa ja pyrin bookkaamaan minimissään 2 h vaihdoilla.

Ja lentoyhtiöt on hyviä käyttämään noita heistä riippumattomia syitä jolloin korvauksia ei tarvitse maksaa... Toisaalta hyvä niin että osa syistä on määritetty sellaisiksi ettei korvauksia makseta, muutoin voisi joskus tulla mieleen kiirehtiä jopa turvallisuuden kustannuksella?
 
Eilen ensimmäinen lento Boeing 787:llä eli niin sanotulla Dreamlinerillä. Lento oli Etihad Airways ja AUH - HKT eli sellainen 6h+ pyrähdys.

Koneessa huomaa kyllä että on uudempaa suunnittelua kuin esim 777. Melko hiljainen, hyvät penkit (nämä tietenkin riippuu yhtiöstä), hyvä viihdesysteemi, isot ikkunat joissa sähköinen tummennus joka korvaa alaslaskettavat kaihtimet sekä hienot keittiöt ja WC:t. Huonona puolena tuossa oli todella lyhyt istuinosa penkissä mutta toisaalta selkänojassa oli mukavasti säätövaraa.



 
kuulara sanoi:
Juu sellaista se on usein. Ihmettelin noita isoille kentille jopa allekin tunnin vaihdolla myytäviä lentoja - aika suuri on todennäköisyys että joko laukut tai itse ei kerkeä sille tarkoitetulle lennolle. Joillakin kentillä minimi vaihtoaika on niinkin pieni kuin 45 minuuttia. Itse olen konservatiivinen noissa ja pyrin bookkaamaan minimissään 2 h vaihdoilla.

Pari kin kertaa ollaan kaverin kanssa lomareissuilla ”myöhästytty” vaihdossa (just tollanen 1h aikaa max) vaikka ollut vain käsimatkatavarat mukana....ruvennut siinä vaihtopaikassa kiinnostamaan kyseinen maa niin yksissä tuumin päätetty jäädä katselemaan paikkoja...kerran ei päästy koko pääkohteeseen vaan keikuttiin kolmessa eri maassa baarista toiseen...

Lauda yhtiön koneet on olleet minusta parasta matkustamista lentokoneilla, pieniä ja hyvin varusteltuja sekä mukavia penkkien jne osalta.
 
dingdongpingpong sanoi:
Pari kin kertaa ollaan kaverin kanssa lomareissuilla ”myöhästytty” vaihdossa (just tollanen 1h aikaa max) vaikka ollut vain käsimatkatavarat mukana....ruvennut siinä vaihtopaikassa kiinnostamaan kyseinen maa niin yksissä tuumin päätetty jäädä katselemaan paikkoja...kerran ei päästy koko pääkohteeseen vaan keikuttiin kolmessa eri maassa baarista toiseen...

Lauda yhtiön koneet on olleet minusta parasta matkustamista lentokoneilla, pieniä ja hyvin varusteltuja sekä mukavia penkkien jne osalta.

Hyvä taktiikka lomailuun, jos jokin paikka alkaa tuntua hyvältä niin sinnehän on hieno jäädä! Muutenkin matkailussa pitäisi nauttia hetkestä, jopa niistä sekoiluista lentokentillä eikä tressata turhia. Toki jos on muutama huutava lapsi matkassa niin tilanne hieman eri.
 
Pari tuntia sitten saavuttu ilmojen limousinella.
CRJ-100/200.
100-200.png


Ei mahdu keskimittainen ja sopusuhtainen suoralla selällä kävelemään käytävää pitkin.
 
Tuo nousee silleen mukavan vihaisesti.
 
Ehkä se pikkukinnerissä tuntuu äkäisemmältä, ihan niin kuin autojenkin suhteen.
 
Täällä Köpiksen kentällä odottelen. Syy tosi omituinen eli kulkusilta koneeseen oli "nyrjähtänyt" ja kaatunut A380:n kylkeen. Oltiin jo koneessa sisällä ja sitten määrättiin ulos. Aika-arvio on 30 min (ainakin) ja 1,2 tai 3 tuntia. Eli mennee sitten se ehkä 12 tuntia  8) Kai se pitää tarkistaa se konekin tuommoisen jälkeen ja nosturiakaan eivät ole vielä saaneet hommattua.

Aika outoa koska CPH:n 380 pääty on ihan uusi osa ja luulisi että Tanskalaisetkin osaisi moisen sillan tehdä siten ettei se kaadu konetta vasten.
 
Turkissa kerran kaatoivat sellasen rappuauton koneen viereen. Ei puolta tuntia mennyt kun oli taas pystyssä ja toiminnassa.
 
Jysky sanoi:
Turkissa kerran kaatoivat sellasen rappuauton koneen viereen. Ei puolta tuntia mennyt kun oli taas pystyssä ja toiminnassa.

Juu tässä taitaa mennä vähän kauemmin, ne rappuautot ei sentään lennä. Ihan hyvä että tarkistavat koneen suhteellisen tarkasti kun se putki kuitenkin kolahti siihen koneeseen aika voimalla.

Ja 600 EUR odottaa jos delay enemmän kuin 3 h. Nyt toistaiseksi noin 1,5h vasta myöhässä mutta kapteenikin on samassa loungessa että ei tästä varmaan ihan heti lähdetäkään.
 
Muutamia mannertenvälisiä olen istunut 787:ssa, hinta edellä joten aina ostettuna economy liput. Toki nykyinen status one world alliansissa antaa etuja - American Airlines ilmainen korotus "Economy Extraan" eli enemmän jalkatilaa ja pidempi istuinosa nimenomaan tuossa 787:ssa ainakin. Moni perus sikaosaston penkin istuinosa on tosiaan todella lyhyt, siksi en ota exit-rivien paikkojakaan kun niissä on alettu vaihtamaan penkkejä vielä lyhyemmän istuinosan omaaviin, jotta jalkatilaa on nimellisesti enemmän / lain vaatimat sentit.

Edellinen maratooni 787:lla oli Shanghai-Chicago vähän alle 14 tuntia. Leveyssuunnassa oli hyvin tilaa kun istuin ikkunapaikalla ja keskipaikka vieressä oli tyhjä. Muutenhan nuo Main Cabin Extra paikat ovat yhtä leveitä ainakin AA:lla kuin economy paikat. Hieno kone muuten, moderni viihdejärjestelmä, ja tuntuu lentävän hienosti. Siivet tekevät visuaalisesti "töitä" turbulenttisessa kelissä mutta kabiiniin liike ei juuri tunnu. Ilmastoinnin toimivuudesta tai valaistuksen vaikutuksesta aikaerorasitukseen on vaikea sanoa onko Boeing vai Airbus edellä, vai onko tuolla A350 valaistuksella vaikutusta siihen. Kun mm. tämä edellinen 787 kokemus oli osa matkaa Helsinki-Shanghai-Chicago-Kolumbus-New York-Helsinki 6 päivän sisällä palavereineen ja illanviettoineen asiakkaiden kanssa, niin oma sisäinen kello oli jo niin sekaisin, ettei ollut enää väliä mitkä revontulet lentokoneen sisällä loimotti  :D
 
Onko foorumilaisilla kokemusta TUI Flyn Charter -lentojen Premium -luokasta Boeing 787 Dreamlinerissa? Meillä on talvilomareissu varattu Thaimaahan tuollaiseen. Kuvista katsellen istuimia on vain 1 per rivi vähemmän kuin economyssä, joten kovin kummoinen tuo ei liene.
 
Tuossa parisen viikkoa sitten oli lento Emiratesin ihka uudella Airbus 380:llä business-luokassa. Hieno oli, istuin sinällään aika sama kuin ennenkin eli pienelle minulle riittävä sänkynäkin mutta suht uutena siinä sivussa oma pikku minibaari jossa juomia ja sitten muutama askel taaksepäin lounge / baari. Tuo lounge tuo mukavaa vaihtelua pitkille lennoille kun voi käydä siellä istuskelemassa ja syömässä pikkusuolaisia ja juttelemassa vaikkapa lentoemojen kanssa. Vanhassakin versiossa 380:a oli tuo baari mutta nyt siinä oli uutena sivussa pöydät joissa voi istua ja ihmetellä pidempäänkin. Turvavyötkin niissä oli jos on kuoppaista kyytiä.

Lento oli lyhyehkö eli taisi olla 6h30min luokkaa mutta ei olisi hieman pidempikään varmaan suurempaa tuskaa tuottanut.

Muutama kuva ko lennolta linkin takana.

https://drive.google.com/open?id=1Vz3O1E9j91f4LaY4U3ZOtm2SxVLXaSyb

Emiratesin A380 sivu: https://www.emirates.com/ae/english/experience/our-fleet/a380.aspx

 
Eipä tartte tällaisen normipulliaisen paljon business-luokasta haaveilla, vaikka lentomaileja jonkin verran vuodessa tuleekin. Käytännössä mennään halvimmalla ja ostetaan se kuivahko sämpylä vitosella, jos jotain aikoo syödäkin lennolla.
 
Onko muuten miten kokemuksia Aeroflot käytöstä? Moskovan kautta on todella paljon lentoja Japaniin ja huomattavasti halvemmalla kuin muilla yhtiöillä mitä tuossa katseltiin.
 
Kennedy sanoi:
Onko muuten miten kokemuksia Aeroflot käytöstä? Moskovan kautta on todella paljon lentoja Japaniin ja huomattavasti halvemmalla kuin muilla yhtiöillä mitä tuossa katseltiin.

Ainoastaan kokemusta mainonnasta - piti kyllä ravistella päätä hetki kun tuon näki:
 

Liitteet

  • D6733F6D-A9FC-4647-BF59-0198C665F196.jpeg
    D6733F6D-A9FC-4647-BF59-0198C665F196.jpeg
    49 KB · Katsottu: 219
MMV sanoi:
Eipä tartte tällaisen normipulliaisen paljon business-luokasta haaveilla, vaikka lentomaileja jonkin verran vuodessa tuleekin. Käytännössä mennään halvimmalla ja ostetaan se kuivahko sämpylä vitosella, jos jotain aikoo syödäkin lennolla.

Juu normipulliaiseksi itsenikin lasken, tässä oli eräänlaisesta erikoistapauksesta kyse. Toki takaisinkin päin tuli sitten tuuria ilmaisen upgraden muodossa STO-DXB välille mutta ihan normaaliin 777:n bisnekseen. Pääosa omista lennoistani on economyssä ja väliä Dubai - x-maa Afrikassa. x vaihtelee sitten aika paljon. Noista tulleita maileja sitten tulee joskus käytettyä upgradeihin kun on ikäviä yölentoja yms.
 
Kennedy sanoi:
Onko muuten miten kokemuksia Aeroflot käytöstä? Moskovan kautta on todella paljon lentoja Japaniin ja huomattavasti halvemmalla kuin muilla yhtiöillä mitä tuossa katseltiin.

Kerran lensin Moskovasta kotiin, vaikka lippu olikin Finskin nimissä. Aika jännä meininki, laskeutumisen alkaessa kuulin lentoemännän karjuvan minulle "SWITCH OFF!!!", kun katselin leffaa lentotilassa. Eväänä Itä-eurooppalainen ruisleipä, jonka päällä suht jännä makkarasiivu.
 
Lisätään vielä edelliseen. Mikäli hinta on kohdallaan en näe syytä vältellä Aeroflotia. Lennolle mukaan omat viihteet ja pidemmille lennoille ehkä eväitäkin.