autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Matkustamiseen käytettävät lentokoneet ja lentoyhtiöt  (Luettu 37305 kertaa)

Trollsten

  • Vieras
Mä oon kerran Cookin lomalennolla matkustanut ja ihan siedettävä kun maksoi sen reilun kympin ekstraa, että sai valita paikkansa ja istuin varauloskäynnin kohdalla.

Paikalla partasuti

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1535
  • BMW M140i
Mulla ei kyllä hermo kestäis sitä menoa mitä on kavereilta kuullut lomalentojen olevan, kun ihan tavallinen Norwegianin Lontoon lentokin riitti. Oli ensimmäinen, ainut ja viimeinen kerta kun sellaisessa sikaosastossa matkustan.

Lomalennot ovat varmaan erikseen, mutta tavalliset Norwegianin reittilennot joilla olen ollut, ovat olleet ihan hyviä. En kauheasti keksi parannettavaakaan niillä hinnalla.

Poissa Eppu H

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 96
On käyty nyt kahtena peräkkäisenä keväänä Madeiralla Primera Airin lennoilla. Sattui sama kone molemmille reissuille. Boeing 737-700 (YL-PSG). Tilaahan tuollaisessa koneessa ei tietenkään paljoa ole mutta kun ei kovin isoja olla on matkustaminen ollut ihan siedettävää. Aikatauluissa pysyttiin hyvin ja ruoka oli aivan syötävää. Kun vielä kanssamatkustajat olivat fiksua porukkaa niin eipä voi valittaa oikein mistään. Kova hinku olisi lähteä taas ensi keväänä. Madeira on juuri meille sopiva lomapaikka. :)

Poissa Marko_K

Matkustamiseen käytettävät lentokoneet ja lentoyhtiöt
« Vastaus #43 : 01.03.2017 15:59 »
Positiivinen kokemus itselleni uudesta tuttavuudesta eli Air Berlinistä. Berliinin kautta vaihtaen Miamiin, toimi erittäin hyvin. Ymmärtääkseni kuuluu halpayhtiöiden kategoriaan, mutta erityisesti Atlantin ylityksessä sitä ei huomannut mistään -- uusi siisti A330, hyvät viihdesysteemit, erittäin ystävällinen ja toimiva palvelu, eikä lisämaksuja nyhdetty vaan "kaikki" sisältyi lennon hintaan.
Moottorilla: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8 -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8 -18 | Peugeot Speedfight3 -12

Ilman: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90 | Trek Procaliber 6 -19

Paikalla Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2366
  • Volvo XC60
Balin reissulla tuli kokemuksia kolmesta lentoyhtiöstä, joista 2 uusia tuttavuuksia:

Finnairin A 350:llä mennessä Hong Kongiin ja palatessa Singaporesta. Hyvää kokemusta varmasti auttoi että oltiin varattu extra jalkatilapaikat lisämaksusta. Melu vaan ihmetytti. Tosin paikat oli varauloskäynnin vieressä siiven takana. Puhelimen sovelluksella mittasin 74 db  ::) Vastamelukuulokkeista oli kyllä hyötyä. Yksi vessoista oli pois pelistä sen johdosta ettei oven lukitus toiminut. Tämä luonnollisesti aiheutti ylimääräistä liikehdintää matkustajissa. En voi ymmärtää miksei tätä laitettu kuntoon jo Singaporessa kun asia oli miehistöllä tiedossa edellisen miehistön oveen jättämän viestin perusteella? Muuten kyllä asiallista menoa.

Hong Kongista mentiin Denpasariin Hong Kong Airlinesin laajarunko Airbussilla. Hiukan vanhempaa kalustoa mutta kaikkiaan ihan asiallista toimintaa.

Palatessa välin Denpasar - Singapore operoi Australialainen Jet Star Asia. Halpalentoyhtiö jonka ainakin tämä kapea runkoinen Airbus oli ainakin sisustukseltaan jo aika kulahtanut. Ihmetyttä herätti että niille jotka olivat menossa jatkolennolle jaettiin ruoka, muille ei mitään... Tosi reilua :) Saman mittaiselta 2,5 h varmaan tuntuu kaikilta? Ehkä tässä on jokin logikka, joka vaan ei aukea minulle?
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa Jetstar

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2966
  • Toyota Yaris
  • Hattu päähan ja Hyvästi
    • Kuviani
2019 on myös mahdollista matkustaa IKEAN:n siivin maailmalle halpalentoyhtiötyyliin FLIKEA lentoyhtiöllä  8)

Jag Har Sju Intressen, Sex och Öl...

Poissa Xmasa

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 119
  • Avensis -18
En voi ymmärtää miksei tätä laitettu kuntoon jo Singaporessa
Siksi, koska korjaaminen ulkomailla on kallista ja varaosia ei välttämättä ole edes saatavilla. Tuollaiset viat korjataan yleensä kotikentällä. Tilanne on sitten eri, jos vika vaikuttaa oikeasti lentämiseen.
Toyotalla Suomi kuljettaa

Paikalla Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2366
  • Volvo XC60
Siksi, koska korjaaminen ulkomailla on kallista ja varaosia ei välttämättä ole edes saatavilla. Tuollaiset viat korjataan yleensä kotikentällä. Tilanne on sitten eri, jos vika vaikuttaa oikeasti lentämiseen.

Tämä kävi mielessä, mutta tunnin tai kahden korjaustyöllä saataisiin lisättyä oleellisesti matkustajien mukavuutta ja sitä kautta kyseessä on myös yhtiön brandi. En tiedä lukkomekanismin osista, mutta kyseessä on yksi yleisimmistä konetyypeistä ja Singaporen kenttä on aika iso ja huolletaan varmasti paljon koneita. Periaatteessa työ tuolla tuskin kaliimpaa on kuin Suomessakaan? Ennemmin haluaisin uskoa kommunikaatio katkokseen, ettei asiaa ole saatettu ajoissa oikealle taholle tietoon?
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Paikalla Karvis

Finnairin A 350:llä mennessä Hong Kongiin ja palatessa Singaporesta. Hyvää kokemusta varmasti auttoi että oltiin varattu extra jalkatilapaikat lisämaksusta. Melu vaan ihmetytti. Tosin paikat oli varauloskäynnin vieressä siiven takana. Puhelimen sovelluksella mittasin 74 db  ::) Vastamelukuulokkeista oli kyllä hyötyä.

Minä kyllä pidin tuota 350:stä hiljaisena koneena, paikat oli muutaman rivin bisneksen takana.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Paikalla Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2366
  • Volvo XC60
Minä kyllä pidin tuota 350:stä hiljaisena koneena, paikat oli muutaman rivin bisneksen takana.

Taitaa olla paikkojen sijainnilla iso merkitys. Nuo meidät paikat olivat lähimpänä moottoreita kuin voi olla. Ja ilmeisesti moottorin etupuolellla olevat paikat ovat aina hiljaisempia kuin takapuolella olevat(?)
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Paikalla Karvis

Taitaa olla paikkojen sijainnilla iso merkitys. Nuo meidät paikat olivat lähimpänä moottoreita kuin voi olla. Ja ilmeisesti moottorin etupuolellla olevat paikat ovat aina hiljaisempia kuin takapuolella olevat(?)

Juu kyllä ne heti moottorin takana olevat paikat on yleensä aina äänekkäimpiä.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Paikalla Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2366
  • Volvo XC60
Juu kyllä ne heti moottorin takana olevat paikat on yleensä aina äänekkäimpiä.

Silti en vaihtaisi... kuin korkeintaan jos tarjottaisiin samalla hintaa busineksestä. Tuo extra jalka tila varauloskäynnin kohdalla on 9-12 h lennolla sellaista luxusta että sitä osaa arvostaa. 8)
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Keke78

  • Vieras
Siis mikäänhän ei vedä veroja vanhalle kunnon ATR72 koneelle.

Siis sille vanhalle kunnon Flyben potkurihirviölle jonka runko on tyyliin 2m leveä sisältäen kaksi kahden isuimen penkkiriviä + käytävän. Ei ole viihdejärjestelmiä eikä tarjoilua, toisaalta eipä siinä melussa mitään voisi edes tilata jos ei osaa viittomakieltä.

Me länkkärit lihotaan kuin siat mutta samaan aikaan koneitten istumapaikat / istuimet pienenevät kokoajan.

No se on se hinta mikä on maksettava siitä että nykyään pääsee muutaman päivän palkalla toiselle puolelle maapalloa. Ennenvanhaa Oulu-Helsinki lentoon meni puolen kuun palkka.
 

Poissa Markku J

Onko kukaan matkustanut TUIn reissulla Thomsonin charterin premium class -luokassa ? Kannattaisiko siitä maksaa Meksikon reissulla +1850 eur ekstraa kolmen hengen osalta ?

Kyseessä ei ole mikään bisnesluokka, vaan nettikuvien mukaan Dreamlinerista on jätetty yksi istuin pois per rivi ja vaihdettu sitten aavistuksen leveämmät penkit isommalla jalkatilalla + tarjoilu sis. hintaan. Economyssä on 8 istuinta per rivi ja premium luokassa 7 kpl.

Tämä googlettamalla hakemani kuva on olettaakseni Thomsonin B787:n premium class -luokasta:

Autostadium ry:n puheenjohtaja.

Poissa Vice

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 197
Just ton näköisessä en oo lentänyt. Mutta "vanhemman" näköisissä TUI premiumeissa oon lentänyt. Pitkillä lennoilla lisä jalkatila, mukavuus, elokuvat ja tarjoilu on kyllä saanut valitsemaan premiumin. Tullu otettua 6krt. Oma lähtöselvitys ja lounge Stadin päässä kivoja extroja.

Paras omalla kohdalla oli aikanaan, kun yhden kauden TUI sai Suomessa 2krs jumbon käyttöön. Siellä oli mukava lentää Thaikkuihin. Tämä on käsittääkseni ainut vuosi, kun TUI jumbolla lensivät Suomesta Thaikkuihin... Taisi olla silloin alaikäräjä 16v yläkertaan.

Itse en pitkistä lennoista nauti siksi pieni extra lennolle on ihan jees.

Poissa Kaapo

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2867
Itse en tuollaista lisähintaa maksasisi vaan kärsisin sikaosaltolla.... tietysti jos tilillä alimmaiset homehtuu niin sitten.

TUI charter lennot kanarialle:
Kanarian lento tänävuonna takana ja normipaikoistakin meni maksu kun halusin varmistaa, että saa 3 vierekkäistä paikkaa.... olikohan 15e/suunta/henk. eli +90e reissun hintaan. Ei nyt paha, mutta lisäkuluja kuitenkin kun ruokakin koneeseen tilattava ennakkoon, joka tosin oli ihan OK laatua vs. finski esim.
Varauloskäyntipaikat olisi ollut luokkaa 40-50e/henk/suunta

Palvelu tuolla TUI:n lomalennolla erittäin hyvä ja uusi kone.
Lisäksi solidaarista porukkaa kun kukaan ei näyttänyt penkkiä vetävän makuuasentoon... mutta 6h toki avian eri kuin 10h+
Volvo V90 D4 AWD Business R-Design Aut. MY18

Trollsten

  • Vieras
Aamulla tuli pitkästä aikaa lennettyä Embraer 190:llä. Tuo on kyllä aivan mukava kone eikä pienelle Airbussille juurikaan häviä.

Poissa teemur

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 120
    • www.tjr.fi
Olen viime aikoina reissannut pääasiassa Suomesta kohti länttä työn johdosta, UK ja USA pääasiassa, satunnaisesti viime vuonna myös Aasiaan (Kiina&Korea). Matkustuspolitiikka luonnollisesti economy tai ei mitään, mutta kerätyt mailit toki helpottavat asiointia tiskillä ja portilla sekä loungeissa. Olen suosinut One World-allianssia, oikeastaan lyhimpien lentojen, hyvien yhteyksien ja lyhyiden vaihtoaikojen ansiosta.

Mielestäni BA:n miehistö on rempseää ja useimmiten huumorintajuista, ja viihdetarjonta miellyttää itseäni. Ne kerrat kun pääsee korottamaan matkustusluokkaansa businekseen mannertenvälisillä lennoilla, on olo leppoisaa eikä tule ikävä ykkösluokkaa. Euroopan sisäisillä lennoilla oikeastaan sama missä istuu, lyhyitä lentoja kun ovat ja oman 180cm varren saa mahdutettua kepeästi lähes joka tilaan. Halpalentoyhtiöt kierrän useimmiten kaukaa, kun reissaa 100 päivää vuodessa, joskus esimerkiksi tulee vahingossa pakattua ruumaan menevä laukku ajattelemattomuuksissaan ja silloin halpiksilla napsahtaisi messevä lisälasku, "korttilaisena" unohdus kostautuu vain kohdekentän odotusaikana.

Mielestäni Finnairin palvelu on mainettaan parempi. Useimmilla lentoyhtiöillä, joilla olen lentänyt, on ollut henkilökunnassa välillä joku, jolle on sattunut huono työpäivä. Pitäisin Finnairin (oletettavasti) turvallista kalustoa palvelua tärkeämpänä kriteerinä loppupeleissä - tällainen näkemys paljon penkkiä kuluttavalta.

Yksi asia, mitä olen vältellyt, on American Airlines 757 välillä Manchester-Boston (musitaakseni). Yksinkertaisesti liian pieni kone pohjoisen suihkuvirtaukseen, melkoista heittelyä.

A380 on miellyttävä kone lentää sikaosastollakin, kaksi kertaa käynyt LH München-Houston välin. Alakerrassa siiven kohdalla ikkunasta näkee ulos kun rullataan maassa, mutta kun siipi saa nostetta alleen niin eipä enää tarvitse katsella sivulle, kärki nousee noin 3m :) Alakerrassa ikkunapaikka on hyvä, seinä kaartuu vielä istuimesta poispäin joten tilaa on (suhteellisesti).

A350 on jäänyt mieleen A330/A340 koneisiin verrattuna hiljaisena juhtana. Valojen ja ilmanvaihdon merkitystä en ole kokenut subjektiivisesti niin merkittävänä asiana, mutta hiljainen on. Istunut sekä siiven takana että edessä.

Cathaytä käyttäessä osunut vain vanhimmat koneyksilöt käyttöön, HKG-LHR edellisen kerran A330, rivi 52, oma näyttö pimeänä, täysi kone - ei mahdollisuutta vaihtaa :) Mutta palveleva emo oli kyllä a-luokkaa (ulkoisesti ja sisäisesti)

Amerikan sisäiset lennot pääasissa kuraa, yllättävän pitkiä ja heikosti viihdettä jollei maksa wifistä. Lisäksi vierustoverina on enemmän kuin usein vähän enemmän elopainoa kerännyt toveri leveine harteineen  8)
Nykyinen:Passat Variant Alltrack -17

 Ex: Amarok, Leon III 1.8TSI,  Q5 FL TDI, Golf VII Variant 4mot TDI,  Golf VI GTI, Golf VII 4mot, Scirocco II 1.4TSI,  Leon II FR TDI, Tiguan TDi,  Golf V GT TDI,  Polo 1.0

Poissa Taky

A350 on jäänyt mieleen A330/A340 koneisiin verrattuna hiljaisena juhtana.

Mutta markkinoitu ja myytykin nettiyhteys konesta ulos ei ainakaan HKI- Shanghai välillä toiminut.
Koneen verkon tabletti kyllä löysi, mutta se pidemmälle ei henkilökunnankaan avustuksella - joka oli kyllä yhtä tyhjän kanssa - päässyt. Kokeiltu kahdella ei laitteellakin.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa teemur

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 120
    • www.tjr.fi
Mutta markkinoitu ja myytykin nettiyhteys konesta ulos ei ainakaan HKI- Shanghai välillä toiminut.
Koneen verkon tabletti kyllä löysi, mutta se pidemmälle ei henkilökunnankaan avustuksella - joka oli kyllä yhtä tyhjän kanssa - päässyt. Kokeiltu kahdella ei laitteellakin.

Sama homma. Ilmoittivat kyllä ettei Kiinan ilmatilassa toimi lainkaan, ei toiminut kyllä koko aikana.
Nykyinen:Passat Variant Alltrack -17

 Ex: Amarok, Leon III 1.8TSI,  Q5 FL TDI, Golf VII Variant 4mot TDI,  Golf VI GTI, Golf VII 4mot, Scirocco II 1.4TSI,  Leon II FR TDI, Tiguan TDi,  Golf V GT TDI,  Polo 1.0