autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Matkustamiseen käytettävät lentokoneet ja lentoyhtiöt  (Luettu 45707 kertaa)

Poissa Wekotin

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1603
Uusi yritys.

<a href="https://youtu.be/ZJ5CpK9UqDI" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/ZJ5CpK9UqDI</a>

Poissa CorAveRav

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3751
Kääntyvät wingletit, hieman hävittäjien taittuvien siipien tapaan.

Poissa Wekotin

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1603
Nousihan se sittenkin. 8)

Poissa Karvis

Kyllä pitää ihmetellä tuota Finskin hinnoittelua, taas kerran roi-hki-roi liput ostossa ja meno-paluu hilkkuja vaille 600€, sitten 2xmeno-paluuliput 300€...nyt vaan jää ne toiset puolikkaat lentämättä molemmista lippupareista ::) En edes muista milloin olen tuolle välille ostanut ihan normi meno-paluun.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa antsu

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3461
^Luulin, että tuosta olisi päästy eroon jo viime vuosituhannella, mutta ei näköjään.

Poissa dosetti

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4585
  • VW Polo 2020
Kyllä pitää ihmetellä tuota Finskin hinnoittelua, taas kerran roi-hki-roi liput ostossa ja meno-paluu hilkkuja vaille 600€, sitten 2xmeno-paluuliput 300€...nyt vaan jää ne toiset puolikkaat lentämättä molemmista lippupareista ::) En edes muista milloin olen tuolle välille ostanut ihan normi meno-paluun.

 :o

Poissa Karvis

^Luulin, että tuosta olisi päästy eroon jo viime vuosituhannella, mutta ei näköjään.

Pikemminkin päinvastoin, hullummaksi vaan menee vuosivuodelta. Jokunen vuosi takaperin päiväreissun heitti 400:lla eurolla, sitten hinnaksi alkoi muodostua 500€ ja nyt kolkutellaan jo kuutta sataa, ristikkäislipuilla hinta ~puolittuu ja jos aikataulut mätsää niin kolmasosaan.
Joku toki ajattelee että mitä väliä kun firman piikkiin lentelee, siksi tuo hinnoittelukin on tuollaista, mutta sen verran pitää olla työnantajaan päin kallellaan että katsoo vähän mitä samasta yhdestä ja samasta tuotteesta maksaa.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa lao

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1972
  • V60 T8
https://yle.fi/uutiset/3-11514399?origin=rss

”Bangkok, Kapkaupunki, New York – Virkamatkojen taloudellisuutta valvovan viraston johtaja matkusti viime vuonna 55 000 eurolla” Muutaman päivän Brasilian matka 8500€, matkustusluokasta ei epäselvyyttä. Kyllä se pitää busineksessa tietenkin lentää niin tietää, mistä kuluista vastaa 8) Kyllä valtiokin käyttää melkoisen summan lentolippuihin ja matkustusluokka on virkamiehillä ylemmillä tasoilla aina business?

Poissa audioman

Kansainväliset suhteet ovat Suomelle tärkeitä samalla tavalla kuin ne ovat tärkeitä suomalaisille yrityksille. Työmatkailu jetlageineen, edustamisineen ja julkisine esiintymisineen on erittäin kuormittavaa sekä matkustajalle että hänen perheelleen, eikä siinä ole minun mielestäni mitään kadehdittavaa. Minun mielestäni YLE:n aiheeseen liittyvä haastattelu oli lähinnä typerä.

Omina Nokian-vuosinani matkustamiseen meni isompia summia kuin telkkarissa eilen esitellyillä virkamiehillä huolimatta siitä, että matkat tehtiin aina säästöluokassa. En todellakaan nauttinut ainaisesta unenpuutteesta, väsymyksestä ja päänsärystä.

Nykyään esimieheni moittii minua siitä, että en matkusta tytäryhtiöissämme tarpeeksi. Ei todellakaan huvita lähteä yhdellekään ylimääräiselle reissulle, vaikka saan lentää business-luokassa ja asua hyvässä hotellissa.
MB C300d 4matic, Exiä MB C220d 4matic, MB C220CDI, Skoda Octavia RS, Skoda Octavia 2.0TDI

Poissa lao

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1972
  • V60 T8
^ihan hyvä kommentti. Pakko itsekkin tunnustaa, etten ole yhtään mannertenvälistä työmatkalentoa lentänyt turistissa, vaan aina menty bisneksessä, eikä se matkailu ole enää herkkua, kun melki 100 lentoa parhaina vuosina lentänyt kokonaisuutena. Jotenkin näen kuitenkin yksityisellä puolella tuon businesluokan käytön hyväksyttävämpänä, kun sitä ei maksa kansa verorahoista, vaan työnantaja/asiakas/projekti ja kaikki tietää asian.

Eli nuo minun reissut oli semmossia, että turistin jälkeen olisin pitänyt lepovuorokauden, josta asiakas olisi maksanut tuhansia -> lupa makuutuolille höltisi ihan kustannussyistä ja kiirekkin oli yleensä.

Poissa VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4599
^
Komppaan edellistä.
Vaikka olen se kotona oleva puoliso niin täytyy sanoa vettä puolison matkustamisen vähentyminen korona-aikana on todella positiivista.
En ole myöskään koskaan kuullut  kotona mainittavan että aussi tai Johannesburg reissu olisi mukava työn merkeissä.

Poissa Kaapo

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5514
^ihan hyvä kommentti. Pakko itsekkin tunnustaa, etten ole yhtään mannertenvälistä työmatkalentoa lentänyt turistissa, vaan aina menty bisneksessä, eikä se matkailu ole enää herkkua, kun melki 100 lentoa parhaina vuosina lentänyt kokonaisuutena. Jotenkin näen kuitenkin yksityisellä puolella tuon businesluokan käytön hyväksyttävämpänä, kun sitä ei maksa kansa verorahoista, vaan työnantaja/asiakas/projekti ja kaikki tietää asian.

Eli nuo minun reissut oli semmossia, että turistin jälkeen olisin pitänyt lepovuorokauden, josta asiakas olisi maksanut tuhansia -> lupa makuutuolille höltisi ihan kustannussyistä ja kiirekkin oli yleensä.
olispa kaikilla näin...
Japaniin menin aikoinaan turistissa, koska firman säännöt näin määrää.
yön yli lento ja eihän siinä nukkua voi.
perillä pukua päälle ja asiakastapaamiseen.
Saattoi mennä 2 vrk nukkumatta.. onneksi pääsi eroon tuosta

mutta edelleen meillä tehdään kaikki lennot turistissa, ellei sitten pisteillä upgreidaa, mutta niitähän ei tule, jos vain 1-2 krt vuodessa käy pidemmällä.

Paikalla slarpa

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 127
Täysin samaa mieltä edellisten kanssa. Harmittavasti oma työnantaja ei anna lentää busines-luokassa, jopa pitkät lennot pitää olla halvimmalla lipulla. Ei ole herkkua ei, parhaimmillaan kun käy jenkeissä joka viikko muutaman päivän reissut. Tämä korona tuonut hyvän tauon tuohon matkustamiseen, saa nähdä jatkuuko samanlaisena kun maailma joskus avautuu.
Skoda Superb iV Style -20

Ex: Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16, VW Passat 1.6TDi BMT sedan -12, VW Jetta 1.9TDi Luxline -08

Poissa K70

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1020

Poissa antsu

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3461
^Eihän siitä ole monta päivää kun puhuttiin Norwegianin konkurssista, kun Norja lopettaa sen pöngittämisen.


Poissa teemur

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 220
Tuon Finskin kortin seuranta ollut viimeisen 9kk ajalta olematonta. Orastava työmatkustuskiima nostaa päätään rokotusten jne myötä ja ehkä tässä vielä vuonna 2021 on työmatkojakin tiedossa.

Tsekkailin Finnairin apistä, että kortin seurantajakso on vaihtunut 1.3.2020-28.2.2022 ja Platinum siis voimassa huhtikuu 2022 asti. Keväältä muistelisin, että seurantajaksoja pidennettiin kuudella kuukaudella, mutta ilmeisesti jossakin vaiheessa on tullut jatkoa tuohon? Kovasti saa kyllä ensi vuoden lopulla ja 2022 alussa lennellä + vaihtaa palkintopisteitä tasopisteiksi jos Platinumin haluaa säilyttää.

Jos tuota kortin tasoa miettii, niin Oneworld:ssä Emerald status on jo melkoisesti matkustamista helpottava asia. Monet reissuista kulkee Heathrown kautta, ja sielä tuo Cathayn First lounge on kyllä asiaa turistiluokassa vietytyn yölennon jälkeen, lähinnä suihkumahdollisuutensa vuoksi. Ja kaverin saa messiin aina myös jollei yksin ole liikkeellä.

Ennen mannertenvälisiä, lähtökohtaisesti yksityisen sektorin työnantajan kustantamia turistiluokassa istuttavia, lentoja tuo Finnairin Platinum Wing Helsingissä on oikein miellyttävä ja usein rauhallinen niinä aikoina kun sielä olen vieraillut. Aiemmin saavuin monesti kentälle viime tipassa ennen koneeseen nousua, mutta erityisesti ennen jenkkeihin suuntaavia lentoja olen ottanut tavaksi myös varata aikaa ruokailuun tuolla loungessa. Ruoka on hyvää ja monipuolista ja eteenkin tuo kiireetön ilmapiiri on omiaan rauhoittamaan matkustuskokemusta.
Nykyiset: Passat Variant Alltrack -17, Seat Leon - 17, Jetta - 06

 Ex: Amarok, Leon III 1.8TSI,  Q5 FL TDI, Golf VII Variant 4mot TDI,  Golf VI GTI, Golf VII 4mot, Scirocco II 1.4TSI,  Leon II FR TDI, Tiguan TDi,  Golf V GT TDI,  Polo 1.0

Paikalla Docw

Tuon Finskin kortin seuranta ollut viimeisen 9kk ajalta olematonta. Orastava työmatkustuskiima nostaa päätään rokotusten jne myötä ja ehkä tässä vielä vuonna 2021 on työmatkojakin tiedossa.

Tsekkailin Finnairin apistä, että kortin seurantajakso on vaihtunut 1.3.2020-28.2.2022 ja Platinum siis voimassa huhtikuu 2022 asti. Keväältä muistelisin, että seurantajaksoja pidennettiin kuudella kuukaudella, mutta ilmeisesti jossakin vaiheessa on tullut jatkoa tuohon? Kovasti saa kyllä ensi vuoden lopulla ja 2022 alussa lennellä + vaihtaa palkintopisteitä tasopisteiksi jos Platinumin haluaa säilyttää.


Itselläkin on aika jatkunut, mutta ainoastaan 31.3.2021 asti. Sinulla taisi kausi päättyä juuri ennen lentojen perumisia, kun taas minun kausi olisi päättynyt siinä vaiheessa kun lennot oli jo jäädytetty.

 

Budjetoitiin matkustukset jatkumaan huhtikuusta eteenpäin, mutta Koronalla ei taida paljoa meidän budjetit kiinnostaa :) Jos tilanne rauhoittuu, niin on kyllä sen verran reissuja jonossa, että tulee taas lentokentät tutuksi :(

Poissa teemur

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 220
Kyllä, juuri ennen koronavaikutuksia oli alkanut uusi seurantakausi jonka pituudeksi tulee nyt siis sama 2v kuin tuossa sinullakin sitten.
Nykyiset: Passat Variant Alltrack -17, Seat Leon - 17, Jetta - 06

 Ex: Amarok, Leon III 1.8TSI,  Q5 FL TDI, Golf VII Variant 4mot TDI,  Golf VI GTI, Golf VII 4mot, Scirocco II 1.4TSI,  Leon II FR TDI, Tiguan TDi,  Golf V GT TDI,  Polo 1.0

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 19860
Ajatuskin siitä, että pitäisi taas lähteä lentokenttiä koluamaan, on jotenkin kovin vastenmielinen.