autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Matkustamiseen käytettävät lentokoneet ja lentoyhtiöt  (Luettu 42035 kertaa)

Poissa chr

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 606
Olen samaa mieltä Vempulan kanssa näistä. Ihan nurha nitistä jos ottaa mukaansa selvästi ylisuuren laukun. Näitä on nuo halpakoneet täynnä. Kuva laukut on selvästi paksummat kuin 23cm ja sitten artikkelissa innokkaasti mittaillaan vain niiden korkeutta...

Norskilla se on juuri Oslo jossa näitä vahdataan. Jos lento on sitä kautta niin kannattaa olla tarkkana.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2020 15:46 kirjoittanut chr »

Poissa Salaneuvos

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 544
Ryanairilla lennot Bergamoon Gardajärven lähelle 80euroo edestakasin keväällä.
Eii paha diili  8)
Noilla koneilla on jotai yli 40 reissuu tullu heitettyä, eikä mitää valittamista kun menee firman sääntöjen mukaan vaan.
BMW E46 330CI 2005
BMW E46 316i 1.8 2005
Clio Renaultsport 197 2007

Poissa Vempula

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 10293
Noilla koneilla on jotai yli 40 reissuu tullu heitettyä, eikä mitää valittamista kun menee firman sääntöjen mukaan vaan.

Mä lensin parhaimmillaan/pahimmillaan 10-15 lentoa vuodessa Rynkyllä ja ei ole ikinä ollut mitään valittamista. Pitää vaan hyväksyä se, että kyseessä on halpalentoyhtiö ja silloin toimitaan, kuten halpalentoyhtiön asiakkaana toimitaan.

Jos lähtee tahallaan rikkomaan sääntöjä, niin joutuu maksumieheksi. Mutta silloin on onneksi helppoa löytää syyllinen, katsoo vain peiliin.

Toki jos olisi massimies, niin lentäisi vain Premium-yhtiöiden pisneksessä. Mutta jos jonkun kahden tunnin  menopaluun voi lentää 40-60 eurolla tai 250-350 eurolla, niin minä valitsen ensimmäisen vaihtoehdon. Vaikka silloin pitääkin noudattaa sääntöjä vähän huolellisemmin kuin jälkimmäisen kohdalla.

Poissa Salaneuvos

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 544
Mä lensin parhaimmillaan/pahimmillaan 10-15 lentoa vuodessa Rynkyllä ja ei ole ikinä ollut mitään valittamista. Pitää vaan hyväksyä se, että kyseessä on halpalentoyhtiö ja silloin toimitaan, kuten halpalentoyhtiön asiakkaana toimitaan.

Jos lähtee tahallaan rikkomaan sääntöjä, niin joutuu maksumieheksi. Mutta silloin on onneksi helppoa löytää syyllinen, katsoo vain peiliin.

Toki jos olisi massimies, niin lentäisi vain Premium-yhtiöiden pisneksessä. Mutta jos jonkun kahden tunnin  menopaluun voi lentää 40-60 eurolla tai 250-350 eurolla, niin minä valitsen ensimmäisen vaihtoehdon. Vaikka silloin pitääkin noudattaa sääntöjä vähän huolellisemmin kuin jälkimmäisen kohdalla.

Just näin, ja tommosen 3h vetäsyn nyt kyllä lentää halpisyhtiölläkin helposti.
Siellä saa ruokaa ja juomaa, ja hyvät on ollu jalkotilatki. En valita.
BMW E46 330CI 2005
BMW E46 316i 1.8 2005
Clio Renaultsport 197 2007

Poissa slarpa

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 95


Mutta tämä mitta-arvio tosiaan vain kuvan perusteella. En ole kyseisiä laukkuja nähnyt tai mitannut.

Mutta yleisellä tasolla voi sanoa, että jos lentää halpalentoyhtiöllä, niin käsimatkalaukkusäännöt kannattaa lukea hyvin tarkkaan. Ja oikeasti mitata omat laukut. Jos pykälissä lukee, että max 23cm ja oma laukku on 26cm, niin on aivan turhaa alkaa itkemään. Oma moka. Vaikka sama laukku olisi aikaisemmin mennyt samalla yhtiöllä ongelmitta matkustamoon. Laukkuja kun mitataan satunnaisesti.




Olen aivan samaa mieltä tästä asiasta, muutenkin noita laukkujen kokoja saisi valvoa. Mutta jutussa ihmetytti ettei henkilökunta suostunut mittaamaan laukkua ja asia olisi ollut sillä selvä.
Skoda Superb iV Style -20

Ex: Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16, VW Passat 1.6TDi BMT sedan -12, VW Jetta 1.9TDi Luxline -08

Poissa Vempula

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 10293
Mutta jutussa ihmetytti ettei henkilökunta suostunut mittaamaan laukkua ja asia olisi ollut sillä selvä.

On tässä sekin mahdollisuus olemassa, että kyseinen henkilökunnan jäsen on mitannut samanlaisia laukkuja tuhansia kertoja ja nähnyt ihan mittaamattakin, että yli 23cm paksu se on. Ja tuuminut, että jos tulee jälkipyykkiä, niin mitataan sitten tarvittaessa jälkikäteen.

Henkilökuntahan oli kertonut matkustajalle, että joku mitta oli liian iso. Se, että minkä mitan matkustaja muistaa ilmoitetun liian isoksi, onkin jo toinen asia.

Poissa nemos

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2964
  • Volvo XC60 T8 Inscription
On tässä sekin mahdollisuus olemassa, että kyseinen henkilökunnan jäsen on mitannut samanlaisia laukkuja tuhansia kertoja ja nähnyt ihan mittaamattakin, että yli 23cm paksu se on. Ja tuuminut, että jos tulee jälkipyykkiä, niin mitataan sitten tarvittaessa jälkikäteen.

Henkilökuntahan oli kertonut matkustajalle, että joku mitta oli liian iso. Se, että minkä mitan matkustaja muistaa ilmoitetun liian isoksi, onkin jo toinen asia.

Huonoa asiakaspalvelua silti. Olisiko ollut suuri vaiva todentaa ylisuuri mitta asiakkaalle.

Poissa Vempula

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 10293
Huonoa asiakaspalvelua silti. Olisiko ollut suuri vaiva todentaa ylisuuri mitta asiakkaalle.

Siis matkustajallehan kerrottiin, että joku mitta oli liian suuri. Se, että minkä mitan asiakas muistaa ilmoitetun liian suureksi, on mysteerio. Asiakas muistaa, että laukku on ilmoitettu liian "korkeaksi".

Lainaus artikkelista:

"Lentolippuni mukaan käsimatkatavaroiden enimmäiskoko oli 55 x 40 x 23 senttimetriä ja 10 kiloa, joiden rajoissa laukkumme olivat. Oslon lentokenttävirkailijan mukaan laukut olivat liian korkeat. Hän sanoi "näkevänsä sen paljailla silmillään". Henkilökunta kieltäytyi mittaamasta laukkuja huolimatta toistuvista pyynnöistäni."

Onko laukku ollut siis:

Too tall?
Too thick?
Too long?
Too big?
Too high?

Me ei oikeasti tiedetä, mitä portilla on sanottu. Me tiedämme vain, että asiakkaan mielestä hänen laukku oli liian "korkea". Ja kuvasta näkee, että laukku on hyvin, hyvin suurella todennäköisyydellä yli 23cm paksu.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2020 17:41 kirjoittanut Vempula »

Poissa nemos

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2964
  • Volvo XC60 T8 Inscription
Siis matkustajallehan kerrottiin, että joku mitta oli liian suuri. Se, että minkä mitan asiakas muistaa ilmoitetun liian suureksi, on mysteerio. Asiakas muistaa, että laukku on ilmoitettu liian "korkeaksi".

Eikö ollut käytettävissä mittaa, jolla asiakkaalle olisi voitu näyttää mitä tämä ylisuuri mitta oli vai miksi lentokenttävirkailija on halunnut jättää palvelun näin ala-arvoiselle tasolle: "kyllä minä tiedän ja sinä olet väärässä"


Poissa Hesusnis

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1099
S212 220 Bluetec -15 9G, 944S -88

Poissa Markku J

Norwegian alkaa periä lisämaksua matkatavarahyllylle laitettavista matkatavaroista. Mitenkähän tuota voi valvoa? Seuraavana sitten se WC -maksu kai....

https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/a3f000be-30ac-4844-a24e-1eb5c2cf2baa
Autostadium ry:n talousvastaava.

Poissa nemos

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2964
  • Volvo XC60 T8 Inscription
Norwegian alkaa periä lisämaksua matkatavarahyllylle laitettavista matkatavaroista. Mitenkähän tuota voi valvoa?

Olennaisinta kai on, että matkatavaran mitat ovat tuon penkin alle sijoitettavan mukaiset (30x20x38 cm)

Poissa Markku J

^Niin toki - mietin vaan lentohenkilökunnan lisätyötä - miten valvovat, ettei matkustaja kuitenkin laita jotain "ylähyllylle", vaikka ei ole siitä maksanut.
Autostadium ry:n talousvastaava.

Poissa Hesusnis

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1099
^Niin toki - mietin vaan lentohenkilökunnan lisätyötä - miten valvovat, ettei matkustaja kuitenkin laita jotain "ylähyllylle", vaikka ei ole siitä maksanut.

Kyllä ne lattiamatkatavaratkin suurimmaksi osaksi ylös hyllyyn laitetaan.
S212 220 Bluetec -15 9G, 944S -88


Poissa KekeISBack

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 627
No ei se sitten noussut...  :-\

Lensi kuitenkin onnistuneesti 2016 vuodesta lähtien länsimaisten lentoyhtiöiden operoimana mutta siinä vaiheessa kun toimitukset alkoivat persestania-maille (Indonesia + Etiopia) alkoivat ongelmat.

Sellaista konetta ei ole edes olemassa jolla nuo paskamaat onnistuvat lentämään ilman onnettomuuksia.


Poissa Wekotin

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1327
Lensi kuitenkin onnistuneesti 2016 vuodesta lähtien länsimaisten lentoyhtiöiden operoimana mutta siinä vaiheessa kun toimitukset alkoivat persestania-maille (Indonesia + Etiopia) alkoivat ongelmat.

Sellaista konetta ei ole edes olemassa jolla nuo paskamaat onnistuvat lentämään ilman onnettomuuksia.

Ööö.. Nyt oli kyseessä Boeing 777X.

Poissa KekeISBack

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 627
Ööö.. Nyt oli kyseessä Boeing 777X.

Aaaahhh. Nyt on pahemman luokan lukihäiriö päällä.

Ajattelin että 737 max ensilento "muutosten" jälkeen.

Poissa antsu

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2562
^Vaikuttaa kuitenkin vahvasti siltä, ettei 737 Maxin ongelmat ole ihan paskamaista johtuvaa, mutta ehkä maailman ilmailuviranomaiset ovat erehtyneet ::)