autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Matkustamiseen käytettävät lentokoneet ja lentoyhtiöt  (Luettu 42107 kertaa)

Poissa Taky

...Norski on avoimesti osittain halpalentoyhtiö.

Selvinnyt vissiin finassi ongelmistaan - ainakin uutisointi on vähentynyt - tällä erää?
KIA Niro EV Business Luxury 2020 Gravity Blue
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green

Poissa CorAveRav

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2197
Tuskin, osavuosikatsaus sen sitten kertoo.
Uudet 737 Maxit taitaa pysyä parkissä pidempään, tänään uutisoitiin että pitää olla bodari trimmin käsisäätöön.

Poissa Wekotin

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1349
Finnairilla toki kuuluu matkalaukku ruumaan lipun hinnalla. Ei kun odotas, eipä kuulukaan light-lipulla, eli konseptiksi on muuttunut täysin sama kuin halpalentoyhtiöillä. Matkatavaroista maksat, tosin erilaisen lipun muodossa.

Poissa foorumilainen

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1454
Ei ole muuten koskaan tullut maksettua lentokoneella lentämisestä markkaakaan eikä euroakaan. Sen harvan kerran kun olen lentänyt on haettu vesitasolla mökkirannasta.  ;D

Paikalla Juuha

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1669
Finnairilla toki kuuluu matkalaukku ruumaan lipun hinnalla. Ei kun odotas, eipä kuulukaan light-lipulla, eli konseptiksi on muuttunut täysin sama kuin halpalentoyhtiöillä. Matkatavaroista maksat, tosin erilaisen lipun muodossa.

Sama tuli huomattua kun katselin "halpoja" 500e lentoja New Yorkiin, pelkillä käsimatkatavaroilla olisi pitänyt mennä. Tänään uutisoitiin kuinka Finnairin liikevaihdosta jo 6% tulee tällaisista halpalentoyhtiö-lisäpalveluista.

Suunta näyttää olevan se, että perus economy luokan palveluja/tiloja heikennetään jatkuvasti jotta saisi ihmiset ostamaan kalliita lisäpalveluja. Saa nähdä koska pitää olla alle 175cm jotta mahtuu economy luokkaan. 190cm pitkälle se on jo liian ahdas ja käytän aina bonus pisteet economy plussaan jotta jalatkin mahtuu mukaan matkalle. Onneksi työlennoilta kerää hyvin bonuspisteitä.


Poissa audioman

Saa nähdä koska pitää olla alle 175cm jotta mahtuu economy luokkaan. 190cm pitkälle se on jo liian ahdas ja käytän aina bonus pisteet economy plussaan jotta jalatkin mahtuu mukaan matkalle. Onneksi työlennoilta kerää hyvin bonuspisteitä.

Minun kohdallani jalkatilat ovat tärkein kriteeri lennon valinnassa. Kun mittaa on liki kaksi metriä ja seitsemäs vuosikymmen menossa, voi matkustaminen lykylentokoneiden economy-penkeillä olla hyvin tuskallista. Ahtaat jalkatilat ja kovat istuimet tekevät yli tunnin lennoista yleensä sietämättömiä.

Valitsen siis lentoni jalkatilan mukaan. Finnairin kotimaan ja Euroopan lennoilla saa economy-luokassa yleensä exit-paikan lisähinnalla. Business-luokka on noilla lennoilla yhtä tyhjän kanssa, koska jalkatilaa ei ole enempää kuin economyluokassakaan. Pitkillä lennoilla valintani ratkaisee nykyään economy plus- ja business-luokan lippujen hinta. Economy-luokassa en pitkiä lentoja enää lennä.

Seatguru on aika hyvä apuväline jalkatilojen arvioinnissa ennen lentolippujen ostamista: https://www.seatguru.com/ 

 
MB C300d 4matic, Exiä MB C220d 4matic, MB C220CDI, Skoda Octavia RS, Skoda Octavia 2.0TDI

Paikalla Hesusnis

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1181
Yleensä Norskilla on ollut hyvät jalkatilat 183cm pitkälle, mutta viimeeksi oli vuokrakone 20v takaa, (737MAX -lentokielto), niin oli todella ahdasta. Muutenkin lento jäi aika retroksi kokemukseksi, 20 vuodessa malli on kehittynyt aika paljon.
S212 220 Bluetec -15 9G, 944S -88

Paikalla Juuha

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1669
Positiivisia uutisia kotimaan lennoille, Norwegian aloittaa Vaasa-Helsinki välin syksyllä kahtena päivänä viikossa. Finnairilla ollut monopoli siitä asti kun SAS lopetti tämän välin joskus 5v sitten. Usein Vaasa-Helsinki väli maksaa Finnairilla yhtä paljon kuin etelä-euroopan reissu Helsingistä joten kilpailu tervetullutta. Helpottaa/halventaa myös ulkomaan matkoja Norskilla kun koko matkan voi nyt varata samalla yhtiöllä. Toivottavasti tulee niin suosittu että alkavat lentää useammin kuin kahdesti viikossa.

Poissa CorAveRav

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2197
Ei enää ikinä lentämällä Vaasaan, on oma päätös. Yksi pitkään kestänyt bussikyyti lennon sijaan oli lopullinen niitti.
Oma auto tai juna.

Poissa teemur

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 161
Tämä oli meidänkin valintaperuste. Finnair ei eroa juuri mitenkään halpalentoyhtiöistä tai eroaa siten, että esim. Norskilla on uudet koneet ja enemmän jalkatilaa.

Suomalaisena ja kohtuullisella etäisyydellä Helsinki-Vantaalta asuvana Finnairilla on minun näkökulmastani nämä edut vielä itsellään: (ei tärkeysjärjestyksessä)

1) Matkustusajat paljon mannertenvälisiä lentoja lentävälle ovat useimmiten lyhimmät. Moneen tärkeään Aasian kohteeseen pääsee ilman jatkolentoja yön yli lennolla. Moneen Pohjois-Amerikan kohteeseen pääsee yhdellä jatkolennolla, meren ylitys Finnairilla.

2) Mannertenväliset lennot lähtevät Helsingistä alku-iltapäivällä, eli lapset ehtii aamulla viemään hoitoon. Palatessa taasen esimerkiksi Pohjois-Amerikasta lennot saapuvat Helsinkiin aamupäivällä - iltapäivällä lapset ehtii hakea hoidosta ja pääsee aiemmin totuttautumaan rytmiin/aikaeroon. OneWorld kumppaneista pyrin välttämään BA:ta, jonka yhteyksilläusein vaihto Heathrow:lla (pitkät siirtymät terminaalien välissä jne) ja useimmiten lento on aamulla Helsingistä, jolloin kotoa tulee lähtö jo viiden maissa.

3) Kun näitä eri yhtiöitä mielessään pisteyttää ja paljon lentää niin lentoturvallisuutta tulee mietittyä. Esim Turkish Airlinesin kokkihattuinen kaveri ei turvallisuuden tunnetta lisää, vaikka kuinka hyvä kokki tai tarjoilija onkaan. Useissa yhtiöissä turvavyön merkkivalon noudattaminen on niin ja näin, suuristakin yhtiöistä mm. American Airlines sallii ihan vapaasti vessassa käynnit ja monesti turvavyövalo loimottaa koko lennon ajan - merkitys menee. Finnair sentään noudattaa tätä kapteenin ohjetta kirjaimellisesti. Mannerten välillä on usein kovaakin menoa, onpa vierustoveri kerran istunut kolme tuntia oksennuspussi kädessään kun ei päästetty vessaan. Lentoturvallisuuden kanssa työskentelevä tuttava antoi aikanaan listan mielestään huonoimmista yhtiöistä, useimmat näistä uudehkolla kalustolla lentäviä lyhyen yritys- ja turvallisuuskulttuurin omaavia halpalentoyhtiöitä, jotka pääasiassa kuskaavat matkustajia turistikohteeseen.

4) Useimmiten perillä ajallaan, silloin kun myöhästyy niin saavat/ottavat kiinni aikataulua ja jatkot esim. Amerikassa ei jää väliin kovinkaan usein. JOssakin kohtaa kokeilin, onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolen ja halusin siirtyä Lufthansan vakioasiakkaaksi. Kahdella perättäisellä reissulla mantereen välisen lennon peruminen ja myöhästyminen tapaamisesta perillä, joten annoin olla.

5) Yhtiöstä riippumatta ruoka on esimerkiksi economyssä pitkillä lennoilla useimmiten syötävää, pari kertaa jäänyt amerikkalainen oksennuksen kopio tarjottimelle "nauttimatta". Lyhyillä lennoilla ei niin väliä, joku vesi/mehu/kahvi riittää useimmiten ja muuten lentoaikaa voi käyttää offline oloon ja padin katseluun sekä työntekoon sopvissa määrin.

6) Oli miten tuulinen keli tahansa, jostakin Finnairin lentäjät kaivavat pehmeät laskeutumiset. Onko sitten jo koulutuksen alkuvaiheista asti painotettu kaluston säästämistä turhilta kovilta laskeutumisilta tms. mutta hyvin usein he tässä onnistuvat. Tilastollista faktaa ei ole esittää tähän.

7) Palvelu on kovin subjektiivinen kokemus, useimmiten Finnairilla on reipasta ja iloista, joskin suomalaisen korutonta menoa.

8) Kun vertailen lähinnä kaukolentojen hintoja joissa useimmiten mukana yksi vaihto / suunta, useimmiten hinta linjassa muiden yhtiöiden/yhtymien kanssa.

9) Koneet useimmiten ok siivottu (vrt muut yhtiöt)

10) Finnairin app on moneen yhtiöön verrattuna huippu!

11) Internet toimii Amerikkaan päin aina hyvin. Euroopan lyhyillä lennoilla en ole juurikaan käyttänyt nettiä vaikka se ilmainen olisikin, joskus jotain whatsapp viestejä perheelle missä mennään. Lentomatkat ovat hyvä hetki olla välillä myös täysin offline henkisestä oravanpyörästä.

Tässä on paljon mutua ja subjektiivisuutta mukana, mutta paljon näitä on tullut katseltua ja havainnoitua matkustajana.

Ja on Finnairissa heikkouksiakin:
1) Matkalaukut maksavat halvimmilla lipuilla ( ei merkitystä minulle)
2) Maksullisessa tarjoilussa haettu eksotiikkaa erikoisilla valinnoilla (taisi olla joku Wasa-näkkileipä 3€ tms)
3 ) Perus Economy-luokka aika kuli, penkki jokseenkin huono, lyhyellä istuinosalla haettu sentti tai kaksi "lisää" edessä istuvaan.
4) A350 business luokan tuoli isommille ahdas, minulle 179cm menee juuri ja juuri
5) Aasiaan päin internet toimii huonommin, ihan tuoretta kokemusta ei ole
6) KLM ja Lufthansa tarjoilevat Euroopan sisäisillä lennoilla lipun hintaan (ainakin viimeksi tekivät niin)
7) Kallis Euroopan sisäisillä lennoilla
Nykyiset: Passat Variant Alltrack -17, Seat Leon - 17, Jetta - 06

 Ex: Amarok, Leon III 1.8TSI,  Q5 FL TDI, Golf VII Variant 4mot TDI,  Golf VI GTI, Golf VII 4mot, Scirocco II 1.4TSI,  Leon II FR TDI, Tiguan TDi,  Golf V GT TDI,  Polo 1.0

Poissa ePa



Jotain uutta. Ja jotain vanhaa.

https://www.hs.fi/talous/art-2000006174860.html?fbclid=IwAR2eoMtTGaknHGbLuIGUM79AebJaVymRS5nDHiklP60B51VQHbcIvq57JqU


WSJ juttu muurin takana, mutta videon voi katsoa aiheesta.
https://www.wsj.com/articles/boeing-737-max-grounding-could-stretch-into-2020-11563112801

Olisikohan nimeäminen jo askelia uudelleen tuotteistukseen ja sitä kautta ongelma ratkeamassa? Boeing tekee jatkuvalla syötöllä, tosin lyhyemmällä työajalla, uusia koneita ja ne alkavat täyttää jo kentät.

Aikamoiset kerrannais vaikutukset tällä jutulla. Jos/kun ratkeaa, niin paljonkohan kustannuksia kertynyt esimerkiksi suoraan valmistajalle?

Lentoyhtiöillä jäänyt lentoja lentämättä, mutta ilmeisesti matkustajat ovat päässeet kohteisiinsa muillakin keinoilla.
Samassa pihassa: VW Touareg, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Poissa JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5708
Mutkien kautta ukrainan airlinesillä tänään kotiin. Tekivät kiovassa vittumaiset temput. Käsimatkatavaroilla olimme matkassa ja ostettii  kiovan taxfreestä hieman kotiintuomisia. Pari pussukkaa oli ja lähtöportilla ei sitten ollutkaan enää ok. Laskuttivat noista kahdesta pusseista 33€/kpl. Aikaisemmin ei ole koskaan näin käynyt vaikka lennän sen 30 lentoa  vuodessa. Ainoa yhtiö mikä on yleensä mittaillut ja painoja tarkistellut on ollut air baltic.
Rellu, Voortti ja Volvo.  Kolme volkkaria ja vanha possu.

Poissa Taky

Pari pussukkaa oli ja lähtöportilla ei sitten ollutkaan enää ok.

Minusta tuohon pitäisi ottaa lentoyhtiöiden muutenkin ryhtiliike - kone on nykyään täynnä niitä "pari ylimääräistä pussukaa" tapauksia ja pussukka voi olla rinkka tahi joku muu vastaava. Homma on karannut ihan käsistä.

Yksi käsimatkatavara/matkustaja ja hyväksyttävien mittojen mukaan, niin mahtuu kaikki tavarat asiallisesti niille varattuihin lokeroihin, nyt niitä on penkien alla ja pitkin konetta. Muut sitten ruumaan.
KIA Niro EV Business Luxury 2020 Gravity Blue
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green

Poissa JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5708
Olet ihan oikeassa. Ylähyllylle vain se yksi kassi/ matkustaja, ja jos jotakin taxfree tuliaista niin olkoon siellä jalkatilassa.
Kuitenkin jos siitä taxfree tuliaisesta joutuu maksamaan 33€ pussi niin onhan sen selvä, että se on kuolinisku sille pisnekselle.
Tulee meinaan tuliaispullolle hintaa. Harvemmin niistä tulee mitään ostettua, mutta sen verran tilanne jurppi, että tulevaisuudessa en osta sitäkään vähää.
Rellu, Voortti ja Volvo.  Kolme volkkaria ja vanha possu.

Poissa Wekotin

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1349
No eipä noissa lentokenttien myymiöissä enää mitään ”tax-freeta” ole. Hinnat karannut aivan pilviin niin, että maista löytää jo usein halvemmalla. Eräänlainen monopoli sielläkin vaikuttaa, käytännössä muutaman ison toimijan myymälöitä kaikki. Esim. viskeissä toimittajat joutuvat myymään tappioksi, että saavat merkkinsä näytille matkaajille.

Poissa JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5708
Ei ole ei, mutta milläs käsimatkatavaroiden kanssa matkustava mitään pieniäkään tuliaisia vie jos ei sieltä osta.
Itse yleensä ostan jotakin pientä suomalaista tuliaisiksi kun vaikkapa minskiin matkustan. Jos kahden viikon tavarat on käsimatkatavaroissa,  niin ei sinne edes karkkilaatikkoa mahdu sekaan, saati sitten jotakin pulloa.
Rellu, Voortti ja Volvo.  Kolme volkkaria ja vanha possu.

Poissa CorAveRav

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2197
No eipä noissa lentokenttien myymiöissä enää mitään ”tax-freeta” ole. Hinnat karannut aivan pilviin niin, että maista löytää jo usein halvemmalla. Eräänlainen monopoli sielläkin vaikuttaa, käytännössä muutaman ison toimijan myymälöitä kaikki. Esim. viskeissä toimittajat joutuvat myymään tappioksi, että saavat merkkinsä näytille matkaajille.
Riippuu maasta ja kentästä sekä mitä sieltä ostaa.
Esim. Arlandasta ei kannata ostaa mitään ellei pakko.
Monelta EU kentältäkin saa edukkaasti iloliemiä, esim. Saksasta.

Paikalla arska

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1534
No eipä noissa lentokenttien myymiöissä enää mitään ”tax-freeta” ole. Hinnat karannut aivan pilviin niin, että maista löytää jo usein halvemmalla. Eräänlainen monopoli sielläkin vaikuttaa, käytännössä muutaman ison toimijan myymälöitä kaikki. Esim. viskeissä toimittajat joutuvat myymään tappioksi, että saavat merkkinsä näytille matkaajille.

Hki-Vantaalla moni tuote tax-free tuote maksaa enemmän kuin Alkossa

Poissa Wekotin

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1349
Riippuu maasta ja kentästä sekä mitä sieltä ostaa.
Esim. Arlandasta ei kannata ostaa mitään ellei pakko.
Monelta EU kentältäkin saa edukkaasti iloliemiä, esim. Saksasta.


No Amsterdam, joka aiemmin oli loistava, on sikahintainen. Mutta joo riippuu tietysti tuotteesta, mutta viskien kohdalla näin. Huvittava esim. Highland Parkin Single Cask Alkosta 130€, Schipolissa 169€. Tämä vielä maassa, joka muuten on avoin ja edullinen alkoholien myynnissä.

http://www.whiskyisrael.co.il/2014/02/16/nas-travel-retail-the-truthguest-post/




Paikalla arska

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1534

3 ) Perus Economy-luokka aika kuli, penkki jokseenkin huono, lyhyellä istuinosalla haettu sentti tai kaksi "lisää" edessä istuvaan.


Oltiin Aurinkomatkojen lennolla uudehkolla A321:llä ja siinä koneessa ainakin oli jalkatilaa selvästi enemmän, kuin yleensä turistilennoilla. Yleensä minulla ottaa polvi kiinni edessä olevan penkin selkänojaan, mutta tässä jäi lähes viisi senttiä tilaa väliin. Se tekee huiman eron matkustusmukavuteeen