autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Matkustamiseen käytettävät lentokoneet ja lentoyhtiöt  (Luettu 44803 kertaa)

Poissa bgis

• Sisäänajettu
  • *
Itse lennän Balille usein harrastuksen perässä ja mukavammaksi reitiksi olen todennut Hel-Ams-Hkg-Dps. Helsingistä Amsterdamiin Finnairin siivin ja loppumatka Cathay Pacificillä. Jopa karjaluokassa on mukavat tilat. Suurin syy tuohon on tietenkin hinta. Tuon reitin saa noin 700e hintaan ku Finnairilla saa maksaa Hel-Sin-Dps noin 1000e. Muutaman kerran olen myös lentänyt Kuala Lumpurin kautta Malaysian Airlinesilla ja palvelu ja tilat ehkä hieman mukavammat vielä kun Cathayllä. Hinta kuitenkin ratkaisee. Pääosin lentokalustona Ams-Hkg A340 ja Hkg-Dps B747. Cathayllä usein elokuva tarjonta sellaista mitä suomessa on tullut elokuvateatteriin joten matka kuluu nopeasti. Hong Kongin kenttäkin mukavampi transit matkustajalle kuin Singapore.
Ford Fiesta ST 2021

Poissa HatYai

Työnantajan politiikkana on käyttää SAS:n ja Star Alliancen lentoja aina kun se on mahdollista. Suomen sisäiset liittymälennot on Finnairilla, mutta usein lippu on ostettu esim Air Francen piikkiin. Useimmiten jatkolento Brasiliaan on Lufthansalla tai Air Francella ja paluulento TAM illa. Nuo kolme ovat kaikki kohtuullisia yhtiöitä, mutta SAS on Euroopan sisäisillä lennoilla tosi surkea !

Kaukoidän matkat Kiinaan ja Thaimaahan olen lentänyt toistaiseksi Finnairilla, helppoa ja kätevää mutta tuo viime marraskuun lakonuhkasekoilu sai miettimään muita vaihtoehtoisia reittejä. Paras vaihtoehto lienee Thai Airways Tukholmasta. Kiinan sisäisillä matkoilla olen lentänyt China Eastern ja China Southern Airwaysillä, molemmat yllättävän hyviä.

Pisin yhtämittainen lentoni oli väli Sao Paulo - Doha, se kesti noin 14.5 tuntia ja lennettiin Qatar Airwaysillä, palvelu oli hyvää ja leffat uusia :-) 

Poissa sheikki

• Sisäänajettu
  • *
Itse olen luonnollisesti keskittänyt mahdollisimman paljon lentoja Qatar Airwaysille ja nyt sieltä putkahtaakin Oneworldin korkein kortti. Palvelu on kyllä ollut pääosin erittäin hyvää ja varsinkin business luokassa ei ole kyllä ollut valittamista. Firman lennot lennetään aina turistissa matkustuspolitiikan vuoksi, oli lennon pituus 1h tai 16h. Vapaa-ajan lennoilla ollaan sitten lennelty business luokassa, varsinkin aasiaan koska business lennot sinne kohtuu hintaisia.

Aikoinaan kun tuli enemmän kierreltyä palloa niin tuli lenneltyä paljon eri yhtiöillä ja parhaimmat kokemukset jäi Cathaylta. Iranissa tullut lenneltyä vanhoilla kunnon Tupoleveilla ja se on kyllä jäänyt mieleen, eikä niin positiivisella tavalla.

Viimeisin matka tehtiin perheen kanssa Italiaan ja silloin käytettiin halpis yhtiötä nimeltään Pegasus. Operoi Turkista, ei valittamista, homma toimi jokseenkin mallikkaasti.
Volvo V60 T4 Inscription (liisari), Porsche Cayenne S -16
Ducati Panigale 899, Ducati 999R
Ducati 998S Troy Bayliss, Vespa 300GTS

Poissa Markku J

Käytiin Thaimaan lomalla Finnairin A340:llä. Siinä oli Comfort -luokassa (= reittilentojen business) huonommat istuimet, kuin parin edellisen vuoden A330 -lomareissuilla. Tässä A340:ssä istuin ei mennyt täysin makuuasentoon. A330:ssä meni. Finnair uusii nyt istuimet - saa nähdä ovatko ne samat kuin tuossa A330:ssä, vai paremmat.

Aika OK nuo molemmat on, mutta täysi makuuasento oli kyllä parempi, kun pituustilakin riitti oikein hyvin.

Tässä A340 (Marimekon Unikko -koristeltu kone kyseessä):

Ja tässä A330:

Autostadium ry:n talousvastaava.

Poissa Karvis

Työkaveri kävi juuri Teneriffalla Thomas Cookin koneella ja sanoi että se oli vielä pahempi sillipurkki kuin Finskin lomalennot, 180cm pitkällä miehellä oli ollut polvet tiiviisti etummaisen jakkaran selkänojassa kiinni :o
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa Markku J

Me olimme pojan kanssa TUI Fly Nordicin koneella (B737) Lanzarotella hiljattain, ja siinä oli aika hyvät tilat ja nahkapenkit. Thomas Cookilla en ole koskaan matkustanut.
Autostadium ry:n talousvastaava.

Poissa Jere

Norwegian ja wi-fi tekee matkanteosta selkeästi mukavampaa, tosin lomalento, niin tilojen kanssa ei ole hurraamista.

Makkis

• Vieras
Työkaveri kävi juuri Teneriffalla Thomas Cookin koneella ja sanoi että se oli vielä pahempi sillipurkki kuin Finskin lomalennot, 180cm pitkällä miehellä oli ollut polvet tiiviisti etummaisen jakkaran selkänojassa kiinni :o

Voe per..le. Onneksi olen lyhyt. Vaimokandi oli ottanut matkat Puerto Ricoon (lentoajasta päätellen jonnekin välimerelle, ei hajuakaan missä moinen mesta on) ja justiin lennättävä yhtiö tuo Thomas Cook. No, onneksi olen pieni mies, kai minä tuon kestän.

Poissa Penguin

• Grand Legend
Finnairilla on vissiin joku kampanja, jossa pyrkivät ryssimään kaiken pahemmin kuin VR. Sen lisäksi että nuo Englannin-lennot ovat jatkuvasti myöhässä enemmän ja enemmän, niin olisiko vielä Finavian suosiollisella avustuksella koneet pysäköidään Vantaalla jollain aivan käsittämättömällä logiikalla. Tänään tultiin Manchesteristä portille 27, joka on väärällä puolella passintarkastusta. Ei siis ulospääsyä putken kautta, vaan koneen takaa ulos ja bussiin. Bussi vei sitten yhdentoista aikaan illalla portille 37 eli niin kauas kuin vain viedä voi. Siellä kentällä ei ole tuohon aikaan mitään muuta kuin tyhjiä portteja, niin miksi ihmeessä tuon homma pitää olla tuollaista. Eikä tämä todellakaan ollut ensimmäinen kerta, vaan tämä on enemmänkin se normi. Yleensä tosin pysäköidään johonkin Seutulan korpeen ja sieltä ajellaan toiselle puolelle kenttää terminaalille, mutta tietty portille 37.

Positiivista kuitenkin se, että lähdettiin Manchesteristä yli liki kolmevarttia myöhässä ja Vantaalla oltiin vain 10 min myöhässä. Eri lentokentistä voisi kyllä kirjoittaa juttua vaikka kuinka. Niillä on kaikilla oma perusluonteensa ja joskus ei tiedä itkisikö vai nauraisiko niitä touhuja. Kyllä pyörä on keksittävä moneen kertaan uusiksi.

Poissa Kennedy

Jenkkien päässä BA:n laitteet tilttas puolessa välissä boardingia ja joutuvat ne boottaa.
Me tultiin Heatrowlle la. aamusta.. ensin pyörittiin ilmassa paskarinkiä. Kuulemma normaalia siihen aikaan.
Finskin jatkolento oli hyvällä mallilla ja kapteeni sanoon, että päästään ehkä 10min etuajassa lähtee.. no hetken päästä se oli 10min myöhässä kuulutus.
Sitten kun päästiin kiitoradalle jonotettiin lisää. Lopulta 40min alkuperäisen lähtöajan jälkeen päästiin kiihdyttämään jo kiitoradalla.
Perillä oltiin reilu puolituntia myöhässä.

300ZX kesäleluna

Paikalla JakeS

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
Jostakin kumman syystä mimun kohdalleni osuu air baltic, norwegian , ukraine international airlines, turkish airlines jne... finskillä viimeksi lentänyt helmikuussa.  Pirkkamatkat  :)
Rellu, Voortti ja Volvo.  Kolme volkkaria ja vanha possu.

Cyclic Stig

• Vieras
Me tultiin Heatrowlle la. aamusta.. ensin pyörittiin ilmassa paskarinkiä. Kuulemma normaalia siihen aikaan.
Heathrow:n ongelma on ihan selkeästi kapasiteetin puute ruuhka-aikaan. Siksi siitä uudesta kiitotiestä on tapeltu varmaan 20 vuotta. Lentsikat ei ole mitään autoja joita voi parkkeerata liikennevaloihin metrin välein ruuhka-aikaan... Menetelmiä on optimoitu mutta jossain kohdin tulee raja vastaan. Kiitotiellä ei voi olla kahta lenskaria kerrallaan. Ei NATS:n vika.

MMV

• Vieras
Jaa'a, seuraava lento on KLM:llä ja en muista koskaan tuolla lentäneeni. Saapa nähdä millainen sillipurkki tuo on...

Paikalla JakeS

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
Ylihuomenna taas tuohon kyytiin...

Rellu, Voortti ja Volvo.  Kolme volkkaria ja vanha possu.

Paikalla tomppa

• Hallitusjäsen
  • Klassikko
  • Audi Q7
Jaa'a, seuraava lento on KLM:llä ja en muista koskaan tuolla lentäneeni. Saapa nähdä millainen sillipurkki tuo on...
Mä olen jonkun lennon Kelmillä lentänyt. Euroopan sisäisessä liikenteessä olevat kapearunkokoneet ovat ihan peruskamaa ja palvelu ihan hyvää. Kaukoliikenteestä mulla on kokemusta sekä B777 että A330 koneista. Bojossa istuinkonffaus oli aivan liian tiukka, mutta bussissa viihdyin oikein hyvin. 
Autostadium ry:n puheenjohtaja

”Terve järki ottaa jälleen kerran lukua kanveesissa kovin epätasaisessa matsissa todellisuuden kanssa.” -Esko Valtaoja-

Poissa Topias

• Vakiokalustoa
  • **
huomenna pitäisi palata napolista helsinkiin, mutta pirun lufttwaffe lakkoilee ja lennot peruutettu. niiden sivut ja linjat nurin, mutta onneksi poikettiin kentällä, jossa heillä yksi tiski auki, eikä jonoa. onneksi huomiseksi saatiin buukattua alitalia roomaan ja finski helsinkiin. tunti tuohon tuhraantui ja 45e takseihin.

Makkis

• Vieras

Jaa niin, voin vahvistaa tämän pääosin. Ei pahempi kuin finski mutta samaa surkeaa tasoa.

Poissa JiiJii71

Jaa niin, voin vahvistaa tämän pääosin. Ei pahempi kuin finski mutta samaa surkeaa tasoa.

Tui lennättää meidän Kiljusten Herrasväen Kanarialle Thomas Cookin siivin. Mielenkiinnolla jo odotan koko lentoreissua, erityisesti tuon pikku elohopean kannalta... :(
Never say never again.😉

Poissa Penguin

• Grand Legend
Mulla ei kyllä hermo kestäis sitä menoa mitä on kavereilta kuullut lomalentojen olevan, kun ihan tavallinen Norwegianin Lontoon lentokin riitti. Oli ensimmäinen, ainut ja viimeinen kerta kun sellaisessa sikaosastossa matkustan.

Makkis

• Vieras
Noiden peruskanarian matkojen osalta ei selvinne edes rahalla tuosta kidutuksesta muuliosastolla. Aasian lennoilla, ainakin osalla jos ei käytä matkatoimistojen pakettimatkoja, on mahdollista latoa lisää euroja ja saada liki relevantti matkustusmukavuus. Ainakaan tuossa Cookin karjavankkurissa jolla lensimme, ei ollut tilavampia paikkoja. Vain suomalaisia budjettimatkailijoita karsinoissaan.

Käytäväpaikka ainoa siedettävä, kun pääsee edes kuselle kun pystyy ennakoimaan vankkurien ja massojen liikkeet.