autoilua & elämää

Äänestys

Miten yleensä pysäköit autosi?

Autotallissa
56 (7.8%)
Autokatoksessa
61 (8.4%)
Parkkihallissa
67 (9.3%)
Parkkipaikalla
82 (11.4%)
Kadun varressa
28 (3.9%)
Omalla pihalla
95 (13.2%)
Invapaikalla tai muulla paikalla mihin minulla ei ole pysäköintilupaa
2 (0.3%)
Mahdollisimman kauas muista autoista
93 (12.9%)
Kahteen ruutuun kerrallaan
4 (0.6%)
Vapaaseen parkkiruutuun sijainnista ja muista autoista riippumatta
28 (3.9%)
Ajan talliin/katokseen/parkkiruutuun etuperin, niin että joudun peruuttamaan pois
57 (7.9%)
Ajan talliin/katokseen/parkkiruutuun takaperin, niin että voi lähteä pois eteenpäin ajaen
72 (10%)
Peruutan taskuparkkiin
60 (8.3%)
Pysäköin aina niin, että minun ei tarvitse peruuttaa lainkaan
4 (0.6%)
En pysäköi, vaan joku muu, esim. auto, tekee sen puolestani
2 (0.3%)
Niin että Autostadium-tarrat ikkunassa näkyvät mahdollisimman hyvin ;)
5 (0.7%)
Jotenkin muuten
6 (0.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 205

Kirjoittaja Aihe: Pysäköinti  (Luettu 57172 kertaa)

Makkis

• Vieras
Vs: Pysäköinti
« Vastaus #20 : 17.11.2015 19:53 »
Miten se kansa ei tajua noiden perheparkkien tarkoitusta?

Nyt kun omat muksut ovat jo koroketyynyikäisiä eikä turvaistuimien vöiden saati kaukalon kanssa tarvitse enää turata, selvisi itsellenikin noiden merkitys. En toki niihin nykyään tosiaankaan aja, mutta aikanaan vaihdoimme kauppaa sen vuoksi että löytyi muutama perheruutu kun piti saada toinen turvapenkistä ja toinen kopata kaukaloineen. Silloin vaan pitää ovien mahtua aukeamaan kokonaan mikä ei perusruudussa onnistu.

Okein närästää kun yksinäinen finnivatipää menee kepua hakemaan bemari perheruudussa kun ei vissiin ajotaito riitä saada sitä normiruutuun  >:( Tai se perkeleen lottoaja!

Poissa vakio

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
« Vastaus #21 : 18.11.2015 08:07 »

No eikös tälläkin palstalla ole todettu, että eivät ne ole pelkästään lapsiperheille tarkoitettu ja mikään laki ei estä niihin parkkeeraamasta (näin toki onkin). Joten oman auton peltien suojelun nimissä, kaikilla on niihin oikeus parkkeerata. ::)
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Business Luxury A/T 5P -15
VW Polo Trendline United 1.4 TDI -09
KTM 250 EXC TPI -18, Kawasaki KX 250 -90

Poissa HAL9000

• Sisäänajettu
  • *
  • Skoda Octavia III Combi Elegance
« Vastaus #22 : 18.11.2015 08:24 »
No eikös tälläkin palstalla ole todettu, että eivät ne ole pelkästään lapsiperheille tarkoitettu ja mikään laki ei estä niihin parkkeeraamasta (näin toki onkin). Joten oman auton peltien suojelun nimissä, kaikilla on niihin oikeus parkkeerata. ::)

Ei helvetti. Minä, minä ja mun kiiltävä auto. Noiden perheparkkipaikkojen ottaminen lapsiperheiltä tai liikuntaesteisiltä on kyllä harvinaisen mauton teko. Muutamaan otteeseen kun aikanaan sovitteli 50cm leveää turvakaukaloa 40cm oviaukosta niin ymmärtää noiden tarpeen. Säästyypä samalla helposti pikkuklommoilta tuo naapurin ovi kun oven aukemista rajoittaa oven oma sarana, ei naapuriauton takaoven pelti.
Se on selvästikin budjetti – siinä on paljon numeroita.

- George W. Bush

Poissa Trollsten

• Legenda
« Vastaus #23 : 18.11.2015 08:28 »
Eikö nuo ole sitä varten, että vähän heikompi taitoinenkin kuski osuu ruutuun  :P

Paikallisten markettienkin pihalla kun kattoo niin noissa kyllä autot monesti miten sattuu ja alkuperäinen tarkoitus ei toteudu.

Poissa batman14

• Klassikkoainesta
« Vastaus #24 : 18.11.2015 10:43 »

Nyt kun omat muksut ovat jo koroketyynyikäisiä eikä turvaistuimien vöiden saati kaukalon kanssa tarvitse enää turata, selvisi itsellenikin noiden merkitys. En toki niihin nykyään tosiaankaan aja, mutta aikanaan vaihdoimme kauppaa sen vuoksi että löytyi muutama perheruutu kun piti saada toinen turvapenkistä ja toinen kopata kaukaloineen. Silloin vaan pitää ovien mahtua aukeamaan kokonaan mikä ei perusruudussa onnistu.

Okein närästää kun yksinäinen finnivatipää menee kepua hakemaan bemari perheruudussa kun ei vissiin ajotaito riitä saada sitä normiruutuun  >:( Tai se perkeleen lottoaja!

Eikö täällä foorumilla ole moni nimimerkki joka parkkeeraa perheparkkiin vaikka on yksin liikenteessä? Mielestäni tästä oli keskustelua joskus ja joidenkin mielestä heidän autojen kyljet ovat niin tärkeät että ajavat siihen perheparkkiin ettei vaan joku vedä lommoa oveen. Oikeesti jos noin paljon pelkää niin kannattaa ajaa perimmäiseen nurkkaan tai jonnekkin ihan muualle sen auton kanssa. Perheparkit perheille eikä kenellekkään muulle!

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #25 : 18.11.2015 10:51 »
Oikeesti jos noin paljon pelkää niin kannattaa ajaa perimmäiseen nurkkaan tai jonnekkin ihan muualle sen auton kanssa. Perheparkit perheille eikä kenellekkään muulle!

Juuri näin! Itse käytän perheparkkeja silloin kun on muksuja mukana, mutta yksin liikkuessa ajan kyllä vähän kauemmaksi normaaliin reunaruutuun.

Olen monesti tämän jo todennut, mutta sanotaan jälleen kerran, että parin vuosikymmenen kestävyysurheilu takaa niin järkyttävän kovan kuntopohjan, että kykenen kävelemään 50 metriä parkkiruudusta kaupan ovelle. Näin kovista haasteista moni normijantteri ei uskalla edes haaveilla. Joskus vien itseni oikein äärirajoille ja kävelen tämän 50 metriä ulkona. Siis täysin ilman suojaa porottavalta auringonpaisteelta tai sateelta! Tiedän, tiedän, olen varsin kova sälli.

Poissa Kettu

« Vastaus #26 : 18.11.2015 11:50 »
Huh. Ei pysty tuohon. Jää kauppa käymäti jos ei siinä oven vieressä ole inva- tai perhepaikkaa.  :D

Eiku joo, kyllä mä ymmärrän tuon kritiikin.
Minulla uusi tötterö ja kyllä sen kylkiä tulee väkiselläkin varjeltua.
Yritän aina katsoa laitapaikan, joten vain toiselta puolelta pääsee kolhimaan.
Ja ajan mahdollisimman reunaa, että huonompikin onnistuu nousemaan omastaan ilman kolhimista.
Ja samalla tietysti itselläkin on rutkasti tilaa.
Mutta ei, en aja invapaikalle, kuten myöskään käyttämissäni kaupoissa en ole havainnut perheparkkeja.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa Karvis

« Vastaus #27 : 18.11.2015 11:59 »
Oikeesti jos noin paljon pelkää niin kannattaa ajaa perimmäiseen nurkkaan tai jonnekkin ihan muualle sen auton kanssa. Perheparkit perheille eikä kenellekkään muulle!

Ongelma onkin siinä, että kun ajat sinne peränurkkaan tyhjällä parkkiksella niin silti siihen joku imbesilli hinkkaa tojotansa tappituntumalle, vaikka vieressä olisi 300 tyhjää paikkaa. Leveään ruutuun kun ajaa, niin ei siihen viereen tule ketään. Itse käytän sekä perheruutuja että peränurkkaa riippuen kaupasta, toki minulla onkin pari kersaa melkein aina mukana.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Poissa Skula

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • Audi A5
  • MC Ball's..
« Vastaus #28 : 18.11.2015 12:02 »
On se helppoo olla heikompiosainen kansalainen ja ajaa sen mukaisella kalustolla.. Ei ole mitään väliä mitä siihen kylkeen tulee ni ne kaunistaa  8)

Ja juu, melkoista ajattelemattomuutta on ajaa perheparkkiin tarpeettomasti jos muitakin on saatavilla.. Ajaa sitten vaikka rohkeesti kahteen ruutuun vähän kauemmas ni ehkä varjeltuu se oma rakas auto..

Itse en aja perheparkkiin vaikka lapset oliskin mukana, ne kun jaksaa kävellä ihan itse kauempaakin, eri asia oli kun piti kaikenmaailman rattaita venksalta, ja se kun vähän vaati joskus tilaa enemmän kuin mitä kaposet normiparkit tarjoavat..

Poissa batman14

• Klassikkoainesta
« Vastaus #29 : 18.11.2015 12:06 »
Ongelma onkin siinä, että kun ajat sinne peränurkkaan tyhjällä parkkiksella niin silti siihen joku imbesilli hinkkaa tojotansa tappituntumalle, vaikka vieressä olisi 300 tyhjää paikkaa. Leveään ruutuun kun ajaa, niin ei siihen viereen tule ketään. Itse käytän sekä perheruutuja että peränurkkaa riippuen kaupasta, toki minulla onkin pari kersaa melkein aina mukana.

Tottakai jos lapset ovat mukana, niin perheparkki on ihan oikeutettu paikka. Jos taas on yksin tai isomman lapsen kanssa liikkeellä joka istuu jo etupenkillä niin se on pelkkää itsekkyyttä käyttää perheparkkia. Totta on tuokin että aina viereen tulee auto vaikka mihin parkkeeraisi.

Poissa vakio

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
« Vastaus #30 : 18.11.2015 12:09 »
Ajaa sitten vaikka rohkeesti kahteen ruutuun vähän kauemmas ni ehkä varjeltuu se oma rakas auto..

Rehellisesti sanottuna minulla ei riitä ymmärrystä tähänkään toimintamalliin.

Lisäys: riittää kyllä ymmärrys siihen, että ajaa kauemmas (mutta yhteen ruutuun)  :D

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #31 : 18.11.2015 12:20 »
Rehellisesti sanottuna minulla ei riitä ymmärrystä tähänkään toimintamalliin.

Mä syyllistyn tähän toimintaan varsin usein, mutta pidän sitä hyväksyttävänä, koska käyn kaupassa ruuhka-aikojen ulkopuolella ja ajan silloinkin vähän kauemmaksi. Eli ympärillä on kymmeniä ruutuja vapaana ja kelloa katsomalla tiedän, että ne eivät tule seuraavan tunnin aikana täyttymään. En koe, että toimintatapani aiheuttaisi kenellekään mitään harmia tässä tilanteessa.

Ruuhka-aikaan jos on aivan pakko mennä kauppaan, niin silloin toki pysäköin vain yhteen ruutuun.

Poissa vakio

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
« Vastaus #32 : 18.11.2015 12:58 »
Korostan nyt vielä, että olen itsekin erittäin tarkka kaveri. Koitan aina saada auton parkkeerattua niin, että riski muiden aiheuttamiin vaurioihin on minimaalinen. Mutta kyllä se turvalliseksi katsomani paikka yleensä löytyy ilman, että tarvitsee varata autolleni kaksi ruutua tai että pitäisi parkkeerata perheparkkiruutuun. Tosin noita ruutuja käytän välillä, kun on pienet lapset mukana. Vaikkakin yleensä lastenkin kanssa jätän auton mieluummin kauemmaksi. Oppivathan ipanatkin, että ei sitä autoa tarvitse siihen oven eteen tunkea. Lihasten käyttöä toki koitetaan perheessämme muutenkin tuoda esiin.

Ja ainahan joku pösilö saa sen autonsa parkkeerattua tappituntumalle siihen tuplaruutuvaraajankin viereen. Sitä suuntaa ja sijaintia omalle autolle ei katsota parkkiruudun viivoista, vaan viereisistä autoista.

Manteli

• Vieras
« Vastaus #33 : 18.11.2015 14:20 »
Etsin aina tarkkaa valiten parkkiruutua, poikakin tokaisi vast ikään 'meillä on niin läski auto ettei se mahdu mihinkään ruutuun'  ;D Niin tai näin, parkkipaikka on semmoinen missä mulla on usein mennyt pinna ihmisiin. Ei niinku mitään järkeä, oikeesti  :-X

Poissa Kettu

« Vastaus #34 : 18.11.2015 14:28 »
Oishan se pöljää hankkia pelkästään pysäköinnin helppouden vuoksi joku kapea pulkka.
Mutta pakko se on toisaalta yrittää ymmärtää, että kaikki eivät osaa ajaa tai hallitse autonsa mittoja jne.
Siihen nähden ihmettelen, miksi ajetaan ruutuun keula edellä.
Mun mielestä pakittamalla ruudusta lähteminen on hankalampaa, kuin ruutuun pakittaminen.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa pantero

• Klassikkoainesta
  • MB GLC 350e
« Vastaus #35 : 18.11.2015 15:04 »
Jonnekin (tuonne toiselle sivustolle tai sitten tänne...) purnasin joskus, kuinka kapeita parkkipaikat nykyisin ovat. Viime aikoina on tosin ollut havaittavissa lievää positiivista kehitystä. Tänne voisikin antaa risuja tai ruusuja omien havaintojen mukaan:

-------------------------------

IKEA Espoo     -- aivan onnettomat, täytyy yleensä etsiä joku äärimmäinen kolkka tai hiekka-alue. Ainoastaan graavilohilautanen houkuttelee enää satunnaisesti vierailemaan siellä...

+++++++++++++++++++

Merituuli, Espoo ++ tuplaruusut: oli aikoinaan aivan onnettomat, nyt on otettu pensseli käteen ja maalattu uudet, jotka ovat jo riittävän leveät

AINOA Tapiolan uusi parkkihalli ++ aivan mahtava; hienot, leveät hallipaikat, tosin maksullinen

Prisma, Olari    + riittävän leveät ja vielä hallipaikat, talvisin kurvaamme tänne usein ostoksille

Entresse, Espoo  + riittävän leveät ja vielä hallipaikat, toimii sopivasti kesäisin ja talvisin

====================

Useimpien parkkipaikkojen/-hallien kanssa tulee juuri ja juuri toimeen; mutta yleensä täytyy valita paikka huolellisesti ja silti käy usein niin kuin tuossa ylempänä kerrotaan (joku @$¤#@ sijoittautuu viereen 20 cm päähän…).

Poissa vakio

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
« Vastaus #36 : 18.11.2015 15:05 »
Siihen nähden ihmettelen, miksi ajetaan ruutuun keula edellä.
Mun mielestä pakittamalla ruudusta lähteminen on hankalampaa, kuin ruutuun pakittaminen.

Tämä totta. Enpä juuri koskaan aja keula edellä parkkiruutuun.

Poissa dosetti

• Klassikkoainesta
  • VW Jetta BKD
« Vastaus #37 : 18.11.2015 15:38 »
Peruutan omaan ruutuun aina kun en tarvitse lämmitystä, menee naapurien kanssa kuskin ovet kauas toisistaan, mutta matkustajan ovet lähekkäin. Ideana, että kuski voi mennä vapaasti ja ajaa ruudusta pois, jolloin matkustajat pääsevät autoon.

Kaupassa jos jättää auton tyhjän hallin perälle, on siihen ihan viereen tosiaan ajanut toinen auto - en ymmärrä!? Miksi??

Poissa vakio

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
« Vastaus #38 : 18.11.2015 15:42 »
Kaupassa jos jättää auton tyhjän hallin perälle, on siihen ihan viereen tosiaan ajanut toinen auto - en ymmärrä!? Miksi??

Siihen on niin turvallista parkkeerata viereen.

Tätä jo tuossa aiemmassa vastauksessani tavallaan sivusin. Eli kun tuulipukujantteri ei vaan osaa hahmottaa sitä autoaan mihinkään muualle, kuin jo toisen parkkeeratun auton viereen. Siitä sitä saa mukavasti mallia, mihin voi auton jättää.

Poissa tuRboman

« Vastaus #39 : 18.11.2015 15:55 »
Perheparkit on aika usein sijoiteltukin siten, että sen taaperon on jossain määrin turvallista kävellä sinne kauppaan vanhempien mukana. Aina on riski, että muksu sinkoaa yhtäkkiä jonnekin suuntaan ja kantokoppa kourassa seuraava äiti ei välttämättä ole kärppänä niskassa kiinni. Joten on parempi ettei lasten kanssa tarvitse ylittää koko parkkipaikkaa vaan pääsee hieman turvallisemmin luovimaan.

Nykyisellään kun meilläkin neiti kävelee itse, pidän suuremmassa arvossa turvallista reittiä kuin tilavaa parkkia. Vaikka muksu tarviikin joskus apua autosta poistumiseen.

"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River