autoilua & elämää

Äänestys

Miten yleensä pysäköit autosi?

Autotallissa
56 (7.8%)
Autokatoksessa
61 (8.5%)
Parkkihallissa
67 (9.3%)
Parkkipaikalla
82 (11.4%)
Kadun varressa
27 (3.8%)
Omalla pihalla
94 (13.1%)
Invapaikalla tai muulla paikalla mihin minulla ei ole pysäköintilupaa
2 (0.3%)
Mahdollisimman kauas muista autoista
93 (13%)
Kahteen ruutuun kerrallaan
4 (0.6%)
Vapaaseen parkkiruutuun sijainnista ja muista autoista riippumatta
28 (3.9%)
Ajan talliin/katokseen/parkkiruutuun etuperin, niin että joudun peruuttamaan pois
57 (7.9%)
Ajan talliin/katokseen/parkkiruutuun takaperin, niin että voi lähteä pois eteenpäin ajaen
71 (9.9%)
Peruutan taskuparkkiin
59 (8.2%)
Pysäköin aina niin, että minun ei tarvitse peruuttaa lainkaan
4 (0.6%)
En pysäköi, vaan joku muu, esim. auto, tekee sen puolestani
1 (0.1%)
Niin että Autostadium-tarrat ikkunassa näkyvät mahdollisimman hyvin ;)
5 (0.7%)
Jotenkin muuten
6 (0.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 205

Kirjoittaja Aihe: Pysäköinti  (Luettu 56788 kertaa)

Poissa Penguin

• Grand Legend
Pysäköinti
« : 20.08.2015 13:00 »
Tuli mieleen Juupelin kirjoituksesta ja omista pysäköintikokemuksista ja havainnoista, että tämähän voisi olla ihan keskustelun ja äänestyksen paikka, että miten itse kukin pysäköi ja millaisia havaintoja on muiden pysäköinnistä. Sehän tuntuu olevat sellainen autoilun aihe, joka on monelle autoilijalle kovin vaikeaa ja siihen on myös kehitetty viime vuosina runsaasti apuvälineitä. On automaattista pysäköintiä, joka jo pisimmälle vietynä pysäköi auton parkkihalliin täysin itsenäisesti, mutta myös enenevässä määrin erilaisia kameroita kuvaamassa auton ympäristöä, helpottaakseen pysäköimistä ja liikkeelle lähtöä.

Tapoja pysäköidä on varmaan aivan loputtomasti ja välillä katun varsilla parkkipaikoilla tuntuu siltä, ettei tiedä itkisikö vai nauraisi kun muiden suorituksia katsoo. Peruttaminen tuntuu olevan monelle se vaikea pala pysäköinnissä ja tunnun itsekin yhden henkilön, joka ei omien sanojensa mukaan ole koskaan peruuttanut sen jälkeen kun ajokortin sai. Mielellään lukisin kirjoituksia itse kunkin pysäköintikokemuksista ja laittelin tuollaisen äänestyksekin aiheesta ja mitä nyt keksin erilaisia pysäköintitapoja sinne vaihtoehdoiksi.

Poissa dingdongpingpong

• Legenda
Vs: Pysäköinti
« Vastaus #1 : 20.08.2015 13:07 »
1,6,10,12,13

Kokemuksista en voi muuta sanoa kuin että taitaa taipua yhdistelmä kuin yhdistelmä ja ilmankin ruutuunkuin ruutuun....hieman omakehua mutta niin se nyt vaan on.

Pisin yhtäjaksoinen peruutus on muuten 3,2km kuorma-autolla viime kesältä....Lohjalla, asiakas sanoi puhelimessa "on täällä käynyt isojakin autoja" ja minä törppö uskoin, ajelin 12m pitkän ~3,5m takaylityksellä olevan pilkkiauton sitten mökkitien päähän ukon pihaan....arvaatkaapa kääntyikö, ei. Ja olipa veemäinen tie, kapea ja puita laidat täynnä, niinkuin metsäteillä on.
« Viimeksi muokattu: 20.08.2015 13:15 kirjoittanut dingdongpingpong »

Poissa juupeli

• Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
« Vastaus #2 : 20.08.2015 13:17 »
 ;D  Mainio aihe foorumillemme. Piti oikein hetki miettiä noita lukuisia vaihtoehtoja mites sitä tuleekaan enimmäkseen tehdyksi.

"Omien" ruutujen lisäksi kyllä siitä niin vakiintunut tapa on muodostunut etten edes ajattele sen kummemmin kun jätän pysäköintialueilla autoni mieluusti aika loitolle muista autoista.

Sekin pointti tuli mieleeni että usein arvioin etukäteen tarvitsenko jotain takakontista ja mahtuuko siellä asioimaan kun auto on parkissa.

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #3 : 20.08.2015 13:21 »
Yksi koominen piirre meikäläisen pysäköinneissä liittyy kadunvarteen pysäköintiin. Pyrin aina mahdollisuuksien mukaan valitsemaan sellaisen paikan, että autoni taakse ei voi pysäköidä. Tämän sen johdosta, että edessä rekkarikilven teline on sen verran paksu, että se ottaa hyvin muiden autolijoiden kevyet pusut vastaan :D Takana eka kontakti otetaan aina puskurin maalipintaan.

Mutta joo, jos tällaista paikkaa ei löydy, niin kyllä mä sitten pysköin kahden auton väliinkin ;) Mutta jos 100 metrin ylimääräisellä kävelyllä löytyy tällainen optimipaikka, niin pystyn rautaisen fysiikkani ansiosta kävelemään tämän sata metriä.

Toinen koominen piirre on se, että jos käyn jossain paikassa säännöllisesti, niin kurvailen hetken aikaa parkkihallissa, jotta löytäisin pari "hyvää" ruutua, mitä sitten käytän aina jos joku niistä on vapaana. Siis sellaisia ruutuja mitkä ovat normia leveämpiä tai vielä parempi, jos viereen ei pääse. Tässä yksi esimerkki mun yhden ostarin "vakiruudusta":

« Viimeksi muokattu: 20.08.2015 13:25 kirjoittanut Vempula »

Poissa Eskoop

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #4 : 20.08.2015 13:29 »
^Tuhonhan mahtuu vaikka kaksi viereen, jos oikein huono tsägä käy!  ;D Tuolla Kroatiassa ja saksanmaalla lomareissulla tuli samaa harrastettua. Myös kahden tolpan tai puun välissä oleva yksittäinen paikka on hyvä.

Tarkasti sihtaan paikan, luotto kanssa-autoilijoihin 0%.

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #5 : 20.08.2015 13:30 »
^Tuhonhan mahtuu vaikka kaksi viereen, jos oikein huono tsägä käy!  ;D

Tätä samaa aikanaan mietin kuvaa koneelta katsellessa ja nykyään ajankin keskelle ruutua, ettei kukaan vaan tunge kolmatta autoa väliin 8)

Poissa dingdongpingpong

• Legenda
« Vastaus #6 : 20.08.2015 13:33 »
Tätä samaa aikanaan mietin kuvaa koneelta katsellessa ja nykyään ajankin keskelle ruutua, ettei kukaan vaan tunge kolmatta autoa väliin 8)

Näyttää muutenkin niin täydeltä toi halli että.... :)

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #7 : 20.08.2015 13:35 »
Näyttää muutenkin niin täydeltä toi halli että.... :)

Mulla ei ole mitään ruuhkafetissiä, eli pyrin mahdollisuuksien mukaan käymään marketeissa ja ostareissa silloin kun muut eivät siellä käy ;)

Poissa Penguin

• Grand Legend
« Vastaus #8 : 20.08.2015 13:44 »
Eihän se parkkipaikan käyttöaste tunnu mitenkään korreloivan sen kanssa tuleeko siellä hittiä vai ei. Ehkä pitäisi koputtaa puuta, kun minun autoani on parkkipaikalla kolhittu vain kahdesti. Ensimmäinen oli eräs oranssin värisellä kiinteistönvälitysketjun autolla liikkunut naapuri, joka paiskasi Astran takaoven mun pösön kylkeen, niin että vekkihän siitä tuli. Kumpikin oli omassa parkkiruudussa ja tilaakin olisi ollut, mutta jos ja kun ei hallitse vähäisiä voimiaan, vaan ovi ja tuuli heiluttavat miestä, niin sanomistahan siitä tulee. Toinen oli viime jouluaatonaattona työpaikan parkkihallissa, jossa minun autoni oli aamulla siinä kerroksessa ainoa ja yksi ainoa muu auto siinä kerroksessa oli samana päivänä käynyt ja sen pitisi sitten ajaa minun autoani päin.

Jälkimmäisessä ei ollut tilasta kiinni tuliko hittiä vai ei ja ensimmäisessä oli vähän hankalampi, kun kumpikin oli omassa vuokratussa ruudussaan. Minä tosin vaihdoin myöhemmin ruutua toisaalle samalla parkkipaikalla ja vuokrasin samantien kaksi vierekkäistä ruutua (myöhemmin vielä kaksi lisää, kun halvalla sai) kun alkoi itseä tympiä kaksiovisen auton leveiden ovien kanssa könytä autosta ulos muita kolhimatta.

Poissa Kettu

« Vastaus #9 : 20.08.2015 14:16 »
Tulihan rastittua.
Omaan talliin ajan keula edellä, koska pistoke on takaseinällä.
Muuten pyrin aina pysäköimään peruuttamalla.
Peileistä peruutan, joten varmaan menee hetkonen ennen kuin oppii yhtään hyödyntämään tulevan auton peruutuskameraa.
Parkkitutka on nyt taakse, mutta en luota siihenkään. Välillä piippailee turhaan,
toisinaan taas saattaa jättää ilmiselvän esteen piipittelemäti.

Pysäköiminen ei tuota vaikeuksia. Ainakin nykyisestä näkee hyvin ja mitat ovat helpot omaksua
keulan melkoisesta pyöristymisestä huolimatta.

Jos mahdollista, aina laitapaikka, toiseen reunaan.
Jos ei, niin johonkin se auto on törkättävä.
Mutta senkin voi tehdä siten, että ajaa hantin ovet vastakkain.
Silloin kuljettajan puolelle jää tilaa ja hantti ei mahdu autoon ilman auton liikuttamista, joten eipä siinä sitten kolhitakaan. Tätäkään en aina noudata, vaan tilanteen mukaan.
Kyllä tuo aika monimuotoista on. Jos on isot hyvä ruudut kuten Jumbossa, ei asiaan tarvitse niin kinnittää huomiota.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

clacson

• Vieras
« Vastaus #10 : 20.08.2015 16:08 »
Kun on vuonna yksi ja kaksi oppinut taskupysäköinnin Kuplalla, niin se onnistuu vielä muillakin  8).
Kun nykyisin saa laillisesti pysäköidä invapaikalle, niin tilaa onneksi tuppaa olemaan. Toki silloinkin pyrkii valitsemaan sen reunapaikan.
Omassa katoksessa nokka edellä niin pitkälle, että viimeinen tutkan palkki näkyy, silloin on jotain 5 cm seinään, toisin päin ei voi, kun ei saisi takaluukkua auki.

Poissa Docw

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • Renault Clio
« Vastaus #11 : 21.08.2015 09:07 »
Sekä kotona että konttorilla näin.... Ja ihan luvallisesti. Kotona ei kahden auton tallissa ole tällä hetkellä kuin yksi asukas ja töimaalla raivasivat minulle kaksi paikkaa  8)

Muualla en kehtaisi kahta paikkaa viedä. Yleensä tulee katsottua mahdolisimman tilava paikka, mutta jos tilaa on vähän niin ahdan kyllä minimöhkön ahtaaseenkin väliin. Pari pientä jälkeä on parkkiksilla ilmaantunut, mutta niin pieniä ettei niitä 30 senttiä kauempaa huomaa jos ei vartavasten katso.

Poissa Penguin

• Grand Legend
« Vastaus #12 : 21.08.2015 10:32 »
Noi parkkipaikat on kyllä suunniteltu jollekin Cinquecentolle, joskin pituutta näyttää ruudulla riittävän vaan ei leveyttä.

Poissa HAL9000

• Sisäänajettu
  • *
  • Skoda Octavia III Combi Elegance
« Vastaus #13 : 21.08.2015 10:34 »
Nykyisin on kotona jo oma parkkiruutu, luxusta. 30 vuotta tuli tehtyä Helsingissä taskuparkkeja useamman kerran päivässä. Kyllä siinä oppii kohtalaisen pieneen koloon autonsa laittamaan ja aika nopeasti. Muutamia vuosia sitten istui appiukko ekaa kertaa kyydissä kotinurkilla ja hämmästys oli melkoinen kun laitoin suurehkon farmariauton peruuttamalla n. metrin autoa pitempään tilaan kertaakaan taakse katsomatta, peileistä kun näkee kaiken tarpeellisen.

Kaupoissa käydessä joutuu sitten ajamaan näihin parkkihalleihin. Näissä saattaa lyhyen pinnan omaavat autoilijat hiukan lämmetä. Itse pysäköin siihen mihin sopii. Täälläpäin ei juurikaan voi valita paikkaansa, sen verran tuppaa parkkihalleissa yleensä olemaan autoja. Aina joskus näkee tapauksen jossa joku on parkkihallissa pysäköinyt omansa niin että ruudun reunaviiva on keskellä auton alla. Herättää sanoin kuvaamatonta ärsyyntymistä moinen itsekkyys.
Se on selvästikin budjetti – siinä on paljon numeroita.

- George W. Bush

Poissa Docw

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • Renault Clio
« Vastaus #14 : 21.08.2015 10:47 »
Noi parkkipaikat on kyllä suunniteltu jollekin Cinquecentolle, joskin pituutta näyttää ruudulla riittävän vaan ei leveyttä.

Joo Q5 menee tuohon ruutuun renkaat reunoja hipoen. Naapurilla on X3 ja toisella puolella farkku A4 ja jos vierekkäin oltaisiin niin kaikki joilla ei ole kattoluukkua saisivat viettää työpäivän autossa. Tuossa on kuusi paikkaa ja viisi autoa rinnakkain. Onneksi olin minä se onnekas joka sai tuplaruudun keskeltä  8)

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #15 : 21.08.2015 12:39 »
Muutamia vuosia sitten istui appiukko ekaa kertaa kyydissä kotinurkilla ja hämmästys oli melkoinen kun laitoin suurehkon farmariauton peruuttamalla n. metrin autoa pitempään tilaan kertaakaan taakse katsomatta, peileistä kun näkee kaiken tarpeellisen.

Itsekään en näe mitään tarvetta fyysisesti kääntää päätä peruuttaessa. Peileistä näkee kaiken mitä tarve vaatii ja tutka piippaa sitten etäisyyden. Mun olisi luultavasti vaikeampaa peruuttaa taskuun päätä kääntämällä kuin peilejä katsomalla :)

Lainaus
Aina joskus näkee tapauksen jossa joku on parkkihallissa pysäköinyt omansa niin että ruudun reunaviiva on keskellä auton alla. Herättää sanoin kuvaamatonta ärsyyntymistä moinen itsekkyys.

Itse syyllistyn tähän "itsekkyyteen" välillä, mutta vain jos parkkihalli on varsin tyhjä ja kellonajasta tietää, että ei se tule täyttymäänkään muutamaan tuntiin. Ja vien toki autoni hiukan kauemmaksi, missä ei ole muita autoja lähistöllä. En koe olevani millään tapaa itsekäs tässä tilanteessa, koska ympärilläni on vähintään 30 vapaata paikkaa mihin kukaan ei ole pysäköinyt. Kaikki kun ovat vekslaamassa siellä 38 metrin päässä hissin ovien vieressä.

nokivasara

• Vieras
« Vastaus #16 : 21.08.2015 12:46 »
Itsekään en näe mitään tarvetta fyysisesti kääntää päätä peruuttaessa. Peileistä näkee kaiken mitä tarve vaatii ja tutka piippaa sitten etäisyyden. Mun olisi luultavasti vaikeampaa peruuttaa taskuun päätä kääntämällä kuin peilejä katsomalla :)
...
Sama juttu.. peileistä näkee auton kyljet, joten voi peruuttaa turvallisesti vaikka kuinka pieneen rakoon. Päätä kääntelemällä näkyvyys jää heikoksi.

Poissa juupeli

• Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
« Vastaus #17 : 21.08.2015 15:45 »
Olipa mukava tulla tänään kotiin huomatakseen, että joku oli mennyt pysäköimään Civicinsä allekirjoittaneen parkkiruutuun.

Lainasin eGeä ihmettelyketjusta kun jäin miettimään mitenköhän tällainen sankari suhtautuu siihen jos joku hyödyntää vastaavasti hänen parkkiruutuaan. Kykeneekö hän kuittaamaan asian "ihan jees, käytä vaan, mi casa su casa" vai olisiko näkemys kuitenkin hieman vastahakoisempi.

Minulle tuo on yksi ärsyttävimpiä asioita autoiluun liittyen.

Poissa dingdongpingpong

• Legenda
« Vastaus #18 : 22.08.2015 21:03 »
Peruuttamisesta.

Minulla oli useamman vuoden kusinen lasikuitukoppi Rasuan leirintäalueella kakkos kesämökkinä ja jyskälänajojen tukikohtana.

Siihen tuli aina jyskälän aikoihin näitä pikku-e-yhdistelmiä, isompia ja pienempiä.
Minullahan ei kyseistä ajo-oikeutta ollut kun jätin silloin muutoksen yhteydessä "anomatta"...vetelin koppia siis luvatta.

Istuskelin aina katsomassa näitä peruutusharjoituksia vaunun edessä markiisin alla ja mielessäni naureskelin kuinka yksinkertaisen asian saa niinkin vaikeaksi, erinäistä "linkkua" siinä näki. Monesti tuli odoteltua niin pitkään että olivat jo miesvoimin koittaneet kulmakahvoista repiä vaunua sijoilleen ja pari kahvaa oli irtikin. Tarjouduin sitten peruuttamaan vaunun puiden väliin ilmaiseksi, moni antoikin luvan. Sanoin että peruutan omalla pakettiautollani, näin teinkin. Yleensä peruutuksen jälkeen tuli keskustelua peruuttamisen vaikeudesta ja alueen ahtaudesta, ja yllätysyllätys pikku-eestä ja ihmettelystä kuinka pakettiautolla voi peruuttaa vaunua kun ei ole näkyvyyttä sivuikkunoista....

« Viimeksi muokattu: 22.08.2015 21:08 kirjoittanut dingdongpingpong »

Poissa Mrk

• Klassikko
  • S1000XR+S1000RR+A3 TFSI quattro+A3 TDI quattro
« Vastaus #19 : 22.08.2015 21:38 »
Kotosalla pysäköin omaan (pankin) autokatokseen, kesällä peruutan ja talvella ajan keula edellä, paikka on reunimmainen. Kesällä peruutan; mopo on siellä ruudun perällä poikittain ja on helppo tutkalla vetää siihen kiinni, lisäksi tällöin kuskin ovi ei jää seinän puolelle ja on enemmän tilaa nousta. Talvella sitten keula edellä jotta lämppärin piuha ylettyy ja että tuulilasi on seinään päin, en harjannut viime talvena kertaakaan autoa himassa.

Stadissa tulee käytyä ryypiskelemässä suht tiuhaan niin auto sitten jonnekkin juopottelutukikohdan lähelle kadun varteen, eilen etsin vartin parkkiruutua ja sitten ajoin kauemmaksi, Hellsinkihän ei tykkää autoilevista veronmaksajista niin v***uako niitä ruutujakaan tekemään. Kaupan yms. parkkiksella en hakeudu ahtaisiin väleihin mutta en nyt niitä erityisesti välttelekään, en edes muista milloin olisi kolhua tullut viereisen toimesta.

Tuosta kärryn kanssa peruuttamisesta/parkkeeraamisesta, oikein nautin siitä varsinkin jos on epäiliviä katseita, en ole siinä ihan tumpelo. Tullut sen verran runsaasti aikanaa hinattua pikkukärryä ja venetraileria persiissä että tulee selkärangasta. Aikanaan kun ajoin opetusluvalla kortin niin olin harjoitteluajossa ennen kortin saantia vetänyt peräkärryä vähintään tuplasti sen määrän mitä autokoulussa olisi ollut normi ajoa. Eilen muuten Saksanmaalla peruutin semmoisessa koulutuksessa peräkärryllä parkkiin autolla jossa oli viimeisen päälle kärryavustin, kouluttaja käveli vieressä ja kertoi miten systeemi toimii. Juu hienosti toimi. Testiperuutuksen jälkeen sanoin äijälle että nyt mä peruutan sen ilman mitään pirun avustimia, meni puolet nopeammin. Ukko tuumasi että oot vissiin ennenkin peruuttanut kärryn kanssa.

Btw, yhden surkeimmista kärryperuutuksista olen nähnyt paikallisen konstaapelin toimesta, ne käyvät tuossa lähirutakolla välillä Pusterin kanssa kiusaamassa ihmisiä. Veneluiskalle oli kova tuuli järveltä päin, no sehän ei tietenkään peruuttamista haittaa mutta silti siinä meni semmoine 10 min että Mondeo+traileri saatiin veteen. Hieman nauratti. Siinä vaiheessa kun pojat alkoivat tuulessa ottaa venettä kyytiin, oli pakko mennä puskan taakse huutonauramaan, puoli tuntia taisi mennä koko operaatioon. Itsellä pahemmassa tuulessa muutama minsa. Vieläkin kaduttaa etten mennyt vittuilemaan.