https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Citroën C3 yleistä

Jones

Vakiokalustoa
Liittynyt
17.1.2014
Joo tollanen C3 vm.05 tuli hommattua mutta en oo ihan varma onko my04 kun vanhalla sisutalla näemmä.

Tähän mennessä tehtyä remppaa:

-ilmastointi vuoti kennon luota putken juuresta. Putkessä itsessään ihan oman lainen o-rengas ja olisi pitänyt vaihtaa varmaan koko putki ja alkuperäisenä. Korjatiin kumminkin 3 tavallisella (vihreä) o-renkaalla ja aineet on pysynyt sisällä.

-tuossa samassa yhteydessä kun etsin vuotoa purin koko auton keulan: puskuri,sisälokarit,pyyhkijän varret,paneelit tuulilasin alareunasta jne. Moskaa oli keräänyt kilokaupalla tuonne rintapellin päälle ja tulipahan samalla putsattua nuo.

-helman etupäät oli kulunut paljaaksi ja samalla hion ne puhtaaksi ja sinkkimaali päälle ja musta väri siihen päälle (auto on musta). Lisäsin samalla eturoiskeläpät.

-etuoven sisällä oli joki epämääräinen styrox irti ja etsin sille paikkaa mihin kuuluu. Palalle löytyi paikka kahvan alapuolelta ja kiinnittyi siihen liimallla. Irrallaan ollessa se esti ikkunan alas laskeutumisen.

Nyt vaan sitten kovaa ajoa!

Nyt sitten vaan kovaa ajoa.

- Otsikkoa täydennetty. - Quality -
 
PSA:n merkeissä ei ole varsinaista vuosimallia lainkaan, vaan muutoksia tulee yksi yhtenä ja toinen toisena päivänä tuotantolinjalla ja sama muutos voi useammassa tehtaassa valmistettuun malliin tulla vielä eri tehtaissa eri päivinä. Faceliftit on tietty selkeitä muutoksia, mutta nekin tulevat vähän miten sattuu missä vaiheessa vuotta sattuvat tulemaan. Esim. tänä kalenterivuonna on jokaisessa kuussa tullut merkittäviä muutoksia johonkin PSA:n automalliin, joinakin kuukausina kahteenkin.
 
Eli autoja tavallaan tehdään sellaisenaan niin kauan kuin kutakin osaa rittää. Tavallaan järkevää mutta kertoo toisaalta jotenkin huolettomasta meiningistä  ;D
 
Tai uusi osa, parannut tai heikennys, tuodaan tuotantoon heti kun mahdollista. Esim. 508 facelift tuli tuotantoon viime vuoden elokuussa, mutta 208 facelift tuli tämän vuoden kesäkuussa. Loput Euro 5 -moottorit jäivät pois tuotannosta tämän heinäkuun alusta, samoin robottivaihteistot. Nämä moottorimuutokset samaan aikaan myös Citroënilla ja DS:llä.


- Otsikkoa täydennetty. - Quality -
 
Lainaan vanhaa threadia.  8)  Oman Ceen hankinnasta tuli 14.5. kuluneeksi vuoden päivät, ja kilometrejä kertyi mittariin siinä ajassa himpun verran päälle 10tkm. Mitään isompaa remppaa ei ole tarvinnut tehdä ( = teettää  :p ), kaikki hankinnat löytynevät "historian kirjoista" eli foorumin "Mitä teit autollesi tänään?"-ketjusta.  :)  Sitruuna käy ja kukkuu, vie töihin ja tuo kotiin, ja tarvittaessa pidemmällekin. Katsastuskin hyväksyttiin huomautuksitta, niin ei muuta kuin kovaa ajoa.  :)
 
Uutta mallia pukkaa...

07xy34absko9.jpg

o6kyg4mbfhl7.jpg

p8kyvmxbk9zt.jpg

jdqynutbsaar.jpg
 
Kauan siinä kesti, mutta nyt uutta koria samaan vanhaan PF1-pohjalevykunstruktioon, jolle jo edellinen C3 ja monta sen edeltäjää aina Saxoon asti on tehty. Samaa pohjalevyä on käytetty Peugeoteissa 106:sta alkaen nykyiseen 208:iin. Nyt C3 päivitetään teknisesti 208 faceliftin tasolle, muotoilullisesti mennään sitten tukevasti Citroën-linjalla, mikä on toki hyvä ettei tehdä vain badge engineeringiä.

Viihdeosastolle tulee Apple CarPlay ja MirrorLink -tuet ja vuoden 2017 aikana päivitetään myös Android Auto -tuki. Päivittäminen PSA:n tapauksessa tarkoittanee sitä, että se tulee uusitiin tehdastoimituksiin jossain vaihesssa, joskin sen pitäisi toimia samalla raudalla kuin CarPlay eli sikäli myös softapäivitys aiemmin toimitettuihin autoihin voisi olla mahdollinen. Nähtäväksi jää rajoitetaanko näiden saatavuutta varustetason mukaan, kuten Peugeot 208:ssa tehdään.

Muuten tekniikan suhteen ei mitään uutta eli moottori- ja vaihteistoyhdistelmät voi lukea jo tänään Peugeot 208-hinnastosta. Citroen C3:n hinnastosta kun noistavat ahdetut puretech-koneet ja momentinmuunninautomaatit poissaolollaan.
 
Tämä uusi C3 on kyllä piristävä uutuus. Hauskan näköinen sisältä ja ulkoa. Sama tyyli siirtyy myös tuleviin Sitikan malleihin. Saapa nähdä kuinka paljon tuleva C4 tätä muistuttaa.

Vähän olen miettinyt josko sitä pärjäisi tämän kokoluokan autollakin. Säästyisi kelpo kasa rahaa. Loppujen lopuksi kyse on kuitenkin siitä mihin tottuu. Autot ovat kyllä kasvaneet parin viime vuosikymmenen aikaan merkittävästi. Kun itse olin lapsi, oli meillä toisen sukupolven Golf joka lienee tätä pienempi tiloiltaan. Hyvin silläkin pärjättiin.

Peugeot 208 bensa-automaatilla ja Allure-varustetasolla näyttäisi kustantavan n. 22 000e, joten samoissa varmaan mennään. Valitettavasti sisämelu taitaa kuitenkin olla se suurin kompastuskivi tämän kokoluokan autoissa, joskin kyllä C-segmentin autoissakin melua piisaa.
 
Tänään kävin koeajolla tämmöisellä:
3rZ0kyY.jpg

UvOQe4x.jpg

j8ajsI9.jpg


Kaverilla on tuo C3 liisingillä Autoverkkokaupasta, 12kk á 189e/kk. Ajelin puolisen tuntia, puolet normaalista työmatkasta ja kävin myös muutaman kilometrin vetäisemässä moottoritiellä. Mainio kapistus. Erittäin hyvä varustelu, oli parkkitutka, iso näyttö kilkkeineen, vakkari, automaattiset valot (myös pitkä/lyhyt), koria vasten taittuvat peilit jne. Oikein mitään ei jäänyt kaipaamaan.

6wt3gSm.jpg


Pellin alla siis 1.2-litrainen 3-sylinterinen ja ahtamaton 82-heppainen pörisijä. Kepeästi liikkui kaupungissa ja ympäristössä, motarin rampilla ylämäkeen ei mitään ongelmia kiihdyttää sujuvasti muun liikenteen sekaan, vakkari päälle ja 110 km/h mittarissa kierroksia n. 3200, mutta kevyesti meni ja äänet olivat hyvin kurissa. Kolmepyttyinen pörisee aina kun antaa vähän jenkaa, mutta tasakaasulle kun vaihtoi, äänet asettuivat välittömästi. Alla oli testivoittaja-Contin kitkat, oikein miellyttävät renkaat. Joka ei tuolla motilla ehdi, on kermaperse.

Kuskin penkki oli heti kuin oma nojatuoli, pirun mukava ja runsaasti mitoitettu (181cm/85kg). Viihdyin. Tykkäsin sisustasta muutenkin, moderni ja jotenkin massiivinen ilme. Pikkupyörityksessä pieni moitteen sija kytkimelle, liike oli aika pitkä ja otti ylhäältä, toisaalta oli helppo lähteä sammahtelematta valoista yms. Laatikko oli myös tyypillinen ranskalainen, periaatteessa ihan ok, mutta täsmälliseen Japani-tyyliin (aka nykyinen Yaris ym ym.) tottuneelle hieman suurpiirteinen ja laajaliikkeinen. Varmasti kun enemmän ajelee, niin äkkiä tottuu, mutta verrattuna esim. Yariksen lyhytliikkeiseen ja erittäin täsmälliseen lootaan, hieman jäi yrityksen makua.

Alusta ja ajotuntuma oli kuin isommastakin autosta, todella pehmeä ja leppoisa ajettava. Yaris on tuohon verrattuna aivan uskomaton paukkulauta. Ajotuntuma on rajusti kovempi (ja epämukavampi). Tilaa oli sisällä mainiosti ja tavaratila oli äkkiseltään jossei nyt puolet, niin 30-40% isompi kuin Yariksessa. Sanoisin, että kooltaan noin yleisesti puolta kokoluokkaa suurempi kuin Yarppa. Kyllä vaan nämä "pikkuautot" ovat kehittyneet valtavasti vajaassa 10 vuodessa.

Pistää kyllä miettimään, tämä vekotin oli juuri tarjolla (nyt loppuunmyyty), 15 tkm ajettuna ja vuoden ikäisenä Autoverkkokaupassa hintaan 99e/kk. Halvin uusi omalla rahalla tällä hetkellä 13990e Nettiautossa. Ei ole kallis sekään. Hintaansa nähden todella paljon autoa !
 
Juuri tuon olisin halunnut melkein uusi-kampanjasta. Hinta olisi ollut vain 99,-
Menivät vain niin nopeasti, että en ehtinyt varata. Tuo moottori on kyllä aivan kauhea. Ajoin italiaa ristiin rastiin peugeot 2008:lla ja tuolla voimalinjalla.
 
2008 alkaa olla aika painava jo ja vielä jos on enemmän varusteita, niin vaaka voi heilahtaa jo 1300 kg:aan. C3 sen sijaan on 200-300 kg kevyempi ja se tuntuu paljon tällaisen koneen kanssa.

Toki voin arvata että JakeS on enemmän kermaperse kuin IC1970, jos tuota termiä tuosta koeajojutusta lainata saa. Meillä on 208 tällä samalla koneella ja kyllä silläkin ehtii ja ehtisi varmasti suuren osan omistakin ajoista ajella, mutta kermaperseenä mulla on oltava suurempi ja kalliimpi auto, suuremmalla ja tehokkaammalla koneella. On se ainakin ihanan kallista.
 
Jep. Minä olen hieman kermaperse. Toisen auton myötä menossa downshiftaus kokoluokkaan jossa minulla ei pirkkamallia ole koskaan ollut. Eikä muuten ole ollut alle sataheppaista autoakaan 2000-luvulla.
Sitikka isomman näköinen kuin Clio ja jotenkin tuo sitikka olemukseltaan miellyttää enemmän silmää. Clio urheilullisemman oloinen mutta kun puhutaan autoista joissa on ruohonleikkurin moottori niin urheilullisuus ei ole ihan ensimmäinen asia valintaperusteissa.
 
Tuo sitikka, samoin kuin vastaava pösö, kannattaa ehdottomasti ottaa ahtamattomalla koneella, vaikka se onkin mopompi. Se on myös huomattavasti huolettomampi ollut ja varmatoimisempi.
 
Penguin sanoi:
Tuo sitikka, samoin kuin vastaava pösö, kannattaa ehdottomasti ottaa ahtamattomalla koneella, vaikka se onkin mopompi. Se on myös huomattavasti huolettomampi ollut ja varmatoimisempi.
Eli Puretechit jatkaa THP:n viitoittamalla tiellä?
 
Ei. Niillä on ihan oma tie ja sellainen ettei minulle kelpaisi edes ensimmäisenä omistajana, THP:n kanssa taas ei siinä roolissa ole pahempia ongelmia ollut, mitä nyt jakopäätä on välillä pitänyt rukata.
 
Kerro toki lisää kun aiemmin kehuit, että ei niissä mitään ole.
 
No onhan se toimiessaan ihan ok kone siihen autoon ja myös 3008 liikkuu sillä ihan kivasti, ainakin tyhjänä. Tiedä sitten saisiko ne nuo murenevat jakohihnat kestämään, tulppavika nyt sentään liittyy vain johonkin sarjaan viallisia Boschin tulppia, tosin se sarja vaikuttaa olevan suuri. Vapari VTi82 on kuitenkin toiminut moitteetta pätkäajossa, johon taas ei muutenkaan voi ahdettua konetta suositella.

Kyllä mä ajattelin, että rouvan seuraavassa autossa voisi olla puretech, mutta vähän tullut toisiin aatoksiin viime aikoina, kun ovat alkaneet porsia.
 
Itse pudottelin myös Puretechit pois tulevaisuuden mietinnöistä, melkoisia ongelmapesiä ovat olleet kun alkoi tapahtumaan. Näissä ahtamattomissa pikkukoneissa ei toistaiseksi ole raportoitu mitään ihmeellistä.

 
Onko porukalla kokemuksia citroen c3 2015 ja siitä eteenpäin vuosimalleista. Olen vain kuullut kuuluisista ranskalaisautojen sähkövioista jne.. Mietin tässä auton vaihtoa ja kun kaupunkiin tuli muutettua niin joku näppärä pienikulutteinen ois hakusessa, ja tää c3 on yks vaihtoehto.
 
Onko porukalla kokemuksia citroen c3 2015 ja siitä eteenpäin vuosimalleista. Olen vain kuullut kuuluisista ranskalaisautojen sähkövioista jne.. Mietin tässä auton vaihtoa ja kun kaupunkiin tuli muutettua niin joku näppärä pienikulutteinen ois hakusessa, ja tää c3 on yks vaihtoehto.
Automaattivaihteistoissa on ollut jossain vaiheessa pahoja ongelmia, varmista nyt ainakin ettei ole yksi niistä. En tiedä onko peugeotin ketjuvikaisilla ja hihnavikaisilla moottoreilla mitää sukua näiden kanssa mutta sekin on syytä selvittää etukäteen.