autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Tesla Model 3  (Luettu 72510 kertaa)

Paikalla Taky

Vs: Tesla Model 3
« Vastaus #640 : 06.12.2018 18:59 »
Tesla on myös ainoa auto joka päivittyy OTAna

Hmmm.... mieleen piirtyvän Windowsin, digilaitteiden  tai luurin OTA "onnistuneet" päivitykset...

Perinteisillä premiumeillahan tämä ei onnistu edes rahalla. 

Onneksi.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa JiiJii71

Vs: Tesla Model 3
« Vastaus #641 : 06.12.2018 19:07 »
No niinpä sitä vielä (reilut) kymmenen vuotta sitten luureissakin oli nappulat...
Kyll on lust ku tulitta.


Poissa Sopeutuja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 266
Vs: Tesla Model 3
« Vastaus #643 : 06.12.2018 22:13 »
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/teslalla-on-ikava-ongelma-auton-valmistaminen-maksaa-enemman-kuin-mita-siita-kaupassa-saa/f9a27d48-617e-40c7-90f9-99c2c7b519e2


Ei ole ainoastaan Teslan ongelma. Samaa valittelivat avoimesti korealaiset. Takkiin tulee. Perustelivat turpiin saamista sillä, että sähköautojen valmistaminen toimii mainoksena ja kenties auttaa työntämään jalkaa markkinoille.


Poissa Karvis

Vs: Tesla Model 3
« Vastaus #644 : 06.12.2018 22:20 »
Ei ole ainoastaan Teslan ongelma. Samaa valittelivat avoimesti korealaiset. Takkiin tulee. Perustelivat turpiin saamista sillä, että sähköautojen valmistaminen toimii mainoksena ja kenties auttaa työntämään jalkaa markkinoille.

Joo ei varmasti ole Tesla yksin tämän ongelman kanssa. Perinteisillä valmistajilla on vaan se etu että muu mallisto oletettavasti tuottaakin jotain joten viivan alle jää kuitenkin plusmerkkinen lukema, Teslalla kassa on muutenkin vähissä ja jokaisesta autosta tulee lisää takkiin.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja


Poissa Juke

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 283
  • G01 X3
Vs: Tesla Model 3
« Vastaus #645 : 06.12.2018 22:31 »
Monessa tapauksessa puheohjaus on kätevä autoillessa. Esim osoitteen syöttö ja vaikka Googlehaku on autolla ajaessa huomattavasti kätevämpi tehdä puhumalla kuin näpyttelemällä kosketusnäytöltä tai pahimmassa tapauksessa pyörittelemällä jotain auton monitoimipylpyrää.

Mielestäni tämä ei kuitenkaan ole mikään joko/tai -kysymys. Jotkut toiminnot on vaan kätevämpi tehdä hyvin sijoitetuilla napeilla kuin puhumalla. Jos kaikki toiminnot menee puheohjauksen ja erilaisten valikoiden taakse kosketusnäyttöön on se kyllä osittain askel taaksepäin käytettävyydessä.

Pahimmassa tapauksessa joutuu vielä komentamaan autoa useamman kerran kun ensimmäinen komento ei mene perille. Siinä on pyyhkijät päällä tai radiokanava vaihdettu moneen kertaan napista/pylpytästä ennenkuin puhekomento saatu perille tai löydetty kosketusnäytöltä oikea kohta mitä painaa.
Jostain syystä lentokoneissa on aika jyrkkä rajaus näiltä osin, niin siivili- kuin sotakoneissakin.

Poissa lortti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 564
Tesla Model 3
« Vastaus #646 : 06.12.2018 23:24 »
”Tesla turned a profit of $312 million”

https://electrek.co/2018/10/24/tesla-q3-results-record/

”It appears that the Model 3’s gross margin, which ended up being much higher than expected, made all the difference.”

Eli tappiolla on toistaiseksi vain hinnat alkaen malli, jota ei edes vielä saa. Muut kolmoset ovat oikein kannattavia.

”Model 3 was the best-selling car in the US in terms of revenue and the 5th best-selling car in terms of volume.”



”The automotive business is clearly the star of this quarter, but Tesla’s energy business also progressed nicely, according to the shareholder’s letter.”

Rahaa autoilla poltettavaksi saadaan aurinko ja akkubusineksesta.

http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/saab/

Sitten vielä se Saab vertaus tuosta toisesta ketjusta. Ruotsalaiset myivät jenkeissä parhaimpana vuonna koskaan 48k Saabbia. Pelkkää model kolmosta meni yhdessä kvartsissa enemmän.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2018 23:35 kirjoittanut lortti »

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 248
  • Tesla Model 3 varattu
Vs: Tesla Model 3
« Vastaus #647 : 07.12.2018 09:21 »
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/teslalla-on-ikava-ongelma-auton-valmistaminen-maksaa-enemman-kuin-mita-siita-kaupassa-saa/f9a27d48-617e-40c7-90f9-99c2c7b519e2


Joo tuo uutinen vähän huonosti otsikoitu, koskee vain hinnat alkaen mallia, jos sitä tuotettaisiin juuri nyt niin ei kannattaisi. Muut mallit on Teslalla oikeinkin kannattavia.

6kk päästä pitäisi olla tilanteessa, jossa myös se $35k hinnat alkaen malli on kannattava ja sen tuotanto voi alkaa.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2018 09:23 kirjoittanut Turbo »

Poissa lnaukkar

Vs: Tesla Model 3
« Vastaus #648 : 07.12.2018 09:33 »
Nykyiset Model 3 mallit on hyvin kannattavia. Myynnissä on kolme kalleinta mallia: Long Range takaveto, Long Range neliveto ja Performance. Näiden osalta pohjois-amerikan toimitusaika on tällä hetkellä jo alle kaksi kuukautta. Eli kysyntä ja tarjonta alkavat lähestyä toisiaan. Nyt aloitetaan sitten samojen mallien myynti euroopassa.

Tilanne on rumasti sanottuna vähän kissa ja hiiri, pystyykö Tesla valmistamaan autoja halvemmalla ennen kuin kalliimpien mallien kysyntä hiipuu tai tuotantomäärät kasvavat kysynnän yli. Tällä hetkellä näyttää että nykyisillä tuotantomäärillä hommaa voi jatkaa näin, mutta tesla tavoittelee vielä hurjasti suurempia volyymejä. Jää nähtäväksi.

Mutta ei tuo firma tällä kolmosella näytä nurin menevän, ei millään.

Poissa BarrelNut

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 593
Vs: Tesla Model 3
« Vastaus #649 : 07.12.2018 10:03 »
Teslan kilpailutilannetta polttisautoja vastaan heikentää se että USA:n osalta sähköautojen verohelpotukset tulevat näillä näkymin päättymään piakkoin. Ehkä kaikilta valmistajilta, mutta ainakin Teslalta, koska he ovat saavuttaneet 200k rajan jonka jälkeen verohelpotukset alkavat vaiheittain poistua.

Täyssähköautollehan on jenkeissä ollut 7500$ verovähennysoikeus liittovaltion veroista (+ osavaltiokohtaiset verovähennysoikeudet). Poistumistahti:



Nyt kun bensa on halpaa ja verohelpotukset poistuvat niin kaikkien sähköautojen kilpailu polttisautoja vastaan vapailla markkinoilla on vaikeampaa. Eri asia on tietysti poliittisilla päätöksillä pakotetut sanktiot valmistajille tarjota sähköautoja tietty määrä markkinoille tms. joka voi vaikuttaa paikallisesti sen tietyn alueen markkinoihin.

Teslan Model 3 verovähennysvapaat listahinnat jenkeissä on noille myynnissä oleville malleille $53k ja $64k. Esimerkiksi MB C-sarjalaisiin verrattuna Teslat ovat hitusen kalliimpia mutta mielestäni ankeampia sisältä ja ulkoa. Saa nähdä kuinka kauppa käy tulevaisuudessa.

Poissa rka1

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 195
Vs: Tesla Model 3
« Vastaus #650 : 07.12.2018 13:55 »
Nykyiset Model 3 mallit on hyvin kannattavia. Myynnissä on kolme kalleinta mallia: Long Range takaveto, Long Range neliveto ja Performance. Näiden osalta pohjois-amerikan toimitusaika on tällä hetkellä jo alle kaksi kuukautta. Eli kysyntä ja tarjonta alkavat lähestyä toisiaan. Nyt aloitetaan sitten samojen mallien myynti euroopassa.

Tilanne on rumasti sanottuna vähän kissa ja hiiri, pystyykö Tesla valmistamaan autoja halvemmalla ennen kuin kalliimpien mallien kysyntä hiipuu tai tuotantomäärät kasvavat kysynnän yli. Tällä hetkellä näyttää että nykyisillä tuotantomäärillä hommaa voi jatkaa näin, mutta tesla tavoittelee vielä hurjasti suurempia volyymejä. Jää nähtäväksi.

Mutta ei tuo firma tällä kolmosella näytä nurin menevän, ei millään.

Teslan Kiinan tehdasta rakennetaan jo kiivaasti ja suunnitelmana on, että eka autot ulos ensi vuoden puolessa välissä. Sitten vielä Eurooppaan oma gigafaktori tulossa, siis kyllähän Tesla pelaa isoilla luvuilla ja kun massamarkkinat todella avautuvat, niin meno voi olla hurjaakin.