https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Tesla Model 3

dingdongpingpong sanoi:
Mitä sillä on väliä, eiköhän tuossa ole samanlainen sadetunnistin kuin bemareissa.

Lyhyt vastaus: ei.

Keskipitkä vastaus: ei toimi, vielä.

Pitkä vastaus: Lopettivat erillisen ja valmiin infrapuna-sensorin käytön pari vuotta sitten, kun menettivät lisenssin mobileye-yhteistyön katketessa. Sen jälkeen tuo teslan sadehaistelu on ollut aivan käyttökelvoton ja on sitä yhä. Perustuu normaaliin kameraan, joten on myös monta kertaa haasteellisempi toteuttaa. Toivottavasti joskus saavat toimimaan käyttökelpoisesti, ei ole prioriteettilistan kärjessä, kun californiassa ei sada. Näin ainakin Model Ässässä ja Äxässä, miksipä Model 3 olisi yhtään parempi.

Aika hyppy, kun muilla merkeillä tuo on ollut toimiva varuste jo ties kuinka monta vuotta.
 
Kai se vaan on uskottava että ajamiseen liittyvät helpottavat laitteet on unohdettu ja keskitytään hömppään...voihan tosta näytöltä katsella por....
 
Kustannustenviilaajien lisäksi firmoilla on myös työntekijöitä jotka keskittyvät käytettävyyteen. Täysi luotto siihen että Model kolmosen näyttö toimii jouhevasti.

Tesla on myös ainoa auto joka päivittyy OTAna eli jos jokin toiminto on huonon logiikan takana on ainakin pieni toive että Tesla korjaa sen tulevaisuudessa. Perinteisillä premiumeillahan tämä ei onnistu edes rahalla. Onneksi on böntti.

Tiedän että foorumin sedille tämä on mahdoton ajatus mutta minä ainakin haluan ohjata auton toimintoja puheentunnistuksella enkä nappuloilla. Tämä on onneksi tajuttu muuallakin ja ainakin bemari on lisensoinut Alexan.
 
lortti sanoi:
Tiedän että foorumin sedille tämä on mahdoton ajatus mutta minä ainakin haluan ohjata auton toimintoja puheentunnistuksella enkä nappuloilla.

Mikäs siinä, jos kokee toiminnon käytettävyyden riittävän hyväksi, mutta minä uskon, että nämä ominaisuudet hyväksytään pakosta eikä halusta. Kun muoti on ohi, niin nappulat taas palaavat. 

Sille on syynsä, että tämäkin näppis, jolla kirjoitan, ei perustu kosketusnäyttöön.
 
lortti sanoi:
Tiedän että foorumin sedille tämä on mahdoton ajatus mutta minä ainakin haluan ohjata auton toimintoja puheentunnistuksella enkä nappuloilla. Tämä on onneksi tajuttu muuallakin ja ainakin bemari on lisensoinut Alexan.

Monessa tapauksessa puheohjaus on kätevä autoillessa. Esim osoitteen syöttö ja vaikka Googlehaku on autolla ajaessa huomattavasti kätevämpi tehdä puhumalla kuin näpyttelemällä kosketusnäytöltä tai pahimmassa tapauksessa pyörittelemällä jotain auton monitoimipylpyrää.

Mielestäni tämä ei kuitenkaan ole mikään joko/tai -kysymys. Jotkut toiminnot on vaan kätevämpi tehdä hyvin sijoitetuilla napeilla kuin puhumalla. Jos kaikki toiminnot menee puheohjauksen ja erilaisten valikoiden taakse kosketusnäyttöön on se kyllä osittain askel taaksepäin käytettävyydessä.

Pahimmassa tapauksessa joutuu vielä komentamaan autoa useamman kerran kun ensimmäinen komento ei mene perille. Siinä on pyyhkijät päällä tai radiokanava vaihdettu moneen kertaan napista/pylpytästä ennenkuin puhekomento saatu perille tai löydetty kosketusnäytöltä oikea kohta mitä painaa.
 
Sopeutuja sanoi:
Mikäs siinä, jos kokee toiminnon käytettävyyden riittävän hyväksi, mutta minä uskon, että nämä ominaisuudet hyväksytään pakosta eikä halusta. Kun muoti on ohi, niin nappulat taas palaavat. 

Sille on syynsä, että tämäkin näppis, jolla kirjoitan, ei perustu kosketusnäyttöön.

Pakotettu sopeutuja sinäkin olet dinosaurusnäppiksen kanssa. Qwerty näppis kehitettiin vaikeaksi alunperin siksi ettei näppäilynopeus nouse liian korkeaksi mekaanisten kirjoituskoneiden vasaroille ja ne tartu toisiinsa.
 
Ei kosketusnäyttö tarkoita aina valikkohelvettiä. Usein käytetyt kuvakkeet löytyy siitä ihan yhtä nopeasti kuin napeistakin. Eikä mene montaa vuotta niin kukin saa asettaa näytön leiskan juuri sellaiseksi kuin haluaa.
 
Valikoita oppii kyllä käyttämään ja muistamaan, mistä polusta tieto/toiminto löytyy. Ennen oppimista ei käytettävyys ole kaksista. Hyvin sijoitellut nappulat ym. ovat edelleen ylivertaiset ;D
 
Tunteita tuntuu Tesla herättävän ainakin, niin täällä kuin ihan reaalimaailmassakin.

Toisaalta vaikka ko. auto ei itselle sopisi, niin ei se tarkoita, että se olisi lähtökohtaisesti jotenkin huono, joku toinen vain arvostaa eri asioita. Teknofiirikin unelma auto tuo on ja antakaa heidän siitä rauhassa nauttia. Turha tuomita erilaisuutta, tässäkään asiassa.
 
Turbo sanoi:
Toisaalta vaikka ko. auto ei itselle sopisi, niin ei se tarkoita, että se olisi lähtökohtaisesti jotenkin huono, joku toinen vain arvostaa eri asioita.

En usko, että kysymys on mielipiteestä. Ammattilaisvehkeissä tuskin tullaan ihan heti siirtymään puheohjaukseen tai valikkojen takana oleviin perustoimintoihin, koska ammattilaiset tarvitsevat mahdollisimman hyvän toiminnallisuuden.

Harvoin käytetyt ja ei-välttämättömät toiminnot ehkä voidaan kätkeä kosketusnäyttöjen valikoihin liikennelentokoneessakin, mutta keskeisille toiminnoille tulee jatkossakin olemaan fyysinen nappi.

Tuosta voi pyöritellä ja zoomailla näkymää yhden nykyaikaisimman liikennekoneen ohjaamosta. Kyllä siellä vain edelleen fyysisiä nappeja riittää, vaikka tekniikka menee muuten eteenpäin.

https://static.airbus.com/fileadmin/backstage/Asset_management/A330-COCKPIT/cockpit330.html
 
Sinällään valikot eivät itseä haittaa, kunhan niiden käyttö on jouhevaa.

Eniten itseä lähinnä mietityttää nopeusmittarin jne sijoittuminen keskinäyttöön.

Toinen on sitten pyyhkijöiden jne sijoittuminen valikkoon, kun viiksikin on käytössä.

Itsellä Audissa myös tiettyjä toimintoja valikoissa, mutta sitä operoidaan rullan avulla. Tuo tuntuu tällä hetkellä paremmalta kuin vaikka vaimon T-rocin lääpäisynäyttö.

Hääräilen itse työkseni atk:n parissa ja olen ns. teknofriikki monessa mielessä. Silti joissakin kohdin olen taipuvainen perinteisiin ratkaisuihin. Ehkä optimaali on molempien toimintamallien yhdistelmä.

Mutta, kuten sanottu, haluan koeajaa tämän kapistuksen ja muodostan mielipiteeni vasta sen jälkeen. Ihan mielelläni olen näissä asioissa väärässä ja opin uutta & muutan mielipidettäni kokemuksen myötä.
 
Sopeutuja sanoi:
Tuosta voi pyöritellä ja zoomailla näkymää yhden nykyaikaisimman liikennekoneen ohjaamosta. Kyllä siellä vain edelleen fyysisiä nappeja riittää, vaikka tekniikka menee muuten eteenpäin.

https://static.airbus.com/fileadmin/backstage/Asset_management/A330-COCKPIT/cockpit330.html

Tuossa pitää olla jo jonkin sortin muistimestari, siksi kai siellä onkin kaksi ohjaajaa....minä kun en muistanut bemarin muutamasta napista edes ”rest” toiminnon nappia  :-[
 
Nopeusmittariin katse osuu Model 3:ssa ihan hyvin. Se näkyy näkökentän reunassa, kun katselee ihan normaalisti eteenpäin.

Itsekin olen kiinnostunut tekniikasta ja kaikista elektronisista laitteista ja en kokenut 3:n kosketusnäytön kautta käytettävää lämmityslaitetta vaikeaksi käyttää. Näytössä on mm. visualisoitu ilman virtaus, joten kahta sormea levittämällä ja liikuttamalla voi ohjata ilmavirran niin, ettei se puhalla suoraan naamaan.
 
Classic sanoi:
Valikoita oppii kyllä käyttämään ja muistamaan, mistä polusta tieto/toiminto löytyy. Ennen oppimista ei käytettävyys ole kaksista. Hyvin sijoitellut nappulat ym. ovat edelleen ylivertaiset ;D

Valikoita oppii kyllä käyttämään, mutta näytön lähminnässä ei ole mitään tuntumaa ja katseen joutuu aina siirtämään näyttöön kun oikeita nappeja voi säädellä vaikka sokkona. Sitten kun vielä laittaa talvella hanskat käteen...
 
jlindstrom sanoi:
Eniten itseä lähinnä mietityttää nopeusmittarin jne sijoittuminen keskinäyttöön.

Melko tavallinen ratkaisu kuitenkin. Lukematon määrä automalleja joissa nopeusmittari on keskellä.

Mini varmssti yleisin viime vusiona, mutta on siellä Toyota Yarista (niin digi- kuin analogisena) ja loputon määrä erilaisia ranskiksia.
 
Sopeutuja sanoi:
Ei ole ainoastaan Teslan ongelma. Samaa valittelivat avoimesti korealaiset. Takkiin tulee. Perustelivat turpiin saamista sillä, että sähköautojen valmistaminen toimii mainoksena ja kenties auttaa työntämään jalkaa markkinoille.

Joo ei varmasti ole Tesla yksin tämän ongelman kanssa. Perinteisillä valmistajilla on vaan se etu että muu mallisto oletettavasti tuottaakin jotain joten viivan alle jää kuitenkin plusmerkkinen lukema, Teslalla kassa on muutenkin vähissä ja jokaisesta autosta tulee lisää takkiin.
 
Kjolbye sanoi:
Monessa tapauksessa puheohjaus on kätevä autoillessa. Esim osoitteen syöttö ja vaikka Googlehaku on autolla ajaessa huomattavasti kätevämpi tehdä puhumalla kuin näpyttelemällä kosketusnäytöltä tai pahimmassa tapauksessa pyörittelemällä jotain auton monitoimipylpyrää.

Mielestäni tämä ei kuitenkaan ole mikään joko/tai -kysymys. Jotkut toiminnot on vaan kätevämpi tehdä hyvin sijoitetuilla napeilla kuin puhumalla. Jos kaikki toiminnot menee puheohjauksen ja erilaisten valikoiden taakse kosketusnäyttöön on se kyllä osittain askel taaksepäin käytettävyydessä.

Pahimmassa tapauksessa joutuu vielä komentamaan autoa useamman kerran kun ensimmäinen komento ei mene perille. Siinä on pyyhkijät päällä tai radiokanava vaihdettu moneen kertaan napista/pylpytästä ennenkuin puhekomento saatu perille tai löydetty kosketusnäytöltä oikea kohta mitä painaa.
Jostain syystä lentokoneissa on aika jyrkkä rajaus näiltä osin, niin siivili- kuin sotakoneissakin.
 
”Tesla turned a profit of $312 million”

https://electrek.co/2018/10/24/tesla-q3-results-record/

”It appears that the Model 3’s gross margin, which ended up being much higher than expected, made all the difference.”

Eli tappiolla on toistaiseksi vain hinnat alkaen malli, jota ei edes vielä saa. Muut kolmoset ovat oikein kannattavia.

”Model 3 was the best-selling car in the US in terms of revenue and the 5th best-selling car in terms of volume.”

98e091373d7f73dbd6493b025baa0ac2.jpg


”The automotive business is clearly the star of this quarter, but Tesla’s energy business also progressed nicely, according to the shareholder’s letter.”

Rahaa autoilla poltettavaksi saadaan aurinko ja akkubusineksesta.

http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/saab/

Sitten vielä se Saab vertaus tuosta toisesta ketjusta. Ruotsalaiset myivät jenkeissä parhaimpana vuonna koskaan 48k Saabbia. Pelkkää model kolmosta meni yhdessä kvartsissa enemmän.
 
Karvis sanoi:

Joo tuo uutinen vähän huonosti otsikoitu, koskee vain hinnat alkaen mallia, jos sitä tuotettaisiin juuri nyt niin ei kannattaisi. Muut mallit on Teslalla oikeinkin kannattavia.

6kk päästä pitäisi olla tilanteessa, jossa myös se $35k hinnat alkaen malli on kannattava ja sen tuotanto voi alkaa.
 
Nykyiset Model 3 mallit on hyvin kannattavia. Myynnissä on kolme kalleinta mallia: Long Range takaveto, Long Range neliveto ja Performance. Näiden osalta pohjois-amerikan toimitusaika on tällä hetkellä jo alle kaksi kuukautta. Eli kysyntä ja tarjonta alkavat lähestyä toisiaan. Nyt aloitetaan sitten samojen mallien myynti euroopassa.

Tilanne on rumasti sanottuna vähän kissa ja hiiri, pystyykö Tesla valmistamaan autoja halvemmalla ennen kuin kalliimpien mallien kysyntä hiipuu tai tuotantomäärät kasvavat kysynnän yli. Tällä hetkellä näyttää että nykyisillä tuotantomäärillä hommaa voi jatkaa näin, mutta tesla tavoittelee vielä hurjasti suurempia volyymejä. Jää nähtäväksi.

Mutta ei tuo firma tällä kolmosella näytä nurin menevän, ei millään.
 
Teslan kilpailutilannetta polttisautoja vastaan heikentää se että USA:n osalta sähköautojen verohelpotukset tulevat näillä näkymin päättymään piakkoin. Ehkä kaikilta valmistajilta, mutta ainakin Teslalta, koska he ovat saavuttaneet 200k rajan jonka jälkeen verohelpotukset alkavat vaiheittain poistua.

Täyssähköautollehan on jenkeissä ollut 7500$ verovähennysoikeus liittovaltion veroista (+ osavaltiokohtaiset verovähennysoikeudet). Poistumistahti:

Federal-Tax-Credit-Phase-Out-Quarters-How-It-Works.png


Nyt kun bensa on halpaa ja verohelpotukset poistuvat niin kaikkien sähköautojen kilpailu polttisautoja vastaan vapailla markkinoilla on vaikeampaa. Eri asia on tietysti poliittisilla päätöksillä pakotetut sanktiot valmistajille tarjota sähköautoja tietty määrä markkinoille tms. joka voi vaikuttaa paikallisesti sen tietyn alueen markkinoihin.

Teslan Model 3 verovähennysvapaat listahinnat jenkeissä on noille myynnissä oleville malleille $53k ja $64k. Esimerkiksi MB C-sarjalaisiin verrattuna Teslat ovat hitusen kalliimpia mutta mielestäni ankeampia sisältä ja ulkoa. Saa nähdä kuinka kauppa käy tulevaisuudessa.