autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Matkustusmaana Suomi  (Luettu 49668 kertaa)

Poissa rka1

• Klassikkoainesta
Vs: Matkustusmaana Suomi
« Vastaus #440 : 31.08.2020 18:51 »
^BMW/bemari taas mainittu. Ai että sä jaksat? Aikuinen mies. :o
Dejavu..

Sori, oli vaan pakko...
No kun mulle on niin usein käyny noi, bemaripyyhkii ohi. . .
ja jos en väärin muista, niin pahimpia ovat F34 320iA x-Drive ///M-Sportit, sori oli ihan pakko. . .

Poissa antsu

• Klassikko
« Vastaus #441 : 31.08.2020 19:12 »
Ajoin eilen motaria Lahdesta Helsinkiin ja kävi mielessä, että Volvolla on joku palvelu, joka kertoo mittamiesten sijainnin 8)

Poissa rka1

• Klassikkoainesta
« Vastaus #442 : 31.08.2020 20:03 »
^BMW/bemari taas mainittu. Ai että sä jaksat? Aikuinen mies. :o
Dejavu..

Sori, oli vaan pakko...
Piti vielä palata, mulla on ollut 3 bemaria, 320 520 ja 530. Bemarin luonne tuntuu olevan urheilullisen
menevä, siinä vähän kaasujalka vipattaa, eteen tulee joku hidastelija.
Varmaan monikin on huomannut, että varsin moni bemari pyyhkäisee helposti ohi, no onhan niitä muitakin merkkejä.
Mersun luonne taas on rauhallisen kuskin mieleen, jos nyt autolla voi luonnetta olla.
Mulle riittää auton hiljaisuus ja ilmajousituksen mukavuus, reissu ei pahemmin rasittanut,
mennessä vain unohdin juoda vettä tarpeeksi, ei se pelkkä kahvi ole hyväksi, no aina oppii uutta.
Tuli vielä mieleen, että palatessa Lahden moottoritiellä ajoin vasenta kaistaa vakkarissa 125,
ja ohittelin, kun takana ei tullut ketään, sitten eteen ajoi öky maasturi Honda, laittoi vilkun siirtyi vasemmalle kaistalle
n.30 metriä minun edelle ja tarkoituksena ohittaa vasemman kaistan auto.
Jatkoin vakkari päällä ja Hondan perä alkoi lähestymään, ohitti niin hitaasti, että minun piti jarruttaa,
päälle olin laittanut tavallisen vakkarin ja ihmettelin, että eikö Honda osaa ohittaa.
Sitten Honda siirtyi oikealle kaistalle ja ohi ajaessa vilkaisin, että mikä kuski.
No noin 25:nen blondi katsoi minua ja pyöritteli päätään, siis mitä mää oon tehny, määhän vain ohitin.
Jos on yhtään ajosilmää, niin kyllä ohitus pitää tehdä niin, ettei takana tulevan tarvii jarrutella,
jos nyt ei suurella nopeudella tule.

Poissa vespa68

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Toyota '10 - MB '00 - Renault '03
« Vastaus #443 : 01.09.2020 10:03 »
...
Jyväskylän jälkeen olis pitänyt olla kojelautakamera, vastaan tuli A mallin ford, nostin kättä
ja tervehdin, kuski moikkas ja hymyili kuin hangon keksi ja päässä vielä iso leveä nahkainen
lierihattu ihan kuin Irwinillä aikoinaan. Ja hyvin laitettu ja kiillotettu Fordi, kuvan mallinen:

...

Ettei olisi ollut tämä?:
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=iFSGSL3Nrmc" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">http://www.youtube.com/watch?v=iFSGSL3Nrmc</a>
Kuka v***n Beatles?

Poissa Exodus

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #444 : 01.09.2020 10:54 »
Vihdoin sain ajettua ässä mersun öljyt lämpimäksi, 5 kuukautta siihen meni.
Käytiin viikon reissulla Haapavedellä, mutkineen yli 1200 km.
Nyt tuli todettua sekin, jonka jo tiesin, että matka-ajossa ässä on parhaimmillaan
Olen ziljoona kertaa ajanut moottoritietä Lahteen ja Lusiin ja sieltä Hartolan ja Joutsan kautta Jyväskylään.
Nyt päätin ajaa vanhaa Lahdentietä ja ihan mukavat maisemat oli verrattuna moottoritien yksitoikkoisuuteen
ja Lahdesta länsipuolta Asikkalan ja Jämsän kautta Jyväskylään.
Jyväskylän jälkeen olis pitänyt olla kojelautakamera, vastaan tuli A mallin ford, nostin kättä
ja tervehdin, kuski moikkas ja hymyili kuin hangon keksi ja päässä vielä iso leveä nahkainen
lierihattu ihan kuin Irwinillä aikoinaan. Ja hyvin laitettu ja kiillotettu Fordi, kuvan mallinen:

Kun lähestyttiin Viitasaarta, niin matkailuauto ajoi satasen alueella 80:ntä ja veti perässään letkaa
ja minä olin jotain viides jonossa.
Sitten tuli ohituskaista ja porukka tempas ohi, minäkin nostin satasen alueella 110:een ohittaakseni.
Mitä vielä, minä jäin koko ajan jälkeen, matkailuauto oli nostanut nopeuden sataanviitentoista.
Siinä sitten aprikoin, että annanko olla vai polkaisenko ohi.
Tuli vain mieleen, että saatan taas joutua ajamaan 80:n vauhtia seuraavat 5-7 kilometriä seuraavalle
ohituskaistalle, joten polkaisin ja ohitin.
Tietysti se ottaa päähän, kun koko ajan joku kontissa kiinni kärkkymässä ohitusta, mutta ei tuollainen käytös
ainakaan ressiä helpota.
Menomatkalla n. 520 km yksi ainoa auto ohitti minut ja se oli ambulanssi, tuli taustapeiliin ja hiljensin,
mutta valot eivät vilkkuneet, ohitti sitten minut, varmaan paluumatkalla keikalta.
Minulla oli koko ajan todellinen nopeus sallittu tai vähän yli, sattui vain niin hyvä tuuri, että
yhtään bemaria ei tullut takaa, päivä oli sunnuntai ja vähän liikennettä ja raskas liikennekin puuttui.
Siinä viikko seurattiin maaseudun vihreyttä ja rauhallista elämää, rouva innostui pesemään
mersun, minä istuin pihakeinussa ja seurasin tarkkaan, että puhdasta tulee, tässä kuva:

Joka päivä käytiin kirkolla eli Haapaveden maalikylässä ja usein ajettiin Vattukylän (siis a-kirjaimella)
läpi ja kyllä oli Pyhäjoen länsirannan tie mennyt huonoon kuntoon, reunapaikkauksia koko matkalla,
eihän pienen kunnan varoista riitä paljonkaan teiden kunnostuksiin.
Joskus tullut palattua Nivalan kautta tietä 28. Kerran sitten näin tienviitan Taivaantie, pitihän siinä
pysäyttää ja peruuttaa ottamaan kuva viitasta, koko ajan toivoin, että joku tuttu olis soittanut
ja siinä olis ehkä käyty seuraava keskustelu:
- missä oot.
- Taivaantiellä.
- ups ai joo, jatka samalla tiellä (klik). Ei vain kukaan soittanut.
Nyt vain palattiin nelostietä kohti Jyväskylää.
Sitten Jyväskylästä kohti Jämsää, niin eteen osui vanha Corolla, jonka nopeus seilas
koko ajan ja  kaista ei tahtonut riittää. Sanoin ääneen, että mitähän oon taas ehnyt kun tuo osui eteen.
Jämsässä minun piti kääntyä 24-tielle kohti Lahtea ja ajattelin, että kyllä Corolla varmaan jatkaa kohti Tamperetta.
Eikö mitä Corollakin kääntyi 24-tielle ja siinä sitten tempaisin ohi, käännyin katsomaan mikä kuski siinä on,
no valkohapsinen mummo, ei pitäs hermostua, ajotyylillä on usein selitys.
Lahdesta sitten ajoin moottoritietä suoraan hesaan, joku oli rutannut autonsa ajamalla kaistojen välikköön,
pystyssä oli pysynyt, mutta ruttautunut, poliisin nauhan paikallaan kertomassa, että on käyty katsomassa.
Siinä joko viina, huumeet tai nuoruus syynä, kaikki yhtä vaarallisia.
Ihan kunnon lomalta tuntui maaseudun rauha.

Tuttu paikka tuo Haapavesi, sieltä olen kotoisin. Sen verran korjausta että paikallisten mielestä puhutaan pyhäjoen etelä- ja pohjoispuolen teistä, ei länsipuolesta.

Poissa CorAveRav

• Klassikko
« Vastaus #445 : 01.09.2020 17:30 »
Ettei olisi ollut tämä?:
http://www.youtube.com/watch?v=iFSGSL3Nrmc

Kankkunellin tallissa näytti olevan TVn Jyskälän 70v-rainoissa.

Poissa vespa68

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Toyota '10 - MB '00 - Renault '03
« Vastaus #446 : 02.09.2020 08:53 »
Kunkahan moni noista Mäkelän tekemistä sieltä samasta tallista löytyy?  :D
http://www.mat.fi/projects
Kuka v***n Beatles?