https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mazda 6, 3.sukupolvi

Uusi kuutonen on nyt ollut kohta viikon käytössä ja ainakin toistaiseksi on kokemukset olleet positiivisia. Auton linjakas ulkomuoto miellyttää yhä silmää, samoin sisätilojen laatuvaikutelma ja kuljettajan hyvin suunniteltu työympäristö. Ajettavuus on kokonaisuudessaan hyvä ja auto tuntuu positiivisessa mielessä kokoaan pienemmältä pyöritellä kaupungissakin. Aiempaan autoon (BMW F10 520dA vm.2010) verrattuna halvempi hintaluokka näkyy heikompana äänieristyksenä ja vaikka Mazdan sisustus laadukas onkin, jää se selvästi eri tasolle verrattuna nahkaisilla sporttipenkeillä ja Professional Hifi-audiolla varustettuun Bemariin. Mazdassa on 17' Continentalin kitkarenkaat ja niillä se kyllä kulkee melko vaimeasti mutta kesärenkailla melu varmasti lisääntyy jonkin verran. Takakonttia ei ilmeisesti saa auki kun moottorin ollessa sammutettuna ja parkkitutkien toteutus on huonompi kuin Bemarissa, mutta nämä ovat melko pieniä  puutteita muuten hyvässä autossa, jonka kanssa on toivottavasti edessä useita vuosia ilman teknisiä murheita  :)
 

Liitteet

  • 20180213_150437.jpg
    20180213_150437.jpg
    29,9 KB · Katsottu: 283
Razor sanoi:
Uusi kuutonen on nyt ollut kohta viikon käytössä ja ainakin toistaiseksi on kokemukset olleet positiivisia. Auton linjakas ulkomuoto miellyttää yhä silmää, samoin sisätilojen laatuvaikutelma ja kuljettajan hyvin suunniteltu työympäristö. Ajettavuus on kokonaisuudessaan hyvä ja auto tuntuu positiivisessa mielessä kokoaan pienemmältä pyöritellä kaupungissakin. Aiempaan autoon (BMW F10 520dA vm.2010) verrattuna halvempi hintaluokka näkyy heikompana äänieristyksenä ja vaikka Mazdan sisustus laadukas onkin, jää se selvästi eri tasolle verrattuna nahkaisilla sporttipenkeillä ja Professional Hifi-audiolla varustettuun Bemariin. Mazdassa on 17' Continentalin kitkarenkaat ja niillä se kyllä kulkee melko vaimeasti mutta kesärenkailla melu varmasti lisääntyy jonkin verran. Takakonttia ei ilmeisesti saa auki kun moottorin ollessa sammutettuna ja parkkitutkien toteutus on huonompi kuin Bemarissa, mutta nämä ovat melko pieniä  puutteita muuten hyvässä autossa, jonka kanssa on toivottavasti edessä useita vuosia ilman teknisiä murheita  :)


Eikö konttia aukea kun käsijarru on päällä tai automaattivaihteisessa P-asento?
Työkaverilla on 2010 mallin ja tuskaili samaa asiaa, kunnes ohjeista löytyi tuo, jos uudemmassa olisi sama homma.
 
Minuakin on aina tuo Kutonen kiinnostanut. Sellainen minulla olikin, tosin tuo edelliskoppainen MY2011 jonkin aikaa. Muistaakseni Kutosen 17-tuumainen talvirengas on mallia "SUV" kantavuudeltaan. Usein ko. autoa koeajaneena muistelen että kesärenkaan rengasmelu ei paljon poikkea 17-tuumaisesta kitkarenkaasta ja mukavuus on kesärenkailla jopa parempi. Talvirenkaana 16-tuumainen olisi paljon parempi jos ulkonäkötekijät hyväksyy.
Miksihän Mazdakin siirtyi sekä CX5- että 6-mallissaan aiemmasta portaattomasta istuinten selkänojien säädöistä portaallisiin säätöihin viime faceliftissä! No ehkä yhtenäisempi mallisto päämarkkina-alueen eli USA/Kanada kanssa?
Uti
 
Seke sanoi:
Eikö konttia aukea kun käsijarru on päällä tai automaattivaihteisessa P-asento?
Työkaverilla on 2010 mallin ja tuskaili samaa asiaa, kunnes ohjeista löytyi tuo, jos uudemmassa olisi sama homma.

Kiitos vinkistä, P-asento automaatissa tosiaan toimii! Näin taisi olla myös jossakin aiemmissa amerikkalaisissa autoissani (Sebring/Alero), mutta en muistanut enää asiaa, kun on jo vuosia ja monia autoja ehtinyt vierähtää niiden jälkeen  :)

Uti sanoi:
Usein ko. autoa koeajaneena muistelen että kesärenkaan rengasmelu ei paljon poikkea 17-tuumaisesta kitkarenkaasta ja mukavuus on kesärenkailla jopa parempi. Talvirenkaana 16-tuumainen olisi paljon parempi jos ulkonäkötekijät hyväksyy.
Miksihän Mazdakin siirtyi sekä CX5- että 6-mallissaan aiemmasta portaattomasta istuinten selkänojien säädöistä portaallisiin säätöihin viime faceliftissä! No ehkä yhtenäisempi mallisto päämarkkina-alueen eli USA/Kanada kanssa?
Uti

Kesärenkaiden osalta kuulostaa erittäin hyvältä ja talvirenkaissa 16' olisi varmasti vielä mukavampi mutta mielestäni se näyttäisi jo liian pieneltä näinkin kookkaan korin yhteydessä. 19' rengas- & vannekombo olisi ulkonäön suhteen paras valinta tähän korimalliin, mutta uskon että siinä joutuisi jo tekemään liian suuria kompromisseja ajomukavuuden ja rengasmelun osalta. Ainakin kaupungissa Mazdan ajettavuus tuntuu mukavalta näillä Continentalin 225/55 R 17 kitkoilla verrattuna BMW: n 245/45 R 18 Nokian nastarenkaisiin. Penkin selkänojan säätö on harmillisesti tosiaan portaallinen eikä penkki muutoinkaan ole BMW: n sporttipenkin veroinen vaikka aivan asiallinen onkin. Lähipäivien kovat pakkasetkaan eivät ole lannistaneet Mazdaa, sillä sen lämmityslaite vaikuttaa tehokkaalta ja myös moottori lämpenee melkoisen nopeasti. Myös led-valojen teho vaikuttaa hyvältä yhden heikosti valaistulla/osin valaitsemattomalla pikkutiellä tehdyn ajolenkin perusteella, joten talvipisteet ovat ainakin toistaiseksi korkealla.  :D
 
Aihe voitti vertailutestin ruotsalaisen lehden vertailutestissä.
 

Liitteet

  • Mazda 6.JPG
    Mazda 6.JPG
    49,5 KB · Katsottu: 720
Razor sanoi:
Lähipäivien kovat pakkasetkaan eivät ole lannistaneet Mazdaa, sillä sen lämmityslaite vaikuttaa tehokkaalta ja myös moottori lämpenee melkoisen nopeasti.
Skyactivista tosiaan riittäää lämpöä oikein hyvin ja se lämpenee nopeasti. Ei tarvitse pahveja viritellä keulaa kuten eräillä  :rolleyes: Kuutosesta ei ole käyttökokemusta, mutta Kolmosen talviautoilukokemusta himmentää hieman huonosti toimiva ilmastointiautomatiikka, jonka takia ikkunat huurtuvat helposti jos ei käsin ohjaa puhallusta lasille.
 
Viimeisin malli ois ny myynnissä. WLTP ei ole Masukan hintoja silleen heilauttanut hirveästi. Perusvarustetaso on nyt Vision ja siinä adaptiivista vakkaria sun muuta kilkettä vakiona. Hieno kyllä oli, kun kävin vilkaiseen. Farkku automaatilla 37k niin ei pysty taipumaan. Business Editionia odotellessa.
 
Kävin tänään koeajamassa uuden Mazda 6:n. Jo alin varustelutaso on erittäin kattava ja verhoilu sekä fiilis ohjaamossa ensiluokkainen. Kierroksista pitävä moottori tuntui erikoiselta ja kiihdytyksissä moottorin äänet jyrisivät ohjaamoon selkeästi. Muuten alusta ja äänieristys tuntui oikein mukavalta. Toinen pikkumiinus tulee näytön laadusta, joka saisi olla parempi. Visuaalisesti autohan on kaunis kuin mikä.

Kuten Trollsten yllä kirjoitti, niin hinta karkaa vähän pitkäksi eikä noin suurta rahaa uskalla laittaa Mazda 6:een.
 
Kävin pällisteleen yhtä käytettyä niin mulle Mazdan myynyt kaveri sattui vastaan ja pisti tällä kojolle. On se vaan hieno auto. Sisusta ihan aitoa premiumia. Ei tälle taida sen kuuluisan kovan muovin määrässä olla ns. oikeilla premiumeilla alle 70k hintaluokassa mitään palaa. Sitä muovia kun tässä ei oikein ole.

Ajettavuus tuttua Mazdaa ja rengasäänet on nyt eristetty hyvin. Moottori kuuluu hiljaisissa vauhdeissa varmaan osittain senkin takia, kun rengasäänet on niin vaimeat. Maantiellä moottori painuu taustalle kovimpia kiihdytyksiä lukuunottamatta. Suorituskykykin riittää aivan hyvin. Paikaltaan lähtee vähän vaisusti, mutta vauhtiin päästyään kiihtyy ihan asiallisesti.
 
^Se on muuten ihan oikeasti hienon näköinen auto. Pelkät kuvat herättää omistamisen halua. Onneksi noita ei myydä alle sadan kilometrin säteellä.  ;D
Koeajolle en ole uskaltautunut, mutta kunhan seuraavan kerran olen autoa vaihtamassa, on tuo kutonen kyllä varsin vahva ehdokas meidän seuraavaksi autoksi. Siinä vaiheessa tuota uuttakin mallia alkaa varmasti olemaan tarjolla vähän käytettynä.
 
Osallistumpa keskusteluun, kun itsekin uusimmalla Mazda 6:lla pari päivää kurvailin. Sain "Masukan" puolison auton huollon sijaisautoksi. Malli oli kaiketi Mazda 6 Touring, 165 hv automaatti ja varustetasoltaan likimain paras, kun oli led-valot yms. "paremman varustetason kilkkeet". Muutamia huomioita:

Plussat:
- Sisätilat hienot, todella laadukkaat ja tyylikkäästi muotoillut. Ratti kävi käteen kuin "rukkanen".
- Myös ulkonäkö miellytti, tyylikäs muotoilu, vaikkakin punainen väri ei ollut mieleeni. Pappamainen.
- Hyvä ja tarkka ajettavuus
- Ratin säätövarat riittävät
- Kokoisekseen ja ottaen huomioon tekniikka, kohtuullinen kulutus (n. 7 litraa), vaikka koko ajan ajoin vaihteisto Sport-asetuksella
- Moottorin voimavarat "ylärekisterissä"
- Yleinen laaduntuntu

Miinukset:
- Hinta vs. yleisvaikutelma. Mazdan hinnalla saisi lähes 2 vastaavaa Seat Leon ST:tä, millainen itsellä on. Silti omani tuntuu kokonaisuutena arvioiden paljon paremmalta. Makuasioita toki.
- Moottorin ja vaihteiston luonne. Auto vaikutti ilman vaihteiston Sport-asentoa todella laiskalta. Perus vapari siis. Sport-asento piti puolestaan kierroksia korkealla liian pitkään ja tarpeettomasti, vaikka kaasua ei annostellutkaan raskaasti. Piti siis kierroksia "varuilta" korkealla. Rasittavaa ja rivinelosen karkea ääni kuuluu tällöin ohjaamoon. Moottorissa on kyllä kierroksilla voimaa, mutta vaihteisto toimii levottomasti. Manuaali siten parempi?
- Kova(hko) rengasmeteli moottoritienopeuksilla. Alla oli 17" vanteet pullarenkain. Oma Seat Leon ST 16" rengastuksella on selkeästi hiljaisempi.
- Multimedialaitteiston toiminta vs. oman Leonin vastaava systeemi. Tykkään ennemmin kosketusnäytöstä kuin näytön käytöstä rullakiekolla.
- Etuistuin, ainakin kuljettajan, oli hartioista liian kapea. Vähänkin leveäharteinen ei saa siten kunnon ajoasentoa.

Summa summarum: paljon sekä plussia että miinuksia. Kokonaisarvion kertonee se, että yhtään ei harmittanut luovuttaa Mazdaa puolison Kia Picantoon (-2016, 1.2 EX jne. Pieni kaupunki"kippana" siis). Oikeastaan päinvastoin, tuolla pikkuautolla ajaminen on paljon hauskempaa kuin Mazdalla. Pitemmät siivut vetää sitten puolestaan mieluummin Leonilla. Mazdasta olisi jäänyt paljon parempi maku, jos siinä olisi nykypäivää vastaava ahdettu bensiiniturbo, jonka laatikko toimisi hyvin yhteen. Mutta ymmärrän kyllä hyvin senkin, miksi "avensis- ja mazda-miehet" näitä edelleen ostaa. Ajaa pommin varmasti sen 10 vuotta ilman suurempia murheita. Itsellä vaan tahtoo autot vaihtua huomattavasti sitä useammin. Loppu!  ;D





 
Emmä kyllä oikein ymmärrä miten kehtaa kehua umpimuovisen Leonin yleisvaikutelmaa verrattuna tähän, mutta makunsa kullakin.
 
Heh ;D, mielestäni sanan varsinaisessa merkityksessä "yleisvaikutelma" syntyy juurikin usean eri tekijän perusteella. Pelkästään laadukas kojetaulu, ovipahvit sekä kytkimet ym. namikat eivät saa itseäni arvostamaan autoa kovinkaan korkealle, jos voimalinja ja rengasmelu jättävät toivomisen varaa, kuten itsellä kävi. Mazdasta syntynyttä yleisvaikutelmaa koitinkin perustella objektiivisesti useilla eri tekijöillä puolesta ja vastaan. 

Sen verran ohi otsikon aiheen, kuten sinäkin kirjoitit, että itse en pidä Leonin sisustaa mitenkään erityisemmin muovisena. Vähintään samaa tasoa vastaavanhintaisten muiden merkkien kanssa. Esim. kojetaulu ja ovipahvit pitkälti pehmustettua pintaa. Lisäksi varustetasosta ja jälkivarustelusta riippuen sisätiloja saa muokattua aistikkaammaksi ja enemmän oman mielen mukaan. Ehkäpä muistelet 2000-luvun Leoneja ja Seatteja yleisesti. 
 
Nykykutonen on varmaan ihan ok, mutta edellinen sukupolvi oli muovisista muovisin, mm. pääosa kojetaulusta oli kovaa muovia. Lisäksi autossa ilmeni kajuutassa tärinöitä, joihin itse en ole omissa autoissani tottunut.
 
Itsellä on tuollainen 2013v skyactiv 165hv automaatilla ajettu 102tkm. Hyvin on kyllä auto pelittänyt koko ajan. Melkein tykkään siitä koko ajan enemmän mitä sillä ajelen. Ainakin kun sillä pääsee ajelemaan oikein kunnon mutkaisia teitä niin nousee ihan hymy korville, pystyy ajaa kovaaki vauhtia mutkat ja pito on ihan jäätävän hyvä.

Alussa tosin itseä hieman häiritsi se pintakova jousitus mikä tuntuu huonolla pinnalla sellaisena nypytyksenä, tosin nyt kun tuli kitkarenkaat alle niin tuntuu jostain kumman syystä hieman pehmeämmältä meno.Suosittelen muillekin mazdaa,on kyllä ihan kelpo ja laadukas peli.
 
Näin viikon ajolla vm 2013 2.5 Skyactiv on ollut mahtava peli. Erityisesti tykkään koneen väännöstä joka alueella ja automaatin toiminta istuu, kuin nenä päähän tässä kombossa. Vanha auto oli Mazda 3 2.0 skyactiv.

Itse sisusta on melko samanlainen 3 luxuryn ja 6 luxuryn välillä. Daami sanoin, että eipä eroa ole juuri edelliseen mikä on totta. Isompi ero on viihde/navi paketissa. 2014 kolmosessa oli MZD connect ja tässä kutosessa Tom Tom. Mielestäni Tom tom toimii paremmin navigoidessa ja taitaa omata ilmaiset päivityksetkin. Mutta käyttöliittymältään se on melko vanhanaikainen verrattaen tuohon MZD connectiin. Soittimesta sen verran, että vaikka molemmissa on Bosen vehkeet niin tykkäsin enemmän kolmosen centerpoint tekniikasta jolla musiikin sai kuulumaan koko autossa.

Xenon valot olivat mielestäni tarkemmin rajatummat kolmosessa, kuin kutosessa. Kutosessa kuitenkin valokeila näyttää selkeästi pidemmälle, joka johtunee varmaankin korkeammasta keulasta. Valo taas kolmosessa ehkä hieman valkoisempi.

Melutaso kutosessa mielestäni todella siedettävä. Alla nyt 19" hkplt 8 renkaat eikä satasen alueella tarvitse nostaa radion volyymia tai tulla kotiin pää kipeänä melusta. Kolmosessa isoin murhe oli mielestäni kovemmissa nopeuksissa ilmenevä melu. En sit tiedä onko vanha omistaja tehnyt eristystä tms tähän autoon, kun kutostakin on parjattu melusta tai vaihteleeko eristys varustelutason mukaan.


Ohjaus verrattaen kolmoseen on ehkä turhan kevyt. Mukava toki isoa autoa pyöritellä kaupungissa ja vähän jäykistyy maantiellä ajaessa. Mutta tunto oli selkeästi parempi kolmosessa. Molemmissa keskittää hyvin kaasu painaessa enkä urissa vetelyä tms ole huomannut.

Tilat on vähemmän yllättäen huomattavasti paremmat ja takakontti on melkoisen kokoinen. Takakontin perää ei näe kyykistymättä, eli syvyyttä löytyy. Lastausaukko on toki sellainen, että pesukoneita ja uuneja tällä ei kuljetella kaupasta kotiin enää. Kiitosta myös takatilan ilmanvaihtoräppänöille. Ei samaa vikaa kuin kolmosessa, että takalasit huurtuvat.

Laatu melko samanlainen, kuin kolmosessa mutta olisiko se sitten se ison auton tuntu joka tuo kuitenkin pisteitä tähän autoon lisää.

Laitan talliin kuvia myöhemmin.




 
Jou.

Onko käryä, että onko 2013/2014 mallissa valoautomatiikka myös pitkille valoille? Daami sanoi, ettei toiminut viikonloppuna mökkitiellä ainakaan kääntämättä erikseen valoja päälle. Tosin epäilen, että täyttyikö 40km/h kriteeri tuolla tiellä.
Pitää toki itse tarkistaa asia manuaalista/testata. Toisena ongelmana on, että en tiedä käytetyn auton ostajana muuta, kuin että autossa on bi-xenonit. Onko vikaa vai puuttuuko tämä ominaisuus.

 
Itse itselleni vastaten. Eli kriteerit ei vaan täyty. Automatiikan valo syttyy näytölle, mutta kaupungissa liian valoisaa tai liian paljon autoja vastassa, että voisin testata. Mutta tuo valo syttyy ja tuolla mökkitiella on ajettu noin kolmea kymppiä jolloin pitkät pitäisi laittaa manuaalisesti päälle.
 
Morjens!
Ostin broidiltani Mazda 6:n wm. 2003. Autolla oli tuolloin ajettu 300000km ja nyt olen sillä ajanut itse 151000km, eli lasissa on 351tkm. Olen ollut edellisessä elämässä autoasentaja ja ropaillut lähes kaikkien merkkien kanssa koko ikäni. Voin sanoa, että omistamani Mazdan ajokilometrit ovat olleet sen verran halpoja ja luotettavia, että Toyota/Mazda linjalla mennään luultavasti hautaan saakka! Nyt on alkanut pikkuhiljaa tekeen mieli tuota 3:n sukupolven kutosta, joka käsittääkseni alkaa vuodesta 2013? Mazdan korista en ole löytänyt tietoa, että onko tuo viimeisin korimalli sinkitty kori vai ei? ja millainen on Mazdan nyky ruostesuojaustaso? Tekniikka on ollut ainakin tuossa ensimmäisen sukupolven vehkeessä kova!, mutta mikä on nyt viimeisessä?, eli jatkuuko laatu? Omassani on manuaali aski ja pientä väljyyttä alkaa jo olemaan, kun lähestytään puolta miljoona(sallittakoon se), mutta mikä on Mazdan automaatin kesto/manuaalin tänä päivänä? Ihan siksi kyselen, koska aion ostaa auton, jota en taas ihan heti vaihda! Ja 2013-2020 vuosimallien välillä, niin tapahtuuko niissä mitään radikaalia muutoksia? Onko näistä laittaa vaik jotain linkkiä?
 
^ Facebookin Mazdago-ryhmästä varmasti löytyy paljon kokemuksia jos sieltä kysyy. Tuo on itselläkin vaihtoehtona seuraavaksi enkä muista että olisin lukenut mistään erityisistä ongelmista Mazda-ryhmiä seuranneena, erittäin luotettavia vaikuttavat olevan.

Korin suojauksesta on saanut arvosanan 3/5 (esim Avensis 2/5), tämä tosin Ruotsissa missä niihin tehdään erillinen suojaus Ruotsin markkinoita varten. Varmaan samalla tasolla muiden aasialaisten kanssa nykyään, hyvällä tuurilla kori kestää kauankin mutta erillinen suojaus ei ollenkaan pahitteeksi jos haluaa korin varmasti kestävän yhtä hyvin kuin tekniikka.
 
Koskahan tästä tulee uusi malli ja x:llä? Piruuttani katsoin nettiautoa ja tälläinen tuli eteen

https://m.nettiauto.com/mazda/6/11722522

0 korolla ja kuluilla niin mielenkiinto nousi entisestään. Ainoa miinus ettei 2.5L koneella. Onko tuo jo vanhentunutta rautaa..

Uuden kolmosen ajoin julkaisussa ja tykkäsin pl melu. Mazdat aina olleet miellyttävän näköisiä, vaikken olekaan omistanut :)
 
Inso sanoi:
Koskahan tästä tulee uusi malli ja x:llä? Piruuttani katsoin nettiautoa ja tälläinen tuli eteen

"Mazda6 ja Mazda CX-3 tulevat tiensä päähän tänä vuonna.
Koska kuluttajien autovalinnat ovat muuttumassa, Mazda6 ja Mazda CX-3 eivät enää tule tarjolle vuoden 2022 malleina".
 
Inso sanoi:
Koskahan tästä tulee uusi malli ja x:llä? Piruuttani katsoin nettiautoa ja tälläinen tuli eteen

https://m.nettiauto.com/mazda/6/11722522

0 korolla ja kuluilla niin mielenkiinto nousi entisestään. Ainoa miinus ettei 2.5L koneella. Onko tuo jo vanhentunutta rautaa..

Uuden kolmosen ajoin julkaisussa ja tykkäsin pl melu. Mazdat aina olleet miellyttävän näköisiä, vaikken olekaan omistanut :)

Samalla hinnalla saisit myös 2.5 koneella farkun, jos kiinnostaa.
https://m.nettiauto.com/mazda/6/11656449?vifAdCount=15&vifNav=Y

2017 lähtien on  parannettu äänieristystä ja tuo uusin malli on testien mukaan melko meluton.
2.5 kone on hyvä puurtaja mutta turha odottaa liikennevaloista räjähtäviä lähtöjä ilman koneen huudatusta. Maantiellä sitten kulkeekin eritavalla, hyvässä mielessä siis.

Jari_S sanoi:
"Mazda6 ja Mazda CX-3 tulevat tiensä päähän tänä vuonna.
Koska kuluttajien autovalinnat ovat muuttumassa, Mazda6 ja Mazda CX-3 eivät enää tule tarjolle vuoden 2022 malleina".

Taitaa olla sama kohtalo, kuin Hondalla Accordin suhteen. Tosin eipä tuo uusi kolmonen taida hirveästi erota mitoiltaan kutosesta? Farkku uupuu tietty.
2022 ilmeisesti pitäisi Mazdojen sähköistyä plugareiden muodossa.
 
Myydäänkö jatkossa Mazda 6:sta jossain muualla, vai loppuuko kokonaan? Accordia myydään edelleen, muttei euroopassa.