autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Yleistä keskustelua juoksemisesta. Niin hitaille kuin nopeillekin :-)  (Luettu 46767 kertaa)

Poissa oddis

• Sisäänajettu
  • *
Kaivelin datoja Endomondosta ja luurin gepsin mukaan mun nopein 5km on mennyt aikaan 21:08. Toi siinä 45 min kympin alituskisassa. Itse asiassa samassa meni 3km aikaan 12:11. Toki gepsin tarkkuus on mitä on, mutta kai se ainakin aika lähellä on tuolloin ollut se 3000m. No toi oli 2018 ja pari kuukautta koetin jotenkin valmistautua. 1km (x8) ja 2km (x4) vetoja tein lähinnä. Cooperiin varmaan tarttis vähän lyhyempiä vetoja tehdä.

On mulla tossa yksi 5km pätkä. Tai siis tiedän, missä kohtaa 6km vakilenkkiä tulee 5km täyteen ja sen olen n. 21:30 joskus juossut.

Jos sitä ens kesälle lupais itselleen testata ton Cooperin :)

Samalla tsekkasin vuotuiset juoksumäärät. 2014-2020 on ollut 150-300km vuodessa. Eli eipä juuri mitään.
Pyörää tuli 2013-2015 2000-3500km (100% maastoajoa), sitten 1000km-500km-400km-100km ja tänä vuonna taas 1500km, josta reippaat 1000km maastossa sähkärillä. Kuntopohja on varmaa siis vähän rapistumaan päin.

Kuitenkin urheiluun käytetyt tunnit on olleet suht tasaisesti 260-380h/vuosi 2014-2020. Yli 300h on jo tänä vuonna. viime vuodet pääasiassa joku ~200h salilla painonnostoa ja crossfittiä.

Poissa tuRboman

Sen kuuloista dataa, että 3k Cooper menee kyllä. Ja enemmänkin. Eli palikat ja pelimerkit on kaikki tarvittavat. Noin vasta juossut riittävää vauhtia ja jos ei mitään vaivoja tai vammoja ole tullut, niin kunnolla valmistautuu ja tekee siihen tähtäävää treeniä. Ei se muuta tartte. Crossfit viittais just siihen suuntaan että tehoja ja happea riittää tuollaiseen lyhyehköön puristukseen varmasti pidemmän matkan aikoja enemmän.

Pidäppä meitä ajantasalla miten projekti etenee
"Oh it´s the price we gotta pay,
And all the games we gotta play
Makes me wonder if it´s worth it to carry on" - Daniel Dee Snider

Poissa batman14

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • Seat Ibiza
Cooper on kuitenkin sen verran lyhyt veto, että en vertaisi ehkä 10km juoksulenkkejä suoraan siihen. Aika paljon Cooperissa saa metrejä lisää ihan korvien välissä kun ei vaan anna tuumaakaan periksi, vaan pusertaa kaikki mehut irti. Ja tosiaan radalla juostu testi on kuitenkin eri kuin lenkkipolulla jossa kuitenkin aina on nousua tai laskua.

Alkoi myös itseä nyt kiinnostaa minkä tuloksen saisi, eli pitänee käydä tekemässä veto jossain välissä.

Paikalla Kale

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
Ei niitä suoraan voikaan verrata mutta kyllä kympin vauhti hyvän suunnan antaa. Jos kymppi menee 5:45min/km tahdilla ja niin kyllä on outoa jos 3km menisi 4:00min/km tahdilla.

Oddiksella tuntuu olevan hyvät edellytykset kolmen tonnin Cooperiin. En usko, että tarvii muuta kuin lisää vauhdikkaita vetoja. Crossfit sopii hyvin nopean juoksun pohjaksi.

Itsellä ei koskaan ole ollut minkäänlaisia lahjoja kestävyysjuoksuun ja joudunkin käymään itseni kanssa säännöllisiä keskusteluja, että miksi silti käyn lenkillä niinkin usein. Juoksu/lenkkeily/hölkkäily tekee kuitenkin niin hyvää pääkopalle että päädyn sitomaan nauhoja suht säännöllisesti vaikka keli olisi minkälainen. Olen kuitenkin liikkunut melko hyvin ja säännöllisesti läpi elämän ja olen mielestäni hyvä oppimaan lajin kuin lajin. Ainoastaa kestävyysjuoksu on poikkeus. Nykyisin toki ei ennätyksen ja nopeuden kasvattaminen ole motivaattori vaan liikunnan tuomat terveyshyödyt. Toki siis nautin kaikesta liikunnasta.

Cooperissa en ole koskaan juossut 3000 metriä enkä varmaan tule koskaan juoksemaankaan. Viimeisin yritys on vuodelta 2015 ja tulos oli 2600 metriä. Mielestäni tulos oli ihan hyvä siihen nähden etten harjoitellut yhtään sitä varten vaan vaimo sai päähänpiston juosta sinä päivänä Cooperin joten lähdin mukaan. Alkuun tulos tuntui pettymykseltä mutta keskitahti oli kuitenkin 4:37min/km joka on minulle kova vauhti vaikkakin sykkeiden perusteella kiristysvaraa olisi vielä ollut mutta kyllähän tottumattomalle hapot teki tehtävänsä. Yritin muistaakseni seuraavana kesänä uudestaan jopa hieman treenaten mutta yritys meni puihin hieman liian kovan startin ja noin 50 kiekkoilija pölähtäminen radalla kesken testin. Kyllästyin pujottelemaan kiekkoilijoita ja keskeytin. Tarkoitus oli koittaa tovin päästä uudestaan mutta ensimmäinen yritys kyllä söi parhaan terän ja keskeytin toisenkin yrityksen. Tuon jälkeen on monesti ollut kavereiden ja vaimonkin kanssa puhetta käydä kokeilemassa Cooperia mutta kaveria ei ole löytynyt ja niin vaan on jäänyt Cooper juoksematta.

Sitten on niitä kavereita jotka liikkuvat selvästi vähemmän mutta vetävät cooperissa 3000m milloin vain. Ja kun vähän käyvät lenkillä niin puolimaraton menee myös reilusti nopeammin kuin minulla.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2020 11:13 kirjoittanut Kale »

Poissa oddis

• Sisäänajettu
  • *
Mulla on tosiaan taustaa 10+ vuotta pyöräilystä, kisoja maastossa ja jokunen maantiellä.
Kesto 4-13h, eli kestävyyttä, eui nopeutta...

Esim. 15v putkeen tuli käytyä Tahko MTB. 7x60km (~4h), 7x120km (8-9h) ja kerran 180km n. 13h. Ja harjoittelu siis sen mukaista. Nopeusominaisuuksia toi ainakaan kehittänyt :) Nyt 4v tota Crossfittiä ja vuoden verran Olympianostoja enimmäkseen.

Poissa TON-III

• Legenda
Vaikka tuo maanantainen ’haamu’juoksu eteni suurimmaksi osakseen nätillä rauhallisella hengityksellä niin lihaskunnon puolesta se jätti melkoiset jäljet, eilinen kuntopyöräily sujui mallikkaasti mutta torstainen/tämän päiväinen peruskymppi olivat melkoista tahimista kun jalat ja alaselkä ihan ’setsuuria’  :o