autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Yleistä keskustelua juoksemisesta. Niin hitaille kuin nopeillekin :-)  (Luettu 36773 kertaa)

Poissa ConD

• Yleisvalvoja
  • Legenda
  • Seat Ateca
  • Seat Ateca 1.4TSI DSG 4Drive Xcellence
Onhan tuo varsin kovahko keskisyke, kun huomioi suorituksen keston. Kone on selvästi kunnossa.

Tuollainen yli 10h suoritus vaatii paljon ja palautuminenkin kestää pitkään.

Joku on joskus yllyttänyt tuolle lyhimmälle matkalla, mutta olen fiksuna jättänyt lähtemättä, kun juoksutausta on niin olematon.
Kone voi olla kunnossa, mutta jos "oikeasti" lähtee juoksemaan niin se on heti 160+ mitä ei pitkään jaksa. Eli lisää reeniä tarttee...

Olet täysin oikeassa että 10+ h suorituksen jälkeen tarvii palautumisen kanssa aikaa. Jalat on vahvasti sitä mieltä, että "ei kiitos" ihan hetkeen. Mutta kyllä tää tästä. Ravinnon ja nesteytyksen kautta uuteen nousuun. Sykevyökin löytyi hotellista ja se on matkalla :D

Tuo 31km matka on sikäli "ok" että sen perushyvällä kunnolla kyllä pääsee läpi ja siinä kyllä pääsee voittamaan itseään hyvin. Ihan "rapakunnolla" tuonne en lähtisi, mutta 31km parin hyvän huollon kera on kyllä elämys, jota kannattaa koittaa, ainakin sen kerran. Sullakin taitaa fillarikunto ja hiihtokunto olla kuosissa, niin en usko yhtään etteikö tuo "sprinttimatkakin" menisi. Suosittelen, kaikesta tästä tuskasta huolimatta mitä tänään on koivissa ollut. :)
VCDS@Oulu, PM/@

Ateca@Spritmonitor:

Poissa Trollsten

• Legenda
Tuo 31km matka on sikäli "ok" että sen perushyvällä kunnolla kyllä pääsee läpi ja siinä kyllä pääsee voittamaan itseään hyvin. Ihan "rapakunnolla" tuonne en lähtisi, mutta 31km parin hyvän huollon kera on kyllä elämys, jota kannattaa koittaa, ainakin sen kerran. Sullakin taitaa fillarikunto ja hiihtokunto olla kuosissa, niin en usko yhtään etteikö tuo "sprinttimatkakin" menisi. Suosittelen, kaikesta tästä tuskasta huolimatta mitä tänään on koivissa ollut. :)
Joo siis varmaan "kunto" niin sanotusti riittäisi, mutta miten paikat eritoten jalat kestää. Pitäisi motivoitua treenaamaan sitä juoksuakin vähän. Ei tuo kuitenkaan noissa maastoissa mikään pikkulenkki ole. Toki sen kävelis läpi, mutta se tahtoo olla sellaista että kun kello käy niin ei siinä hissutella.

Poissa ConD

• Yleisvalvoja
  • Legenda
  • Seat Ateca
Toki sen kävelis läpi, mutta se tahtoo olla sellaista että kun kello käy niin ei siinä hissutella.
Tämä muaki alkuun pelotti, vaan huoli pois. Vaikka numerolappu on rinnassa, niin ei mulla ainakaa sen takia sarvet kasva päähän. Meininki on leppoisaa ja kaikki muutkin juoksijakaverit on hyvällä fiiliksellä mukana.
VCDS@Oulu, PM/@

Ateca@Spritmonitor:

Poissa Vempula

• Legenda
Vaikka numerolappu on rinnassa, niin ei mulla ainakaa sen takia sarvet kasva päähän. Meininki on leppoisaa ja kaikki muutkin juoksijakaverit on hyvällä fiiliksellä mukana.

Just näin.

Pidemmät polkujuoksut on siitä hauskoja tapahtumia, että siellä on ihan moraalisestikin ok välillä kävellä :D Riittävän mäkisellä reitillä ylämäkien reipas kävely on itse asiassa usein se paras tapa edetä. Ja nopein, kun lasketaan reitin kokonaisaika.

Poissa Vempula

• Legenda
Eivät meinaa kestää kävelyäkään, viikonlopun Kolin retkellä taas polvet huusivat hoosiannaa alamäissä vaikka tahti oli kävelyä. Ei puhettakaan että olisin juossut lenkkiä, saati sitten tuollaista puolitoistakertaista matkaa  :o  :o  :o

Yksi lutuinen syyspäivä mä kirmasin Herajärven kierroksen kahteen kertaan ja toki Eteläpään kautta. Se oli oikein mukava tapa tutustua Kolin maisemiin 8)

Poissa Trollsten

• Legenda
Tämä muaki alkuun pelotti, vaan huoli pois. Vaikka numerolappu on rinnassa, niin ei mulla ainakaa sen takia sarvet kasva päähän. Meininki on leppoisaa ja kaikki muutkin juoksijakaverit on hyvällä fiiliksellä mukana.
Ei kun tää on nimenomaan henkilökohtainen ongelma. Ihan noista fillarijutuista tiedän, että kun numerolappu on tangossa niin silloin mennään mitä äijästä lähtee niin pitkään, että loppuu joko äijä tai reitti.

Poissa ConD

• Yleisvalvoja
  • Legenda
  • Seat Ateca
No sille ei sitten voi mitään. Sun pitää sitte laittaa se lappu perspuolelle kiinni, niin et nää sitä. Aika moni tuota harrastaa nimittäi tuollaki lenkillä :D
VCDS@Oulu, PM/@

Ateca@Spritmonitor:

Poissa Vempula

• Legenda
Sun pitää sitte laittaa se lappu perspuolelle kiinni, niin et nää sitä. Aika moni tuota harrastaa nimittäi tuollaki lenkillä :D

Mä pistän numerolapun aina taakse siinä vaiheessa kisaa, kun takaa alkaa puskemaan pikamatkojen menijöitä ohi. Ymmärtävät muut paremmin, että miksi toi setämies raahustaa noin hitaasti meidän tukkeena, kun numerolapusta käy kuitenkin kisamatka ilmi :D

Poissa Marko_K

Yksi lutuinen syyspäivä mä kirmasin Herajärven kierroksen kahteen kertaan ja toki Eteläpään kautta. Se oli oikein mukava tapa tutustua Kolin maisemiin 8)

Helvetin hullu!
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa ConD

• Yleisvalvoja
  • Legenda
  • Seat Ateca
Helvetin hullu!

Jos ei tietäis mistä puhutaan niin pitäis sanoa että "soosoo", mutta voin täysin yhtyä lausahdukseen.

Tästä siis kyse:
http://www.vaarojenmaraton.fi/

130km nuissa Kolin kepeissä maisemissa. Morjens... :D
VCDS@Oulu, PM/@

Ateca@Spritmonitor:

Poissa ConD

• Yleisvalvoja
  • Legenda
  • Seat Ateca
Alkaa muuten tuon viikonlopun suoritteen jälkeen koivet pikkuhiljaa palautuun. Pahin rakkula vielä "kutisee" koska siihen sain pienen märkimisen jäljiltä vasta toissailtana laastarin päälle. Muut rakot on jo ok.

Tänään pystyi käveleskelemään töissä ym. ihan normaalisti jo portaita ym. Mutta jostain syystä hirveää hinkua lenkille ei vielä ole. Tai no.. eilen kun nauhoitin pesyt kengät, tuli vähän että "kokeiliskohan...", mutta maltoin mieleni.  ;D
VCDS@Oulu, PM/@

Ateca@Spritmonitor:

Poissa Vempula

• Legenda
130km nuissa Kolin kepeissä maisemissa. Morjens... :D

Sehän oli oikein mukava kisa, kun kisajärjestäjät pitivät huolen jopa siitä, että osallistujen kengätkin pysyivät putipuhtaina:

https://onevision.kuvat.fi/kuvat/Sport+Events+/SPORT+EVENTS+2017/Vaarojen+maraton/Perjantai+130km/vaarojenmaraton2017-4968.jpg

Poissa Leo

• Sisäänajettu
  • *
Tuli muuten jäätävällä keskisykkeellä vedettyä puolimaraton. Keskisykkeeksi jäi 180 vaikka viimeisillä kilometreillä joutui noin 500 metriä kävelemään (varmasti johtui noin kovasta sykkeestä). Ihmettelen kuitenkin miten sitä jaksoi. Toki aika on huono kun ei hirveästi tullut harjoiteltua vuosien tauon jälkeen, mutta eiköhän siitä lähdetä parantamaan.
Volvo V70 T6 AWD 2009, Ex: Volvo V50 1.6D Drive 2011, Ex: Volvo 940 B230FT aut. -97, Ex: Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00

Poissa tuRboman

Oho? Paljonko sulla on max? Kovilla menee. Mulla yks työkaveri harrastaa suunnistusta ja vetää aina ihan jäätävillä sykkeillä. Max on hänellä muistaakseni  n.200bpm. Ja toistatunnin suunnistuksia vetää yli 185 keskisykkeillä? Minusta kovin raakaa itsensä kiusaamista.

Mulla max n. 180 nykyisellään. Viimeisin mtb skaba meni 159 keskarilla n puolitoistatuntia. Toki maalissa erittäin hyvävointisena eikä uupuneena. Ei voinat ja taito riitä kyseiseen lajiin puristaa enempää. Juoksukisoissa saa kovemmat keskarit yleensä.
"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River

Poissa Vempula

• Legenda
Maksimisykkeistä ja omista sykerajoista tämä tosiaan paljon riippuu. Jos puolikas menee 180 keskisykkeellä, niin sitten se menee. Ei siitä ainakaan mitään ressiä kannata ottaa.

Toki jos jotain keskimääräisiä taulukoita katsoo, niin lukema saattaa vaikuttaa turhan kovalta, mutta jos omat sykerajat eivät ole keskimääräiset, niin eipä niillä taulukkoarvoilla ole mitään merkitystä.

Poissa Kale

• Klassikkoainesta
Juu, melkoinen on keskisyke kun on mun maksimin luokkaa eli itse en olisi noilla sykkeillä juossut 100 metriä enempää.

Itse kävin suorittamassa ekan puolikkaan HHM:llä. Otin kokemuksen kannalta pitkänä lenkkinä kun 20km oli pisin lenkki ennen HHM:ää. Ihan hauska tapahtuma, mukava reitti ja erinomainen keli. Klo 8.45 lähtö tosin oli omaan makuun hieman aikaisin kun hotellistakin sai aamupalaa vasta seiskalta. Seuraavalla puolikkaalle sitten hieman aikatavoitetta...

edit: keskisyke oli HHM:llä 150.

Poissa Leo

• Sisäänajettu
  • *
Tämän hetken todellisesta maksimista ei ole tietoa. Teoriassa 190 olisi (220-ikä). Viime aikoina olen kovimmissa rääkeissä saanut 188 nostettua sykkeen eli aika lähelle varmaan tuo 190 on maksimia. 187 oli tuolla puolikkaalla maksimi ja 180 keskisyke.
Volvo V70 T6 AWD 2009, Ex: Volvo V50 1.6D Drive 2011, Ex: Volvo 940 B230FT aut. -97, Ex: Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00

Poissa Vempula

• Legenda
Syyskuun puoliväli ja tuli ihan kunnon hiki shortseissa & T-paidassa :D Ja kyllä, olin ihan ulkona juoksemassa, Suomessa vieläpä 8)

Ihan aavistuksen laittoi kyllä hymyilyttämään se, että kaikilla muilla juoksijoilla oli jo juoksutakkia, pitkähihaista ja pitkää pöksyä päällä. Ja mittari näytti +20 astetta.

Poissa Riisikippo

• Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
Nyt on aivan pakko kysyä herroilta sykehifistelijöiltä että mihin te tarvitsette tietoa maksimi-/keskisykkeestä jossakin suorituksessa, kuten esimerkiksi maratonilla?
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 GL+ -15 ja Honda ST 1100 -01

Paikalla Nykäne

• Sisäänajettu
  • *

Aikoinaan 22-vuotiaana juoksin elämäni ainoan maratonin (Helsinki City) ja pääsin juuri tuon 31km juosten, kun alkoi tökkimään ja aloitin kävelemisen. Sitä kävelyä tulikin sitten 9km, kunnes Stadionia lähestyttäessä katsojien määrän kasvu avitti tsemppaamaan lopun matkaa juosten (suunnilleen tästä vähän ennen Manskun ja Kuusitien risteystä):

https://bit.ly/2xe5AVZ

Tuolloin maratoni piti juosta alle viiden tunnin, jotta saisi mitalin. No, tulihan se.
Nuorena tuli urheiltua tosi paljon ja tuo maratoni menikin ilman mitään lajikohtaista harjoittelua eli en käynyt "juoksulenkillä" kuin edellisenä iltana, kun mittasin sopivaa km-vauhtia lepposalla juoksulla. Mitään tajua mistään tankkauksesta ei mulla ollut silloin. Jotain järjestäjien juomaa tankkasin matkan varrella juottopisteessä. Nyt en ole vuosikymmeniin enää juossut, mutta suosittelen kaikille ainakin kerran elämässä maratonia...

https://www.efh.fi