autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Yleistä keskustelua juoksemisesta. Niin hitaille kuin nopeillekin :-)  (Luettu 40910 kertaa)

Poissa TON-III

• Legenda
Minkälaisia juoksukenkiä käytätte / suosittelette syksyä / talvea ajatellen?

No ei se talvi sen kummoisempi vuodenaika ole juosta, etenkin jos tasaista keliä ja juokseen peruslenkkiä. Liukas keli on sitten eri asia, itselläni on edelleen käytössä 90-luvun puolessa välissä teettämäni nastalenkkarit, siinä muuten soivaan ja riittävän isot nappulat omaaviin lenkkareihin laitettiin n. 10 polkupyörän renkaan nastaa kumpaseenkin jalkineeseen, kestävät isältä pojalle kun käyttää vain niissä tilanteissa kun se on tarpeellista.

Ostin 2 talvea sitten myös Salomonin nastalenkkarit mutta en vielä ole niitä testannut, tahtoo nuo olla jotenkin 'erilaisia' kenkiä noi valmiit nastalenkkarit, esim. Ice Bug:it ovat ihmeen jäykkiä.

Poissa Turbodog

• Klassikkoainesta
No ei se talvi sen kummoisempi vuodenaika ole juosta, etenkin jos tasaista keliä ja juokseen peruslenkkiä.
Joo, kyllä talvella kuivalla pakkassäällä pärjää, mutta vesisateessa ja sohjokeleillä olen tykännyt juosta goretex-kengillä, pysyy jalat ainakin suhteellisen kuivana.
Audi A6 2.0TDI Q S-line
Ex: Audi Q5 2.0TDI, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC

Poissa tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Talvella minun kenkäarsenaali:

Perus/pitkälle lenkille kuivalla pakkas-säällä normi Adidakset eli minun tapauksessa Adizero Adios Boost 2 malli, joskin 1/3 isompaa kokoa kuin kesällä sekä lisukkeeksi kahdet ohkaiset juoksusukat. Ei palele alussakaan, mutta ei tule hikoilun kanssa ongelmia pidemmälläkään vedolla. Myöskin tuplasukkaus estää hiertymiä, jos pääsee jalka kostumaan.
Adioksen rinnalla on parit Vanhemmat Adiokset sekä Karhun M1 malli, joka tosin on huono märällä asfaltilla ollen liukas.

Liukkaalla ja jäällä Icebugit. Mulla on jo muistaakseni nyt nelisen vuotta vanhat ja on kulahtaneet. Uusimmat mallit on huomattavasti parempia hiplatessa ja lyhyen jaloittelun perusteella. Eli pitäis olla kyllä jo ihan juostavia kenkiä. Mun mallit on vielä "lankut" ja aika raskaatkin.

Loskalla ja myös siitä johtuen lyhyemmällä lenkillä Gore-tex jalkineet. Joko Adidas tai Salomon riippuen minkälaista se loska on ja onko alla jäätä vaiko asfalttia. Gore ei sovellu minun makuun yhtään pidemmälle lenkille. 45min alkaa mennä jo vastenmieliseksi kun hikoilu pilaa tuntuman.

Paksussa pakkaslumessa taas Salomonin Speedcrossit ilman mitään kalvoja. Pitää hyvin ja on sopivan juostava & suojaava jos lumen peitossa on jäämöhköjä tai kiviä yms.

Hankintalistalla tälle talvelle on uudet Icebugit taikka Sarvat kunhan pääsen kunnolla testaamaan. Myöskin hyvät ja suojaavat Gaiterit olen myös ajatellut hankkia kun syvemmässä ja pehmeässä lumessa nilkat kastuu & joskus pohje palelee:

Viimeisimmässä Juoksija-lehdessä oli aika hyvä nastakenkätesti, jossa myös kehuttiin kovasti uusia malleja. Esim Salomonin SpikeCross jäi jo häntäpäähän arvioissa. Kehitystä tulee tarpeen mukaan.

Juoksuhousuja ja takkeja löytyy jokakelille, joten riittää pelkkiin kenkiin panostus.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Kale

• Klassikko
Olen mennyt normilenkkareilla kelissä kuin kelissä. Tietty jos vettä tulee kuin aisaa niin sitten on kyllä juoksut jääneet tekemättä ja on tehty jotain muuta. Eilen ei kyllä ollut mitään asiaa juoksemaan kun ei ollut nastoja. Noita olen kovasti miettinyt mutta korkeiden hintojen ja huonojen kokeilumahdollisuuksien takia en ole viitsinyt tilata sikaa säkissä. Uusin Juoksija-lehti täytyykin tsekata.

Juoksijan polvi ei edellisellä 4km lenkillä vaivannut kun juoksin vanhoilla kengillä. Voi olla, että joutuu laittamaan nuo uudet kengät kaappiin ja ostamaan uudet.

Poissa Turbodog

• Klassikkoainesta
Ainakin Salomonilla (Speedcross tai X-Scream) ja Asicsilla (GT 1000 4 GT-X) näyttäisi olevan goretex -kenkiä, jotka ei ole pelkästään maastokäyttöä varten. Täytynee aloittaa tuollaisista.

Ja nastakengät sitten vielä erikseen.
Audi A6 2.0TDI Q S-line

Poissa tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Salomonilla on myös ns citymaasturi eli X-celerate ja löytyy myös gore kalvolla. Mulla on speedcrossit kalvolla ja ilman. Kalvo vaikuttaa yllättävän paljon yleistuntumaan, huonontaen sitä.

Tässä x-celerate:

Poissa TON-III

• Legenda
Jos sitä on menossa sateeseen juoksemaan esimerkikis tunniksi en itse oikein hokaa sitä tavoitetta pysyä kuivin jaloin kun ei se loppujen lopuksi ole edes mahdollista ?! K.o. tilanteessa en itse huomaa sitä kuin vasta kotiinpäästessäni.

Poissa monster

• Vakiokalustoa
  • **
  • A4 B8,5 Ocu III Scout, BMW 1200GS
Saako muuten suutarilla tms laitettua peruslenkkareihin nastoja? Nastalenkkarit pohjaltaa liian jäykkiä kuten TON-I mainitsikin.
ex VAG:t: B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, VW Golf V 1.9TDI, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

Poissa Vempula

• Legenda
Jos sitä on menossa sateeseen juoksemaan esimerkikis tunniksi en itse oikein hokaa sitä tavoitetta pysyä kuivin jaloin kun ei se loppujen lopuksi ole edes mahdollista ?! K.o. tilanteessa en itse huomaa sitä kuin vasta kotiinpäästessäni.

Mä juoksen sateellakin normilenkkareilla, mutta sitten kun kävelytiellä on loskaa tai märkää lunta, niin laitan goretexlenkkarit jalkaan. Tuossa hommassa kalvolliset lenkkarit on kyllä aika pop.

Suurin ongelma on vain löytää pehmeät ja löysät gorelenkkarit. Ne kun ovat yleensä järjettömän jäykkiä ja paksupohjaisia vaelluskenkiä, vaikka niitä lenkkareiksi saatetaan mainostaakin.

Poissa Turbodog

• Klassikkoainesta
Ei minäkään jalan hikoilua huomaa juostessa, mutta se, että kengät tuntuu märiltä pesusieniltä, syö jo miestä.

Järkytyin vain, miten huonolta vanhat Addun goretexit tuntui "kesälenkkareihin" verrattuna. Ja jos goret on edelleen yhtä huonot juosta, niinkuin turboman tuolla sanoi, niin märät jalat voi hyvinkin olla pienempi paha.
Audi A6 2.0TDI Q S-line

Paikalla Ale

• Klassikko
Jaaha, lauantaisen 17x200m vetotreenin jäljiltä oli näköjään vasemman jalan penikka niin tulessa ettei juoksemisesta tullut aamulla mitään. 3,5km yritin, sitten kävelin kotiin. Eipä ole ennen penikat vaivannut, toivottavasti ei suuremmin alakaan.

Jos on vinkkejä mitä nyt pitäisi tehdä niin otetaan vastaan. Kipu on vasemman säären sisäsyrjällä, "luussa".

Poissa Vempula

• Legenda
Jos on vinkkejä mitä nyt pitäisi tehdä niin otetaan vastaan.

Itse olen ihme ja kumma toistaiseksi välttynyt penikoilta, mutta mitä nyt tuttavat ovat aiheesta puhuneet ja kokemuksiaan kertoneet, niin putkirullaus on ilmeisen pop tällä hetkellä tällä saralla.

http://putkirullaus.fi/mika-ihmeen-putkirulla/

http://sannna.fastspace.fi/2014/08/15/kehonhuoltoa-putkirullaus/

Poissa TON-III

• Legenda
Saako muuten suutarilla tms laitettua peruslenkkareihin nastoja? Nastalenkkarit pohjaltaa liian jäykkiä kuten TON-I mainitsikin.

Moro, on tainnut tämmöinen kommentti jäädä huomioimatta, ymmärtääkseni niitä polkupyörän nastoja saa erikseen, ei ole iso temppu jos asennat ne itse, valitset muutaman hyvän paikan, teen poralla pinen reiän, tippa jotain sikahyvää liimaa ja nasta sisään. Näin nuo minun jo 20 v. palvelleet nastalenkkarini on tehty, kummassakin n. 10 nastaa ja vain yksi on antautunut per kenkä.

Sitten on semmoinenkin sarja ,jossa on ns. itseporautuvia nastoja, myytävänä, ne saanee jopa siirrettyä seuraavaankin kenkään !

Paikalla Ale

• Klassikko
Itse olen ihme ja kumma toistaiseksi välttynyt penikoilta, mutta mitä nyt tuttavat ovat aiheesta puhuneet ja kokemuksiaan kertoneet, niin putkirullaus on ilmeisen pop tällä hetkellä tällä saralla.

http://putkirullaus.fi/mika-ihmeen-putkirulla/

http://sannna.fastspace.fi/2014/08/15/kehonhuoltoa-putkirullaus/

Ei mullakaan ole koskaan aiemmin ollut. Koko termi närästyksen ohella on ollut vähän hämärän peitossa mutta näinkö ikä tekee tehtävänsä kun molemmat on nyt vihdoin koettu. Oon kyllä treenaillut nyt enemmän ja vähän kovempaa kuin ennen, siitä varmaan ärsyyntyi. Päivä-pari lisää lepoa väliin niin olisi varmaan ollut kivuton.

Mulla onkin kotona "virallinen" rulla ja sitten viemäriputki hc-rullaukseen. Pohkeita olen joskus rullaillut mutta säären puolta en. Täytyy koittaa rullalla noita vähän hoitaa.

Moro, on tainnut tämmöinen kommentti jäädä huomioimatta, ymmärtääkseni niitä polkupyörän nastoja saa erikseen, ei ole iso temppu jos asennat ne itse, valitset muutaman hyvän paikan, teen poralla pinen reiän, tippa jotain sikahyvää liimaa ja nasta sisään. Näin nuo minun jo 20 v. palvelleet nastalenkkarini on tehty, kummassakin n. 10 nastaa ja vain yksi on antautunut per kenkä.

Sitten on semmoinenkin sarja ,jossa on ns. itseporautuvia nastoja, myytävänä, ne saanee jopa siirrettyä seuraavaankin kenkään !

Tässä ghettoratkaisu amatööreille eli lyhyitä peltiruuveja 6mm kannalla.

Poissa Vempula

• Legenda
Mulla onkin kotona "virallinen" rulla ja sitten viemäriputki hc-rullaukseen.

Mä oon kalkkis tässäkin asiassa ja ei ole tullut rullausta kokeiltua. Mutta niin moni sitä on kehunut palautumista nopeuttavana hommana, että kai sitä oikeasti pitäisi kokeilla. Venyttely on mulle tunnetusti äärimmäisen vastenmielistä hommaa, mutta pohkeiden ja takareisien rullailu voisi ehkä onnistuakin.

Poissa tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Penikat, joo. Tuttua tällaiselle kausijuoksijalle. Usein alkaa vaivata jos kilsat lisääntyy, tehot lisääntyy, alusta muuttuu tai vastaavaa. Aloittelijoiden vaivoja!

Kylmähoito. Buranakuuri. Juoksun kevennys tai tauko. Kinesioteippi. Näillä olen hoitanut. Kylmä ja Kinesio olleet tehokkaimmat ja nopeimmat. Useampi jäähdyttely päivässä kunnon kylmäpussilla alkuun. Ja jätä ne vedot pois kunnes on taas täysin terve. Muuten se uusii/jatkuu aivan varmasti.

Poissa Kale

• Klassikko
Nyt on juoksu maistunut mukavasti ja jalkakäytävät ehtikin olla jo viikon paljaina. Uudet tossutkin ponnistettu tänään ja juoksijan polvi ei ole enää vaivannut. Nyt olis tarkoitus lisätä pitkiin lenkkeihin vähän pituutta niin varmaan alkaa sitten penikat vaivata.

Poissa tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
No niiN! Asian ytimessä. Tiet on sulat ( ja vielä edelleen helkatin kovat ) juoksu alkaa kulkea ja kesän maratonit kiiluu silmissä ( tänä kesänä pistetään ennätyksen nippuun, jumaleissön!! ) kilsoja lisää ei tunnu misää... ;D

Nyt sitten sitä malttia ja järkeä. Paljon eri vauhtisia lenkkejä ja joku toinen jalkoja käyttävä laji mukaan. Muuten ne penikat iskee. Varsinkin jos talvellakin on vaivannut, niin nyt juostaan siinä veitsen terällä. Ei välttämättä tule ongelmia, mutta varovainen saa olla ettei pilaa tulevaa kesää. Tarkkaan tunnustellen ja heti ennakoiden kylmähoitoa / lepoa / buranaa jne jos pienintäkään oiretta tuntuu. Helpompi hoitaa kun se ei vielä ole päällä.

Paljon hauskoja ilometrejä sinnepäin. Nautitaan kevään komeista juoksukeleistä!!

Poissa Kale

• Klassikko
Ei ole penikat vaivannut kuin vajaa 20 vuotta sitten olikin sitten niin kipeät, että meni palloilukausi vatuiksi ja kesällä piti pitää 2 kuukautta huilia jaloille. Olihan meinaan jalat silloin kipeät.

Maratonit jätetään suosiolla muille ja keskitytään lyhyempiin matkoihin. Palloiluhalleissa ja liikuntasaleissa on koko ikä juostu, kesäisin myös pyöräilty vaihtelevasti ja talvisin hiihdelty. Juoksuharjoittelu on aiemmin ollut melkoista junnausta samoilla vauhdeilla mutta nyt on oppinut taas lisää tuosta juoksusta ja vauhdit vaihtelee nyt laidasta laitaan.

Poissa Totenkopf

• Klassikkoainesta
Ei ole penikat vaivannut kuin vajaa 20 vuotta sitten olikin sitten niin kipeät, että meni palloilukausi vatuiksi ja kesällä piti pitää 2 kuukautta huilia jaloille. Olihan meinaan jalat silloin kipeät.

Maratonit jätetään suosiolla muille ja keskitytään lyhyempiin matkoihin. Palloiluhalleissa ja liikuntasaleissa on koko ikä juostu, kesäisin myös pyöräilty vaihtelevasti ja talvisin hiihdelty. Juoksuharjoittelu on aiemmin ollut melkoista junnausta samoilla vauhdeilla mutta nyt on oppinut taas lisää tuosta juoksusta ja vauhdit vaihtelee nyt laidasta laitaan.
Tarttis varmaankin jättää nuo miesten matkat muille. Jos ei lahjat ja lihakset riitä, niin miksi kiusata itseään. Penikkatauti on huonosti harjoitelleitten tekosyy.

Bajen va namnet