autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia rengashotelleista  (Luettu 11756 kertaa)

Poissa billy.gif

Vs: Kokemuksia rengashotelleista
« Vastaus #40 : 16.09.2020 14:34 »
Täällä näkyy jopa samalla sivulla "Renkaiden kausivaihto" -topic. Onkohan erilliselle "Renkaiden kausivaihto rengashotellissa" -ketjulle nyt aivan varmasti tarvetta?  ???

Itse aiheeseen: Mielelläni vaihdan renkaat itse, ainoa epämiellyttävä asia operaatiossa on talvikauden jälkeen talvirenkaiden kunnollinen pesu sekä -putsaus sillä minulla ei ole mahdollisuutta vesipisteelliseen talliin. Vaan renkaat pitää käydä pesemässä jossain "TeeSeItse" -pesumestassa, jossa usein on kiire ja rauhallinen läpikäynti omilla pesuvehkeillä on vähintäänkin hankalaa (märät vanteet sotkee auton sisustaa vaikka kuinka pakkaisi rengaspusseihin).

Yhtäkään positiivista asiaa ainakaan minulla ei ole rengashotelleista / maksullisesta renkaidenvaihtopalvelusta sesonkiaikaan. Tiedän ko. paskahommaa opiskeluaikoina tehneenä sen kausijengin työmoraalin. Esimerkiksi maalatut jarrusatulat ja vanteiden sisäpinnat, pulttien reiät ja muu (eri valmistajien aluvanteiden vääntömomenttisuositukset tai ihan vain millaiset pultit on alu ja millaiset peltivanteille) saa niin kyytiä niin kyytiä viimeistään silloin kun kello on (perjantaina) 14.00 ja jonossa on vielä 10-12 mammaa autoineen. Myöskään nostokohdat eivät todellakaan ole niin justiinsa, koska 95%:lla varmuudella rengasvaihtopalvelua käyttävä, usein autojen kanssa totaalisen kädetön tai sitten vain patalaiska hermanni ei ole ikinä katsonut autonsa alle - eikä tule katsomaan.

::)

Ei siinä, jokainen kohtelee omaisuuttaan miten lystää. Helpointa tuo homma on ollut jossain "businessparkkien" yhteydessä olevissa rengaspuljuissa kun +/-90%:a jengistä ei omista autoaan (liisareita) ja niistäkin 90%:a ei ole tipan vertaa kiinnostunut siitä peltilehmästä.
BMW 318is '97
Ferrari 360 Modena F1 '01

Paikalla Erkka

• Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • SFC 11252
« Vastaus #41 : 16.09.2020 14:43 »
Kun omakotitalossa tulee asuttua ja autotallissa on tilaa säilyttää renkaita, niin itse olen vaihtanut renkaat talouden kahteen autoon. Saa vaihtaa juuri silloin kun sille tuntuu ja jotenkin tässä tilanteessa tuntuisi tyhmältä maksaa vaihdosta ja säilytyksestä. Työkaluihin olen hiukan panostanut ja hommannut Bachon hallitunkin sekä Ryobin akkumutterivääntimen.

Minullakin on nuo  Bachon hallitunkki sekä Ryobin akkumutteriväännin isolla/tehokkaalla akulla. Erinomaisia laitteita molemmat Toki nykyään vähällä käytöllä, kun en itse renkaita enää vaihtele.

Erkka
- Tilattu VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom.
- VW T-Roc Stvm, Style 1.5 TSI EVO 110 kW DSG-autom.
- Asuntovaunu Fendt 390 FHS Bianco Activ vm. 2020

Poissa Paha71

• Hallitusjäsen
  • Klassikko
  • BMW 320dA
« Vastaus #42 : 16.09.2020 14:45 »
Uusi ketju yhdistetty jo olemassa olleeseen.
Autostadium ry:n viestintävastaava

Paikalla Erkka

• Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • SFC 11252
« Vastaus #43 : 16.09.2020 14:54 »

Yhtäkään positiivista asiaa ainakaan minulla ei ole rengashotelleista / maksullisesta renkaidenvaihtopalvelusta sesonkiaikaan. Tiedän ko. paskahommaa opiskeluaikoina tehneenä sen kausijengin työmoraalin. Esimerkiksi maalatut jarrusatulat ja vanteiden sisäpinnat, pulttien reiät ja muu (eri valmistajien aluvanteiden vääntömomenttisuositukset tai ihan vain millaiset pultit on alu ja millaiset peltivanteille) saa niin kyytiä niin kyytiä viimeistään silloin kun kello on (perjantaina) 14.00 ja jonossa on vielä 10-12 mammaa autoineen. Myöskään nostokohdat eivät todellakaan ole niin justiinsa, koska 95%:lla varmuudella rengasvaihtopalvelua käyttävä, usein autojen kanssa totaalisen kädetön tai sitten vain patalaiska hermanni ei ole ikinä katsonut autonsa alle - eikä tule katsomaan.

Ei siinä, jokainen kohtelee omaisuuttaan miten lystää. Helpointa tuo homma on ollut jossain "businessparkkien" yhteydessä olevissa rengaspuljuissa kun +/-90%:a jengistä ei omista autoaan (liisareita) ja niistäkin 90%:a ei ole tipan vertaa kiinnostunut siitä peltilehmästä.

Itsellä K-Caaran/ entinen Laakkonen rengaspalvelusta vain positiivisia kokemuksia. Siellä ei edes sesonkiaikaan renkaita vaihtele kausityöntekijät, eikä mitkään harjoittelijat ym. nöösipojat. Renkaat vaihtavat samat asentajat, jotka tekevät mm. kausihuollot VW-autoihin. Tämän olen omin silmin huomioinut.

Toista oli Vianorilla, huh helveta! Siellä oli jengiä sesonkiaikaan, jos jonkinnäköistä hiihtäjää. Kokemukset tästä firmasta ala-arvoisia.

Erkka

Poissa arska

• Klassikkoainesta
« Vastaus #44 : 16.09.2020 14:55 »
Täällä näkyy jopa samalla sivulla "Renkaiden kausivaihto" -topic. Onkohan erilliselle "Renkaiden kausivaihto rengashotellissa" -ketjulle nyt aivan varmasti tarvetta?  ???

Itse aiheeseen: Mielelläni vaihdan renkaat itse, ainoa epämiellyttävä asia operaatiossa on talvikauden jälkeen talvirenkaiden kunnollinen pesu sekä -putsaus sillä minulla ei ole mahdollisuutta vesipisteelliseen talliin. Vaan renkaat pitää käydä pesemässä jossain "TeeSeItse" -pesumestassa, jossa usein on kiire ja rauhallinen läpikäynti omilla pesuvehkeillä on vähintäänkin hankalaa (märät vanteet sotkee auton sisustaa vaikka kuinka pakkaisi rengaspusseihin).

Minä seison siinä renkaanvaihtajan vieressä ja jutellaan mukavia. Hyvin se homma minusta on tullut tehtyä, mutta olen varmaan niin kädetön (tai patalaiska), etten ymmärrä mitä tuhoa autolleni on tehty

Poissa rosso

• Klassikkoainesta
« Vastaus #45 : 16.09.2020 15:10 »
Itsellä K-Caaran/ entinen Laakkonen rengaspalvelusta vain positiivisia kokemuksia. Siellä ei edes sesonkiaikaan renkaita vaihtele kausityöntekijät, eikä mitkään harjoittelijat ym. nöösipojat. Renkaat vaihtavat samat asentajat, jotka tekevät mm. kausihuollot VW-autoihin. Tämän olen omin silmin huomioinut.

Toista oli Vianorilla, huh helveta! Siellä oli jengiä sesonkiaikaan, jos jonkinnäköistä hiihtäjää. Kokemukset tästä firmasta ala-arvoisia.

Erkka

Vanha ilmoitus mutta kuitenkin laitan, eli kyllä siellä voi olla kausiapulainen vaihtamassa renkaita

https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/kausityontekijoita-rengassesonkiin-k-caara-oy-espoo-skses-1465646

Paikalla Erkka

• Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • SFC 11252
« Vastaus #46 : 16.09.2020 15:36 »
Vanha ilmoitus mutta kuitenkin laitan, eli kyllä siellä voi olla kausiapulainen vaihtamassa renkaita

https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/kausityontekijoita-rengassesonkiin-k-caara-oy-espoo-skses-1465646

Okei. Itse en ole kausityöntekijöitä Hyvinkään K-Caarassa nähnyt, renkaanvaihtojeni yhteydessä. En edes sesonkiaikaan. Vakiotyösuhteessa olevat tutut kasvot ovat vaihdon tehneet.

Erkka

Poissa Kjolbye

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #47 : 16.09.2020 16:30 »
En tykkää käyttää rengashotelleja vaan vaihdan renkaat itse. Oma lämmin talli ja kunnon tunkki tekevät homman helpoksi ja saa vaihtaa silloin kun itselle sopii. Samalla saa pestyä renkaat kunnolla ja jos tulee asennusjälkiä syyllinen löytyy peilistä. Ei renkaanvaihto ole pari kertaa vuoteen tehtynä ollenkaan paha homma.

Ensimmäisessä varsinaisessa työpaikassani opiskeluaikana kävin aina vahdattamassa pomoni, vaimonsa ja yhden kollegan autoihin renkaat. Vaikka vaihtoaika oli varattu etukäteen, aikaa meni pirusti automaattikahvia juodessa. Työntekokin keskeytyi aina ikävästi ja hommat siirtyi. Nykyään en halua varata edes parturia tietylle kellonajalle ja sama juttu olisi jossain renkaanvaihdossa.

Ehkä joskus 30 vuoden päästä kun kroppa ei enää taivu renkaanvaihtoon minäkin käytän rengashotelleja. Nyt omaan tahtiin tehtynä se on mukavaa puuhastelua.
E

Poissa billy.gif

« Vastaus #48 : 21.09.2020 19:42 »
Minä seison siinä renkaanvaihtajan vieressä ja jutellaan mukavia. Hyvin se homma minusta on tullut tehtyä, mutta olen varmaan niin kädetön (tai patalaiska), etten ymmärrä mitä tuhoa autolleni on tehty

En nyt itse puhunut Autostadiumilaisista, koska käsittääkseni täällä kuitenkin varmaan kaikki ovat keskivertoa valveutuneempia autoilijoita. Mutta tosissaan tein useamman rengassesongin parissakin eri puljussa pk-seudulla tuossa vuosituhannen vaihteessa eikä yhdessäkään niistä kausarijengi kohdellut autoja siten kuten itse haluaisin 20-30-40-70ke omaisuuttani kohdeltavan. Tottakai siellä normaalit asentajatkin jelppivät ja sitä rataa mutta siihen aikaan se jotain 45-48mk/h liksa yhdistettynä yleensä aivan älyttömään kiireeseen ei todellakaan pistänyt kiinnostelemaan hirveästi.

Arvatkaa esimerkiksi kuinka moni autoaan lumimyräkkäennusteita ennen viime tingassa tuova edes tiesi missä jotain lukkopulttisovittimia (tai niitä talvirenkaiden erilaisia pultteja) oli.

Anyway sori OT ja takaisin aiheeseen.
BMW 318is '97
Ferrari 360 Modena F1 '01

Poissa crashd77

« Vastaus #49 : 21.09.2020 21:44 »
En tykkää käyttää rengashotelleja vaan vaihdan renkaat itse. Oma lämmin talli ja kunnon tunkki tekevät homman helpoksi ja saa vaihtaa silloin kun itselle sopii. Samalla saa pestyä renkaat kunnolla ja jos tulee asennusjälkiä syyllinen löytyy peilistä. Ei renkaanvaihto ole pari kertaa vuoteen tehtynä ollenkaan paha homma.

Jep, jos ois oma lämmin halli niin varmasti vaihtaisin itse. Helsingin kantakaupungissa tähän on keskimäärin heikommat edellytykset joten mun renkaat on rengasliikkeen säilössä, ja ihan jo sen helppouden takia. Mitä tuossa aiemmin oli puhetta kausityövoimasta, niin en kyllä ymmärrä mitä negatiivista sanomista? Kokemukseni pohjalta tyypit hoitaa hommat hyvin ja ongelmitta. Mitä kauheaa teille valittajille on tapahtunut?

Poissa audioman

« Vastaus #50 : 22.09.2020 07:54 »
Jep, jos ois oma lämmin halli niin varmasti vaihtaisin itse. Helsingin kantakaupungissa tähän on keskimäärin heikommat edellytykset joten mun renkaat on rengasliikkeen säilössä, ja ihan jo sen helppouden takia. Mitä tuossa aiemmin oli puhetta kausityövoimasta, niin en kyllä ymmärrä mitä negatiivista sanomista? Kokemukseni pohjalta tyypit hoitaa hommat hyvin ja ongelmitta. Mitä kauheaa teille valittajille on tapahtunut?
Minäkin hieman ihmettelen noita valituksia, mutta en toki voi tietää...
Minulla on hyviä kokemuksia. Yli 10 vuotta ovat renkaat olleet kausisäilytyksessä Vianor Kalasatamassa (entinen Vianor Sörnäinen). Ei mitään valittamista.

Muutenkin käytän mielelläni palveluita sen sijaan, että tekisin kaiken itse. Näin talouden pyörät pysyvät pyörimässä ja ihmisillä riittää työtä ja leipää.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2020 07:57 kirjoittanut audioman »
MB C300d 4matic, Exiä MB C220d 4matic, MB C220CDI, Skoda Octavia RS, Skoda Octavia 2.0TDI

Poissa Kale

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #51 : 22.09.2020 08:40 »
Toinen auto on liisari ja siihen kuuluu renkaiden säilytys ja vaihto. En muuten veisi mutta on kait pakko. Euromasterilla palvelu on tympeää ja koskaan ei vaihto ala varattuna aikana eikä ole valmis silloin kuin pitää. Yleensä käyn 40min - 1h kävelyllä tai juoksemassa tuona aikana niin on lähes aina saatu homma maaliin. Renkaat on joskus ajettu pesukoneen läpi ja vanteiden pöly on muuttunut mustiksi rasvaläikiksi. Pultit ammutaan aina liian tiukkaan ja apukuskin penkille laitetaan jälkikiristyslappu joka lentää aina roskikseen. Vianorilla homma ei tunnu toimivan yhtään sen paremmin.

Omasta autosta vaihdan itse katoksessa. Vanteet saa pestyä ja vahattua sekä muutenkin paikat putsittua eikä kiire ole mihinkään. En pidä pahana vaivana säästettyyn rahamäärään nähden. Liikuntaa tulisi harrastettua joka tapauksessa. Nyt siitä vielä "maksetaan".

Poissa dosetti

• Klassikko
  • VW Polo 2020
« Vastaus #52 : 22.09.2020 08:57 »
Kuten Kalen kirjoituksesta käy ilmi, laatua ei saa kuin itse tekemällä ja se on minusta todella outoa. Kuitenkin pieni erikoisosaamisalue renkaat ja vanteet. Ja kuraa saat maksamallasi hinnalla. Kai 90% asiakkaista ei välitä/tajua/jaksa/muista/viitsi välittää, kunhan kesärenkaat ja talvirenkaat vaihtavat paikkaa, muulla ei ole väliä.

Poissa Kale

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #53 : 22.09.2020 09:07 »
Ehkä nuo omat kommentit ovat hieman kärjistettyjä mutta mielestäni hinta ja sen vastine eivät kohtaa. Autoa ei kuitenkaan ole koskaan vaurioitettu ja sinänsä palvelun varaaminen netissä on helppoa.

Poissa oddis

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #54 : 22.09.2020 09:10 »
Toinen auto on liisari ja siihen kuuluu renkaiden säilytys ja vaihto. En muuten veisi mutta on kait pakko. Euromasterilla palvelu on tympeää ja koskaan ei vaihto ala varattuna aikana eikä ole valmis silloin kuin pitää. Yleensä käyn 40min - 1h kävelyllä tai juoksemassa tuona aikana niin on lähes aina saatu homma maaliin. Renkaat on joskus ajettu pesukoneen läpi ja vanteiden pöly on muuttunut mustiksi rasvaläikiksi. Pultit ammutaan aina liian tiukkaan ja apukuskin penkille laitetaan jälkikiristyslappu joka lentää aina roskikseen. Vianorilla homma ei tunnu toimivan yhtään sen paremmin.

Omasta autosta vaihdan itse katoksessa. Vanteet saa pestyä ja vahattua sekä muutenkin paikat putsittua eikä kiire ole mihinkään. En pidä pahana vaivana säästettyyn rahamäärään nähden. Liikuntaa tulisi harrastettua joka tapauksessa. Nyt siitä vielä "maksetaan".
Pakko?

Mulla ollut aika monta liisaria, ja yhdessäkään en ole vaihdattanut renkaita missään. Aina itse vaihtanut ja säilyttänyt.

Poissa Taky

« Vastaus #55 : 22.09.2020 09:12 »
Kuten Kalen kirjoituksesta käy ilmi, laatua ei saa kuin itse tekemällä ja se on minusta todella outoa.

Niin on mutta se on arkipäivää tänään.

OT: Duunikaveri maalautti juuri harraste auton (BMW Alpina) etuhelmaa jossa kaksi muovi ritilää.
Auto noudettaessa havaittuna että ne oli kiinni nippusiteillä - aikaisemmin asiallisesti paikoillaa ja ehjänä.
Nyt nippareilla kiinni koska kuulema ei pysy muuten. Juu ei pysy koska ne oli väärin päin, oikea vasemmalla ja toisinpäin - kiinnitysyrityksissä ko ritilöiden kiinnikkeet rikottu. Näin maineikas Autoklinikka.
KIA Niro EV Business Luxury 2020 Gravity Blue
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green

Poissa Marko_K

« Vastaus #56 : 22.09.2020 09:22 »
Muutenkin käytän mielelläni palveluita sen sijaan, että tekisin kaiken itse. Näin talouden pyörät pysyvät pyörimässä ja ihmisillä riittää työtä ja leipää.

Tässäkin on vinha perä. Joskin renkaiden kausivaihdoissa(kin) optimoin tämän niin, että perheen jälkikasvu hoitaa homman, on ylivoimaisesti paras vaihtoehto:

* Saan poikkeuksetta paremman asennuksen kuin rengasliikkeessä, esimerkiksi vanteen keskisuojus on laitettu täsmälleen oikeaan asentoon eli leijona "seisoo venttiilin päällä"
* Renkaat ihan oikeasti pestään ja kuivataan huolellisesti ja pinotaan paikalleen varastoon pussitettuina
* Raha pysyy perheessä eikä verottaja vie välistä
* Ajanvaraus on äärimmäisen joustavaa ja vaihto onnistuu juuri toivottuna aikana
Moottorilla: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot Kisbee -19

Ilman: Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90

Poissa Arttu

• Uudenkarhea
« Vastaus #57 : 22.09.2020 09:23 »
Minulla on kokemusta vain yhdestä rengashotellista. Olen vaihdattanut ja säilyttänyt kahden auton renkaat Velinopealla Espoossa. Kokemukseni ovat tähän asti pelkästään myönteisiä. Vanteet ovat olleet kunnolla pestyt, työ tehdään nopeasti ja sovittuun aikaan, eikä autoakaan ole vahingoitettu.

Poissa Salaneuvos

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #58 : 22.09.2020 09:47 »
Edellisistä posteista kiteytyy juuri se asia minkä takia vaihdan itse.

Paikalla rka1

• Klassikkoainesta
« Vastaus #59 : 22.09.2020 10:02 »
Kymmeniä vuosia minäkin olen itse säilyttänyt ja vaihtanut renkaat, mutta nyt täytyy vähän varoa selkää
ja siksi jätin renkaat Veho Airportin säilytykseen.
Se oli se vapaus, kun itse säilyttää, niin voi vaihtaa ihan tunnin varoajalla, ei tarvinnut soitella
ja varata aikaa ja sitten jonotella vuoroaan, varsinkin jos osui pahimpaan ruuhka-aikaan.
No nyt rennommin, saavat Veholla hoitaa vaihdot. Uskon, että Veho osaa noin yksinkertaisen homman.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2020 10:04 kirjoittanut rka1 »