autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Jaguar XF (2016-)  (Luettu 20982 kertaa)

Poissa RoccoScientist

Vs: Jaguar XF (2016-)
« Vastaus #20 : 15.04.2015 15:44 »
Muotoilullisesti varsin onnistunut uudistuminen minun mielestäni, joskin näyttää minusta kyllä vähän liikaa XE:ltä. Nyt kun ei ihan hirveästi näiden kuvia vielä ole tullut tuijoteltua, saattaisivat XF ja XE mennä helposti keskenään sekaisin. Perästä ehkä erottaisin autot helpoiten, sillä XF on minusta saanut tuon uuden muotokielen selvästi sopusuhtaisemmaksi tuolla osastolla. Sisätilojen suhteen kumpikaan ei ihan täysillä kolahda, mutta XF näyttää vähemmän oudolta omaan silmään.

Poissa nemos

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2551
  • Volvo XC60 T8 Inscription
Vs: Jaguar XF (2016-)
« Vastaus #21 : 25.11.2015 18:54 »
Kaunis ulkonäkö on tässä. Hinnastoa ja varusteluetteloa tutkiskelin nyt ensimmäistä kertaa. Keskitehoinen diesel puuttuu: 2,0-litraisissa on tehoa vaatimattomasti ja 3,0-litrainen nostaa hinnan varusteineen 100 000 euron luokkaan.

Perusvarustelu on köyhempi kuin Skoda Superbin halvimmassa Active-mallissa ja lisävarusteet ovat keskimäärin kalliimpia kuin Audissa. Varustetasoja on 5, mutta Pure-mallin paria karsittua varustetta lukuun ottamatta eri malleissa on eroa vain koristelussa. Muutamia varusteita saa paketteina hieman halvemmalla kuin erikseen. Esim. navigaattorin, istuinlämmittimet eteen ja parkkitutkan taakse saa 2300 eurolla. Runsaalla 2000 eurolla taas saa avaimeton avaus -toiminnon, takaluukun sähkökäytön ja kaksi virtapistoketta. HUD-näyttö tuulilasiin maksaa vaatimattomat 2000 euroa.

Paikalla Taky

Vs: Jaguar XF (2016-)
« Vastaus #22 : 07.09.2016 08:59 »
JAGUAR XF Sedan 2.0 diesel 8-v automaatti.

Koeajo fiiliksiä.

Ulkonäkö.
Se oli ensimmäinen juttu mihin kiinnitin huomioita, coolin näköinen ulkoa. Pidennetty XE.
Koeajoauto vaalean ruskea metalli väri ihan OK, Racing Green luonnollisesti, mutta valkoisenakin yes.
Sisältä jotenkin mustana pliisu – pettymys, odotin jotain Jagge fiilistä/ekstraa tms. Kuin XE konsanaan.

Ergonomia.
Pääosin hyvä. Nahkapenkki sähkösäädöiltään passaa muuten itselle hyvin, mutta istuinosaan olisi kaivannut säätöä tai lisää pituutta ja ristiselänsäätöä.
Katkaisimet ja nappulat kohdillaan, mutta esim penkinlämmityksen kosketusnäytön kautta operointi ei miellytä.
Vakioradion volume-säätö liian karkea, 0 ja 1 väli liikaa ei ääntä ollenkaan tai sitten liikkaa - hiljaisen auton ongelmako.
Mutta kosketusfiilis katkaisimiin hankala, kaikki samalla tasolla ympäristön kanssa.
Ohjauspyörä kivasti hollilla ja asento miellyttää, sähkösäätö fiksu juttu.

Ajettavuus.
Hyvä yleisajettavuus kaupungissa ja maantiellä. Ohjaus sopivan tuntuman omaava.
Alusta kohtuullisen jämäkkä, mutta toimii muuten niin maantiellä kuin taajamassakin paitsi motarin urissa, niissä pitää olla tarkkana kun vetää ainakin alla olleella rengastuksella Lahden motarilla.

Moottori-vaihteisto.
2.0 diesel, 132 kW / 180 hv / 430 Nm, 8-v aut

Kone vääntää todella hyvin, ja automaatti hoitaa vaihdot siististi ja taloudellisesti - pääsääntöisesti.
Sport asetukset, niin lähtökiihdytysvaihdot on varsin nykyvää läppä lattiassa.
About 5,5L/100km ajotietsikan kautta katsottuna about 300km matkalla eikä todellakaan ollut taloudellisuusajoa, 1/3 taajamaa ja loppu maantietä motaria.



Muuta.
Ratinlämmitys hyvä juttu.

Peilit riittävän kokoiset ja automaattisesti tummuva taustapeili oikeasti toimii.

Tilat ovat ok neljälle aikuiselle, tavaratila - mikään tilaihme se ei ole. AdBluen täyttö tavaratilassa!

Takapenkin selkänojan kaato / kaadon lukitus on kovasti viimeistelettömän oloinen toteutus, kuin vanha ryyppyvaijeri härdelli konsanaan. Jälleen kuin XE:ssä.

Valot riittävät kuivassa aamu pimeässä ainakin.

Äänieristys ok, ei superhiljainen karheilla pinnoilla, sileällä hiljainen - renkaat ääntää, ajossa ei moottorinäänet kuulu.

Sisätilojen laatuvaikutelma, hmmm…. EI sellainen premium fiilis.
Cappuccino väriset vaalet nahkapenkin toi jotenkin mielen 70-luvun Toyotat kernipenkkeineen näöltään kuin fiilikseltäänkin!

Ja se että aikas pitkälti pitää ruksia optioita että paketti on kasassa jolloin hintakin karkaa, seitsemän kymppiä oli jo koeajovarusteisen hintalapussa.

Tekniikka, ajattavuus ja rengas ääniä lukuunottamatta kunnossa, mutta sitä jotain pitäisi olla että enempi kiinnostaisi, varsinkin XE / XF tupla hinta ei anna katetta XF:lle.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Paikalla Taky

Vs: Jaguar XF (2016-)
« Vastaus #23 : 13.08.2017 16:25 »
JAGUAR XF SPORTBRAKE ENNAKKOESITTELYKIERTUE 18.8.-2.9.2017

XF Sportbrake näyttää yhtä määrätietoiselta kuin se on käytännöllinen. Urheilullisen coupemainen muotoilu kätkee sisäänsä tavaratilaa 565–1700 litraa ja luokkansa parhaimpiin kuuluvan 2000kg vetokyvyn

Nyt ennakkoesittelyssä Jaguar jälleenmyyjillä:
18.-22.8. Helsinki, Sports Car Center
24.-29.8. Tampere, AutoCenter
31.8.-2.9. Turku, Vaunula Raisio

XF Sportbraken virallinen myynnin aloitus Suomessa on lokakuussa 2017.

ENNAKKOHINNAT ALKAEN 49 390 €
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa el_ucca

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 385
Vs: Jaguar XF (2016-)
« Vastaus #24 : 17.01.2018 09:03 »
Bemari on määräaikashuollossa ja sijaisautoksi tuli tämmöinen.

Piti vaan laittaa tänne video navista, niin Jaguarin ostajat tietävät mitä on luvassa:

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=dh79aPwg6XY" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=dh79aPwg6XY</a>


Ärsytti myös epätasaisesti vilkuttava vilkku:

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=o6-1pbIjwXY" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=o6-1pbIjwXY</a>

« Viimeksi muokattu: 17.01.2018 09:07 kirjoittanut el_ucca »
BMW 520d xDrive Luxury 2017
BMW 530e M-Sport 2018

Poissa el_ucca

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 385
Vs: Jaguar XF (2016-)
« Vastaus #25 : 17.01.2018 18:06 »
Lisään vielä muutaman huomion. Ajoin autolla yhden kerran. Onneksi ei enää tarvitse. Oli nimittäin varsin raskasta kun pää osui koko ajan kattoon. Autossa oli kattoluukku. En tiedä paljonko se syö pääntilaa. Pituutta minulla on 195cm.

Lisäksi bemarin vitoseen tottuneena moottoriäänet kuuluvat todella kovaa ja rumasti auton sisälle. Ei ollut kyllä Jaguarista kovin ruusuinen kuva ja tämä 20 kilometrin lenkki varmisti asian.

Tarkempi malli oli tietääkseni XF R-SPORT 20d R-Sport AWD Aut.

Ihan hienon näköinen kyllä auto oli ulkoa. Sisusta muovinen ja halvan oloinen, varsinkin ovet ja penkit. Ratti oli huonohko käteen. Ei voi käsittää, että joku maksaa tästä saman kuin vitossarjan bemarista. Voisi kuvitella, että arvonalennus on melkoinen ja myynti vaikeaa.
« Viimeksi muokattu: 17.01.2018 18:11 kirjoittanut el_ucca »
BMW 520d xDrive Luxury 2017
BMW 530e M-Sport 2018

Poissa nemos

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2551
  • Volvo XC60 T8 Inscription
Vs: Jaguar XF (2016-)
« Vastaus #26 : 17.01.2018 18:13 »
Ei voi käsittää, että joku maksaa tästä saman kuin vitossarjan bemarista. Voisi kuvitella, että arvonalennus on melkoinen ja myynti vaikeaa.

Ulkonäöllä ja erilaisuudella tuota myydään. Osa ostajista on sellaisia, ettei joku 10 000 euroa arvonalennuksessa ole merkittävä tekijä.

Poissa el_ucca

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 385
Vs: Jaguar XF (2016-)
« Vastaus #27 : 17.01.2018 18:19 »
Kyseessä olikin XE, eli ei XF. Autot näyttivät niin samalta, mutta ilmeisesti XF:ssä on enemmän tilaa? On nämä Jaguarit niin tuntematon maailma mulle, ettei tiedä edes perusasioista niistä.

Ei kuitenkaan mikään edullinen auto siltikään (käytetty):
https://www.nettiauto.com/jaguar/xe/8982735#yritys=tampereenautocenter
« Viimeksi muokattu: 17.01.2018 18:32 kirjoittanut el_ucca »
BMW 520d xDrive Luxury 2017
BMW 530e M-Sport 2018