autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Mönkijät  (Luettu 29571 kertaa)

Poissa Beedro

• Sisäänajettu
  • *
Vs: Mönkijät
« Vastaus #100 : 23.09.2019 14:35 »
Minulla taitaa olla hyllyssä yhdet isot rattaatkin vanteineen toiseen mönkkäriin.

Molemmista pitäis olla kuvat mun nettisivuilla www.rollingrock.fi
Cayenne, X6 M50, Z4, Transporter x 2 ja Volvo Carrus 602

Poissa seatts

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #101 : 23.09.2019 20:44 »
Mä olen nyt 12v aurannut hallin pihaa mönkijällä ja tasan kerran on pitänyt kaveria pyytää traktorilla apuun, oli peltikatto tullut päivällä tyhjäksi märästä lumesta ja illalla yli 5 astetta pakkasta.
Suhteessa kokoonsa nähden mönkijä on ihan ylivertainen lumitöissä, nopeudella pystyy vähän puuttuvaa massaa korvaamaan.
Noin 30cm maavara on kaikissa, poislukien jäykkäperäiset.
Ketjuja en ole koskaan tarvinnut enkä edes kaivannut.
Viime talvena hallin piha oli peilijäässä koko talven, mutta hyvin se lumi silti liikkui, mulla tosin vähän karkeammat renkaat alla, mutta ei nastoja.
Tämä minun käyttö on täällä Varsinais-Suomessa, mutta on täälläkin muutamina vuosina ollut yli 60cm lunta.
Korrek pro Cure käsittelyt
Uutuutena Stardust käsittelyt
Skoda Octavia III fl combi 1.4 TSI  -17

Poissa dingdongpingpong

• Grand Legend
« Vastaus #102 : 23.09.2019 21:22 »
Kyllä mänkijällä varmaan lumitöistä selviää, paksumpaa patjaa vaan aloittaa liippaamaan pinnasta alaspäin kerroksittain....toki se on sellaista pelehtimistä paljo-lumisena talvena.

Kaikki aina kehuu kuinka on pärjätty niin ja näin monta vuotta ja kerran vaan apua tarvittu, ja milloin on jouduttu aloittamaan alamäkeen ja puskemaan penkkaa toiseen pitäjään jne. Nämä ne erottaa juuri pienenkin traktorin mänkijästä, traktorimies ei ole koskaan pyytänyt kaverilta apua ja voi aloittaa lumen luonnin ylämäkeen....eikä ole väliä paljonko ja millä kosteusprosentilla katolta tai taivaalta on lunta tullut...

Turbomiehen housuissa maksaisin mökillä tien aurauksesta sille maajussille ja käyttäisin mönkkäriä hupiajeluun....

Poissa Mechanic

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #103 : 23.09.2019 21:25 »
Mulla oli muutaman vuoden Can-Am 500 valkokilpisenä. Joskus kävin pelleilemässä huviajoteemalla, mutta aika äkkiä meni maku siitä touhusta. Lumia työnsin kanssa, mutta runsaslumisena talvena ongelmaksi tulee ensimmäisenä se, että penkkoja ei saa levitettyä eikä lumia kasattua. Vinssikäyttöistä auraa ei myöskään pysty painattamaan, joten polannettakin kertyy melkoisesti, ainakin jos säätila humppaa plussan ja pakkasen välillä. Puuhommissahan tuo on aivan ehdoton, mulla ei semmosta käyttöä ollut.

Nyt mulla on Avant 220 ja se on kyllä työ- ja lumikoneena (hydraulisesti käännettävä aura vs. mekaaninen) ihan toisissa sfääreissä kun mönkijä, vaikka samaa kokoluokkaa onkin. Linkkukoneella sillä ei sitä paitsi riko pihoja, toisin kun mönkijällä. Mutta mihinkään kivikkoon ja kannokkoon tuolla ei ole mitään asiaa, koska keskinivel on jäykkä.

Jos mönkijään päädyt, itse suosisin ns. valtamerkkejä. Ohjaustehostin on noissa todella kätevä, varsinkin lumihommissa vekslatessa. Variaattorivetoa en niinkään pelkäisi, hitaalla vaihteella ja järkevällä kaasunkäytöllä repii aika huimia taakkoja variaattorillakin.

Poissa tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #104 : 24.09.2019 10:57 »
Turbomiehen housuissa maksaisin mökillä tien aurauksesta sille maajussille ja käyttäisin mönkkäriä hupiajeluun....

Näin tulisin siis tekemään jatkossakin mönkijästä riippumatta. Meillä on hieman vajaa 1km tietä, jota ei mikään taho puhdista. Mökkinaapurilla on kalustoa ja pitää kuitenkin tätä loppupätkää auki silloin kun käy itse mökille, mutta jos ollaan menossa pidemmän ja lumisen tauon jälkeen on mun soitettava ja tilattava/tiedusteltava aurausta. Jokatapauksessa siis.

Mutta oma tienpätkä, joka ei ole edes pitkä, vajaat 100m, on sellainen ettei siihen naapurin traktorilla oikein pääse järkevästi linkoamaan ilman suurempaa vaivaa. Joten hän käy vetäisemässä siihen vain autolle sopivan kolon ettei mun tarvi tielle autoani jättää. Tätä omaa osuutta ois tarkoitus pitää auki mönkkärillä talvella. Viimetalvena siis kolalla ja pienellä lingolla. Ja se tuntui hieman työläältä lumisimpaan aikaan kun meni helposti 2-3h kerralla ja pää hiessä. Ei siinä mitään, mutta kun tuo aika mökillä on muutenkin niin rajallista niin tuosta voisin hieman helpottaa itseäni. Kyseessä siis kaartava mäki joka päättyy mökin parkkipaikalle.

Ja sitten ns hätätilanteessa vois aukoa sitä hoitamatonta tienpätkää ( 1km ) jos esim yöllä on tuiskuttanut ja lisää on luvassa. Ei tarvis yhdellä mökkivisiitillä montaa kertaa sitä traktoria tilata.

Olikohan tämä hyvinkin epäselvästi kerrottu? Foresteriinhan sais "helposti" rakenneltua paikan etulevylle  ;D  Siinä on vain se probleemos, että Foresterilla tulee harvemmin käytyä mökillä. Sillä siis tuon 1km tienpätkän puskis ehkä riittävän puhtaaksi. Mutta menis ihan tuuskaamiseksi  ;D

Mönkkäri ja hupiajelu - ei sovi mun pirtaan  :o

Mä olen nyt 12v aurannut hallin pihaa mönkijällä ja tasan kerran on pitänyt kaveria pyytää traktorilla apuun, oli peltikatto tullut päivällä tyhjäksi märästä lumesta ja illalla yli 5 astetta pakkasta.
Suhteessa kokoonsa nähden mönkijä on ihan ylivertainen lumitöissä, nopeudella pystyy vähän puuttuvaa massaa korvaamaan.
Noin 30cm maavara on kaikissa, poislukien jäykkäperäiset.
Ketjuja en ole koskaan tarvinnut enkä edes kaivannut.
Viime talvena hallin piha oli peilijäässä koko talven, mutta hyvin se lumi silti liikkui, mulla tosin vähän karkeammat renkaat alla, mutta ei nastoja.
Tämä minun käyttö on täällä Varsinais-Suomessa, mutta on täälläkin muutamina vuosina ollut yli 60cm lunta.

Tämä taas kuulostaa varsin sopivalta? Minkäslainen mönkkäri sulla on? Tuolla meidän mökkipaikalla oli viime talvena enimmillään mun mittatikun luona 110cm lunta. Mökillä tuli käytyä vähintään kerran kuussa. Ja jos ei muuta niin sitä lunta luomassa... Samalla kaavalla mentänee tulevakin talvi.

Jos mönkijään päädyt, itse suosisin ns. valtamerkkejä. Ohjaustehostin on noissa todella kätevä, varsinkin lumihommissa vekslatessa. Variaattorivetoa en niinkään pelkäisi, hitaalla vaihteella ja järkevällä kaasunkäytöllä repii aika huimia taakkoja variaattorillakin.

Tämä ohje pistetään korvan taakse. Ja ehdottomasti sen täytyis olla tiekelponen traktoriversio. Kun juuri ne puuhommat täällä kotopuolessa tarvii myös tiellä siirtymisiä. Isäukon kanssa juteltiin aiheesta eilen ohimennen. Kylläpä hänelläkin ois koneelle satunnaista puunsiirto / maansiirto hommaa omalla palstallaan. Ja yleistä tietä pitkin kulku.

Hauska näitä on pohtia. Ehkä yks järkevä ratkaisu ois vuokrata sopivaksi arvelemani kone ensitalvena esim kuukaudeksi, ja katsoa sitten miten se soveltuis? Tässä kun tutkiskellessa on tullut jo parikin varteenotettavaa tarjousta vuokrauksesta talvikaudella.
Katsellaan, pohditaan, keskustellaan, ja ennenkaikkea ei hosuta  :)
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa seatts

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #105 : 24.09.2019 18:53 »
 Ensimmäisenä oli TGB ja olihan siinä kaikenlaista pikkuvikaa, hyvin se toimi lumentyönnössä ja muissa työhommissa, extreme metsäajoihin ei sovi, se oli mulla 8v.

Nykyisin Polariksen sportsman 570 sp ja on ihan eri peli, sillä tulee tehtyä työhommat, mutta suurin osa tunneista mulla tulee siitä kun ollaan kavereiden kanssa ajamassa metsässä ja välillä suossa, lumessa, isot karkeat renkaat, pohjapanssari, lisävalot jne varusteluja.
Kyllä minäkin mieluummin noissa merkkikoneissa pysyn, Yamaha, Honda, polaris, canam ja tarktorimönkijä siitä syystä että vakuutukset ovat tosi halpoja.
Korrek pro Cure käsittelyt
Uutuutena Stardust käsittelyt
Skoda Octavia III fl combi 1.4 TSI  -17

Poissa dingdongpingpong

• Grand Legend
« Vastaus #106 : 24.09.2019 20:21 »
Mutta oma tienpätkä, joka ei ole edes pitkä, vajaat 100m, on sellainen ettei siihen naapurin traktorilla oikein pääse järkevästi linkoamaan ilman suurempaa vaivaa. Joten hän käy vetäisemässä siihen vain autolle sopivan kolon ettei mun tarvi tielle autoani jättää.

Kuulostaa aikas oudolta etteikö lingolla traktorin perässä pääse tietä tyhjäämään lumesta, vai onko niin että naapuri ei osaa/uskalla ?

Lingollahan ei tarvitse lingota jatkuvasti vaan sitä voi käyttää pitkät matkat takalanana ja roiskasta rojut rännistä kun sattuu sopiva paikka...tollanen 100m tienpätkä ei ole monen minuutin paikka lingolla tai takalanallakaan...toki jos se linko on jossain kubotassa...

Poissa tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #107 : 24.09.2019 21:56 »
Kuten edellä kirjoitin: ei pääse linkoamaan ilman suurempaa vaivaa. Tie on kapea, jyrkkä mutka ja syvät ravit reunoissa. On aurauskepit, tottakai. Mutta kertaalleen se tuon puhdisti ja meinas että ottaa sen verran aikaa niin annetaanko olla. Sopii mulle. Tietenkin se sen puhdistaa jos erikseen pyydän. Mutta lasku sitä myöten. Ilman tuota pistoa tie puhdistuu siinä kun hän ajaa oman mökkitiensä auki. Eikä millään kubotalla. Ammattilainen joka työkseenkin ajaa maansiirtohommaa, joten kalusto sitä myöten.

Poissa tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #108 : 27.09.2019 14:22 »
Töissä olen tästä kysellyt ajatuksia ja löytyi kaksi hyvänpäiväntuttua, jotka tekee lumityöt mönkijällä. Toisella on jopa kohtuu iso piha puheidensa perusteella. Traktorikin löytyy, mutta on mallia Iso. Joten joku vanhempi Polaris pienellä koneella ( en tarkentanut mitätarkoitti ) ja puskulevyllä. Meinas, että hyvin sujuu. Koneesta ei voima lopu vaan ennemmin pito renkaista. Kovasti kehui kampetta käteväksi. Vinssillä nostettava levy.

Toisella taas Trapper merkkinen, onko se joku kiinalainen? Pientä omakotitalon pihaa ja taloa ympäröivää kulkureittiä auraa. Halpa puskulevy ja vinssi. Kuulemma kivaa hommaa eikä ole ollut isompia murheita mönkkärinsä kans.

Nämä rohkaisi jatkamaan kuvittelua

Poissa VILLE66

• Klassikko
« Vastaus #109 : 30.11.2019 23:01 »
Teen lumihommat pihaan ja 100m tielle  puskulevyllä varustetulla yamaha mönkkärillä homma käy kätevästi ja valovuoden nopeammin kun pienkuormaajalla(isoin Avant).
Mönkkärissä on hyvät maastorenkaat(kenda) jotka toimii yllättävän hyvin talvikelissä, vielä jos jaksaa vaihtaa ketjullisen sarjan alle niin selviää ilman hiekoitusta kun jääpinta menee rikki. Kaiken lisäksi mönkkärillä touhuuminen on hauskaa!