autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota RAV4 Hybrid  (Luettu 291633 kertaa)

Poissa euroshopperi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 680
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #2700 : 11.02.2019 14:21 »
Olen huomannut, että Toyotan jarruissa saattaa yksi kunnon jarrutus aiheuttaa sen, että jarrut jää laahaamaan ja seurauksena on levyjen meno perunapelloksi. Kokeilin kerran vanhemmalla RAV mallilla peruutusta reippaalla vauhdilla ja jarrut lukkoon, niin naksahti. Suuri epäilys on siitä, että sylinteri pääsee erityisen reippaassa jarrutuksessa jotenkin vääntymään ja lukkiutuu ja siitä sitten huolia seuraa. Jarrujen korjaussarja ja asennustyö kustantaa saman verran, kuin uusi satula, eikä kannata oikein korjaussarjalla lähteä uusimaan. Land cruiserissa huomasi jumittuneen männän kulutuksen lisääntymisenä n. Litralla ja toinen takalevyn sisäpuoli valmista tavaraa. Parhaiten huomasi tuon, että kun piti päästä rullauskulutuksella, niin mittari näytti omaan muistiin selvästi liikaa. Muutoin ei pystynyt huomaamaan mitään. Parkkihallissa saattoi kyllä kuulla seinästä paluuäänistä, että jotain ei ole kohdallaan.

Poissa Uti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 783
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #2701 : 11.02.2019 14:28 »
Suomen olosuhteissa olisivat rumpujarrut takapyörissä toimiva ratkaisu!
Uti
Lexus IS300H MY2018
Yamaha SR400 EFI MY2015

Poissa euroshopperi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 680
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #2702 : 11.02.2019 14:50 »
No ei varmaan kyllä mitään rumpuja kannata haaveilla. Mäntäjärjestelmän suunnitteluun sen sijaan voisi panostaa hieman.

Poissa kardaani

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 83
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #2703 : 11.02.2019 14:59 »
Kyllä en Tojon takapyörien rumpujarruja moiti, etenkin jos käyttö on säästeliästä. Perhekunnassa 2 -00 avea joilla ajettiin 17 vuotta ennen kuin takajarrut avattiin. Ja aina ekalla leimattu.

Poissa VW:t

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 85
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #2704 : 11.02.2019 18:08 »
Rumpujarrut takana on alkanut taas yleistymään pienissä ja vähätehoisissa autoissa. Esim. Uudet Polot, Ibizat ovat taas rumpujarruilla. Samoin on käynyt mekaanisen käsijarrun kanssa. Todennäköisesti halvempi valmistaa. Itsellänikään ei ole rumpujarriusta juuri mitään pahaa sanottavaa, kunhan tiedostaa kyseisen rakenteen heikkoudet.

Poissa Umlaut

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 175
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #2705 : 11.02.2019 19:05 »
Kyllä en Tojon takapyörien rumpujarruja moiti, etenkin jos käyttö on säästeliästä. Perhekunnassa 2 -00 avea joilla ajettiin 17 vuotta ennen kuin takajarrut avattiin. Ja aina ekalla leimattu.

Meillä oli aikanaan E-Carina, joka sitten varastettiin vähän yli 300 tkm ajettuna eikä autoa koskaan löydetty.

Noilla kilometreillä sen takajarruja ( rummut) ei oltu vielä koskaan edes avattu, pakoputkikin oli vielä alkuperäinen, samoin kaikki iskarit,auto oli 15 v vanha kun se lähti meiltä.
Ja aina katsastuksesta läpi huomautuksitta. Yksinkertaista ja toimivaa tekniikkaa.

Poissa CorAveRav

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 102
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #2706 : 11.02.2019 20:07 »
E-Carinassakin oli jo rosteripakoputki, jota joutui joskus ehkä repeämien takia korjaushitsaamaan.
Mondeoon piti samaan aikaan uusia pakoputki 2-3 vuoden välein.

Poissa Iero

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 510
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #2707 : 11.02.2019 20:22 »
Suomen olosuhteissa olisivat rumpujarrut takapyörissä toimiva ratkaisu!
Uti
Olen samaa mieltä. Loka ja suolasohjo ei tee hyvää jarrulevyille. Rumpujarrullisissa autoissani ei koskaan ollut mitään vikaa takajarruissa. Jos alkoivat rohisemaan, niin rohina lakkasi, kun hetken matkaa veti käsijarrusta. Etujarrujen levyillä tavallisesti pääsin pitkälti yli sadantuhannen kilometrin ennen vaihtoa.

RAV4H AWD Premium -17 ja Yaris Hybrid Style 2018
ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG -15, Honda CR-V Exec. -07, Honda CR-V -05

Poissa Xmasa

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 98
  • Avensis -18
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #2708 : 12.02.2019 14:07 »
Kyselin koeajo mahdollisuutta tutulta Toyota myyjältä, olis mahdollista saada jopa yön yli kokeiltavaksi. Pahoin vaan pelkään, että iskee vaan pahempi vaihtokuume päällensä. Nyt ollaan vielä hyvin maltillisessa tilanteessa tuon kuumeen suhteen. Edellisestä mallista tykkäsin kovasti, kun sen koeajoin. Lähinnä tekisi mieli vähän testata, että miten tuo uudistunut takakontti palvelisi meidän tilantarvetta.
Toyotalla Suomi kuljettaa

Poissa VW:t

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 85
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #2709 : 12.02.2019 16:53 »
Kyselin koeajo mahdollisuutta tutulta Toyota myyjältä, olis mahdollista saada jopa yön yli kokeiltavaksi. Pahoin vaan pelkään, että iskee vaan pahempi vaihtokuume päällensä. Nyt ollaan vielä hyvin maltillisessa tilanteessa tuon kuumeen suhteen. Edellisestä mallista tykkäsin kovasti, kun sen koeajoin. Lähinnä tekisi mieli vähän testata, että miten tuo uudistunut takakontti palvelisi meidän tilantarvetta.

Autokuumeenssa ei pitäisi mennä autoja kokeilemaan. Jos on suhteellisen uusi vaihdokki ja laskeskelee välirahan, niin kuume yleensä hellittää. Näin on käynyt itsellä lähes joka vuosi. Silloin yleensä harmittaa, mutta vähän myöhemmin on tyytyväinen, ettei kauppoja syntynytkään. Uuden RAVin toimitusaika tuntuisi olevan tällä hetkellä 5-15-viikkoa.

Poissa Xmasa

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 98
  • Avensis -18
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #2710 : 12.02.2019 19:50 »
Autokuumeenssa ei pitäisi mennä autoja kokeilemaan. Jos on suhteellisen uusi vaihdokki ja laskeskelee välirahan, niin kuume yleensä hellittää. Näin on käynyt itsellä lähes joka vuosi. Silloin yleensä harmittaa, mutta vähän myöhemmin on tyytyväinen, ettei kauppoja syntynytkään. Uuden RAVin toimitusaika tuntuisi olevan tällä hetkellä 5-15-viikkoa.
No joo, oikeassa olet. Ei kovin hyvää diiliä voi saada aikaiseksi, että kannattaisi karvan yli vuoden ikäistä antaa vaihdossa. Joutunee varmasti hetken vielä jatkamaan nykyisellä. Edellisen mallin kohdalla ei ollut muuta ongelmaa, kuin takakontti ja hinta karkasi tuonne 45-50t€ nurkille, joten siksi tuli sitten päädyttyä tuohon nykyiseen kulkineeseen.
Toyotalla Suomi kuljettaa

Poissa Iero

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 510
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #2711 : 13.02.2019 21:21 »
Minun autossa on jopa muutaman asteen pakkasella sellainen ilmiö, että pitemmillä matkoilla auton sisälämpötila tuntuu jäähtyvän. Alku matkasta 22,5 pyynnöllä pärjää oikein hyvin, mutta kun matkaa taitetaan muutamia kymmeniä kilometrejä, niin vähitellen pitää pyyntöä nostaa. Yli 100 km jälkeen pyyntö on pitänyt nostaa jopa 25,5 asteeseen, että lämpöä riittäisi. Lämmönsäätö on auto-asennossa, ja puhaltimen nopeus normaaliasennossa. Erityisesti tuntuu, että jaloille ei riitä lämpöä. Onko teillä muilla havaittavissa em. ilmiötä?


Auto siis RAV4H.
RAV4H AWD Premium -17 ja Yaris Hybrid Style 2018
ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG -15, Honda CR-V Exec. -07, Honda CR-V -05

Poissa esako62

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 406
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #2712 : 14.02.2019 05:48 »
Minun autossa on jopa muutaman asteen pakkasella sellainen ilmiö, että pitemmillä matkoilla auton sisälämpötila tuntuu jäähtyvän. Alku matkasta 22,5 pyynnöllä pärjää oikein hyvin, mutta kun matkaa taitetaan muutamia kymmeniä kilometrejä, niin vähitellen pitää pyyntöä nostaa. Yli 100 km jälkeen pyyntö on pitänyt nostaa jopa 25,5 asteeseen, että lämpöä riittäisi. Lämmönsäätö on auto-asennossa, ja puhaltimen nopeus normaaliasennossa. Erityisesti tuntuu, että jaloille ei riitä lämpöä. Onko teillä muilla havaittavissa em. ilmiötä?


Auto siis RAV4H.

Tuttu ilmiö. Olen alunperin kuitannut sen Webasta johtuvaksi mutta taitaa sittenkin enemmän olla ominaisuus...
Toyota RAV4 Hybrid AWD Premium 2018