autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota RAV4 Hybrid  (Luettu 286083 kertaa)

Poissa Urlaub

Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #40 : 04.10.2015 12:06 »
Rav4 hybrid kieltämättä vaikuttaa aika mielenkiintoiselta.

197hv, neliveto ja 0-100km/h kiihdytys menee 8.6 sekuntia, 117g/km co2 (4WD) ja 115g/km co2 (2WD). Ihan mielenkiintoiset lukemat.

Kaipaakohan monikaan enää dieseliä?

Hidas lämpenemään, kalkattava käyntiääni, kapea vääntöalue ym. Siihen päälle vielä jumppaa DPF:n, AdBluen ym. kanssa. Bonuksena verottaja muistuttaa 800 euron vuotuisella verolla jne.

Poissa Karvis

Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #41 : 04.10.2015 12:09 »
Kaipaakohan monikaan enää dieseliä?

Riippunee aika paljon hinnoittelusta...
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja


Poissa tuRboman

Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #42 : 04.10.2015 12:15 »
Mitä tuolla saa vetää?
"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River

Poissa Urlaub

Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #43 : 04.10.2015 12:55 »
Mitä tuolla saa vetää?

Lähteestä riippuen kerrottu hybridille 1500 tai 1800 kg.

Poissa Urlaub

Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #44 : 04.10.2015 12:56 »
Riippunee aika paljon hinnoittelusta...

Suomen autoverotus hoitanee sen, että hybridin ja dieselin hinnat ovat käytännössä tasoissa. Niinhän se on esim. Nauriksen hinnoissa.

Poissa downtime

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2308
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #45 : 04.10.2015 13:44 »
Minä luulen kans että näin käy.

Veikkaus että 2WD (mikäli edes Suomeen tuodaan) on 44k € ja 4WD 46k €. Paras varustetaso ja 4WD hybridi varmaan 50k €.
Jos siis peilataan Prius+ hintoihin.

Eli ei ihan taskurahoissa liikuta :)

Poissa Marty McFly

  • Hallitusjäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2361
  • I must confess, I was born at a very early age
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #46 : 04.10.2015 14:01 »
Kaipaakohan monikaan enää dieseliä?

Hidas lämpenemään, kalkattava käyntiääni, kapea vääntöalue ym. Siihen päälle vielä jumppaa DPF:n, AdBluen ym. kanssa. Bonuksena verottaja muistuttaa 800 euron vuotuisella verolla jne.
Jos tässä bensahybridissä CVT toimii samaan tapaan kuten vaikkapa hybrid-Auriksessa ja tuosta 2.0 koneesta puuttuu alavääntö kokonaan kuten pienemmistä 1.5 ja 1.8 bensakoneista, niin tulee tästäkin (noista teho/vääntölukemista huolimatta) aika masentava ajettava kun kone huutaa tapissa jos vähänkään meinaa kiihdyttää mummovauhtia rivakammin. Toivottavasti ovat Toyotalla kuitenkin ottaneet mallia vaikkapa Subarusta ja jopa Nissanista, jossa ovat saaneet tuosta CVT:stä jo melko sivistyneen oloisen paketin aikaiseksi. Jos eivät niin enpä usko, että malli houkuttelee kovinkaan monta ostajaa muiden merkien parista, etenkään dieseleihin tottuneista. Itse RAV4 mallin myynti painottunee toki sitten varmasti tähän Hybrid malliin, mutta sen myynti tullee olemaan vain muiden RAV4:n myynnistä pois. Ei taida olla vielä koeajoja saatavilla?

Sen kummemmin diesel vs. bensa-vääntöä aloittamatta totean vaan noihin U:n dieselin negoihin, että huono (sisätilojen) lämpiävyys ei ainakaan omien dieseleiden kohdalla ole ollut ongelma, automaatti kumoaa kapean vääntöalueen haittapuolet ja dieselin kalkatus on muiden ongelma, koska hyvin äänieristetyssä autossa sitä ei sisään kuule. Mutta ei tuosta tuon enempää, itsekin olen ihan valmis bensalla ajamaan kunhan ripeään liikkumiseen ei vaadita koneen kierrättämistä ensin 4000 rpm:ään, eikä autossa ole huutavaa CVT:tä.

Poissa downtime

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2308
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #47 : 04.10.2015 14:08 »
Pieni korjaus Martyn tekstiin.

Rav4:ssa on 2.5 4-sylinterinen kone. Sen verran tuossa koneessa on litratilavuutta että olettaisin siitä jonkin verran jo vääntöäkin löytyvän.
Ja alavääntöähän tulee nimenomaan tuosta sähkömoottorista. Siinä täysi vääntö on käytettävissä heti.

Ja tuo CVT:n huutaminen ei johdu alaväännön puutteesta, se johtuu tehottomasta bensakoneesta jota joutuu huudattamaan. Tämä on tosiaan aika ikävän kuuloista Auriksessa ja Priuksessa mutta en minä noita nyt ihan onnettomiksi hauku. Kyllä niillä normaalin liikenteen seassa pärjää ihan hienosti ja myös moottoritievauhdeissa vauhdin muutos onnistuu ihan hyvin.
Vääntöä noissa hybrideissä on ihan riittävästi. Lähtee kyllä valoista todella kivuttomasti kun sähköllä lähdetään aina.

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9808
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #48 : 04.10.2015 14:11 »
Eikö tuo tekniikka ole jo Lexusin maasturissa kokeiltavissa niin ei tartte arvuutella kuinka paska se on.

Poissa downtime

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2308
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #49 : 04.10.2015 14:13 »
Kyllä.

Pantero voinee enemmän avata sitä miten tuo on toiminut Lexuksessa?

Poissa Marty McFly

  • Hallitusjäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2361
  • I must confess, I was born at a very early age
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #50 : 04.10.2015 14:38 »
Pieni korjaus Martyn tekstiin.

Rav4:ssa on 2.5 4-sylinterinen kone. Sen verran tuossa koneessa on litratilavuutta että olettaisin siitä jonkin verran jo vääntöäkin löytyvän.
Ja alavääntöähän tulee nimenomaan tuosta sähkömoottorista. Siinä täysi vääntö on käytettävissä heti.

Ja tuo CVT:n huutaminen ei johdu alaväännön puutteesta, se johtuu tehottomasta bensakoneesta jota joutuu huudattamaan. Tämä on tosiaan aika ikävän kuuloista Auriksessa ja Priuksessa mutta en minä noita nyt ihan onnettomiksi hauku. Kyllä niillä normaalin liikenteen seassa pärjää ihan hienosti ja myös moottoritievauhdeissa vauhdin muutos onnistuu ihan hyvin.
Vääntöä noissa hybrideissä on ihan riittävästi. Lähtee kyllä valoista todella kivuttomasti kun sähköllä lähdetään aina.
Ok kiitos, tuo oli mennyt ohi, hieno homma tuo isompi kone.

Sen verran noista muista hybideistä vielä: toki Auriksella/Priuksella ehtii muiden mukaan eli absoluuttinen suorituskyky ei ole onneton, mutta se tulee kaupunkinopeuksia lukuunottamatta käytännössä aina koneen huudon säestämänä. Minulle tuo ominaisuus on todella vastenmielinen ja ylitsepääsemätön, mutta moni varmasti tykkää tai ainakin pärjää tuonkin kanssa. Itse mieluummin kastroisin itseni tiiliskivillä kuin ottaisin omaan käyttööni moisen.

Sen sijaan ei ainakaan Yariksessa tai Auriksessa oli vääntöä mielestäni sen kummemmin kuin muissakaan vastaavissa bensakoneissa. Ainakin Auriksessa liikkeelle lähtö tapahtuu vilkkaasti ja todellakin sähköllä, mutta kone hyppää kiihdytyksessä mukaan aina lähes saman tien jos kiihdytys jatkuu yli 20km/h nopeuteen. Tuon jälkeen ainakin tuntuu siltä, että kiihtyvyys tai vääntö ovat hyvinkin tavanomisen bensavaparin tasoa, eli laimeaa ellei lämää kaasua pohjaan ja anna kierrosten puhua puolestaan. Mutta varmasti osin fiilisjuttuja nämäkin, ja persedyno voi tässäkin heittää.

Poissa Jones

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 458
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #51 : 04.10.2015 15:37 »
Onkohan noista sisuta kuvia vielä paljon liikenteessä? Äkkiseltään miltä googlella löysin niin sisus on vaihdekeppiä lukuunottamatta ihan 1:1 omani kanssa. Ihme jos ei mitään muutosta/uudistusta tule.

Poissa downtime

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2308
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #52 : 04.10.2015 18:54 »
Youtubessa on hyvästi videoita missä näkyy sisustaa. Ja Toyota Suomen sivujen uutisista löytyy video myös jossa esitellään autoa.

Poissa pantero

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2246
  • MB GLC 350e
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #53 : 04.10.2015 20:29 »
...
Pantero voinee enemmän avata sitä miten tuo on toiminut Lexuksessa?

No, miksikäs ei… ;)

RAV Hybridin suoritusarvoja ei vielä ole pahemmin julkaistu. Toyotan oma sivu kertoo jarrullisen perävaunun vetokyvyksi 1650 kg (NX 1500 kg). Itsellä ei maksimikuorman vedosta NX:llä ole kokemuksia. Omat vedot ovat olleet venetraileri (400 kg) ja normaali koppakärry, jonka kokonaispaino lyhyillä matkoilla on ollut tonninkin verran (eiku siis 749,9 kg ;D). Hyvin on pärjätty maantiellä ja kuten olen useasti todennut, ovat kaikenlaiset peruutus- ja pihamanoveerit tosi vaivattomia sähköisen nelivedon avulla.

Automotorundsport tietää kertoa, että 0-100 km/h taittuisi RAVH:lla 8,7 sekunnissa (NX 9,2 s). Mistähän ero johtuu; onkohan RAVH hiukan (~100 kg?) kevyempi.

Sitten tuosta kulkemisen tunteesta…

Pikkuhybridissä 200h suorituskykyä kutsuttaessa syntyy bensakoneessa paljon kierroksia ja tietysti meluakin, joka voi tuntua jopä häiritsevältäkin. Keskihybridissä 300h eivät koneen kierrokset enää suhteessa kasva samalla lailla ja niissä on jo parempi moottoriäänen eristyskin. Isohybridissä 450h eipä juuri muuta kuulu kuin sivistynyttä murinaa ja maisema vaihtuu vilkkaasti. 8)

Jos hyppää polttomoottoriautosta suoraan hybridin rattiin ja ryhtyy sitä rajummin kaasulla käskemään, syntyy ristiriita koneen kierrosten ja selkärangassa olevan tavallisen auton kiihtyvyyden välillä. Selkäranka kertoo, että näillä kierroksilla auton pitäisi liikkua huomattavasti rivakammin, mutta näinhän ei ole. Tämä johtuu elektroonisesta CVT-vaihteistosta, jossa polttomoottori ja sähkömoottori yhteispelillä säätävät ajovälityksen.

Tämän takia esim. Lexus aivan oikein tarjoaa hybridiä koeajoon pidemmäksi aikaa (esim. yön yli), jotta hybridin toiminnasta saisi oikeammanlaisen käsityksen. Itsestä tosin tuntuu, että vasta parin viikon jälkeen selkäranka tottui tuohon (Lexuksessa vaimeaankin) äänimaailmaan suhteessa liikkumiseen.

Totuushan on se, että esim. tavallisiin diesel-SUVeihin (Q3, Tiguan ja CX-5 manuaalit 5-vaihteella) verrattuna NX300h pesee ne 80-120 km/h kiihtyvyydessä, kuten tuolla AS:n NX300h sivulla 6 vertailin.

Poissa Karvis

Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #54 : 04.10.2015 20:37 »
Totuushan on se, että esim. tavallisiin diesel-SUVeihin (Q3, Tiguan ja CX-5 manuaalit 5-vaihteella) verrattuna NX300h pesee ne 80-120 km/h kiihtyvyydessä, kuten tuolla AS:n NX300h sivulla 6 vertailin.


Onko vieterin välitys tuossa vertailussa jotenkin lukittu kiinteäksi vai annetaanko automatiikan hoitaa välitykset?
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja


Poissa Urlaub

Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #55 : 04.10.2015 20:50 »
Onko vieterin välitys tuossa vertailussa jotenkin lukittu kiinteäksi vai annetaanko automatiikan hoitaa välitykset?

Ei siellä mitään variaattoria hihnoineen ole. Se on ehkä yleisin harhaluulo Tojotan hybrideistä.

Poissa Karvis

Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #56 : 04.10.2015 20:55 »
Ei siellä mitään variaattoria hihnoineen ole. Se on ehkä yleisin harhaluulo Tojotan hybrideistä.

Oli mikä oli, cvt:ksi ne sitä kuitenkin nimittää.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja


Poissa pantero

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2246
  • MB GLC 350e
Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #57 : 04.10.2015 21:01 »
Vai oliko se EVT:ksi, koska sähkömoottori ohjaa kokonaisvälitystä. EVT:ssähän on vain mekaanisia hammaspyöriä; sen takia se on niin kestävä ja vie vähän tilaa polttomoottorin ja etusähkömoottori/generaattorin välissä. Täällä AS:llä on Toyotan hybriditekniikasta ihan oma ketjunsakin:

http://www.autostadium.fi/index.php?topic=1852.0


Poissa Urlaub

Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #58 : 04.10.2015 21:25 »
Oli mikä oli, cvt:ksi ne sitä kuitenkin nimittää.

Ketkä ne? Ei ainakaan Toyota, eikä tekniikasta jotain ymmärtävät.

Poissa Karvis

Vs: Toyota RAV4 Hybrid
« Vastaus #59 : 04.10.2015 21:51 »
Ketkä ne? Ei ainakaan Toyota, eikä tekniikasta jotain ymmärtävät.


Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja