https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Yleistä keskustelua Subarusta

Kuvista päätellen sivukameralla katsellen välttyisi esim. reunakiveen ajamiselta.
Pitää kameroita testailla, kun näyttää siltä, että parin viikon päästä tulee tilaisuus koeajoon.

Yokohama Geolander G98 tyypiset renkaat näkyy olleen myös TM:n koeajamassa autossa 2015.
 
Myöskin mielenkiintoista nähdä tuleeko globaalisti myyntiin. Kun edellista kevythybridiä ei myyty muualla kuin jenkeissä.
 
subaru.fi sivustolla mainostetaan "Jopa 2500€ alennus, kun ostat uuden Subaru XV:n tai Foresterin nyt" .. Foresterin malli vaihtumassa, joten tuohan nyt on vähintä.
esim. Viron subaru sivuilla alennus Foresteriin onkin 3600€ .. miksi meillä aina vähemmän alea ja vielä autoverot  :'( .. :)

Mutta.. aika houkuttelevan edullinen Foresterin väistyvä malli on.
esim. Forester 2.0XS CVT:llä 35 160€ ja manuaalina 33 111€ .. tuohon metalliväri vajaa 800€ & irroitettava vetokoukku 532€ & pohjapanssari 302€ & tasauspyörästön suojapanssari 154€ => 35 tonnia neliveto maasturista.
Uuden mallin tuloajasta ja hinnoista ei vielä tarkempaa tietoa.. ei edes siitä millä koneella?
 
Subaru kaipaisi kovasti myyntivoluumin kasvua Suomessa 2000 tuntumaan, jotta Subarun suurin heikkous kallis huolto ja heikko huoltoverkko saataisiin korjattua. Nyt kaikkien mallien myynti ainoastaan 620 kpl vuodessa. Tuolla myynnillä elättää ainostaan max 15 huolto ja  myyntipistettä koko maassa. Seurauksena huono varaosavoluumi  ja kilpailun puute.

Subaru tarvitsee malliuudistuksia hybridimalleineen tai jopa kuolee hiljalleen merkkinä Suomesta pois. Subaru on ainoita ei tylsiä merkkejä ja olisi mainiota, jos saisi vähän vankemman jalansijan.
 
Itse näkisin muuten hyvälle kokonaisuudelle, niin täällä pitäisi jo myydä kaasumallina myös uusia isoin kaasutankein. Houkuttelis itseäkin nyt paljon. Pelkkiä ruotsin tuonteja vain löytyy.
 
jarkko_h sanoi:
Subaru tarvitsee malliuudistuksia hybridimalleineen tai jopa kuolee hiljalleen merkkinä Suomesta pois. Subaru on ainoita ei tylsiä merkkejä ja olisi mainiota, jos saisi vähän vankemman jalansijan.

Subbe menee väärään suuntaan. Downsizing 1.6T Levorgissa tarkoitti suurempaa kulutusta kuin 2.0 Foresterissa ja nyt kun XV (CrossTrek) uudistui, niin hybridi jäi pois. Olihan se XV hybridi aika mieto minimaalisine 0,55kWh NiMH akkuineen, mutta kuitenkin sekä taloudellisempi että nopeampi kuin perusmalli - eli kuitenkin ihan onnistunut.

Aikanaan oikein odotin Levorgia, mutta kova päästöarvo, eli kova autovero, pudotti mallin pois omalta listaltani.
 
tmr97 sanoi:
ja nyt kun XV (CrossTrek) uudistui, niin hybridi jäi pois. Olihan se XV hybridi aika mieto minimaalisine 0,55kWh NiMH akkuineen, mutta kuitenkin sekä taloudellisempi että nopeampi kuin perusmalli - eli kuitenkin ihan onnistunut.
Eihän jäänyt. Vastahan se julkistettiin.
 
Oletteko kukaan käynyt täältä lukemassa mitä kaikkea kivaa ja mielenkiintoista löytyykään www.subarucomplaints.com/. Itselläni tuo Lontoo taipuu vähän vajaavaisesti, niin ei kaikesta saa aivan oikeaa käsitystä ja muutenkin taitaa olla jenkkien sivustoa. Eniten kiinnitti huomiota CVT-vaihteistojen jatkotakuu, mikä tosin ei taida toimia suomessa.
 
Ei koske jatkotakuut meikäläisiä. Eikä muutenkaan edes euroopassa ole yhtenäistä takuukäytäntöä, koska esim Saksassa Subaru tarjoaa 5v ja olikos se nyt 150tkm takuun. Lienee maahantuojasta kiinni.

Tuolta complaints sivulta näkyy selkeästi miten valitusten määrä kasvaa aina vuosimallien myötä. Onko syynä sitten lisääntyvä/muuttuva tekniikka vaiko mikä.

CVT tosiaan on yksi mahdollinen vikapaikka. Mutta en nyt hirveästi osaa siitä huolissaan olla. Kuitenkin jenkeissä näitä autoja myydään hurjasti enemmän joten valitukset toki kasvaa. Ja jenkkien autot on jenkeissä koottuja ja niissä on myös japaninversioista poikkeavia ratkaisuja. Josko sillä on mitään vaikutusta. Toki moottorit ja vaihteistot lienee täysin samoja.

Näitä valitus-sivustoja kun lukee niin kohta ei uskalla mitään hankkia. Ajelee menemään niin kauan kuin auto kulkee ja miettii sitten lisää.
 
Totta puhut näistä valitussivuista, kaikista merkeistä löytyy vikoja enemmän tai vähemmän, viattomia ei olekaan. Itsellä tullut autoa vaihtaessa kahlattua merkkifoorumeita, usein vasta auton vaihdon jälkeen ja kyllähän niitä ikävimpiä kokemuksia lukiessa mietteitä herää. Subarussa vielä takuuta parivuotta jäljellä niin suoritetaan huollot ajallaan ja tiukkaa ajoa vaan, katotaan miten pelittää.
 
Tuossa http://m.carcomplaints.com/Subaru/Outback/
Outbackin kehitys vuosittain. 2015 näkynee piikkinä myyntimäärän ja lastentautien vuoksi. Vuosien alta saa klikattua vikatyypit.

Kävin koeajamassa kovalla tuulella 2018 mallia ja sain toistuvasti esille tuolla mainitun ohjausongelman. Hyvin todennäköisesti liittynee kaistavahtiin. Ohkaus ei vaikuttanut kovissa tuulipuuskissa stabiililta.. En ottanut kaistavahtia pois käytöstä. Mainitsin myyjälle ja arveli myös kaistavahtia. Ei ollut itse saanut samaa esille.
 
Tere,

Tuolla Jenkkien valitussivuilla oli kuvausta 2018 Outbackin ohjausongelmasta. 2015, 2016 ja 2017 malleissa  ei ainoatakaan valitusta. Nyt 2018 mallin uudistusten myötä muutama. Joku kuski vaihtanut 2016 mallista 2018 malliin ja ohjausongelmat alkaneet  Valituksia on kohtuullisen vähän, eli kyse ei liene epideemisestä asiasta. Kuvausten perusteella ongelma ei poistu kaistavahdin poistolla. Allaolevat kuvaukset sattuu yksiin koeajoni havaintoihini koeajolta:

Traded in a 2016 for a 2018.there is a problem with the steering. While driving, particularly at higher speeds, the steering seems to have a mind of it's own. The car will sway or veer to one side or the other. It feels to me as if a gust of wind has pushed the car and I have to adjust the steering. My husband describes it as if the car is hydroplaning. This is an intermittent. It feels very unsafe especially while driving on the highway at higher speeds. The car has at this time approximately 500 miles.

Driving our new 2018 Outback we experience periodic steering irregularities that are flat scary. Especially at 65mps and above the car seems to self correct.by example a lane change the car starts to 'float" and over compensates on directional change. Troubling also is the experience of stability at times as if driving in high winds-when there is no wind. When we turn "off" driving assistance lane system-still same problems. Wheels seem to have a 'mind of their own" and were not always in control. Took the car into dealership- there service person said they had also had the experience(s)..but we just need to get use to. Not acceptable!

Voisiko noin vakavat ongelmat johtua aurauskulmista? Joka tapauksessa ohjauskokemus ei ollut mukava. Lähempänä pelottavaa . Voi toki olla että korvieni välissä on myös vikaa. Vaggineissa epideemisen mutterifiaskon jälkeen vaihdettiin ohjausvaihteita tehtaan piikkiin. Jenkkisivuston perusteella  näille yksittäistapauksille Subaru ei ole vielä tehnyt mitään korjaavia toimenpiteitä. Ainoastaan levitellyt käsiä
 
Jos luet näitä Subarun alustageometriaan liittyviä ongelmia, niin niitähän on ollut myös edellisissä korimalleissa. 2003-2008 ( ghostwalk ) ja 2009-2014 ( steering wheel vibration ). Kyseisistä ongelmista SOA on joutunut jopa ostamaan autoja takaisin asiakkailta. Kuitenkaan muualle maailmaan myydyissä autoissa vastaavia ongelmia ei ole esiimäntynyt. Joten itse olen valmis osoittamaan syyttävällä sormella jenkkien omaa alustaratkaisua. Heillähän on muihin verrattuna 0.7" korkeampi alusta, että Outback saadaan mukaan tiettyyn kategoriaan. Ja vaikuttaa siltä, että näissä korotuksissa suunnittelu ei ole mennyt aivan nappiin. Alustaan tulee käytön mukana suunnittelemattomia ominaisuuksia.

Mun makuun Outbackin ohjaus ei ole sieltä parhaasta päästä. Arvosana kympin asteikolla jotain 7 tai 8. Tunnottomuus vaivaa ja se tuo mukanaan tuulisella säällä epämääräisyyttä. Mutta en ole koskaan kokenut ongelmaksi. Edellinen korimalli teki samaa, mutta hieman enemmän. Toki tällainen korkea alusta vaatii , että kulmat on just kohdallaan. Itse tarkistutin luovutushuollossa ( kiitos juupeli huomiosta ) ja 45tkm huollossa seuraavan kerran.

Minä en näistä jenkkien marinoista jaksa kovin kiinnostua. Enemmänkin muualla euroopassa yms jos tulee jotain esiin, se koskee sitten myös meitä.
 
Omassa OB:ssä ohjaus on epämääräinen, mutta korostui pahempana tuolla vaunuturneella. Ohjaus muuttui vaunu perässä hyvin mutterimaiseksi ohjaukseksi, mitä ihmettelin paljonkin, koska normiajossa tuota ei ole huomannut. Eli takapään paino vaikuttaa paljon auton käytökseen. Tahmea ja epämääräinen ohjaus on ja renkaat vaikuttaa todella paljon sekä asfaltin laatu. Nimittäin Tanskan tasaisilla maalaisteillä oli unelma ajella jopa noilla vanhoilla kovettuneilla Bridgestone Turanzoilla. Ei vetelyä, melu poissa kokonaan ja käytös oli hyvin normaalia, jopa vaunu perässä. Heti Ruotsin puolella huomasi nuo mutteriohjaus ongelmat, mitkä korostuivat Ruotsin kuluneilla ja karkeilla teillä. Sama siis täällä meillä esim. tuossa kuluneella kolmostiellä. Uudella asfaltilla tuntuma on paljon paljon parempi.
 
Kahe, sulla ilmeisesti 2011 Outback.

Tuo jenkkien ja koeajamallani kokemaninongelma tuskin liittyy jenkkien korotettuun alustaan. Kuvatut ongelmat olleet ainoastaan 2018 mallissa, jossa ohjaukseen tuli säätömuutoksia. 2015 mallissa ei mitään ongelmia. Veikkaan että kyse yksintaisesti viallisista yksilöistä (aurauskulmat, ohjausvaihde....). Olen ajanut 2015 Outbackiä ja siinä yksilössä ohjaus ok, oman makuun hiukan tunnoton, mutta looginen.. Suuren osan aikaa tuo koeajamani 2018 Outnabk toimi normaalisti. Ongelma tuli esille satunnaisesti suuremmilla nopeuksilla samaan tapaan kuin noissa jenkkitapauksissa. Kuten mainitsin veikkaan että kyseessä puhtaasti yksittäisiä vikatapauksia. Euroopan Subarun foorumeilta ei löytynyt vastaavaa vikaa ja jenkeissäkin vain 8 valitusta.
 
-10 kuten autotalli tai alalinkki kertoo. Tarkoitinkin juuri tuota, etten ole itsekään aiemmin asiaa edes huomannut, mutta vaunu, tie, renkaat ja ehkä kuumuus toi erilaista käytöstä nyt esiin. Normiajossa ei huomaa mitään. Autokin kävi kuumana vaunua kiskoessa helteillä. Nämä ihan omia tuoreita kokemuksia siis.
 
Mikä ihme tuossa Levorgissa maksaa, alkaen hinta on jo kovempi kuin Outbackissa? Jotenkin OB:ssa näin Levorgia koeajamatta, kokisin saavani enemmän autoa. Päästöt on näissä kait aika samalla tasolla, onkohan se turbotekniika vaan niin pal kallista?
 
Laakkonen mainostaa sivuillaan tälläistä.
Kaikkiin automaattivaihteistolla varustettuihin edustamiimme henkilöautoihin
Automaattivaihteiston huolto 395 €
sis. puhdistusaineen, öljyn ja työn
Ominaisuudet:
• Puhdistaa vaihteiston täydellisesti
• Poistaa kaiken vanhan öljyn ja lian
• Automaattivaihteistoöljy vaihdetaan 100 prosenttisesti
• Öljyntehostaja-aine, joka pidentää öljyn käyttöikää
Edut:
• Vähentää lian muodostumista vaihteistoon
• Palauttaa vaihteiston toimintakyvyn
• Pidentää vaihteiston käyttöikää
Mahtaakohan koskea myös Subarun cvt-vaihteistoa?
 
Kuten jo monessa paikkaa mainittu, Ensi vuonna tulee foresterista hybridi. Videon lopussa reilun 6 minuutin kohdalla maistiaisia tästä Subarun (=Toyotan?) tekniikasta:

Eli Subaru seuraa Toyotaa tässä. Ei tarvinne montaa vuottaodottaa, niin Outbackinkin saa halutessaan hybridin.

 
Hienoa kun hybridi tulee. Toivottavasti myös eurooppaan. Toyotan tekniikka lisättynä Suben boxer pakettiin ei kuulosta huonolta. Kuitenkin tuossa videolla näyttää, että siinä on ihan perus Subarun voimalinja mutta vaihteistossa on sähkömoottori kaverina ja akusto takana. Voi olla hyväkin ratkaisu. Eiköhän tuo tule läpi malliston kun jatkossa kaikki mallit valmistetaan samalle pohjalevylle.

Tuo vois olla mieluisin voimalinjavaihtoehto joskus tulevaisuudessa. Mutta jåä nähtäväksi. Saisivat nyt edes uuden Foresterin tänne nähtäväksi...
 
Forester eritoten on hyvä lookki mun silmiin. Yhtä ruma kuin edeltäjänsä ;)
Hyvässä mielessä. Ja edelleen entiset hyvät puolet löytyy myös tuosta uutukaisesta mitä olen esittelyitä katsonut. Näkyvyys ulos, kulku sisään, käytännöllisyys jne. Ne menee kuin oikein peräpuikkomuotoilua alkaa olla. Kantikas laatikko on hyvä!