autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: RC-autot  (Luettu 66852 kertaa)

Poissa Markku J

Vs: RC-autot
« Vastaus #280 : 26.08.2020 16:44 »
Hieman herätellään ketjua.
Tuossa Penguin hieman avasikin harrastuksen toista puolta, tunaamista.

Paljonko tuommoisen perusauton (sähkö) huoltoon/korjaamiseen kuluu karkeasti rahaa? Riippuu toki monesta asiasta, mutta näin karkeasti. Olettaen että ajelee pari tuntia viikossa suht siististi, eikä jatkuvasti tiputtele asfalttiin paristakymmenestä metristä kulmalleen... :)

Paljon vaikka rengassarja kustantaa ja kuinka monen tunnin jälkeen niitä saa vaihdella? Tai pitääkö alustan osia vaihdella tyyliin "kerran kuussa" kulumisen takia vai onko nuo vaihtokunnossa vasta jos osuu isommin? Pitääkö pikkuruuveja lisäillä joka ajopäivä irronneiden tilalle? jne jne.


Minä olen (poikani kanssa) vasta aloittelija tässä, ja meillä kun on 6 autoa, joille ajo on jakaantunut, niin vaurioita on toistaiseksi tullut vain vähän. Me emme myöskään hyppyytä autoja järjettömiin korkeuksiin, kun minusta se ei ole harrastuksen kivointa antia.

Uuden ohjausservon sain Maxxiin takuuna (70 eur listahinta). Lisäksi ostin siihen levikesarjan, noin 60 euroa.
Rustleriin, joka on jo pari vuotta vanha, piti ostaa paremmat vetoakselit ja iskarit  (26 + 46 eur). Lisäksi tilasin siihen jenkeistä metallisen moottoripukin laakereineen, kun se on kaiketi menossa seuraavaksi (hinta 67 USD + alv).

edit: Meillä on RC -harrastus ollut hiukan lepotilassa erityisesti hankintojen osalta viime aikoina, mutta tällainen Arrma -uutuus kiinnostaa: https://www.arrma-rc.com/rc-cars/latest/felony/blx
« Viimeksi muokattu: 26.08.2020 17:00 kirjoittanut Markku J »
Autostadium ry:n talousvastaava.

Poissa Samu

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 908
Vs: RC-autot
« Vastaus #281 : 26.08.2020 17:10 »
Hieman herätellään ketjua.
Tuossa Penguin hieman avasikin harrastuksen toista puolta, tunaamista.

Paljonko tuommoisen perusauton (sähkö) huoltoon/korjaamiseen kuluu karkeasti rahaa? Riippuu toki monesta asiasta, mutta näin karkeasti. Olettaen että ajelee pari tuntia viikossa suht siististi, eikä jatkuvasti tiputtele asfalttiin paristakymmenestä metristä kulmalleen... :)

Paljon vaikka rengassarja kustantaa ja kuinka monen tunnin jälkeen niitä saa vaihdella? Tai pitääkö alustan osia vaihdella tyyliin "kerran kuussa" kulumisen takia vai onko nuo vaihtokunnossa vasta jos osuu isommin? Pitääkö pikkuruuveja lisäillä joka ajopäivä irronneiden tilalle? jne jne.
Riippuu auton merkistä, mallista, sähköistä ja ratakierrosten määrästä.
Myös ajopaikasta kiinni, asfaltti, muta vai mattorata.
 

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 19523
Vs: RC-autot
« Vastaus #282 : 26.08.2020 17:47 »
Pakko kommentoida ensin tuota tontiiin tulemista. Ne tapahtuivat soramontulla ja siis hiekka-/sora-alustalle. Asfaltilla olisikin tullut tosi rumaa jälkeä.

Kustannukset riippuvat todella paljon autosta, kuinka usein, missä ja miten ajaa. Jos otetaan esimerkiksi tuollainen hyvin harrastuskäyttöön sopiva Traxxasin auto, joka ei ole mikään kisavehje ja on kaikin puolin kestäväksi tehty.

Esimerkiksi Traxxasin Rustler 2WD RTR, jonka hinta on noin 220 €. Sen oikeastaan ainoa tekninen heikkous on hiilimoottori ja vakiomoottorin hiilet eivät edes ole vaihdettavia. Meillä taisi aikanaan ensimmäisen tuollaisen kone kestää 40 akullista, mikä tarkoitti noin viikkoa. Uusi kone on varmaan jotain 40-50 €:n kieppeillä, mutta hyvin nopeasti alkaa kiinnostaa hankkia jotain kestävämpää se hiilikoneen tilalle.

Edellisen VXL-malli on harjattomalla koneella (470 €). Siitä ei käytännössä hajoa mikään, jos ei törmäile. Meillä on sellainen, jolla on varmasti yli 1000 tuntia ajettu ja rattailta sieltä on lähinnä kulunut eli spurri ja pinioni. Niitä tosin on valhdeltu enemmän välitysten muuttamiseksi, joka sitten ehkä on jo tuningia, kun myös lukkoperä.

"Saman auton" nelivetoversio eli 4x4 lähtee hiilikoneisena 350 €:n tuntumasta. Siinä se sama ongelmainen hiilikone, joka kestää varsin vähän ja edellä keskusteluissa mainittu moottoripukki sulaa kardaanin kannatinlaakerin ympäriltä, joska laakeri on alimitoitettu. Harjattoman moottorin kanssa pääsee tässäkin moottoriremontista.

Kyllähän noilla sitten ajossa törmäillään, koska harvoin on lääniä ajella ilman vaaraa osumista. Traxxasin vehkeisiin tukivarret, vetarit ja muut kulutusosat ovat halpoja. Pari tukivarsia kympin, vetari samaa luokkaa. Jotain ruuvia ja mutteria ja raidetankoa siellä menee, mutta nekin saa muutamilla euroilla. Satasen budjetilla ajelee tuolta osin pitkälle, jos vaan ajaminen on muuta kuin jatkuvaa romurallia.

Toki nuo harjattomat VXL:t sitten myös kulkee ja niillä saa paljon romua aikaa, jos on saadakseen. Varaosien hinnoissa on myös kovasti vaihtelua kotimaan liikkeiden välillä ja ulkomailta harvoin kanttaa yhtä osaa tilata. Ulkomaantilauksissa myös huomattava että niihin voi mennä reilusti aikaa ja Suomen kesä on lyhyt. Ei sillä etteikö näillä voisi talvellakin ajella.

rc10.fi on ollut hyvä foorumi rc-tietouteen ja sieltä on aina saanut apua. Kun päivittää autoon heti kättelyssä ne heikot kohdat kuntoon, niin yleensä käyttokulut on sen jälkeen pienemmät. Kesän voi ajaa satasella, mutta tonninkin saa kulumaan, jos koheltaa. Harrastuksen kannalta ihanteellisinta on ollut se, että varaosia löytyy omasta pakista, jolloin vaikka välillä joutuu mekkaamaan, niin ajo pääsee jatkumaan.

Kaikkea ei kannata vahvistaa, sillä autossa on jossain oltava edullinen "sulake". Niin kestävää siitä ei saa ettei jotain hajoa ja parempi jos hajoaa halvempi osa. Myöskin mitä enemmän vaihtaa muovin tilalle alumiinia, sen enemmän poistaa joustavuutta eri osista ja muut osat joutuvat kovemmalle.

Hauska varaosien hankinta jostain 11 vuoden takaa, kun oliin RC Formula Offroadia ajamassa ja päivän viimeiselle jaksolla tuli tuo mainittu 20 m pudotus montun pohjalle. Kisa jatkui seuraavana päivänä, mutta pakista ei löytynyt kaikkia osia. Soitin RC-Sabelle lauantaina illalla, sillon vielä myivät rc-autojen varaosia, ja tilasin muistaakseni uudet takatukivarret ja teräsvetareiden pelkän akselin (Traxxas #5154). Toimitus matkahuollolla samana iltana. Varaosat oli minulla kädessäni klo 23 illalla ja auto purettiin osiin ja rakennettiin uusiksi aamuksi ja takaisin montulle jatkamaan kisaa. Jaksoakaan ei jäänyt ajamatta. Taisi suurin kustannus olla ajella omalle pajalle 450 km edestakaisin tekemään remonttia, varaosat olivat muutaman kympin. https://www.autostadium.fi/index.php?topic=243.msg4569#msg4569

Mahtaisikohan enää onnistua minkään kauppiaan kanssa. Matkahuolto ehkä vielä pystyisi tuohon samaan.

Tuossa edellä on linkki, jossa useampi kuva tämän auton rakentamisesta, mutta tässä suurempana kuva autosta osina:


  • Säädin: Castle Creations Mamba Monster
  • Moottori: Castle-Neu 2200 kv
  • Vastari: Futaba R603FS
  • Ohjain: Futaba Megatech 3PM 2.4GHz / Futaba Magnum 3PM 2.4GHz
  • Akku: 2 x Zippy Rhino 2350 mAh 4S1P rinnakkain, 118 A jatkuva, 165 A purskeena (15 sek.)
  • Servot: 2 x Power HD 9660MG (20 kg/cm ≈ 1.96 Nm)
  • Renkaat: Pro-Line Maxx Paddle
  • Vanteet: Pro-Line 23mm White 1/2 Offset Standard Maxx Wheel
  • Runko: Autorata.com, alumiinipalkkirunko ja sileä alumiinipohjalevy
  • Apurungot: Gorillamaxx G3R etu- ja taka-apurungot
  • Apurunkojen laipiot: Traxxas Revo 3.3
  • Pyöränripustus: Traxxas Revo 3.3
  • Liittimet: Traxxas High Current
  • Vetotapa: Neliveto
  • Keskitasauspyörästö: Hong Nor Super Torsen, itsetehdyillä ulostuloilla keskellä autoa, materiaali Ovako Imacron
  • Etutasauspyörästö   Hong Nor Super Torsen, itsetehdyillä ulostuloilla (Ovako Imacron), joissa kiinteä drive cup. Välitys 13/43
  • Takatasauspyörästö: Hong Nor Differential, pikateräksestä tehdyillä ulostuloilla, joissa Traxxasin teräs drive cup. Välitys 13/43
  • Etu ja takatasauspyörästöjen kotelot: RC Monster Revo Hybrid diff/case V2
  • Kardaanit: Edessä ja takana RC4WD Punisher Shaft II 150-192 mm, porattuna 8 mm:n ulostuloille
  • Vetoakselit: Traxxas Revo 3.3 teräsvetoakselit
  • Korit: ABS muovista tehty Land Rover Defender Crew Cab 130 kori, jossa pyöräkotelot sovitettu mittakaavaltaan 147 tuuman akselivälillä olevan Defender 147:n alustaan sopivaksi
  • Iskarit: Traxxas GTR
  • Spurri: Hong Nor 48T Mod 1
  • Pinjoni: Robinson Racing 13T mod 1
  • Ruuvit: Hexcrews
  • Dataloggeri: EagleTree (ei kuvassa)
Mittoja:
Akseliväli:   458 mm
Pituus:   645 mm
Leveys:   450 mm
Korkeus:   260 mm

Kustannukset: Katselin vanhoista tilauksista suunnilleen ja tuon yllä olevan osakasan hinta taitaa olla pitkälti toista tonnia.

Tämä oli mahtava auto ajaa ja ominaisuudet todella huippua tuohon hiekkamontulla ajeluun, mutta huollettavuus oli heikko. Myös suorituskyky oli riittävä, huippunopeus 60 km/h ja kiihtyvyys 0-60 km/h 0,4 sek. hiekalla. Yksi suuri heikkous tässä kuitenkin oli eli autoa piti purkaa aivan liian paljon sen huoltamiseksi. Se korvattiin seuraavalle kaudelle HongNorin kilpa-autoksi tehdystä X1:stä rakennetulla autolla, joka meillä on tallissa edelleen.

Poissa Samu

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 908
Vs: RC-autot
« Vastaus #283 : 26.08.2020 18:13 »
1:10 autossa edestä meni tukivarsia eniten edestä. Varaosa kuluja saa myös alaspäin ostamalla samanlaisia  kun muilla radalla kävijöillä, ostaa sitten osia kavereilta.
Tukivarsia  ja silikoniöljyä taitaa mennä eniten.

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 19523
Vs: RC-autot
« Vastaus #284 : 26.08.2020 18:22 »
Onko osat halvempia kavereilla kuin kaupassa?

Varmasti jos radalla ajaa, nin tukivarret on mitä menee eniten. Mihin silikoniöljyjen menekki perustuu? Siihen, että niitä vaihdellaan samoihin iskareihin vai siihen että iskarit on huonoja ja vuotavat. Auton rakenteesta riippuen iskareita joutuu remontoimaan enemmän tai vähemmän, jos tukivarsiakin. Normaaleissa pihabäshäysajossa ei juuri iskareihin öljyjä tarvitse vaihtaa. Diffit sama homma ja itse olen sitten investoinut sitä iskarit että diffit useammat. että on voinut vaihtaa koko paketin, jos säätää haluaa, eikä tarvitse aina olla litkujen kanssa sohlaamassa.

Jos RC:tä alkaa oikeasti harrastamaan, niin sen tunnistaa sitten siitä, että siihen menee kaikki rahat.

Poissa Samu

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 908
Vs: RC-autot
« Vastaus #285 : 26.08.2020 19:31 »
Ei ole halvempi, mutta voi saada oikean osan ja ajo jatkuu.

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 19523
Vs: RC-autot
« Vastaus #286 : 26.08.2020 19:37 »
Juu, mutta tuohan perustuu juuri siihen, että itsellä on varastossa vähän varaosia. Kavereilla kans ja sitten, kun tarvitaan, niin on mahdollista ostaa kaverilta, jos omat on loppu.

Joskus käytiin poikien kanssa ajamasssa crawlingia sisäradalla ja joku poika oli sille kerran vailla laakereita 1:10 touring-autoonsa, jolla siellä sisäradalla ajeli. Kellään muulla ei ollut, mutta mulla oli ja myin pojalle. Ilmeisen hyviä olivat, kun kaikki olivat niitä vailla, kun seuraavan kerran mentiin radalle.

Poissa Jaran

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 214
Vs: RC-autot
« Vastaus #287 : 27.08.2020 10:06 »
...
Kustannukset riippuvat todella paljon autosta, kuinka usein, missä ja miten ajaa. Jos otetaan esimerkiksi tuollainen hyvin harrastuskäyttöön sopiva Traxxasin auto, joka ei ole mikään kisavehje ja on kaikin puolin kestäväksi tehty.
...
Kiitos kattavasta vastauksesta. Tämän suuntaisia omia kokemuksia hieman kaipailinkin.

Riippuu auton merkistä, mallista, sähköistä ja ratakierrosten määrästä.
Myös ajopaikasta kiinni, asfaltti, muta vai mattorata.

Tiedossa on kyllä, että riippuu täysin autosta, ajattajasta, paikasta, tuurista tms. mutta itsellä kun ei ole vielä autoakaan, niin tarkemmin en oikein viitsinyt kysymystä määritelläkään. Omia kokemuksia olisi mukava kuulla lisää, esim asfaltin vaikutus osien kulutukseen vs. sora.
Mitäs talviajo tekee noille jos jättää loskakelit väliin?

Jotain tuollaista Markku J:n tyylistä kalustoa olin alustavasti ajatellut, eli Traxxas Maxx / X-Maxx / Arrma Mojave -tyylisuuntaa. Ohjaimen pitäisi olla suht laajalla nopeusrajoittimella (mallia kävelyvauhti), jotta sen uskaltaa antaa aikanaan toistaiseksi vielä liian pienille lapsille ajoon.

Tätä ketjua olen nyt tämän kevään seurannut ja ajokuvat on olleet hienoja ja tuoneet tuon ajatuksen, josko sitä itsekin!
Voi toki olla, että muut rahareiät siirtää mahdollista auton hankintaa hamaan tulevaisuuteenkin. Saa nyt nähdä.

Onko muuten Markku J / billy.gif ulkoiluttanut M-B TRX-6:ää viime aikoina? Siitä ei ole ajokuvia vielä täällä näkynytkään.

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 19523
Vs: RC-autot
« Vastaus #288 : 27.08.2020 23:46 »
1:10 kokoinen auto on mielestäni sopivampi aloittaa harrastus. Se vie paljon vähemmän tilaa, se on halvempi ja siihen on halvemmat osat. Ihan piha-ajeluihin joku Traxxas on varma valinta, niillä on hyvä jälleenmyyntiarvo, jos rc-autoilu ei sitten innostakaan.

Jos vauhti ei ole se juttu, vaan haluaa jotain muuta, niin crawling on myös mukava harrastus. rc-offi.net on jokaisen crawling-harrastajan must-keskustelufoorumi. Markkukin vaan TRX-6:n kanssa ajelemaan kallioille ja metsiin. Tuo on ihan aikamiestenkin harrastus, etenkin niiden joilla ei ole varaa ostaa sitä täysikokoista offroad-autoa.

Poissa Markku J

Vs: RC-autot
« Vastaus #289 : 28.08.2020 08:23 »
Hyviä aloitusautoja ovat meidän kokemuksen mukaan ainakin Traxxaksen Rustler VXL (meillä on 4x4, mutta takaveto olisi helpompi huoltaa ja ylläpitää) ja Maxx. Molemmat ovat osoittautuneet kestäviksi. Maxx on laadukkaasti tehty isonveljensä malliin ja kestää aikamoisia pyörityksiä, joita kyllä tuleekin ilman Widekittiä  :D . Traxxaksen ohjaimessa ei ole nopeuden rajoitinta tai trimmiä. Autot saa laitettua nopeudensäätimestä training modeen, joka sekin on aika nopea pienelle aloittelijalle. Traxxaksen ohjain vaatii bluetooth -modulin hankinnan, jotta säätöjä saa enemmän.

Arrman autojen mukana tulee Spektrum STX-2 -ohjain, jota on foorumeilla haukuttu huonoksi herkkyydeltään yms. Meillä ei ole eroja Traxxaksen perusohjaimeen havaittu tämän suhteen. Spektrumin etuna on se, että siitä löytyy nopeudenrajoitin kytkimellä 50/75/100% ja lisäksi portaaton trimmi, jolla huippunopeuden saa ihan kävelyvauhdiksikin. Ostimme yhden Sanwa MT-S -ohjaimen (hiukan alle 200 eur) ja siinä onkin sitten jo upeat säädöt kaikelle ja erittäin hyvä ohjaus- ja kaasutuntuma. Arrman autoihin saa myös hyvin varaosia Suomesta, joten niitäkin voin suositella.

TRX-6 on meillä jäänyt vähälle huomiolle, kun poitsu ei ole hitaasta crawlingista innostunut, ja minäkään en ole yksin sen pariin vielä kunnolla lähtenyt. Hieno laitehan tuo TRX-6 kyllä on.



Autostadium ry:n talousvastaava.

Poissa E38

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: RC-autot
« Vastaus #290 : 28.08.2020 11:00 »
Pistetään porukoille vähän nostalgiaa kehiin  :D

Tamiyan Avante vuodelta 1988. Tässä autossa on siis Avante 2001:n kori siihen on isketty kaikki mahdolliset lisävarusteet mitä silloin sai, eli käytännössä auto on Egress mutta siinä on lyhyempi alusta kun se sopi ajotyyliini paremmin. Moottorina on Dynatech 02h ja jos muistan oikein (kun tästä on 30v aikaa  :D) niin tuohon kisamoottoriin sai vielä ns. "viritys" roottorin joka tuossa on myös sisällä. Muistaakseni auto maksoi 1700 mummoa ja siihen iskettiin suunnilleen saman verran viritysosina kiinni. Näitä osia mulle laahattiin Japanista asti tuttujen toimesta ja tää oli kallis harrastus ennen ekaa lamaa. Kiitos isi ja äiti...

Kokoonnuimme vielä 2000-luvulla, yhtenä iltana vuodessa näillä ajelemaan, mutta se tapa jäi 2010-luvulla.


















Meillä oli HKI:ssä tosi aktiivinen RC-autoporukka vuosina 1987 - 1991 ja kisasin itsekkin enemmän tai vähemmän tosissaan. Ulkona olin 'kohtuullinen' kuski, mutta sisällä (Kisahallissa) en saanut autoja skulaamaan ja kalustokin oli sinne väärää. 

Autoja mulla oli omien laskujen mukaan 22kpl ja niitä vaihdeltiin ja myytiin eteenpäin. Tamiyalta mm. Monster Beetle, Fox, Hot Shot, Astute, BigWig, Thunder Shot jne. Kyosholta mm. Optima Mid Custom Special, Lazer ZX, Ultima Mid jne. Näistä autoista minulle on jäänyt muistoksi Tuo Avante ja Shumacher Cougar, josta laitan kuvia seuraavaan postaukseen.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2020 11:03 kirjoittanut E38 »
Now: -07 Lexus GS300, -96 Mercedes-Benz SL320, -66 Cadillac Coupe De Ville, -79 Wartburg 353W Tourist
Past: -04 Porsche Cayenne S, - 02 BMW 735i

Poissa vkarasja

Vs: RC-autot
« Vastaus #291 : 28.08.2020 11:20 »
80-luvun Tamiyat ja Kyoshot jäänyt kyllä hyvin mieleen, kun tuli katalogeja junnuna puhkiselattua. Vanhemmat eivät vaan innostuneet laittamaan näihin yhtään rahaa, joten ainoaksi jäi ihan paketti Grasshopper. Serkku sai selkeästi paremman ja nelivetoisen mallin ja edelleen muistan, miten otti päähän.

Poissa E38

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: RC-autot
« Vastaus #292 : 28.08.2020 11:24 »
Schumacher Cougar 2WD vuodelta 1989 (tai 1990). Kuulemma tällä autolla on voitettu Suomen sisämestaruus vuonna 1990? (itse en ollut kuskina). Tämä tuli mulle jossain vaihtokaupassa mukana ja halusin säilyttää myös takavetoisen kilpurin "muistojen laatikossa". Tällä ajelin Kisahallissa yhden talven ja kampe oli ihan hyvä ajettava.

Moottorina on Kyoshon Le Mans High Speed, jolla pärjäsi jotenkuten 5min kisoissa. Toisena moottorina tässä käytin Tamiyan Dynatech 1:stä. Nopeudensäätimenä on Futaban MC116, joka oli muistaakseni hyvä kilpakäyttöön. Siinä ei ollut pakkia ollenkaa, mutta jarru oli.

Tarkkasilmäiset huomaa, että tässä on ollut kiinni sisälle tarkoitetut renkaat ja kun olemme kavereiden kanssa ajelleet näillä 2000-luvulla ulkona (asfaltilla) niin siksi tuohon on isketty vaan brutaalisti jotkut Tamiyan kumit vanteille. Sisällähän ajeltii 'slikseillä' jotka kastettiin märäksi pitonaineella, ja se haisi ihan saakelin pahalle!  Taitaa olla kielletty jo ajat sitten...

Tässä ketjussa on ollut kiva nähdä, että kaikki lapset/nuoret eivät ole vielä orjuutettu tietokoneiden toimesta ja näille vehkeille löytyy myös harrastajia!  :)



















Now: -07 Lexus GS300, -96 Mercedes-Benz SL320, -66 Cadillac Coupe De Ville, -79 Wartburg 353W Tourist
Past: -04 Porsche Cayenne S, - 02 BMW 735i

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 19523
Vs: RC-autot
« Vastaus #293 : 28.08.2020 12:51 »
Moottorina on Kyoshon Le Mans High Speed, jolla pärjäsi jotenkuten 5min kisoissa. Toisena moottorina tässä käytin Tamiyan Dynatech 1:stä. Nopeudensäätimenä on Futaban MC116, joka oli muistaakseni hyvä kilpakäyttöön. Siinä ei ollut pakkia ollenkaa, mutta jarru oli.

Kisakrossissa ei pakkia saakaan olla ja monesta sellaisestakin noparista, jossa se löytyy, on se mahdollista kytkeä pois. Vastaavia rajoitteita kai muissakin luokissa, mutta niistä en niin tiedä.

Poissa dosetti

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4529
  • VW Polo 2020
Vs: RC-autot
« Vastaus #294 : 28.08.2020 14:19 »
80-luvun Tamiyat ja Kyoshot jäänyt kyllä hyvin mieleen, kun tuli katalogeja junnuna puhkiselattua. Vanhemmat eivät vaan innostuneet laittamaan näihin yhtään rahaa, joten ainoaksi jäi ihan paketti Grasshopper. Serkku sai selkeästi paremman ja nelivetoisen mallin ja edelleen muistan, miten otti päähän.

Samanlaisia muisteloja itselläni. Silloin mietin grasshopperin ja lunch boxin väliltä ja jälkimmäinen voitti. Se on vieläkin jemmassa. Jossain vaiheessa maalasin sen uusiksi ja vaihdoin nopeussäätimen 3-portaisesta portaattomaan.

Poissa Markku J

Vs: RC-autot
« Vastaus #295 : 07.11.2020 18:03 »
Uskomattoman hieno sää oli tänään ja se sopi hyvin RC -autoilla leikkimiseen hiekkamontulla. Kraton ja Mojave kalustona. Samalla matkalla ostettiin eka takavetoauto, hiukan vanhoja muistojakin mieleen tuova Bandit VXL.





Autostadium ry:n talousvastaava.

Poissa Markku J

Vs: RC-autot
« Vastaus #296 : 04.04.2021 20:24 »
Maxxiin tuli tänään asennettua Wide Maxx kit -levennyssarja. Auto levenee 4 cm, ja tuon pitäisi vähentää sen kaatumisherkkyyttä merkittävästi. Tämä on todella hauska RC -auto ja tuntuu olevan erittäin kestävä.

Servo tosin hajosi viime syksynä ja sain uuden takuuna. Seuraavaksi pitää ostaa kestävämpi, metallirattainen versio. Tosin tästä petti servon moottori tai sähköt, eikä muovirattaat.

Jos vaikka huomenna olisi ajopäivä, mikäli keli sallii.





Autostadium ry:n talousvastaava.