Pakko kommentoida ensin tuota tontiiin tulemista. Ne tapahtuivat soramontulla ja siis hiekka-/sora-alustalle. Asfaltilla olisikin tullut tosi rumaa jälkeä.
Kustannukset riippuvat todella paljon autosta, kuinka usein, missä ja miten ajaa. Jos otetaan esimerkiksi tuollainen hyvin harrastuskäyttöön sopiva Traxxasin auto, joka ei ole mikään kisavehje ja on kaikin puolin kestäväksi tehty.
Esimerkiksi Traxxasin Rustler 2WD RTR, jonka hinta on noin 220 €. Sen oikeastaan ainoa tekninen heikkous on hiilimoottori ja vakiomoottorin hiilet eivät edes ole vaihdettavia. Meillä taisi aikanaan ensimmäisen tuollaisen kone kestää 40 akullista, mikä tarkoitti noin viikkoa. Uusi kone on varmaan jotain 40-50 €:n kieppeillä, mutta hyvin nopeasti alkaa kiinnostaa hankkia jotain kestävämpää se hiilikoneen tilalle.
Edellisen VXL-malli on harjattomalla koneella (470 €). Siitä ei käytännössä hajoa mikään, jos ei törmäile. Meillä on sellainen, jolla on varmasti yli 1000 tuntia ajettu ja rattailta sieltä on lähinnä kulunut eli spurri ja pinioni. Niitä tosin on valhdeltu enemmän välitysten muuttamiseksi, joka sitten ehkä on jo tuningia, kun myös lukkoperä.
"Saman auton" nelivetoversio eli 4x4 lähtee hiilikoneisena 350 €:n tuntumasta. Siinä se sama ongelmainen hiilikone, joka kestää varsin vähän ja edellä keskusteluissa mainittu moottoripukki sulaa kardaanin kannatinlaakerin ympäriltä, joska laakeri on alimitoitettu. Harjattoman moottorin kanssa pääsee tässäkin moottoriremontista.
Kyllähän noilla sitten ajossa törmäillään, koska harvoin on lääniä ajella ilman vaaraa osumista. Traxxasin vehkeisiin tukivarret, vetarit ja muut kulutusosat ovat halpoja. Pari tukivarsia kympin, vetari samaa luokkaa. Jotain ruuvia ja mutteria ja raidetankoa siellä menee, mutta nekin saa muutamilla euroilla. Satasen budjetilla ajelee tuolta osin pitkälle, jos vaan ajaminen on muuta kuin jatkuvaa romurallia.
Toki nuo harjattomat VXL:t sitten myös kulkee ja niillä saa paljon romua aikaa, jos on saadakseen. Varaosien hinnoissa on myös kovasti vaihtelua kotimaan liikkeiden välillä ja ulkomailta harvoin kanttaa yhtä osaa tilata. Ulkomaantilauksissa myös huomattava että niihin voi mennä reilusti aikaa ja Suomen kesä on lyhyt. Ei sillä etteikö näillä voisi talvellakin ajella.
rc10.fi on ollut hyvä foorumi rc-tietouteen ja sieltä on aina saanut apua. Kun päivittää autoon heti kättelyssä ne heikot kohdat kuntoon, niin yleensä käyttokulut on sen jälkeen pienemmät. Kesän voi ajaa satasella, mutta tonninkin saa kulumaan, jos koheltaa. Harrastuksen kannalta ihanteellisinta on ollut se, että varaosia löytyy omasta pakista, jolloin vaikka välillä joutuu mekkaamaan, niin ajo pääsee jatkumaan.
Kaikkea ei kannata vahvistaa, sillä autossa on jossain oltava edullinen "sulake". Niin kestävää siitä ei saa ettei jotain hajoa ja parempi jos hajoaa halvempi osa. Myöskin mitä enemmän vaihtaa muovin tilalle alumiinia, sen enemmän poistaa joustavuutta eri osista ja muut osat joutuvat kovemmalle.
Hauska varaosien hankinta jostain 11 vuoden takaa, kun oliin RC Formula Offroadia ajamassa ja päivän viimeiselle jaksolla tuli tuo mainittu 20 m pudotus montun pohjalle. Kisa jatkui seuraavana päivänä, mutta pakista ei löytynyt kaikkia osia. Soitin RC-Sabelle lauantaina illalla, sillon vielä myivät rc-autojen varaosia, ja tilasin muistaakseni uudet takatukivarret ja teräsvetareiden pelkän akselin (Traxxas #5154). Toimitus matkahuollolla samana iltana. Varaosat oli minulla kädessäni klo 23 illalla ja auto purettiin osiin ja rakennettiin uusiksi aamuksi ja takaisin montulle jatkamaan kisaa. Jaksoakaan ei jäänyt ajamatta. Taisi suurin kustannus olla ajella omalle pajalle 450 km edestakaisin tekemään remonttia, varaosat olivat muutaman kympin.
https://www.autostadium.fi/index.php?topic=243.msg4569#msg4569Mahtaisikohan enää onnistua minkään kauppiaan kanssa. Matkahuolto ehkä vielä pystyisi tuohon samaan.
Tuossa edellä on linkki, jossa useampi kuva tämän auton rakentamisesta, mutta tässä suurempana kuva autosta osina:

- Säädin: Castle Creations Mamba Monster
- Moottori: Castle-Neu 2200 kv
- Vastari: Futaba R603FS
- Ohjain: Futaba Megatech 3PM 2.4GHz / Futaba Magnum 3PM 2.4GHz
- Akku: 2 x Zippy Rhino 2350 mAh 4S1P rinnakkain, 118 A jatkuva, 165 A purskeena (15 sek.)
- Servot: 2 x Power HD 9660MG (20 kg/cm ≈ 1.96 Nm)
- Renkaat: Pro-Line Maxx Paddle
- Vanteet: Pro-Line 23mm White 1/2 Offset Standard Maxx Wheel
- Runko: Autorata.com, alumiinipalkkirunko ja sileä alumiinipohjalevy
- Apurungot: Gorillamaxx G3R etu- ja taka-apurungot
- Apurunkojen laipiot: Traxxas Revo 3.3
- Pyöränripustus: Traxxas Revo 3.3
- Liittimet: Traxxas High Current
- Vetotapa: Neliveto
- Keskitasauspyörästö: Hong Nor Super Torsen, itsetehdyillä ulostuloilla keskellä autoa, materiaali Ovako Imacron
- Etutasauspyörästö Hong Nor Super Torsen, itsetehdyillä ulostuloilla (Ovako Imacron), joissa kiinteä drive cup. Välitys 13/43
- Takatasauspyörästö: Hong Nor Differential, pikateräksestä tehdyillä ulostuloilla, joissa Traxxasin teräs drive cup. Välitys 13/43
- Etu ja takatasauspyörästöjen kotelot: RC Monster Revo Hybrid diff/case V2
- Kardaanit: Edessä ja takana RC4WD Punisher Shaft II 150-192 mm, porattuna 8 mm:n ulostuloille
- Vetoakselit: Traxxas Revo 3.3 teräsvetoakselit
- Korit: ABS muovista tehty Land Rover Defender Crew Cab 130 kori, jossa pyöräkotelot sovitettu mittakaavaltaan 147 tuuman akselivälillä olevan Defender 147:n alustaan sopivaksi
- Iskarit: Traxxas GTR
- Spurri: Hong Nor 48T Mod 1
- Pinjoni: Robinson Racing 13T mod 1
- Ruuvit: Hexcrews
- Dataloggeri: EagleTree (ei kuvassa)
Mittoja:
Akseliväli: 458 mm
Pituus: 645 mm
Leveys: 450 mm
Korkeus: 260 mm
Kustannukset: Katselin vanhoista tilauksista suunnilleen ja tuon yllä olevan osakasan hinta taitaa olla pitkälti toista tonnia.
Tämä oli mahtava auto ajaa ja ominaisuudet todella huippua tuohon hiekkamontulla ajeluun, mutta huollettavuus oli heikko. Myös suorituskyky oli riittävä, huippunopeus 60 km/h ja kiihtyvyys 0-60 km/h 0,4 sek. hiekalla. Yksi suuri heikkous tässä kuitenkin oli eli autoa piti purkaa aivan liian paljon sen huoltamiseksi. Se korvattiin seuraavalle kaudelle HongNorin kilpa-autoksi tehdystä X1:stä rakennetulla autolla, joka meillä on tallissa edelleen.