https://yliteippaus.fi/

BMW 5 F10/11-kokemuksia ja fiiliksiä

Kokemuksella voin nyt todeta, että f10 / f11 3.0d padalla on onnistunut kokonaisuus. Vikoja ei vielä, tosin edellisistä bimme laitteista niistä tietoa. Tosin se on totta, että todella tarkka alusta, hyvä laatikko, ok hiljaisuus riittävä. Auton voisin vaihtaa lexus, porsche, mercedes ja ehkä vielä mazda jos löytyisi sinne potkua lisää. Tai sitten g30, mutta vielä ei sytytä. Joskus kuitenkin.
 
pokkus sanoi:
Huollon ajaksi laina-autoksi sattui tänään alle aivan uusi 2015 BMW 528i 8-vaihteisella ZF:llä varustettuna.

Ajossa 5-sarjalainen etenee vakaasti, mutta näkyvyys ulos on selkeästi huonompi kuin X3:ssa. Matalampi istuma-asento, pienempi ikkunapinta-ala ja pienemmät sivupeilit syövät näkyvyyttä tehokkaasti. Samoin 28i-moottori on varsin näppärä ja tehokkaan oloinen kaupunkipyörityksessä pinta-kaasulla, mutta se myös hanakammin käyttää korkeampia kierroksia tehon löytääkseen. Kaasua kun annostellaan reilusti niin ero on selkeä 35i-moottorin eduksi.

Laittelen pidempää raporttia autosta laina-ajan jälkeen, kun kokemusta tulee enemmän. Tosin vaimo tuolla pääasiassa ajelee, joten saa nähdä montako kertaa itse edes rattiin pääsen. Ensifiiliksen jälkeen tuntuu siltä, että voisin X3:n tuollaiseen 5-sarjalaiseen vaihtaa hyvin mielin, jos vain tilat riittää lapsien tarpeeseen.

En löytänyt ketjusta sanaakaan F07-mallisesta 5-sarjalaisesta, eikä omaa aluetta autolle ollut, joten heitän omia arvioita tästä. Hankin 530d xDrive GT lci F07:n suomihistorialla tässä joku aika sitten ja aiemmin pidin X3 F25:sta parhaana autona pienten lasten kanssa tähän mennessä. Tilanne muuttui geeteen eduksi kun sain enemmän kokemusta autosta.

Korkeampi istuma-asento mitä aiemmassa F11:ssa sekä tietyt varusteet tekevät autosta varsin loistavan jokapaikanhöylän ympärivuotiseen käyttöön. Autossani on vaaleat comfort-istuimet, säädettävät takapenkit, takaistuimien lämmitys, 4-alue ilmastointi, tummennetut takalasit, aktiivivakkari, HUD, navi pro, yönäkö, adaptiivinen alusta, adaptiiviset valot, surround view, lämmitettävä ratti, soft close, tehtaan vetokoukku, Harman/Kardon ja comfort access.

M-sport pakettia ei ole tällä kertaa, mutta en kovin paljoa sitä jäänyt kaipaamaan koska auto on väriltään met. musta ja tyylikäs ilmankin.

3 tenavaa matkustaa takapenkillä varsin väljästi koska erillisiä turvaistuimia ei enää tarvitse, korokkeet on kahdella vielä käytössä. Mahdun itsekin hyvin kuskin taakse istumaan omien säätöjen jälkeen, vaikka pituutta on 188cm.

Aika näyttää mitä tuleman pitää, mutta hyvältä vaikuttaa tähän mennessä.



 
Kiinnostelisi 5-sarjan bemari. Näyttää saavan ihan hyvään hintaan (alle 30 000 e) noin 100 000 ajettuja vehkeitä. Ulkonäöllisesti tykkään ja on myös mukava ajaa. Onko kaiken kaikkiaan hyvä auto? Ilmeisesti jotain jakopään vikoja ollut, mutta näissä uudemmissa on ne korjattu? Sanokaas rehellisesti, että olisiko esim. alla oleva hyvä diili? Hieman saa tuota hintaa hilattua alas.

https://www.nettiauto.com/bmw/520/9618062
 
Hypersauna sanoi:
Kiinnostelisi 5-sarjan bemari. Näyttää saavan ihan hyvään hintaan (alle 30 000 e) noin 100 000 ajettuja vehkeitä. Ulkonäöllisesti tykkään ja on myös mukava ajaa. Onko kaiken kaikkiaan hyvä auto? Ilmeisesti jotain jakopään vikoja ollut, mutta näissä uudemmissa on ne korjattu? Sanokaas rehellisesti, että olisiko esim. alla oleva hyvä diili? Hieman saa tuota hintaa hilattua alas.

https://www.nettiauto.com/bmw/520/9618062

Auto on B47 koneella eli uudempi ja parempi. Pahin tyyppivika taitaa olla lähinnä EGR-venttiili. Tuolla koneella hyvä ostos. Varusteita tuossa ei ole.
 
lnaukkar sanoi:
Auto on B47 koneella eli uudempi ja parempi. Pahin tyyppivika taitaa olla lähinnä EGR-venttiili. Tuolla koneella hyvä ostos. Varusteita tuossa ei ole.

EGR kannattaa ohjelmoida pois ja samalla halutessaan saa mukavasti tehoa lisää esim. AJ-techin ohjelmalla.
 
lnaukkar sanoi:
Auto on B47 koneella eli uudempi ja parempi. Pahin tyyppivika taitaa olla lähinnä EGR-venttiili. Tuolla koneella hyvä ostos. Varusteita tuossa ei ole.
Mitäs sellaisia "suositeltavia" lisävarusteita olisi?
 
Hypersauna sanoi:
Kiinnostelisi 5-sarjan bemari. Näyttää saavan ihan hyvään hintaan (alle 30 000 e) noin 100 000 ajettuja vehkeitä. Ulkonäöllisesti tykkään ja on myös mukava ajaa. Onko kaiken kaikkiaan hyvä auto? Ilmeisesti jotain jakopään vikoja ollut, mutta näissä uudemmissa on ne korjattu? Sanokaas rehellisesti, että olisiko esim. alla oleva hyvä diili? Hieman saa tuota hintaa hilattua alas.

https://www.nettiauto.com/bmw/520/9618062
Kyllä kai tuossa normikäyttöön tarvittavat varusteet on (weba, tutkat, nelikko, tomaatti), siistin näköinen peli. Ja varsinkin nelikko jota talvella oppii arvostamaan. Näyttäs ovean myös Ambient light jota ei ole mainittu. Riippuu tietysti käytöstä, omassa on iso navi yms. mutta vain kerran pari olen tarvinnut, hyvin pärjäisin ilmankin. Hintaansa nähden aika kalliita reitityksiä ovat olleet ;D
 
Juke sanoi:
Kyllä kai tuossa normikäyttöön tarvittavat varusteet on


S1CAA Selection of COP relevant vehicles

S1CBA CO2 package

S1CCA Auto start/stop function

S1CDA Brake Energy Regeneration

S205A Automatic transmission

S230A Extra package, EU-specific

S248A Steering wheel heater

S255A Sports leather steering wheel

S2K1A BMW LA wheel, V Spoke 236

S2PAA Wheel bolt retainer

S2VBA Tire pressure display

S428A Warning triangle and first aid kit

S431A Interior mirror with automatic-dip

S465A Through-loading system

S481A Sports seat

S494A Seat heating driver/passenger

S496A Seat heating, rear

S4B9A Interior strips, alu, satin-polished

S4NBA Autom. climate control with 4-zone ctrl

S4U2A Driving experience switch incl. ECO PRO

S4URA Ambient interior lighting

S502A Headlight cleaning system

S508A Park Distance Control (PDC)

S536A Auxiliary heating

S548A Kilometer-calibrated speedometer

S575A Supplementary 12V sockets

S5A1A LED Fog lights

S698A Area-Code 2 for DVD

S6NSA Convenience phone, expanded Smartphone

S6WAA Instrument cluster, expanded equipment

S6WAA Instrument cluster, expanded equipment

S775A Headlining anthracite

S842A Cold-climate version

S850A Dummy-SALAPA

S8A9A Language version 'Finnish'

S8AXA On-board vehicle literature Finnish

S8KAA Dummy-SALAPA

S8SMA Car ident. number visible from outside

S8TFA Active pedestrian protection

S8TGA Thiefproofing device

S993A model year code in VIN

S9AAA Outer skin protection
 
Hypersauna sanoi:
Mitäs sellaisia "suositeltavia" lisävarusteita olisi?

Siis vaikka varusteita puuttuu, niin toi auto on sisustettu mukavasti, alumiinilistat + sisävalot piristää mustaa sisustaa ja ennen kaikea sport-penkit löytyy. Ratin lämppäri on erittäin mukava ja joku ehkä diggaa takapenkin lämppäreistä.

Mitä tuosta nyt puuttuu, jolle joku saattaa laittaa jotain painoarvoa:
- ristiseläntuki, sen puute voi olla pitkä miinus
- äänentoisto, tää myös iso rasti, koska ainakin hifi-varuste olisi suotavaa, kun vakio äänentoisto on hyvin surkea.
- navigaattori (+ hudilla ja digitaalimittaristollakin näitä löytyy)
- adaptiiviset valot ja kaukovaloassari
- adaptiivinen vakkari (muitakin avustimia autoon olisi saanut)
- sähköpenkit muistilla (kätevä jos monta kuskia)
- kamerat

DDC-alusta on näihin kiva varsinkin extra-mukavuuden takia, mutta todellisuudessa tarjonta on hyvin kapeaa, lähes kaikki on tuolla xdrive-vakioalustalla.

Nää puutteet kun tiedostaa ja jos ne ei haittaa, niin tuossa on passeli auto.
 
Miten paljon voisi kuvitella menevän 2016 mallin (190hp) paikkailuun neljän vuoden aikana jos käy käy vähän huonompi tuuri?  Riittäisiköhän huoltojen lisäksi n. 1000-1500e vuodessa?
Mittarilukema 80tkm ja neljän vuoden päästä voisi olla 150tkm.

Aika hurjia juttuja bemarien nelivedon vioista ja EGR-venttiilin aiheuttamista konepaloista olen lueskellut ja paljon muutakin pienempää ilmeisesti voi tulla eteen.
 
Tietäjä sanoi:
Miten paljon voisi kuvitella menevän 2016 mallin (190hp) paikkailuun neljän vuoden aikana jos käy käy vähän huonompi tuuri?  Riittäisiköhän huoltojen lisäksi n. 1000-1500e vuodessa?
Mittarilukema 80tkm ja neljän vuoden päästä voisi olla 150tkm.

- Jarrut on tossa 80 tkm paikkeilla just menossa tai vasta vaihdettu.
- Jos on farkku, niin takapään ilmapussit ekan kerran joskus 100tkm jälkeen.
- Etuvetarit kannattaa tarkistaa, erityisesti suojakumin kunto. Tuossa 100tkm jälkeen voi olla vaihto edessä.
- Akku

EGR on mahdollinen vikakohde, mutta siihen liittyvää tuollaiseen autoon on hyvällä (tai huonolla) tuurilla jo vaihdettu ja näiden ongelmien valossa vastaantuloa pitäisi löytyä bemarin puolelta. Jakolaatikon ongelmat ovat jo sitten harvinaisempia.
 
Miten ilmapussien vioittumisen huomaa ja tuleeko autosta heti ajokelvoton?  Laskeeko tehdas ne kuluviksi osiksi kuten iskarit vai onko tuo vaan "ominaisuus"?

Eikös yleensä vetonivelt kestä vähintään 300tkm. Miten voisi mennä noilla kilometreillä?  Jälleen, onko kyseessä mitoitusvirhe vai johtuuko hajoaminen vain suojakumien hajoamisesta?

Taitaa sitten tuo 4-6ke neljässä vuodessa olla realistinen korjauskustannusarvaus.
 
Tietäjä sanoi:
Miten ilmapussien vioittumisen huomaa ja tuleeko autosta heti ajokelvoton?  Laskeeko tehdas ne kuluviksi osiksi kuten iskarit vai onko tuo vaan "ominaisuus"?

Eikös yleensä vetonivelt kestä vähintään 300tkm. Miten voisi mennä noilla kilometreillä?  Jälleen, onko kyseessä mitoitusvirhe vai johtuuko hajoaminen vain suojakumien hajoamisesta?

Taitaa sitten tuo 4-6ke neljässä vuodessa olla realistinen korjauskustannusarvaus.

Huomaa siitä, että auton takakulma tippuu parkissa alas. Ja lopulta se ei enää käynnistyksen jälkeen nouse ylös. Jos siis ongelma on pussin vuotaminen, mikä näissä yleisin taitaa olla. Usein oireilee eka eikä jää kerrasta maahan. Näiden kanssa avokätinen vastaantulo on mahdollinen, jos huollettu ajallaan merkkihuollossa.

Tuo etuvetarin suojakumi on valitettavasti näissä nelivedoissa tyyppivika. Kohta sen jälkeen menee sitten vetari ja mitä olen kokemuksia kuullut, niin omasta pussista.

btcf ja bmwforum -palstoilta löytyy paljon kokemuksia ja tyyppivikoja, kannattaa vilkuilla. TIetysti keskustelu painottuu kovasti vikoihin, ongelmattomista autoista ei kuule.
 
Tietäjä sanoi:
Miten paljon voisi kuvitella menevän 2016 mallin (190hp) paikkailuun neljän vuoden aikana jos käy käy vähän huonompi tuuri?  Riittäisiköhän huoltojen lisäksi n. 1000-1500e vuodessa?
Mittarilukema 80tkm ja neljän vuoden päästä voisi olla 150tkm.

Aika hurjia juttuja bemarien nelivedon vioista ja EGR-venttiilin aiheuttamista konepaloista olen lueskellut ja paljon muutakin pienempää ilmeisesti voi tulla eteen.

Tolla omalla on nyt ajettu reilu 240tkm, josta itse ajanut 130tkm. Moottori on edellistä sukupolvea. EGR tsekattu, ei ongelmaa siinä. Edellisen omistajan aikana vaihdettu öljyt/suodattimet ja kertaalleen etujarrupalat. Nyt minun ajamani vaihdettu öljyt/suodattimet, takapalat, etupyörän laakeri. Huoltoineen kaikkineen alle 2000€ koko ajalta.
 
Noista ilmeisesti menee myös jonkin verran myös ihan spiraalijousia poikki. Osa jopa 50tkm ajettuna eli siis jousia voi mennä useammin kuin jarrupaloja.

Nyt siis kohonneita riskejä
- moottori, EGR
- nelivedon jako
- jouset kaikessa muodossaan
- vetonivelet edestä

Paketist puuttuisi vielä ohjaus. Ei kai siinäkin ole jotain mistä pitäisi tietää?
Alkaa huolestuttamaan.
 
Jos liikaa huolestuttaa ja olet tuommoista ~2016 vuotista ostamassa, niin katsele BPS-takuulla varustettuja. 2v/40tkm pitäisi suht huoletonta menoa olla, tietenkään ei kuluvia osia, jarrupaloja ym. korvaa sekään.
 
Mä olen kyllä sitä mieltä sttä pelkurit ajaa fillarilla. Ei kannata autoa hommata jos pelottaa viat, kas kun sellaista viatonta autoa ei ole olemassa mutta tojotan voit ostaa.
 
Enpä ole kuullut että rautajousia nyt olisi kauheasti katkeillut. Onko tuosta jossain lisää juttua?

Sen sijaan aikalailla kaikista lähipiirissä käyneistä on mennyt ilmapussit 2-4 vuoden iässä, joistain myös kompura kun ei ole tajuttu reagoida.
 
Onhan nää ihan messeviä ajaa mutta jotenkin näistä tulee mieleen se tarina Keisarin uusista vaatteista. mekaanisia riskitekijöitä siellä täällä, yksi minkä olen huomannut on 'pehmeä' maali, ei tuota omaa F13 tarvitse kuin katsoa ja jo tuli naarmu  :-[
 
Meillä 3 vuotta olleen F10:n maalipinta oli loistava. Siitä olisi saanut myllytyksellä uudenveroisen, vaikka se pestiin harjakoneessa 3 v ajan 1-2 kertaa viikossa. Nykyisen G30:n maalipinta on sekin lähes virheetön. Pari kiveniskemää on keulassa.
 
Jeh maalipinnasta ei mitään valittamista, parhaasta päästä mitä näitä autoja nykyään uutena saa niin maalauksen kuin lakan kovuuden kanssa. Omalle kohdalle vielä osunut hyvät yksilöt ilman tehtaalla tai diilerillä suoritettua naarmutusta tai amatöörin työjälkeä myllyn kanssa.
 
TON-III sanoi:
Onhan nää ihan messeviä ajaa mutta jotenkin näistä tulee mieleen se tarina Keisarin uusista vaatteista. mekaanisia riskitekijöitä siellä täällä, yksi minkä olen huomannut on 'pehmeä' maali, ei tuota omaa F13 tarvitse kuin katsoa ja jo tuli naarmu  :-[

Oisko sulla kertoa missä oli parempi pinta ... ja toisaalta oletko varma, että tuota ei ole jossain jo uudelleen maalailtu.
 
mtr1 sanoi:
Enpä ole kuullut että rautajousia nyt olisi kauheasti katkeillut. Onko tuosta jossain lisää juttua?

Sen sijaan aikalailla kaikista lähipiirissä käyneistä on mennyt ilmapussit 2-4 vuoden iässä, joistain myös kompura kun ei ole tajuttu reagoida.

EI minulla ole tarkkaa käsitystä paljonko noia jousia menee mutta tämän TM keskustlun pohjalta asiaa googlasin ja onha noita. Ei ehkä enempää kuin muissa mutta tuo jousiratkaisu tekee katkeamisesta vaarallisen.

https://keskustelu.tekniikanmaailma.fi/discussion/134494/bemarissa-hengenvaarillisen-heikot-jouset